Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Konkurransekalenderen 2015

NYTT TEMA
Freitas

Freitas
02.11.14 09:02

Sykkelsuget har allerede begynt å melde seg etter at sesongen tok slutt. Etter å ha våkna grytidlig i dag fant jeg ut at kalenderen til UCI ser ut til å være klar for 2015, så da var det bare å sette i gang. Dette er en kopi av årets konkurransekalender, men alle datoer er oppdatert. Enkelte endringer er det også.

Beijing forsvinner, det er det vel ingen av oss som kommer til å savne. Verre er det at Méditerranéen er borte fra kalenderen. Det går ingen sammenlignbare ritt i samme periode, umulig å erstatte på direkten. I tillegg er Langkawi flytta en uke seinere på kalenderen, da hoper det seg veldig opp i mars. Kanskje aktuelt å droppe, Langkawi var jo ikke det mest spennende rittet i år.

For moro skyld har jeg tatt med en liste over alle HC-ritt på kontinentaltourene som ikke står på konkurransekalenderen vår. De er også ordna i kronologisk rekkefølge, så blir det lett å se hva de kolliderer med. Jeg finner ikke stort som er verdt å ta inn, selv om enkelte ritt kanskje kan ha noe på lista vår å gjøre. Kanskje andre har tanker om noe av det? Uansett er programmet tett som det er, ta hensyn til det hvis noen ønsker nye ritt inn.

Vi har god tid, og det kan selvsagt bli justeringer underveis. jeg kommer til å sjekke alt i midten av januar, for å være mest mulig trygg på at alle datoer er korrekte da.

Konkurransekalender 2015

Januar

19. - 25.jan Tour de San Luis (2.1)
20. - 26.jan Tour Down Under (WT)

Februar

8. - 13.feb Tour of Qatar (2.HC)
17. - 22.feb Tour of Oman (2.HC)
18. - 22.feb Volta ao Algarve (2.1)
19.feb Trofeo Laigueglia (1.1)
28.feb Omloop Het Nieuwsblad (1.HC)

Mars

1.mar Kuurne - Bruxelles - Kuurne (1.1)
5. - 14.mar Le Tour de Langkawi (2.HC)
7.mar Strade Bianche (1.1)
8. - 15.mar Paris - Nice (WT)
11. - 17.mar Tirreno - Adriatico (WT)
22.mar Milano - San Remo (WT)
23. - 29.mar Volta Ciclista a Catalunya (WT)
27.mar E3 Harelbeke (WT)
28. - 29.mar Critérium International (2.HC)
29.mar Gent - Wevelgem (WT)
31.mar - 2.apr Driedaagse De Panne (2.HC)

April

4.apr Gran Premio Miguel Indurain (1.1)
5.apr Ronde van Vlaanderen (WT)
6. - 11.apr Vuelta Ciclista al Pais Vasco (WT)
8.apr Scheldeprijs (1.HC)
12.apr Paris - Roubaix (WT)
15.apr De Brabantse Pijl (1.HC)
19.apr Amstel Gold Race (WT)
22.apr La Flèche Wallonne (WT)
26.apr Liège - Bastogne - Liège (WT)
28.apr - 3.mai Tour de Romandie (WT)

Mai

1.mai Rund um Finansplatz Eschborn-Frankfurt (1.HC)
9. – 31.mai Giro d'Italia (WT)
10. - 17.mai Amgen Tour of California (2.HC)
20. - 24.mai Tour of Norway (2.HC)
27 – 31..mai Tour des Fjords (2.1)

Juni 

7. - 14.jun Critérium du Dauphiné Libéré (WT)
13. - 21.jun Tour de Suisse (WT)
25.jun NM tempo
28.jun NM landevei

Juli

4. - 26.jul Tour de France (WT)

August

1.aug Clasica Ciclista San Sebastian (WT)
2. - 8.aug Tour de Pologne (WT)
4. - 8.aug Post Danmark Rundt (2.HC)
10. - 16.aug Eneco Tour (WT)
13. - 16.aug Arctic Race of Norway (2.1)
22.aug - 13.sep Vuelta a Espana (WT)
23.aug Vattenfall Cyclassics (WT)
30.aug GP Ouest France - Plouay (WT)

September

5.sep Brussels Cycling Classics (1.HC)
11.sep Grand Prix Cycliste de Québec (WT)
13.sep Grand Prix Cycliste de Montréal (WT)
23.sep VM tempo
25.sep VM landevei U23
27.sep VM landevei

Oktober

1.okt Milano - Torino (1.HC)
2.okt Giro del Piëmonte (1.HC)
4.okt Giro di Lombardia (WT)
10.okt Giro dell'Emilia (1.HC)
11.okt Paris - Tours (1.HC)

-------------------------------------------

Utelatte HC-ritt:

Februar:

4. - 7.feb Dubai Tour

Mars:

1.mar Gran Premio Città di Lugano
25.mar Dwars door Vlanderen

April:

21.- 24.apr Giro del Trentino
26.apr - 3.mai Tour of Turkey

Mai:

6. - 10.mai 4 Jours de Dunkerque
13. - 17.mai Bayern Rundfahrt
27. - 31.mai Baloise Belgium Tour

Juni:

3. - 7.jun Tour de Luxembourg
11.jun GP du canton d’Argovie

Juli:

5. - 12.jul Österreich Rundfahrt
5. - 18.jul Tour of Qinghai Lake
25. - 29.jul Tour de Wallonie

August:

2.aug London & Surrey Classic
3. - 9.aug Tour of Utah
4. - 8.aug Vuelta a Burgos
17. - 23.aug US Pro Challenge

September:

6.sep GP de Fourmies
6. - 13.sep Tour of Britain
19.sep Classic Impanis - Van Petegem
30.sep Tre Valli Varesine

Oktober:

3.okt Münsterland Giro
11.okt Gran Premio Bruno Beghelli
20. - 28.okt Tour of Hainan

Il_Falco

Il_Falco
02.11.14 23:27

Flott jobba, Freitas! Kunne tenke meg å foreslå et par endringer. I juli, hvor alle følger ekstra godt med, hvorfor ikke ta med Østerrike rundt? Ellers foreslår jeg å bytte ut Danmark rundt med Burgos, som går samtidig og har et mye bedre startfelt. Og som vanlig foreslår jeg å droppe California ;)

Rufs

Rufs
03.11.14 08:33

Bra jobbet Freitas.

Jeg er ikke for endringer i juli fordi at alle nettopp er opptatt av touren og for den som skal drive resultatservice.

Danmark og Burgos kan for min del godt bytte plass. Mars og april er helt utelukket for nye ritt. Langkawi er et rimelig kjedelig ritt og det samme kan vel sies om interessen rundt Indurain i starten av april.

Tour of Britain kunne vært en artig tilvekst og US Pro Challenge pga av sendetidspunktet.

Freitas

Freitas
04.11.14 01:58

Her er jeg enig med Rufs i det meste. Selv om han slo meg på målstreken sist sesong. Revansjelysten er allerede på plass!

Juli ser jeg også på som freda, med Touren og ferietid. Burgos er også bedre enn Danmark, med tanke på startlistene. Langkawi har jeg allerede sagt noe om, og ved nærmere ettersyn kolliderer jo det meste av rittet med både Paris - Nice og Tirreno - Adriatico. Meningsløst å ha det med. Indurain er også det mest uinteressant endagsrittet vi hadde i år.

California kan vel også utelates, det holder vel med de to norske rittene under Giro? Men hvis folk går for US Pro Challenge er jeg med på det, det er forslagsstiller Rufs som er innblanda i jobben med å legge ut/rette. Jeg holder bare styr på hvem som vinner. Tour of Britain kan også være bra å ha med, det blir jo bare et lass med endagsritt på slutten av sesongen. Algarve har jeg vært litt i tvil om, men ut fra årets startlister og det faktum at Méditerranéen er borte vil jeg gjerne ha med et annet ritt den måneden med anstendig deltagelse og noe fjell.

Forøvrig har ikke jeg bastante synspunkter, syns det som muligens kunne vært interessant kolliderer med mer spennende ritt. Jeg noterer meg uansett alle innspill, og tar en sjefsavgjørelse i forhold til flertallet av de som har noe å melde innen midten av januar, når alle ritt er endelig spikra i forhold til korrekte datoer.

Rufs

Rufs
04.11.14 09:16

Godt Freitas og dette har du full kontroll på. Du tar som sagt avgjørelsen ut fra innspill så da er det bare å kjenne sin besøkelsestid.

Jeg stemmer for å holde ToC med i konken siden jeg er en stor tilhenger av ritt som kan nytes i ro, fred og med vin til behagelige langt på natt :-o)

Sorte_Baron

Sorte_Baron
04.11.14 21:59

Jeg synes Langkawi burde sløyfes. Rittet blir bare dårligere for hvert eneste år. Den største stjernen de siste årene har vært Robert Førster...

Og er 17. - 23.aug US Pro Challenge nødvendig? Ikke et prestisjetungt ritt, dårlig startliste og mye stallfyll? Ikke at det er et stort problem da andre må legge ut resultater og slikt, men i august er det ikke akkurat dette rittet jeg ser fram til. 

Algarve hadde en spennende startliste og rittet innfridde. Det har vel eksistert streams fra det før også. Synes rittet bør være med neste år. 

Freitas

Freitas
04.11.14 22:00

Hehe, det med vinen utover natta har jeg sans for, så jeg stiller meg nøytral i forhold til California. Eller kanskje positiv, akkurat den uka pleier å være rolig i min jobbsituasjon, så jeg kan muligens følge eksempelet. Deilig å være sin egen sjef...

(Innlegget ble redigert 04.11.14 22:06)

2OLEGENDE

2OLEGENDE
05.11.14 03:13

Så veldig fint ut dette, så får man prøve å være med på litt flere av rittene. Ser gjerne at Tour of Britanniet er med, fint med et etapperitt på slutten av sesongen. Hvis noe bør sløyfes så er vel Langkawi det som er nærmest for min del. 

Freitas

Freitas
06.11.14 00:44

Tour of Britain kolliderer med siste del av Vuelta, men det er vel greit å ha et etapperitt av en litt annen karakter på det tidspunktet. Vi gjør jo det samme under Giro.

Freitas

Freitas
09.11.14 09:49

Ser rykter om at Ruta Del Sol i Andalucia skal oppgraderes til 2.HC. Det går på de samme datoene i februar som Volta ao Algarve. Kan jo bli et tema framover, men først må oppgraderinga bekreftes.

Sorte_Baron

Sorte_Baron
09.11.14 20:08

Går vel an å se an løypeprofil og antatt startliste før man bestemmer seg for hvilket av rittene som skal benyttes?

Freitas

Freitas
09.11.14 20:56
Sorte_Baron: Går vel an å se an løypeprofil og antatt startliste før man bestemmer seg for hvilket av rittene som skal benyttes?

Selvsagt. De to siste etappene i Ruta del Sol skal visstnok være klatreetapper, og som HC-ritt er kravet til deltakelse fra WT-lag høyere. Vi får se hvordan det ender. En mulighet er jo å forholde seg til Algarve, som flere har ønsket, og heller se an den nye utgaven av Ruta del Sol med tanke på neste års kalender.

voldsmann

voldsmann
11.11.14 21:08
Freitas: Omloop Het Nieuwsblad

Omloop er starten for meg. Alt annet er oppvarming.

Freitas

Freitas
13.11.14 19:48

Løypa i Dubai er klar, årets ITT er erstatta med en klatreetappe som blir avgjørende for sammendraget. Rittet er oppgradert fra 2.1 til 2.HC, og hadde anstendig deltagelse i fjor. Er det stemning for å ta det inn som februars første ritt, eller blir det for mye på den arabiske halvøy sammenhengende?

petruspan

petruspan
28.11.14 13:31

det blir kortere fra toppen av poggio til mållinjen og flandern får ekstra bakker. Prøver arrangørene å gjøre alt for at kristoff ikke skal ta storeslem i 2015? Kjør debatt

Freitas

Freitas
28.11.14 22:20
petruspan: det blir kortere fra toppen av poggio til mållinjen og flandern får ekstra bakker. Prøver arrangørene å gjøre alt for at kristoff ikke skal ta storeslem i 2015? Kjør debatt

Fint om du tar den debatten et annet sted, petruspan. Denne tråden er bare ment for å bli enige om VGD-konkurransekalenderen vår neste sesong, og de to rittene du nevner er uansett med på den lista.

Innlegget ditt har ikke noe her å gjøre, du tar opp generelle betraktinger rundt to av WT-rittene på UCI-kalenderen. Det kan gjøres på en annen tråd, eller du kan starte din egen.

(Innlegget ble redigert 28.11.14 22:28)

Freitas

Freitas
01.12.14 13:38
Sorte_Baron: http://www.cyclingnews.com/news/news-shorts-trofeo-laigueglia-gains-uci-1-hc-status-in-2015

Flott du gjør meg oppmerksom på det. Jeg kommer som nevnt uansett til å gå gjennom hele sesongen midt i januar, for å fange opp den slags før endelig kalender legges ut.

Sorte_Baron

Sorte_Baron
23.12.14 23:58
Freitas: Selvsagt. De to siste etappene i Ruta del Sol skal visstnok være klatreetapper, og som HC-ritt er kravet til deltakelse fra WT-lag høyere. Vi får se hvordan det ender. En mulighet er jo å forholde seg til Algarve, som flere har ønsket, og heller se an den nye utgaven av Ruta del Sol med tanke på neste års kalender.

http://www.cyclingnews.com/news/first-contador-froome-duel-of-2015-to-feature-two-summit-finishes Avgjør dette hvilket ritt vi velger? Vil si at jeg heller ganske kraftig mot Ruta del Sol om både startlisten og etapperittet leverer dette. 

(Innlegget ble redigert 23.12.14 23:58)

Freitas

Freitas
25.12.14 06:00
Sorte_Baron: http://www.cyclingnews.com/news/first-contador-froome-duel-of-2015-to-feature-two-summit-finishes Avgjør dette hvilket ritt vi velger? Vil si at jeg heller ganske kraftig mot Ruta del Sol om både startlisten og etapperittet leverer dette.

Ut fra dette, og andre innspill jeg har sett på spanske og portugisiske nettsteder, er jeg ikke i tvil om at jeg går for Ruta del Sol. Det ser helt klart ut til å bli et kvalitetsmessig bedre ritt enn Algarve allerede første året som HC-ritt.

Freitas

Freitas
26.12.14 08:21

Skulle dette rittet få WT-status allerede nå er det høyaktuelt å ta det med som sesongavslutning (vi bør vel ha med alle WT-ritt). Men jeg ser ikke for meg de store startlistene hvis det ender som HC-ritt eller lavere, da må vi se an det første året før vi eventuelt tar det inn seinere syns jeg.

Biff_Byford

Biff_Byford
26.12.14 09:19
Freitas: 26.apr Liège - Bastogne - Liège (WT)

Flott med oversikt:) Kudos til tråstarter. LBL skal jeg se live + sykle det selv dagen før (turittet). Blir moro..evt ikke:)

Freitas

Freitas
14.01.15 18:41

Da er vi betraktelig nærmere sesongstart, og jeg kommer til å oppsummere tråden med en endelig VGD-kalender om noen få dager. I og med at San Luis starter allerede på mandag, foreslår jeg at siste frist for innspill blir:

Lørdag 17. januar.

Da kommer jeg med endelig liste på søndag, den blir bare endra ved helt spesielle anledninger, som at ritt blir avlyst eller lignende. De som har bastante meninger om rittkalenderen vår nå bør lese hele tråden og komme med innspill innen fristen.

Freitas

Freitas
19.01.15 10:32

Ingen nye innspill, da bør dette være grei skuring. Men jeg er for tida alvorlig sjuk, har ikke orka å se på dette i helga. Håper jeg har en god dag innimellom og får servert den endelige lista denne uka.

Rufs

Rufs
19.01.15 11:39
Freitas: Ingen nye innspill, da bør dette være grei skuring. Men jeg er for tida alvorlig sjuk, har ikke orka å se på dette i helga. Håper jeg har en god dag innimellom og får servert den endelige lista denne uka.

Bra jobbet men ikke minst god bedring!

Rufs

Rufs
29.01.15 10:14

Er det noen som kunne tenke seg å kjøre sammenlagtlisten for konken?

Jeg tar konk trådene og endagsrittene.
IghliVann kjører etapperitteneFreitas tar flest etappeseire tråden.

Førstemannn til mølla får osv.

Freitas

Freitas
15.02.15 07:29
Rufs: Jeg tar konk trådene og endagsrittene.
IghliVann kjører etapperitteneFreitas tar flest etappeseire tråden.

Ikke har jeg fått retta opp konkurransekalenderen etter innspillene som kom, og ikke har jeg lagt inn lag i det siste. Ikke kommer jeg til å gjøre det heller, orker ikke følge med. Totale seire må også noen andre ta.

Legene har gitt meg en sjanse til i beste fall å overleve Giro i år, så dere får ha det bra og moro videre framover. Gøy så lenge det varte for meg. Undre kan skje medisinsk, men hadde dere sett diagnosen(e) mine hadde oddsen stått i null på Unibet for å overleve sommeren. Kreft med alskens spredninger for å være kort, all kreftbehandling gitt opp grunnet komplikasjoner av forskjellige slag.

Ha en strålende sykkelsesong videre, takk for mange års moro!

Freitas

(Innlegget ble redigert 15.02.15 07:36)

Il_Falco

Il_Falco
15.02.15 11:01
Freitas: Legene har gitt meg en sjanse til i beste fall å overleve Giro i år, så dere får ha det bra og moro videre framover

Fryktelig trist å høre. Vi ber om og håper på et mirakel.

IghliVann

IghliVann
15.02.15 19:30

Forferdelig trist, Freitas. Kreft er jævelige greier. Håper du får tilbrakt tiden på best mulig vis sammen med dine nærmeste.

(Innlegget ble redigert 15.02.15 19:31)

Rufs

Rufs
15.02.15 19:52
Freitas: Ikke har jeg fått retta opp konkurransekalenderen etter innspillene som kom, og ikke har jeg lagt inn lag i det siste. Ikke kommer jeg til å gjøre det heller, orker ikke følge med. Totale seire må også noen andre ta. Legene har gitt meg en sjanse til i beste fall å overleve Giro i år, så dere får ha det bra og moro videre framover. Gøy så lenge det varte for meg. Undre kan skje medisinsk, men hadde dere sett diagnosen(e) mine hadde oddsen stått i null på Unibet for å overleve sommeren. Kreft med alskens spredninger for å være kort, all kreftbehandling gitt opp grunnet komplikasjoner av forskjellige slag. Ha en strålende sykkelsesong videre, takk for mange års moro!

Dette var da en forferdelig dårlig nyhet du kom her Freitas. Ble ordentlig lei meg når jeg leste innlegget ditt.

Har aldri møtt deg men vi har jo "konkurrert" i nesten 10 år her inne og at det slutter på denne måten er jo bare veldig trist.Vil savne vår interne kamp. Håper du mot alle odds klarer mer enn giroen, men ut fra det du skriver tilegner du deg ikke en stor sjanse. 
Krysser fingre og tær for at du får en så god tid som mulig fremover.
Føler med deg og familien din. 

Rufs

Klikk for å gå tilbake til toppen