Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

VM i Innsbruck-Tyrol 22-30. sept 2018

NYTT TEMA
emin
eminInnlegg: 22964
12.09.18 22:22

Har vi egentlig noen som sendes til Innsbruck som har realistiske medaljesjanser? Nærmeste jeg kommer er vel Andreas Leknessund på U23-tempoen.

Juniorklassen er vanligvis åpen, men her vinner vel Remco Evenepoel med minutter....

glitteringprizes
glitteringprizesInnlegg: 2366
13.09.18 11:49
emin: Har vi egentlig noen som sendes til Innsbruck som har realistiske medaljesjanser? Nærmeste jeg kommer er vel Andreas Leknessund på U23-tempoen. Juniorklassen er vanligvis åpen, men her vinner vel Remco Evenepoel med minutter....

I vår trodde jeg at Wærenskjold hadde en realistisk medaljesjanse på tempoen, men prestasjonene har mildt sagt blitt svakere i det siste. Tror Leknessund skal være glad om han blir topp 10. 

voldsmann
voldsmannInnlegg: 2004
13.09.18 22:30

Her er det snakk om å gjøre det man klarer. Klarer vi topp 30 er det bra. Jeg har mer håp i U23. Der er topp 10 innafor.

Hvale90
Hvale90Innlegg: 24208
13.09.18 22:39

Det viktigste må være å delta. Få litt erfaring.

ShabeIIe
ShabeIIeInnlegg: 4555
17.09.18 17:31

Dette vinner mine nye favs Enric Mas eller Lopez

emin
18.09.18 16:19

Matthews ikke tatt ut til VM selv etter strålende form i Canada. Ville vært soleklar kaptein hvis han var norsk. Mulig å ordne det på en uke? :-) 

Il_Falco
Il_FalcoInnlegg: 4630
18.09.18 21:49
ShabeIIe: Dette vinner mine nye favs Enric Mas eller Lopez

Tror jeg neppe, men det er vel egentlig ganske åpent. Tipper colombianernes beste kort er Uran, spanjolene kjører vel for Valverde. Spørs om det ikke er franskmennene som har den aller største favoritten, all den tid Nibali ikke er i form. Danskene kan fort bli farlige.

Sondre12345
Sondre12345Innlegg: 126
19.09.18 18:22

Har Nibali og Lopez som favoritter

luchs
luchsInnlegg: 1065
20.09.18 10:15

Her er høydeprofilen for onsdagens tempo, som ingen nordmenn kan stille opp på. Det er visst ingen vits.

glitteringprizes
20.09.18 10:29
luchs: Her er høydeprofilen for onsdagens tempo, som ingen nordmenn kan stille opp på. Det er visst ingen vits.

Skjerping kjører jo?

luchs
luchsInnlegg: 1065
20.09.18 11:34
glitteringprizes: Skjerping kjører jo?

Gjør han? Det var bra :)

På https://www.sykling.no/article/uttak-til-vm-landevei-2018 står det at ingen stiller for Norge, men jeg ser på startlistene at du har rett.

glitteringprizes
20.09.18 11:59
luchs: Gjør han? Det var bra :) På https://www.sykling.no/article/uttak-til-vm-landevei-2018 står det at ingen stiller for Norge, men jeg ser på startlistene at du har rett.

Stemmer, men de ombestemte seg. De blir av en eller annen grunn veldig imponert av norgesrekorder, det var jo sånn Gulliksen kvalifiserte seg til EM også.

thomas_72
thomas_72Innlegg: 1322
22.09.18 12:09
Trehjulssykkel: Og hvorfor i all verden sender vi 5 jenter ned dit? Eneste som har noe å gjøre der er Susanne Andersen.

Attehva? Hun sykler jo helt klart bra, men hun sykler som Kristoff og Kristoff gidder ikke engang reise til Innsbruck på turistklasse. Alt for mye alt for bratt! Det er Aalerud som er Norges beste i en klatre-løype som dette, men jeg er litt usikker på om hun står distansen godt nok. Topp 10 på en veldig god dag, akkurat som for gutta.

Hvale90
22.09.18 14:39

Håper Moscon tar denne.

Il_Falco
22.09.18 14:54
Hvale90: Håper Moscon tar denne

Tviler jeg på at du gjør. Fordi du ikke har tro på Valverde? Tror Moscon får problemer med å slå både Valverde og Alaphillippe. Porte må stå over denne. Ikke mye som går veien for den mannen i år.

(Innlegget ble redigert 22.09.18 14:55)

Eksberten
EksbertenInnlegg: 24455
22.09.18 16:33
emin: Matthews ikke tatt ut til VM selv etter strålende form i Canada. Ville vært soleklar kaptein hvis han var norsk. Mulig å ordne det på en uke? :-)

Siden Porte nå er ute, så er det en ledig plass på det australske laget. Er du sikker på at Matthews har meldt interesse for VM-deltakelse? I så fall burde han få plass nå. Ganske tynn suppe det australske laget som for øyeblikket teller 7 mann.

Hvale90
22.09.18 20:55
Il_Falco: Tviler jeg på at du gjør. Fordi du ikke har tro på Valverde?

Jeg er realist. Valverde har vist nedadgående formkurve, mens Gianni har herjet i Italia den siste uken. Står mellom ham og Ala.

Eksberten
22.09.18 21:07
Hvale90: . Står mellom ham og Ala.

Klarer Frankrike å samles om en mann? Er kanskje litt for mange småkonger der, som ikke er vant til å være hjelpere.

Il_Falco
22.09.18 21:13
Eksberten: Frankrike

De har jo sjansen til å vinne for første gang på over tjue år, og da bør man jo kjenne sin besøkelsestid. Kan aldri tenke meg at Frankrike får en større sjanse enn i år de neste tjue heller. Her bør de gå all in for en mann.

Eksberten
22.09.18 21:23
glitteringprizes: De blir av en eller annen grunn veldig imponert av norgesrekorder,

Skal ikke kimse av en som har slått selveste 12.39,2 med 1 minutt og tjue sekunder.

thomas_72
thomas_72Innlegg: 1322
23.09.18 07:22

Klarer Frankrike å samles om en mann? Er kanskje litt for mange småkonger der, som ikke er vant til å være hjelpere?

Jeg trodde det var Norge som pleide å ha et problem med opptrekkere som ikke trekker opp spurteren og sånt? Iallefall så det ut som Frankrike hadde et ganske disiplinert lag bak Alaphilippe i Bergen i fjor, og at han også gjennomførte taktikken til punkt og prikke, det var bare det at Landåslien ikke var bratt nok til å ødelegge hele feltet, og han ble hentet igjen på vei inn mot sentrum. 

En annerledes løype med mye klatring og en ordentlig bratt bakke opp og ganske svingete kjøring ned i finalen må jo passe Alaphilippe bedre enn løypa i Bergen i fjor. Pinot må jo ha et halvminutts ledelse over siste bakketoppen for å ha sjansen når mållinjen ligger nede i bunnen av bakken,  mens Bardet kjører godt nedover og kan være et godt alternativ hvis for eksempel italienerne prøver å kjøre hardt for å slite ut de mere eksplosive avslutterne.

glitteringprizes
23.09.18 11:35
thomas_72: Iallefall så det ut som Frankrike hadde et ganske disiplinert lag bak Alaphilippe i Bergen i fjo

De hadde ikke engang med en spurter i fjor, så der var det i alle fall ikke snakk om en plan B.

emin
23.09.18 13:10
Eksberten: Er du sikker på at Matthews har meldt interesse for VM-deltakelse?

Matthews var skuffet over å ikke bli tatt ut.

Feltet.dk

Eksberten
23.09.18 15:41
emin: Matthews var skuffet over å ikke bli tatt ut.
Feltet.dk

Ikke engang i bruttotroppen og dermed ikke aktuell som Porte-erstatter. Australia satset alt på et kort og tapte over en uke før start..

Hvale90
23.09.18 19:15
thomas_72: og at han også gjennomførte taktikken til punkt og prikke, det var bare det at Landåslien ikke var bratt nok til å ødelegge hele feltet, og han ble hentet igjen på vei inn mot sentrum

Hadde gått om det var 10 grader og regn som i dag.

Progressen
ProgressenInnlegg: 2919
24.09.18 16:26

Det var sånn passe interessant i Firenze, men regnet, selv om det bidro til nettopp en del interessant racing, virket likevel også totalt sett amputerende på løpet.

Bortsett fra Firenze har VM de siste årene vært meget tynn suppe.

Qatar kunne jo bare bli kjipt. Det samme med København. Bergen hadde en kjempemulighet men dreit seg fullstendig ut. Politi og andre motarbeidende etater satt til side: Man kunne virkelig klart så mye, mye bedre med hensyn til løypeprofil. Bergen var det mest bortkastede sportslige potensialet noensinne. Sportslig sett noe av det mest triste og forglemmelige som har vært. Man fortjente ikke publikum og rammene for øvrig. Man fortjente det ikke litt engang.

Dessverre er dette imidlertid en generell trend som har plaget syklingsporten i nokså lang tid allerede. F eks: Det er for så vidt en hyggelig variasjon at det har blitt helt vanlig å "forkorte" etapper i tourene helt ned til under 100km, men også et betenkelig symptom på denne negative trenden, denne tynne suppen, delvis drevet frem av watt og vam og holding av hender, delvis av fraværet av bloddoping.

Men litt unikt for VM sin del, så er det - til tross for hovedregelen om at det er syklistene selv som lager rittet - fristende å bruke nettopp løypeprofilene som viktig del av forklaringen på de langtekkelige utgavene de seneste årene. Vi må etter min menig helt tilbake til Geelong 2010 for å finne et VM-ritt som virkelig var i fyr og flamme. Der var det og en profil som i stor grad inviterte til angrep: Det var relativt enkelt å skape luker av såpass størrelse at de nøt en betydelig taktisk viktighet for utfallet av rittet. Samtidig var "spurterne" aldri helt avskrevet.

Håper dette kan sørge for et etterlengtet unntak. Men jeg har mine tvil…

Hvis det for noen var uklart, så snakker jeg så klart om fellesstarten: Den eneste øvelsen som betyr noe.

(Innlegget ble redigert 24.09.18 16:32)

Hvale90
24.09.18 16:29

Jeg vil si vi må helt tilbake til Zolder. Fantastisk laginnsats fra italienerne.

Progressen
ProgressenInnlegg: 2919
24.09.18 16:46
thomas_72: Klarer Frankrike å samles om en mann? Er kanskje litt for mange småkonger der, som ikke er vant til å være hjelpere?
Jeg trodde det var Norge som pleide å ha et problem med opptrekkere som ikke trekker opp spurteren og sånt? Iallefall så det ut som Frankrike hadde et ganske disiplinert lag bak Alaphilippe i Bergen i fjor, og at han også gjennomførte taktikken til punkt og prikke, det var bare det at Landåslien ikke var bratt nok til å ødelegge hele feltet, og han ble hentet igjen på vei inn mot sentrum.

Det er pent å se på når en fotballspiller skur et vinnermål opp i krysset på overtid. Men det er ikke god taktikk. Ganske ofte lander ballen på tribunen.

Den sure landåslien var alltid akkurat så lang, bred og bratt som den var på hver en eneste runde. Det samme med resten av løypa.

Hvis de fulgte taktikken til punkt og prikke kan de ikke ha skjønt mye...

(Innlegget ble redigert 24.09.18 16:47)

emin
24.09.18 16:48

Bjerg gjentar fjorårets triumf ser det ut som. Er så suveren at han kanskje henter fjorårets sølvvinner McNulty.

glitteringprizes
24.09.18 16:57

Manger overraskelser i dag. Tyskland skuffer.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester