Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Dei nye kapteinane (vegen fra proff til vinner)

NYTT TEMA
thomas_72
thomas_72Innlegg: 1319
08.02.18 22:47

Norge har flere sykkelproffer enn noensinne, men bak Aleksander Kristoff, Edvald Boasson Hagen og Lars Petter Nordhaug kommer det en generasjon som ikke utmerker seg som ledere, vinnere og kapteinsemner i samme grad som for eksempel Edvald gjorde i tidlig alder. Jeg tok med Lars Petter Nordhaug, selv om han både har betydelig færre seiere enn de to andre og allerede har lagt opp, fordi det er hans stilling som er ledig akkurat nå, om jeg skal si det slik. Rio-OL viste ganske klart og tydelig at Edvald ikke er en kandidat til å lede landslaget når det er mange høydemeter involvert, og fellestarten i VM i Innsbruck til høsten er forholdsvis lik løypa fra OL: Det skal kjøres mange meter både oppover og nedover før man kommer til målstreken.

Norge trenger å dyrke fram kapteinsemner som kan ta over der Kristoff og Boasson Hagen slipper også. Jeg tenkte altså å starte en tråd for å diskutere framgangen til våre yngre ryttere som har blitt proffer. Jeg er litt frustrert over å se at for eksempel det nydelige bakke-rykket til Bystrøm er blitt byttet ut med en ren hjelperytter-rolle på Katusha og UAE, og at mange av de andre unge proffene har problemer med å blir sett som noe annet enn listefyll i neoproffkontraktperioden (første to år). De jeg ser på som framtidige kapteinsemner er først og fremst:

+++ Kristoffer Halvorsen (Sky)

++ Odd Christian Eiking (Wanty)

+ Sondre Holst Enger (Israel)

+ August Jensen (Israel)

+ Amund Grøndal Jansen (Jumbo)

+++ Susanne Andersen (Hitec)

(under streken ...Tobias Foss...men han må blir proff for å komme på lista her...)

Den jeg mener det haster mest med nå er Eiking. Jeg planlegger å lage innlegg om de andre litt etter hvert, men håper på å skape litt diskusjon underveis.

Det jeg liker best med Eiking, er at han er bevisst på at han må kjøre for å vinne for å utvikle seg til å bli en kaptein slik Norge trenger.

Han er den opplagte kandidaten til å ta over etter Nordhaug og blir da mest sannsynlig kaptein for Norge i Innsbuck.

Dersom han får sving på sakene i Wanty er det ingen grunn til at ikke det skal gå greit. Han har vist i et par ritt at han kan dra en topp 10 i WT på en god dag, og det skal man ikke kimse av. Eiking klatrer godt i korte bakker men sier at beina blir gelé på stigninger lenger enn 25 minutter. På den annen side så kan han spurte. Ikke på høyde med de beste spurterne men på høyde med de andre som henger på etter en hard bakke. Det gjør at han er en god kandidat på endagsritt, og kanskje kan kjøre inn flere og bedre resultat enn den litt seigere men treigere Lars Petter Nordhaug greide.

Eiking begynte sesongen med en 2.plass i Marseilllasen mot et tallmessig overlegent AG2R, og fortsetter han slik, kan det bli mer sus i serken enn det var hos FDJ. Han og Guillaume Martin ser (foreløbig) ut til å kjøre for hverandre og det kan bety at Eiking får god hjelp inn mot Ardennene, der han kanskje kan dra inn et godt resultat.

Eiking har imidlertid en tendens til å komme fort i form og fade forholdsvis fort også.  Han må bli mer stabil for å bli en leder på WT nivå. Boasson Hagen og Kristoff er ikke alltid i toppform, men de leverer greit på et gjennomsnittlig nivå og det virker som de har langt færre dårlige dager (les: rævva dager!) enn de yngre syklistene våre.

Neste ritt for Eiking er i Oman neste uke, der er det vel både motstand og noen etapper som skal passe han bra, men nå er han visst skadet med et brudd i foten, så det ligger vel ikke an til et topp resultat der. Allikevel hadde det vært utrolig fint om han klemte ut et toppresultat på en etappe der.

(Innlegget ble redigert 08.02.18 22:52)

Hvale90
Hvale90Innlegg: 24069
09.02.18 11:12

Eiking er ikke noe kapteinsemne. Alt for bohemsk. Den nye Wilmann.

hodnemyr
hodnemyrInnlegg: 835
09.02.18 14:28

Hva med Bystrøm og Staken?

thomas_72
09.02.18 17:28
Hvale90: Eiking er ikke noe kapteinsemne. Alt for bohemsk. Den nye Wilmann.

Hva da med Sondre Holst Enger? :-)

Jeg ser ikke helt at Eikingen er så bohemsk. Han drakk øl før siste etappe av Vueltaen, javel, men det er litt tradisjon for sånt. (Det kvalifiserer sikkert kvalifiserer til livstidsutestengelse fra langrenns-landslaget, siden det er mye sterkere enn Clostebol).

Jeg synes det ahr sett ut som om han har lidd under et for hardt trenings- og konkurranseregime i FDJ. Akkurat som Edvald Boasson Hagen i Sky, har han i blitt trent som hjelperytter og mistet litt spisskompetansen som trengs for å vinne ritt. De beste løpene hans kommer tidlig på sesongen og rett etter sommerferien - når han har vært mest uthvilt - et solid tegn på at eksplosiviteten forsvinner når mengdene har blitt for store.

På den annen side kan det hende at han aldri ville fått brukt den eksplosiviteten uten utholdenheten han har fått med det arbeidet. 

Allerede i VM kunne man ane at uten den hvite, blå og røde trøya (altså med den rød, hvite og blå trøya istedenfor) virket han adskillig mer inspirert, og han holdt distansen uten særlige problemer. 

Bohem eller ikke, hvem ellers skal kjøre inn resultater i Innsbruck?

thomas_72
09.02.18 17:30
hodnemyr: Hva med Bystrøm og Staken?

Hvordan skal de vinne noe, egentlig? Er ikke de + Korsæth våre aller beste hjelperyttere?

Hvale90
09.02.18 17:35

Bystrøm ble så overvurdert av eliten her inne etter Ponferrada. Viste hvor lite verdt det er å vinne i U23.

Hvale90
09.02.18 18:04

Interessant med en debatt om spanske og italienske ryttere. Ser ingen bak Don som kan ta over.

glitteringprizes
glitteringprizesInnlegg: 2314
09.02.18 19:20
thomas_72: Jeg ser ikke helt at Eikingen er så bohemsk. Han drakk øl før siste etappe av Vueltaen, javel, men det er litt tradisjon for sånt

Han gir inntrykk av å være utrolig uforberedt og uproff i intervjuer syns jeg, men jeg går jo ut fra at det ikke kan være så ille.

Maltiv
MaltivInnlegg: 2912
10.02.18 20:25

Har virkelig troen på Amund. Var sinnsykt sterk gjennom hele høsten i fjor og skal ha tatt nye steg. Forhåpentligvis kan han være kapabel til topp 10 plasseringer i semi-klassikerne allerede i år. 

thomas_72
14.02.18 18:09

Wanty kjører bra i Oman nå! Eiking har to daget med s.t. som vinner og ligger 10 sekunder bak Nathan Haas i sammendraget. I mål i en gruppe på 12 i dag.

(I tillegg har de hvemfharhørtomhan-mannen Fabian Doubey med samme resultat. Halvparten av topp 4 på hvit trøye.) 

Trehjulssykkel
TrehjulssykkelInnlegg: 5459
15.02.18 22:45

Vi har jo masse lovende, unge syklister. Er for tidlig å si om de blir kapteiner eller ikke. Det var jo ikke spesielt mye som tydet på at Kristoff skulle vinne 2 monumenter da Kristoff var 23 år, så mye kan endre seg på kort tid. Edvald var jo et unikum, så man kan ikke legge standarden der. 

Har forøvrig skikkelig troen på Eiking. Han har en ekstrem vinnerskalle og kommer aldri til å bli hjelperytter som Edvald i Sky. Gå bort fra FdJ viser jo det.

(Innlegget ble redigert 15.02.18 22:48)

thomas_72
17.02.18 15:33

Poenget med å starte tråden er at jeg er at tendensen i noen år nå har vært at norske unge lovende syklister får proffkontrakt tidlig og så blir plassert i hjelperytter-rolle før de sparkes etter 2 år med litt skader og humpete vei videre.

Fra et sportslig synspunkt lærer sikkert alle de unge talentene fenomenalt mye med en gang når de begynner å kjøre på WT-nivå, men de blir ikke mye bedre som ledere og kommer ikke til å kjøre inn mye resultater etterpå dersom de bare tråkker som hjelperytter. De som har det i seg at de kan bli kapteiner, må få kjøre for å vinne også: utvikle utholdenheten (kjøre helt til mål), evnen til å ta de riktige taktiske beslutningene, (som hjelperytterne sjelden kommer borti) og ikke minst, trene seg til å tåle de akselrasjonene som ofte vinner ritt.

Edvald Boasson Hagen er ikke av den generasjonen jeg skriver om her, men det var aldri tvil om at han kunne bli en vinner og en kaptein. Så havnet han inni toget til team Sky og forsvant nesten helt.  Bystrøm ser ut til å ha en liknende utvikling i toget til Kristoff, og Eiking var helt klart på vei i samme retning hos FdJ - om Madiot & co hadde fått det som de ville.Det var bare det, at Eiking ikke lot seg føye.

Nå skal man sikkert ikke legge all verdens vekt på Tour of Oman (det er på samme nivå som Tour of Norway) selv om Astana tydeligvis går all in for dette her, men jeg liker det jeg ser nå. Eiking holdt ikke akkurat følge med Lopez, men han satte tross alt et halvt minutt på Nibali og holder seg innafor topp 10 på GC, med knekt et-eller-annet i foten. Faktisk tror jeg Eiking aldri har sett mer kaptein ut enn akkurat nå, og selv om jeg tror medalje er utafor rekkevidde så kan det se bra ut for Innsbruck.

Hvale90
17.02.18 18:29

Jeg har troen på Eiking som kaptein. Han fungerer i hvert fall ikke som hjelperytter i fdj. Tok aldri en føring for kapteinen. Smart av Madiot å få han ut.

tucan
tucanInnlegg: 20085
17.02.18 18:31

8 dager på å snu om 180 grader vedr. eiking ;-)

thomas_72
18.02.18 21:49

Akkurat, der ja...seier til Kristoff i siste etppen i Oman, det er for tradisjon og ikke en nyhet å regne :-) Eiking på 8.plass sammenlagt er ganske bra, tatt i betratning vondt i foten og at han ikke liker lange stigninger. Konkurransen var ikke av de hardeste tror jeg, men det er nå iallefall på papiret et litt bedre felt enn i Tour of Norway og man kan kanskje antyde at Eiking har tatt et steg framover når Nibali, Costa, og van Avermaet ligger lenger bak på lista. Lopez var vel den som gav Eiking juling i de hardeste rittene som U23 og avstanden opp dit virker lang!

I denne fasen av sesongen er det gjerne en del unge ryttere som ser veldig lovende ut men det er ofte slik at de kommer raskere i form men ikke har samme toppnivå som de mere erfarne, og jeg mener å ha sett at Eiking har hatt litt denne tendensen de siste årene. Håper han har fått et sesongopplegg som passer bedre i år, slik at han kan være i form inn mot Ardennerklassikerne, som vel er de store rittene som passer han best.

Uansett -  bekreftet kapteinsemne!

thomas_72
27.02.18 21:41

Status etter Abu Dabi/Omloop/K-B-K/Ardeche/Drôme:

Israelittene får minus en til to poeng begge to. Skade og sykdom under klassikersesongen er en gjenganger for Holst Enger, og jaggu havnet ikke mr top 10 på samme kjøret.

Grøndal Jansen får pluss et poeng for å innfri forventningene under Omloop. Det kan fortsatt ta en stund (noen år) før han er på topp, men måten han går veien på, liker jeg.

Eiking var høyt oppe i Oman på tross av dårlig fot, men helt borte i Ardeche, ett ritt han var kjørte veldig godt i i fjor. Aklimatiseringsproblemer? (Mulig at de kjørte for Guillaume Martin, som ble hindret av en velt på et eller annet tidspunkt).

Kristoffer Halvorsen fikk med seg en 4.plass i WT-debuten i Abu Dabi, det er vel beste resultatet forrige uke?

(Innlegget ble redigert 27.02.18 21:42)

Hvale90
27.02.18 22:04

Danskene har jo fått fram Eg. Enda en danskepølelse som herjer med norskene.

thomas_72
23.04.18 22:23

Status etter alle vårklassikerne, når vi skuer fram mot en runde med Tour of Norway og Tour des Fjords: siste del av vårsesongen har vært bortimot katastrofe, med et unntak:

(tegnforklaring ^ = pil oppover,  V = pil nedover)

^^^Amund Grøndal Jansen (Lotto-Jumbo): faktisk den eneste nordmannen som har kjørt klassikerne med stabilit gode prestasjoner i år. Vi gir'an noen år til, så setter han minst en WT seier.

^^ Susanne Andersen: ikke all verdens til form i de tidligste rittene (Det var planen) og så kom det et krasj når ting skulle begynne å funke.... shit happens! Resultatene hun har tatt med seg er imidlertid gode de, 3 topp 10 plasseringer er på papiret bedre enn noen av gutta! God bedring!

V Kristoffer Halvorsen (Sky): ja, hvor ble det av han, egentlig?

V Odd Christian Eiking (Wanty): godkjent tidlig vårform, så forsvant resten i div. sykdom. Starter i Romandiet, men er ikke i form ennå. Shit happens.  --> hjelperytter for Guillaume Martin

VV August Jensen (Israel): hva skjedde med "topp 10"? Kapteinsrolle i Tour of Norway venter...men det var han vel strengt tatt i COOP også.

VVV Sondre Holst Enger (Israel): som vanlig helt ute av form pga sykdom om våren, riktignok tilbake med en Kristoff-sprint ("best i hovedfeltet" i siste etappen i Kroatia rundt, men det er et stykke opp igjen til 3.plass på TdF-etappen til Bern. Fri rolle i Tour des Fjords venter?

Stort sett skuffende fra de unge kapteinshåpene altså, men 2 lyspunkter er det jo verdt å ta med seg. På nivået under disse er det i grunn mer positivt, Rasmus Tiller kjørte strålende i kultklassikeren TroBroLeon og CF Hagen dro like godt i land en GC fra Tour du Jura. (Topp 10 i Finisterre er kanskje et bedre resultat, når man ser på hvem andre som var der.) Han andre Hagen smelte jo også til med en GC seier (Istrian Spring trophy) og COOP fortsetter å samle inn topp 10 resultater som om Jensen aldri hadde sluttet.

Uno-x har ikke jeg fått med meg så mye av ennå, de har vel i og for seg definert seg selv som enda et hakk lenger ned, men jeg gleder meg til Tobias Foss begynner å kjøre - i Ronde de'l Izoard, tenker jeg?

(Innlegget ble redigert 23.04.18 22:23)

Hvale90
23.04.18 22:36

Garanterer sykdom på Veiking i Romandiet.

Trehjulssykkel
23.04.18 22:46

Har veldig troen på Amund. Bra utvikling og virker å få god matching og oppfølging. Tipper han sanker inn en topp 10. plassering i ett av monumentene neste år. I tillegg så driver han ikke å jatter om TdF, men sier at vårklassikerne er målet.

De andre burde vel først og fremst prøve å holde seg friske og på sykkelen. 

(Innlegget ble redigert 23.04.18 22:47)

glitteringprizes
23.04.18 23:23
Trehjulssykkel: De andre burde vel først og fremst prøve å holde seg friske og på sykkelen.

Gjelder også Hoelgaard og Lunke så klart. Hvem er den skrøpeligste norske proffen? Må vel være SHE, nå når Nordhaug har lagt opp.

Trehjulssykkel
25.04.18 01:11

SHE kunne virkelig blitt noe stort om han hadde holdt seg frisk. Eneste gode perioden han har hatt som proff (der han har vært skade- og sykdomsfri) er jo senvår 2016. Har dessverre mistet litt troa der. 

Hvale90
25.04.18 10:50

Pedersen, Valgren, Eg. Hvor er norskene?

glitteringprizes
25.04.18 11:04
Trehjulssykkel: Eneste gode perioden han har hatt som proff (der han har vært skade- og sykdomsfri) er jo senvår 2016.

Han var jo ikke særlig bedre som U23-rytter heller. Første sesong ble spolert av kyssesyke, og etter det var han syk gjennom hver eneste vårsesong. 

Hvale90
25.04.18 19:56

SHE og Jensen vraket til fordel for noen israelere. Fort glemt den tredjeplassen i Bern. Tilbake til Norge neste år?

Il_Falco
Il_FalcoInnlegg: 4576
25.04.18 21:29
Hvale90: SHE og Jensen vraket til fordel for noen israelere. Fort glemt den tredjeplassen i Bern. Tilbake til Norge neste år?

Syns ikke de har noe grunn til å være skuffa. At laget foretrekker israelere og italienere i en giro som går i Israel og Italia er jo helt selvsagt. I tillegg har jo Jensen vært syk, og ingen har noe å slå i bordet med etter at de ble signa. Her må det presteres før det kan kritiseres.

Hvale90
25.04.18 23:02
Il_Falco: I tillegg har jo Jensen vært syk, og ingen har noe å slå i bordet med etter at de ble signa. Her må det presteres før det kan kritiseres.

Den sportslige ledelsen vil jo ha dem. Uproft. Gå til et skikkelige lag når man først skal gå proff. Astana eller UAE.

thomas_72
25.04.18 23:03

Jeg tror ærlig talt at det aldri var meningen at Jensen skulle kjøre giroen, all den stund laget er meldt på til Tour of Norway er det nesten like opplagt at de må sette opp et lag med minst en nordmann i en sentral rolle der, som at Sagiv og Sbaragli skal kjøre giro i Israel og Italia. 

Når man så kan observere at Jensen er hjemme i Bergen,  mens laget kjører 3 løp med ymse girokandidater samtidig andre steder, så  er det nærliggende å tro at han har fått Tour of Norway-jobben på sin liste. Den må han sikkert fikse stort sett på egen hånd, resten av de beste på Akademiet er nok i Italia på den tiden, unntatt Sondre Holst Enger, men han er jo så uberegnelig at det er nesten umulig å regne med han. 

glitteringprizes
25.04.18 23:16
thomas_72: Når man så kan observere at Jensen er hjemme i Bergen,  mens laget kjører 3 løp med ymse girokandidater samtidig andre steder, så  er det nærliggende å tro at han har fått Tour of Norway-jobben på sin liste.

Tror Jensen var veldig nær en plass, grunnen til at han reiste hjem fra Kroatia var jo at han ble matforgiftet første dag. Han står også oppført som en av to reserver til Giroen.

Il_Falco
Il_FalcoInnlegg: 4576
17.09.18 21:25

Korseth legger opp!! Dette kom vel som et sjokk på de fleste av oss. Naiv gutt fra Norge som trodde han kunne sykle for Vino uten dop? Skader og sykdom? Eller var han bare lei? Ikke godt å vite. Kjedelig i alle fall, den gutten hadde stort potensiale.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg