Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

TdF 2016 - Etappe 2 | Saint-Lô - Cherbourg

NYTT TEMA
St.Unix
St.UnixInnlegg: 2052
02.07.16 20:37

Første etappe i Tour de France er unnagjort, festen er igang, horene har senket utrente TV-seerrumper inn i ellers lite brukte godstoler, og tradisjonen tro har flere ryttere valgt å gjøre unna sine obligatoriske velter allerede på første etappe. I skrivende stund har det ikke kommet inn rapporter om at noen ryttere har brutt, men dagens største ulykkesfugl Michael Mørkøv melder på Twitter at han fikk seg en solid trøkk i leggen og ikke kan gå. Det eneste man kan si med 100% sikkerhet er at forgaffelen til Mørkøv må skrapes allerede i dag.

Andre ryttere som fikk føle asfaltens vrede var Alberto Contador og vår egen Edvald Boasson Hagen, men de stiller nok til start på etappe to uten mer enn et par skrubbsår. Det var ikke bare veltepetterne som fikk litt tid i rampelyset. Mark Cavendish tok sin ørtende etappeseier og sikret med det også sin aller første dag i den gule trøya. Med etappeseieren følger naturligvis også en håndfull poeng i kampen om sommerens viktigste klesplagg, nemlig den grønne trøya. Dermed fikk Manx-ekspressen gå opp på podiet hele tre ganger i dag og kysse litt på de meget attraktive jentene på podiet, som for ordens skyld ikke inkluderer dattera til Cavendish, før noen hos Datalagringsdirektivet setter meg opp på en eller annen liste.

Klatretrøya fikk seg også et par skuldre å hvile seg på. TV2s favorittlag Bora Argon 18 sendte ut kavaleriet for å forsikre seg om at en av deres ryttere kom seg først over de to små kneikene på dagens etappe, og den heldige utvalgte var Paul Voss, som tok en etterlengtet liten tysk triumf på strendene i Normandie. Den hvite ungdomstrøya var før etappen øremerket den store favoritten på TV2-manager, nemlig Sondre Holst Enger. Likevel endte den på skandaløst vis opp hos en fyr ved navn Edward Theuns, som er fullstendig uhørt. Denne karen er det jo nesten ingen som har på Tour-manager en gang, så dette kan umulig være noe annet enn en middelmådig, men for anledningen heldig, rytter. 

Turens andre etappe er 183 kilometer lang og starter i Saint-Lô, som har en rik historie som strekker seg så langt tilbake som noen hundre år før Kristus. Byen ble grunnlagt av de gamle gallerne og startet sin eksistens under navnet Briovère. Etter en romersk invasjon som hverken Asterix eller Obelix var der for å stoppe og noen hundre år med kristen innflytelse ble byen omdøpt til Saint-Laud, etter biskop Laud av Coutance, før navnet ble endret til sin nåværende form.

Fra Saint-Lô går turen langs kysten nordover, hvor Paul Voss må fortsette å kjempe for tyskernes ære om han skal kunne fortsette i den kledelige klatretrøyen. Det kommer nemlig fire kjappe kategori 4-stigninger i løpet av de første drøye fem milene. Etter 107 kilometer kommer dagens innlagte spurt i Port-Bail, før det hele avsluttes med en kupert avslutning i Cherbourg, en viktig havneby i området, og et av de store målene til de allierte under D-dagen. Forvent derfor at krigen nevnes også i morgen.

Like før Flamme Rouge skal rytterne opp Côte de La Glacerie, hvor man må være iskald for å lykkes. Stigningen er 1,9km lang og har en stigningsprosent på 6,5. Er kjøret hardt nok vil det være meget mulig å riste av de aller største gorillaspurterne. De siste 700 meterne av etappen er også noe brattere enn spurterne liker med 5,7%, så for gamblerne der ute kan det være verdt å satse pengene sine på en rytter av typen som på fagspråket kalles en "pønsjør".

For å gjøre det ekstra enkelt vil jeg nevne et par forhåndsfavoritter. Edvald Boasson Hagen kan fort finne på sprell her om han ikke kjenner velten for mye, mens Degenkolb, Coquard, Matthews og Gerrans er gode i korte bakker, samtidig som de har masse sprut i avslutningen sin. Er bakkene lange nok til at Alaphilippe, Albasini, Dan Martin, Valverde og Purito får satt farge på etappen? Det gjenstår å se. Alle er uansett gode tips, men hvis man vil være skikkelig råfrekk satser man på en outsider, nemlig Peter Sagan.

Som en rutinert seer vet jeg derimot alt om hvordan slike ritt pleier å utspille seg, og mitt tips for dagen er som følger:

1. Huzarski (polakk)
2. Sagan
3. van Avermaet
4. Rojas

Ryktene skal ha det til at sistnevnte ikke deltar, men jeg føler jeg har veldig god odds her.

Rittet dukker opp på TV-skjermen klokken 13:30 med alles favoridder Kaggestad og Paasche som verter, mens Eurosport begynner med sitt Tour-stoff klokken 14:00. Hvilken kanal som er best er selvfølgelig en evig strid blant de lærde, men Norge er tross alt et fritt land, så oppfordringen fra trådstarter er å bytte fritt mellom kanalene når sendingen blir avbrutt med irritasjonsmomenter som f.eks. reklamepauser eller Tour of Norway for Kids. Skulle man være så uheldig at reklamepausene på de to kanalene samtidig eller at man får en dose Tour of Azerbaijan eller Grillspyd med Laks uten forvarsel er det derimot fritt frem for å sende sinte brev til de ansvarlige hos den skyldige kanalen.

Løypeprofil
Løypekart
Siste mil

Vi sees i morgen formiddag, Mesdames et Messieurs!

(Innlegget ble redigert 02.07.16 20:41)

hodnemyr
hodnemyrInnlegg: 838
02.07.16 20:41

Majka er også polakk

St.Unix
02.07.16 20:47

Gikk gjennom startlistene for et par dager siden og overså både Majka og Bodnar den gang. Var lur nok til å kjøre kvalitetssjekken etter at innlegget ble postet, og har rettet opp i det nå.

Er ikke bare rytterne som velter stygt i starten av rittet. Er nervøst for oss trådstartere også.

hodnemyr
hodnemyrInnlegg: 838
02.07.16 22:02

Siste mil linken leder til bilde av en kvestet sykkel

St.Unix
All-Equal
All-EqualInnlegg: 8265
03.07.16 00:05

Er det en finish for Valverde detta, tro?

SpykiAR
SpykiARInnlegg: 284
03.07.16 00:15
All-Equal: Er det en finish for Valverde detta, tro?

Ja, men han har kjørt Giroen, og kommer sikkert bare til å prøve å spare krefter.

SpykiAR
03.07.16 00:16

Men man vet aldri med Valverde selvfølgelig.

Perseus
PerseusInnlegg: 10801
03.07.16 00:51

Jesus tar denne.

Felice_Gimondi
Felice_GimondiInnlegg: 6653
03.07.16 11:18

Tror Cav han har sjans til å sitte med trøya etter dagens etappe? Det er merkelig resonnement i tilfellet.

(Innlegget ble redigert 03.07.16 11:20)

voldsmann
voldsmannInnlegg: 2004
03.07.16 12:54

Dimenson Data sykler for Edvald. Cav skal prøve å henge med over toppen. Det er planen.

http://www.procycling.no/planen-er-at-edvald-skal-vinne/

Schmultring
SchmultringInnlegg: 38
03.07.16 13:06

Vegard Breen i brudd sammen med Benedetti, Stuyven og Voss!

real-_-
real-_-Innlegg: 10179
03.07.16 13:34

Hadde vert fantastisk med klatretrøye på Breen.

voldsmann
voldsmannInnlegg: 2004
03.07.16 13:35
real-_-: Hadde vert fantastisk med klatretrøye på Breen.

Men den får han ikke. Voss er med i bruddet, og han har trøya. Da må han ta alle bakkepoengene i dag. 

(Innlegget ble redigert 03.07.16 13:37)

flourhouse
flourhouseInnlegg: 34967
03.07.16 13:37

Morsomt å ha med nordmenn i brudd, er ikke akkurat normen

Edit: Pun not intended

(Innlegget ble redigert 03.07.16 13:44)

sodajr
sodajrInnlegg: 12515
03.07.16 13:38
real-_-: Hadde vert fantastisk med klatretrøye på Breen.

Blir med drømmen, Stuyven tok den andre bakke sprinten

real-_-
real-_-Innlegg: 10179
03.07.16 13:42

Hvordan er reglene om 2 ryttere har samme poengsum da? Om Breen kommer først over neste så er det jo to som har 2 poeng etter to 4.kat.

sodajr
sodajrInnlegg: 12515
03.07.16 13:45
real-_-: Hvordan er reglene om 2 ryttere har samme poengsum da? Om Breen kommer først over neste så er det jo to som har 2 poeng etter to 4.kat.

Deles ut 2 klatrepoeng ca 1km før mål idag, siden det er en 3 kategori bakke, så vil vinneren av den bakkespurten ha klatretrøya, vis ikke Voss tar den siste 4 kategori bakken idag

(Innlegget ble redigert 03.07.16 13:49)

tazte-priv
tazte-privInnlegg: 30
03.07.16 13:51

Stor sjanse for at noen kommer seg unna før spurten idag, nedoverbakken på siste km er ganske teknisk så et angrep på toppen av første del av bakken kan fort gå inn, hvertfall hvis alle forventer at sagan skal tette luker. Kanskje Cancellara seier?

uglameg
uglamegInnlegg: 1409
03.07.16 13:55

I hvert fall bedre at Stuyven tok et poeng enn Voss, for da ville han hatt den etter idag allerede. Uansett, KJEMPEGØY med Breen i brudd og ett poeng i boks. 

SpykiAR
03.07.16 14:27

Hvordan er den siste bakken i forhold til f. eks. Mur de Bretagne?

Il-Pirata
Il-PirataInnlegg: 18516
03.07.16 14:38

Ekstra morro for Arild Eriksen at Breen er i brudd. :-)

emin
eminInnlegg: 22977
03.07.16 14:39

Mur De Bretagne er tøffere.

uglameg
uglamegInnlegg: 1409
03.07.16 14:49

Breen tar vel disse tre i siste bakken? :) 

Alt-kan-skje-etappe i dag...regnvær, velt, kaos...

Loddo
LoddoInnlegg: 2497
03.07.16 15:26

Når skal jeg slå på tv'en? For å få med meg de siste 15km? 

flourhouse
flourhouseInnlegg: 34967
03.07.16 15:28
Loddo: Når skal jeg slå på tv'en? For å få med meg de siste 15km?

Om 65 km

Eksberten
EksbertenInnlegg: 24496
03.07.16 15:30

Rett etter klokka halv fem.

Loddo
LoddoInnlegg: 2497
03.07.16 15:30

Skal bare finne fram kalkulator og regneark.

apobase
apobaseInnlegg: 11070
03.07.16 15:37

La den stå å i bakgrunnen mens du lager deg en dubbel maccihato med xtra soyamelk fat free. Det er det tryggeste. 

(Innlegget ble redigert 03.07.16 15:37)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester