Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tour des Fjords og Tour of Norway slår seg sammen.

NYTT TEMA
-Tazoslo-
-Tazoslo-Innlegg: 433
04.07.18 14:42

Tour des Fjords slår seg sammen med Tour of Norway og danner et nytt 6-dagers ritt, som kommer etter 3 dager med Hammer. Nytt nedslagsfelt er hele Sør-Norge.

Dette kan bli interessant, kan også øke statusen på dette litt. 

TdF og ToN slår seg sammen

Trehjulssykkel
TrehjulssykkelInnlegg: 5465
04.07.18 17:24

Vil rittet da fremover hete Tour des Norway?

Il_Falco
Il_FalcoInnlegg: 4578
04.07.18 19:01

Da har vi kommet til den årstida der man starter nye tråder her i sykkelforumet. Det trengs kanskje. Å slå disse sammen virker i utgangspunktet som en god ide, men ender nok fort med å videreføre de urkjedelige profilene i Østfold og Vestfold.

Hvale90
Hvale90Innlegg: 24072
04.07.18 19:50

Utvider til seks dager. Kan det tenkes det blir tempo? Bakketempo opp Budor?

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 35124
04.07.18 19:53
Il_Falco: Da har vi kommet til den årstida der man starter nye tråder her i sykkelforumet. Det trengs kanskje. Å slå disse sammen virker i utgangspunktet som en god ide, men ender nok fort med å videreføre de urkjedelige profilene i Østfold og Vestfold.

Siden de skal slå dem sammen må de nok ha en etappe eller to også på Vestlandet, men det blir vel mest kjøring langs en fjord og en eller annen bakke 50 km fra mål.....

glitteringprizes
glitteringprizesInnlegg: 2316
04.07.18 20:02
Hvale90: Utvider til seks dager. Kan det tenkes det blir tempo? Bakketempo opp Budor?

Tror faktisk Fjords har hatt seriøse planer om bakketempo opp fra Lysebotn.

KongOlav2
04.07.18 20:05

Blir forøvrig rittdato uendret? På den tiden av året er vel endel av fjellovergangene fortsatt stengt? Eller usikre?

Il_Falco
04.07.18 20:47
KongOlav2: Blir forøvrig rittdato uendret? På den tiden av året er vel endel av fjellovergangene fortsatt stengt? Eller usikre?

Mener at de skulle flytte det til starten av juni? En tempoetappe er jo et minstekrav, ellers blir dette useriøst. Håper virkelig at de tør å satse på noen skikkelige bakkefinisher a la Trollstigen, Dalsnibba, Juvasshytta eller lignende.

glitteringprizes
04.07.18 20:56
KongOlav2: Blir forøvrig rittdato uendret? På den tiden av året er vel endel av fjellovergangene fortsatt stengt? Eller usikre?

Som det står i linken: "Vi har derfor valgt å legge Hammer Stavanger 24. - 26. mai og det nye etapperittet vil starte tirsdag 28. mai og avsluttes 2. juni."

KongOlav2
04.07.18 21:03
Il_Falco: Mener at de skulle flytte det til starten av juni? En tempoetappe er jo et minstekrav, ellers blir dette useriøst. Håper virkelig at de tør å satse på noen skikkelige bakkefinisher a la Trollstigen, Dalsnibba, Juvasshytta eller lignende.

Tror jeg du sannsynligvis kan glemme. Juvasshytta på 1600m i starten av juni kommer ikke til å skje. Og flere av de andre stigningene ligger slik til at det er vanskelig å få til lange nok etapper pga alle ferjer og tunneler. Dalsnibba er f.eks kun 40 km sammenhengende vei fra nærmeste ferjekai.

Tror det beste man kan håpe på er en eller annen fjellovergang mellom øst- og vestlandet, og en eventuell bakkefinish tror jeg må skje på f.eks Norefjell eller Hafjell.

Regner med at de vil holde seg sør for Sognefjorden på Vestlandet, dvs med etapper i nærheten av Bergen og/eller Stavanger. Blir svært overrasket om de tar med noen av de stigningene du nevner eller f.eks Fortun-Turtagrø eller Snøvegen over Aurlandsfjellet.

(Innlegget ble redigert 04.07.18 21:07)

Hvale90
04.07.18 21:08

Kjører da i snøglvler og kulde i giroen hele tiden. Litt må de tåle.

KongOlav2
04.07.18 21:29

Rettelse: Juvasshytta ligger på over 1800m. Og stigninger som Dalsnibba og Lysebotn er kun aktuelle som fjelltempo. Den tøffeste etappen man kunne hatt på Vestlandet er Fortun-Aurland via Tindevegen, Filefjell og Snøvegen. Det ville blitt ca. 190 km.

KongOlav2
04.07.18 21:43

Ny rettelse. Tyin, ikke Filefjell!

Hvale90
04.07.18 21:49

Kan ikke kjøre ritt der det ikke bor folk.

voldsmann
voldsmannInnlegg: 1994
04.07.18 22:46

Og en ny tråd på et tema som allerede er tatt opp på en annen tråd. Tøft.

HLund
HLundInnlegg: 7915
04.07.18 23:00
KongOlav2: Rettelse: Juvasshytta ligger på over 1800m. Og stigninger som Dalsnibba og Lysebotn er kun aktuelle som fjelltempo. Den tøffeste etappen man kunne hatt på Vestlandet er Fortun-Aurland via Tindevegen, Filefjell og Snøvegen. Det ville blitt ca. 190 km.

Strynefjell fra Stryn-siden hadde nok også gått ganske så greit. Vikafjell med start i Hardanger skulle heller ikke være noe problem. 

Trehjulssykkel
TrehjulssykkelInnlegg: 5465
04.07.18 23:12
Il_Falco: Mener at de skulle flytte det til starten av juni? En tempoetappe er jo et minstekrav, ellers blir dette useriøst. Håper virkelig at de tør å satse på noen skikkelige bakkefinisher a la Trollstigen, Dalsnibba, Juvasshytta eller lignende.

Da konkurrerer det med Daphine og Sveits. Må da være bedre å ha det i mai. Kan jo være et bra alternativ til de lagene som ikke gidder USA.

KongOlav2
04.07.18 23:14
HLund: Strynefjell fra Stryn-siden hadde nok også gått ganske så greit. Vikafjell med start i Hardanger skulle heller ikke være noe problem.

I starten av juni? Må vel være ganske høye snøkanter der da?

Om det hadde gått, kunne man f.eks hatt et ritt med start i Bergen og 1.etappe nordøstover mot Sognefjorden. Deretter en etappe med start nord for Sognefjorden, over Gaularfjell og med bakkefinish på Utvikfjellet. 3.etappe fra Stryn og over Strynefjellet ned til Otta. Så 3 etapper til slutt på Østlandet.

Regner det dog som mer sannsynlig at det blir et par etapper på Vestlandet i aksen Bergen-Stavanger, deretter kanskje en av de sørligere fjellovergangene, så etapper på Østlandet til slutt. Evt motsatt. Kan jo være at de dropper helt fjellene og bruker Sørlandet i stedet.

Jeg blir svært overrasket både om jeg får se en tøff fjelletappe nord for innerst i eller nord for Sognefjorden, eller om de velger å kjøre motbakkeavslutning på Østlandet til f.eks Hafjell eller Norefjell.

(Innlegget ble redigert 04.07.18 23:15)

HLund
04.07.18 23:24
KongOlav2: I starten av juni? Må vel være ganske høye snøkanter der da?

Skal ikke snakke for Strynefjell, men har syklet opp Vikafjell tidlig i juni et år uten problem. Er ikke verre enn at man kunne endret løypen hvis det skulle være umulig å sykle der. Greit at man tenker på flest mulig tilskuere langs løypen, men hadde garantert vært mer interessant å se på på TV enn de grusomt kjedelige etappene man har i Tour of Norway spesielt. Man må tenke internasjonal profilering også.

KongOlav2
04.07.18 23:33
HLund: Skal ikke snakke for Strynefjell, men har syklet opp Vikafjell tidlig i juni et år uten problem. Er ikke verre enn at man kunne endret løypen hvis det skulle være umulig å sykle der. Greit at man tenker på flest mulig tilskuere langs løypen, men hadde garantert vært mer interessant å se på på TV enn de grusomt kjedelige etappene man har i Tour of Norway spesielt. Man må tenke internasjonal profilering også.

Vikafjellet, er det rett sør for Sognefjorden? Er vel klart tøffest fra norsiden som er avgrenset av fjorden, slik at det ikke er mulig å ha en lengre etappe med klatring fra den siden.

Du har rett ang kjedelige etapper, men tror ikke det blir noen stor endring der. Mulig vi får se enkelte stigninger, men tipper fortsatt at målgang vil være i byer eller minimum større tettsteder slik som Rjukan via Tuddal i ToN for et par år siden.

HLund
04.07.18 23:48
KongOlav2: Vikafjellet, er det rett sør for Sognefjorden? Er vel klart tøffest fra norsiden som er avgrenset av fjorden, slik at det ikke er mulig å ha en lengre etappe med klatring fra den siden

Nei, men man kan ha fra Hardanger via Voss og opp Myrkdalen til Vikafjell med målgang i Vik sentrum f.eks. Det hadde blitt en litt over mellomhard etappe, men kombinert med en enda hardere hadde det blitt ganske bra. Hvis det var knalltøff bakke man ville ha, burde man nok kjørt Nesheimfjellet (ikke så langt fra Voss.) Den aller tøffeste bakken jeg har kjørt er uten tvil Folgefonna. Det hadde vært veldig spektakulært og hadde vært fullt mulig å få til lang nok distanse på. Men med den store ulempen at det neppe hadde vært særlig lett for lagbilene å kjøre opp der samtidig.

(Innlegget ble redigert 04.07.18 23:50)

glitteringprizes
05.07.18 10:11
HLund: Skal ikke snakke for Strynefjell, men har syklet opp Vikafjell tidlig i juni et år uten problem. Er ikke verre enn at man kunne endret løypen hvis det skulle være umulig å sykle der. Greit at man tenker på flest mulig tilskuere langs løypen, men hadde garantert vært mer interessant å se på på TV enn de grusomt kjedelige etappene man har i Tour of Norway spesielt. Man må tenke internasjonal profilering også.

Kommunene som har målgang betaler temmelig store beløp, og vil så klart ha noe igjen for pengene. Da er det naturlig at de vil ha mål i sentrum, så arrangementet ikke bare blir for de aller mest sykkelinteresserte.

Il_Falco
08.07.18 20:59
KongOlav2: Tror jeg du sannsynligvis kan glemme. Juvasshytta på 1600m i starten av juni kommer ikke til å skje. Og flere av de andre stigningene ligger slik til at det er vanskelig å få til lange nok etapper pga alle ferjer og tunneler. Dalsnibba er f.eks kun 40 km sammenhengende vei fra nærmeste ferjekai. Tror det beste man kan håpe på er en eller annen fjellovergang mellom øst- og vestlandet, og en eventuell bakkefinish tror jeg må skje på f.eks Norefjell eller Hafjell. Regner med at de vil holde seg sør for Sognefjorden på Vestlandet, dvs med etapper i nærheten av Bergen og/eller Stavanger. Blir svært overrasket om de tar med noen av de stigningene du nevner eller f.eks Fortun-Turtagrø eller Snøvegen over Aurlandsfjellet.

Her syns jeg du snakker mye tull. De aller fleste vinterstengte veiene åpner i mai. En avslutning på Dalsnibba vil for eksempel være uproblematisk, kanskje Juvasshytta er et større sjansespill. At man tar seg råd til en etappe opp til et fjell der det ikke er folk eller butikker, skulle bare mangle når man utvider til seks dager. Så kan man heller la de kommersielle hensynene styre resten. Det Arctic Race har skjønt som ToN ikke har skjønt, er at det også handler om å markedsføre Norge, ikke bare arrangere middels interessante sykkelritt. Tenk dere en etappe med start i Førde, langs Jølstravatnet, opp Utvikfjellet, rundt fjorden til Stryn, opp gamle Strynefjellsveien til Grotli, for så å avslutte med stigningen til Dalsnibba? 226 kilometer med pur sykkelglede som amn stolt kan kringkaste til hele verden.Det kan konkurrere med det aller meste i Europa. Jada, jeg vet jeg har foreslått det før, men noen trenger å få skjønne potensialet som ligger her.

KongOlav2
08.07.18 22:05
Il_Falco: Her syns jeg du snakker mye tull. De aller fleste vinterstengte veiene åpner i mai. En avslutning på Dalsnibba vil for eksempel være uproblematisk, kanskje Juvasshytta er et større sjansespill. At man tar seg råd til en etappe opp til et fjell der det ikke er folk eller butikker, skulle bare mangle når man utvider til seks dager. Så kan man heller la de kommersielle hensynene styre resten. Det Arctic Race har skjønt som ToN ikke har skjønt, er at det også handler om å markedsføre Norge, ikke bare arrangere middels interessante sykkelritt. Tenk dere en etappe med start i Førde, langs Jølstravatnet, opp Utvikfjellet, rundt fjorden til Stryn, opp gamle Strynefjellsveien til Grotli, for så å avslutte med stigningen til Dalsnibba? 226 kilometer med pur sykkelglede som amn stolt kan kringkaste til hele verden.Det kan konkurrere med det aller meste i Europa. Jada, jeg vet jeg har foreslått det før, men noen trenger å få skjønne potensialet som ligger her.

226 km med Gamle Strynefjellsvei og avslutning på over 1500m i månedssskiftet mai/juni kommer ikke til å skje. Det er bare å glemme.

Jeg håper definitivt på noe litt mer spennende enn vi har sett i disse to rittene, men jeg tror aldri vi får dette. En mellomting mellom det du skisserer her og det som har vært så langt ville gjort meg fornøyd, i og med at forventningene mine til det som kommer til å skje er relatvt små.

Om jeg skrev i et annet innlegg, ville jeg vært mer enn fornøyd med en etappe hvor man startet et eller annet sted rett nord for Sognefjorden, syklet over Gaularfjell og avsluttet på f.eks Utvikfjellet. Med påfølgende start i Stryn og over Gamle Strynefjell på neste etappe.

Men jeg tviler også på dette. Tror ikke det blir verken en slik etappe, en fjellavslutning på Hafjell/Norefjell og definitivt ikke en slik etappe som du håper på. Det mest sannsynlige er som sagt etapper mellom Bergen og Stavanger og en av fjellovergangene i det området over til Østlandet.

(Innlegget ble redigert 08.07.18 22:10)

LeifIngeNB
LeifIngeNBInnlegg: 8
09.08.18 13:24

Henger meg på litt sent:
Spennende at disse to rittene slås sammen og utvides til et lengre ritt. Gjennom Hammer er de sikret god deltakelse fra storlag. Når man diskuterer profil og etapper så er det noen ting jeg tenker er viktig å huske på:
1. Legger man opp til en knallhard fjelletappe så ødelegger man spenningen rundt sammenlagtlista resten av rittet, jeg ønsker meg heller flere halvharde etapper med mulighet for brudd eller et sterkt redusert hovedfelt.
2. Mange av rytterene fra storlaga kommer til å bruke denne rittet som en del av oppkjøringen sin mot større mål, derfor kommer nok disse laga med klare tilbakemeldinger på hva de ønsker seg av etappene.
3. Dette siste er mer et ønske: Hold på modellen fra Tour des Fjords hvor flere av etappene varierte fra år til år, det skaper engasjement når rittet tar turen innom stadig nye bygder og deler av landet vårt. Ikke gå i fella til Tour of Norway hvor veldig mye ble likt fra år til år.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg