Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

7.etappe: l'Isle-Jourdain - Lac de Payolle

NYTT TEMA
Tiki-Taka
Tiki-TakaInnlegg: 8007
07.07.16 21:43

Etter dueller så jevne at man måtte bruke Photoshop for å kåre vinneren, et såpass intenst press på de norske utøverne at Ronaldo har uttalt at han er sjeleglad for at han ikke er en norsk syklist i juli og en så sterk økning i antall innlegg på VGD-Sykkel at det bekymrer seismografer, er det endelig tid for...trommevirvel...FJELL!

Den syvende etappen byr på selveste Col d'Aspin

Dagens kategoriserte stigninger er som følger:

Km 117.0 - Côte de Capvern 7.7 kilometer a 3.1% - 4. kategori

Km 155.5 - Col d'Aspin 12 kilometer a 6.5% - 1. kategori

Joda joda, femte etappe hadde noen babyfjell, men i morgen skal virkelig klatrebeina få kjørt seg. Dårlig forberedte (≈franske) ryttere vil nok ane fred og ingen fare ut fra start, for mesteparten av dagen er på flate veier. Etappen har faktisk ikke særlig til oppoverbakker før den utvidede fartsdumpen Côte de Capvern står klar etter elleve mil.

Det er uten tvil opp- og nedkjøringen av Col d'Aspin som vil skape vann mellom båtene i dag. Sky har jo tradisjonelt sett satt alle kluter til på første fjelletappe, og ødelagt all spenning i sammendraget og driftstabiliteten til The Clinic-forumet. Siden dette ikke er en fjellfinish og verken Froome eller Thomas er pionerer innen utforkjøring, spørs det om ikke UK Postal holder noe av kruttet tørt til helgen.

Selv syntes jeg dette oser bruddseier, og etappen er også tøff nok til at Kelme-taktikken kan benyttes med hell. Jeg har dårlige erfaringer med å presentere ryttere jeg tror jeg kan vinne fra brudd, først og fremst siden profflagene virker å ha en felles front mot at jeg skal ha suksess i Tour-manager, og velger da bort ryttere som ellers ville gått i brudd etter at de har finstudert etappetråden. Hvis en liten favorittgruppe skal gjøre opp om seieren vet vi alle at Alejandro Valverde og Dan Martin har giftige spurter i den slake avslutningen. Det er selvfølgelig mulig at det blir kjørt såpass hardt at det virkelig blir duellering mellom sammenlagtkanonene, men jeg har som sagt mine tvil.

Klisjépolitiet er i høy beredskap før etappen og har varslet arrestasjoner av alle de som ytrer den grensesprengende tanken om at man kanskje ikke kan vinne TdF i morgen, men man kan tape TdF i morgen.

Beholder GvA den gule trøya? Blir det Mano a Mano mellom Quintana og Froome? Får noen av sammenlagtkanonene COLS i lavlandet?

Kjør debatt

(Innlegget ble redigert 07.07.16 21:52)

St.Unix
St.UnixInnlegg: 2052
07.07.16 22:21

Dette og etappen i morgen er en typisk Dan Martin-etappe, og sannsynligheten for irsk etappeseier i morgen øker ytterligere når jeg forteller at jeg valgte bort Martin på Tour-Manager til fordel for et par andre fjellgeiter.

Il-Pirata
Il-PirataInnlegg: 18497
07.07.16 22:23
Tiki-Taka: Kjør debatt

Tommel kommer for denne jobben Tiki, når jeg får nye til utdeling. :-)

Sorte_Baron
Sorte_BaronInnlegg: 9603
07.07.16 22:41

Her går et brudd inn. Hvilke lag har interesse av å kontrollere bruddet for å kunne ta etappeseieren? Movistar eller Sky kommer til å sette et drepende tempo inn i bakken, men da tror jeg luken til bruddet allerede er for stor. Froome vil om nødvendig angripe, men det er bare for å få færrest mulig med seg utfor. Valverde og Quintana vil eventuelt angripe for å nettopp sette press på Froome utfor. 

Biff_Byford
Biff_ByfordInnlegg: 8136
08.07.16 07:20

Hvis det ikke blir bruddseier så tror jeg Bardet eller Nibali tar denne! Froome tok kvantesteg i forhold til utfor i fjor, tenker da spesielt ned fra Croix de Fer/Glandon hvor han faktisk klarte å ta igjen Valverde/Quintana, eller iallefall holde de. Froome klarte seg også bra på den korte tekniske utforen for par dagar siden. Håper de sykler sent start i starten, rekker ikke å se noe før ca 16.15-30!

-Jolla
-JollaInnlegg: 16044
08.07.16 11:29

Når Tiki-Taka skriver etappetråd så gir man tommel først og så leser man etterpå, så god kvalitet er det.

2OLEGENDE
2OLEGENDEInnlegg: 9115
08.07.16 13:24

12 riders in the lead at km 1.5, including Mark Cavendish, Peter Sagan and Rui Costa.

uglameg
uglamegInnlegg: 1409
08.07.16 13:27

Cav og Sagan forsøker å komme seg med i bruddet. Her skal det ikke tapes grønne poeng. 

Joaaso
JoaasoInnlegg: 430
08.07.16 13:29

Gorka Izagirre (Movistar), Luis Leon Sanchez (Astana), Peter Sagan (Tinkoff), Jarlinson Pantano (IAM Cycling), Ramunas Navardauskas (Cannondale-Drapac), Mark Cavendish (Dimension Data), Jérémy Roy (FDJ), Cesare Benedetti (Bora-Argon 18), Rui Costa (Lampre-Merida), Nicolas Edet and Geoffrey Soupe (Cofidis), Chris Anker Sørensen (Fortuneo-Vital Concept) form the front group.

2OLEGENDE
08.07.16 13:35

Tar gjerne det bruddet der.

2OLEGENDE
08.07.16 13:40

Kult at Edvald kjører langturer på opp mot 10 timer. 315 km på i underkant av 10 timer er en solid økt det.

uglameg
08.07.16 13:45

Både Etixx og Lotto Soudal peser på for å hente bruddet.  Cav og Sagan ødelegger for at det skal få gå? 

2OLEGENDE
08.07.16 13:48
uglameg: Cav og Sagan ødelegger for at det skal få gå?

Ganske sikkert.

Hvem tar ansvar og mekker dagens bingo forresten? Var jo en høydare den andre etappen. 

Juventuss
JuventussInnlegg: 3218
08.07.16 14:02
uglameg: Både Etixx og Lotto Soudal peser på for å hente bruddet. Cav og Sagan ødelegger for at det skal få gå?

Kan forstå Kittel som ikke er så langt bak enda, men Greipel er så langt bak allerede at det ikke er noe vits å gå for grønt lenger.

2OLEGENDE
08.07.16 14:03
Juventuss: men Greipel er så langt bak allerede at det ikke er noe vits å gå for grønt lenger.

Lotto ønsker nok å komme seg med i bruddet.

Royasen
RoyasenInnlegg: 1417
08.07.16 14:07
2OLEGENDE: Lotto ønsker nok å komme seg med i bruddet.

Tipper Etixx også er gira på å få rytter i brudd... Men liker at dette bruddet ikke får gå...Action og kjøring er mer moro enn ett kontrolert brudd hvor favorittene kontrolerer hverandre for så å støte litt om de gidder opp stigningen på slutten.

uglameg
08.07.16 14:09

Edvald joiner bruddet! 

Jompa
JompaInnlegg: 11169
08.07.16 14:10

Kun 4 i bruddet sies det:

Navardaukas, Hagen, Benedetti, Roy

Jompa
JompaInnlegg: 11169
08.07.16 14:11

Og der var de sammen igjen...

Juventuss
Jompa: Kun 4 i bruddet sies det:
Navardaukas, Hagen, Benedetti, Roy

Kjørt inn sies det

uglameg

Samlet igjen. 

uglameg
08.07.16 14:13

Akkurat i dag når jeg hadde beholdt både Navar og til og med lille Edet på laget mitt, dette er så just my luck. 

2OLEGENDE
08.07.16 14:14

Boasson og Sagan på vei opp.

flourhouse
flourhouseInnlegg: 34951
08.07.16 14:15

Får håpe dette setter seg når Edvald er kommet opp

glitteringprizes
glitteringprizesInnlegg: 2366
08.07.16 14:15
2OLEGENDE: Boasson og Sagan på vei opp.

Eller var Edvald der bare for å hente Sagan?

Juventuss
08.07.16 14:26

Van Avermaet med i bruddet nå. Får dette bruddet gå så må vel Nibali utpekes til favoritt på etappen.

Trehjulssykkel
TrehjulssykkelInnlegg: 5725
08.07.16 14:29

Edvald hadde jo aldri hatt sjans i et så stort brudd uansett.

sankaa
sankaaInnlegg: 6132
08.07.16 14:32

Spennende med Nibali i bruddet. Ligger vel 9 min bak de andre favorittene i sammendraget. I tillegg er Van Avermat i bruddet, 5 min foran de andre i sammendraget. 

Får de opp mot 10 minutter her, blir det spennende. Sky har lagt seg foran og jeg tror vel ikke at de får får mye.

Juventuss
08.07.16 14:36
sankaa: Spennende med Nibali i bruddet. Ligger vel 9 min bak de andre favorittene i sammendraget. I tillegg er Van Avermat i bruddet, 5 min foran de andre i sammendraget. Får de opp mot 10 minutter her, blir det spennende. Sky har lagt seg foran og jeg tror vel ikke at de får får mye.

Sterkt brudd så ikke lett og kjøre inn så mye på flatene og er jo såpass mange der oppe at Sky fort må ha litt hjelp skal de hente mye. Nærmer seg 3 minutter allerede.

(Innlegget ble redigert 08.07.16 14:36)

laffano
laffanoInnlegg: 15003
08.07.16 14:46

Fyfaen for et svært brudd inkluderer den gule trøya! noengang skjedd før at den gule trøya går i brudd?!?

Synd ingen norske var med i dette bruddet mange kjøresterke folk der!

(Innlegget ble redigert 08.07.16 14:47)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester