Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kåringer 2018

NYTT TEMA
Il_Falco
Il_FalcoInnlegg: 4633
13.10.18 14:58

Mens vi sitter her og koser oss med (eller venter å at vi skal kose oss med) årets siste sykkelhøydepunkt, kan vi jo prøve oss på noen kåringer for sykkelåret 2018. Her er mine, høyst subjektive. Kom gjerne med alternative forslag.

Årets prestasjon: Chris Froome da han tok en "Landis" opp til Finestre. Det han gjorde denne dagen, forandret i alle fall mitt syn på mannen. Vanvittig dristig og vanvittig imponerende. Så får diskusjonen om han gjorde det uten kunstig hjelp komme et annet sted.

Årets lag: QuickStep ha overhode ingen konkurranse om denne. 71 seire er voldsomt. Og antall ryttere i laget som har vunnet er like imponerende.

Årets norske høydepunkt: Ikke så mange å ta av her, i det som har vært en laber norsk sesong. Jeg velger likevel Kristoffs seier på finansplassen. Ikke minst at han i dette rittet var den alle så på, siden han har vunnet det så mange ganger før. Likevel var han råsterk i et sterkt felt. Så vil sikkert noen protestere og si Paris, men på TDFs siste dag var jo alle andre spurtere reist hjem.

Årets spurter: Er vel en tvekamp mellom Viviani og Gaviria, tror jeg velge førstnevnte. Det ser ikke ut til at det er plass til en totaldominerende spurter a la Cippolini, Petacchi eller Cav i det moderne sykkelfeltet.

Årets sammenlagtrytter: Både Dumoulin og Froome presterte å komme på pallen i to av dem. Froome imponerte voldsomt den ene dagen i giroen, Dumoulin viste mest stabilitet.

Årets klassikerrytter: Her er det vel flere kandidater, Valgren, Sagan, hva mener dere?

Årets gjennombrudd: Blant alle QS-vinnerne er det jo flere kandidater; Fabio Jakobsen, Enric Mas, Alvaro Hodeg.

Årets nedtur: VM, både sett med norske øyne og hvem som vant regnbuetrøya.

Og nå er vi lei av tennis......

Hvale90
Hvale90Innlegg: 24232
13.10.18 18:07
Il_Falco: Er vel en tvekamp mellom Viviani og Gaviria, tror jeg velge førstnevnte. Det ser ikke ut til at det er plass til en totaldominerende spurter a la Cippolini, Petacchi eller Cav i det moderne sykkelfeltet.

Lol.

Groenewegen, Ackermann og Bennett har vært bedre.

Sondre12345
Sondre12345Innlegg: 126
14.10.18 11:58
Il_Falco: Årets gjennombrudd: Blant alle QS-vinnerne er det jo flere kandidater; Fabio Jakobsen, Enric Mas, Alvaro Hodeg.

Bernal vinner denne kategorien enkelt

Il_Falco
14.10.18 14:12
Sondre12345: Bernal vinner denne kategorien enkelt

Egentlig enig i den. Glemte han i farten.

Hvale90
14.10.18 15:04
Il_Falco: Årets klassikerrytter: Her er det vel flere kandidater, Valgren, Sagan, hva mener dere?

Ala?

Il_Falco
14.10.18 16:17
Hvale90: Ala?

Absolutt en god kandidat. Fikk ikke helt med meg at han vant i Sebastian, så derfor tenkte jeg at andre har vært bedre.

Hvale90
14.10.18 20:20

Årets prestasjon: Alejandro Valverde hele sesongen. Jeg trodde karrieren var da han smalt i asfalten i fjor, men en mirakuløs opptreningsperiode gjorde at han var i knallform allerede i februar. Fikk en down etter Amstel, og enkelte forstårsegpåere trodde han aldri ville komme tilbake, men den første uken av Vueltaen ville det annerledes. Deiligere mannen vant VM. 

Årets lag: Euskadi-Murias. Landa, Izagirre-brødrene og Castroviejo har alle gjort det stort de siste årene, men baskerne har manglet et skikkelig lag siden Euskaltel gikk under. Euskadi har i år tatt et langt steg mot den ypperste eliten. Oscar Rodriguez var etappe i Vueltaten, mens Prades i dag vant Tyrkia rundt. Neste år kommer Intxausti fra Sky. Blir bra dette.

Årets norske høydepunkt: Da Laengen måtte vente på Aru i fjellene under Giroen. Ellers har Amund syklet bra for laget, men ikke så bra man kunne håpe for seg selv.

Årets spurter: Bennett og Groenewegen. Gaviria har levd på Max Richeze.

Årets sammenlagtrytter: Tommy D.

Årets klassikerrytter: Terpstra. Var helt vill i klassikerne. Vant Ronde overlegent. 

Årets gjennombrudd: Bernal.

Årets nedtur: tour de france.

St.Unix
St.UnixInnlegg: 2057
19.10.18 03:16

Årets prestasjon: Lawson Craddock i TdF. Gikk på snørra så det sang på aller første etappe og pådro seg ymse skader som normalt sett betyr at man må bryte rittet. Craddock kjempet videre til tross for at han falt av hovedfeltet selv på flate etapper og klarte å komme seg helt til Paris. Underveis donerte han $100 for hver etappe han fullførte som skulle gå til restaurering av en velodrom i hjembyen Houston. Samtidig fikk han inn nesten $250 000 til formålet fra ivrige sykkelfans på GoFundMe. Dette er det sykkelsporten handler om. Smertehelvete, stå-på-vilje, samhold og støtte til grasrota. Skulle ønske vi hadde denne typen engasjement for velodromer i Norge.

Hederlig omtale til samtlige monumentvinnere i år som tok oksen ved hornene og skapte sin egen skjebne langt fra målstreken. Beste monumentsesong noensinne?

Årets lag: QuickStep. Herjet i alt som er av ritt. Brosteinsmonumenter, bakkemonumenter, lagtempo, etapperitt, spurtetapper... Rett og slett et urovekkende godt og komplett lag med en skremmende samling talenter på vei opp til enda mer skremmende høyder.

Årets norske høydepunkt: Det riktige her er vel å si Kristoffs dieselspurt på Sjampis-Elise mot et særdeles redusert felt, men... eh. Laber sesong som ikke burde være i nærheten av ordet 'høydepunkt'.

Årets spurter: Det er Viviani.

Årets sammenlagtrytter: Alle gir meg avsmak. Får si Tommy D.

Årets klassikerrytter: Denne er vanskelig. Balaphilippe har vært rå og Sagan var topp ti i Strade, Ronde og Amstel og vant Wevelgem og Roubaix, men synes det er vanvittig gøy, det Valgren har fått til i år. Får bli ham.

Årets gjennombrudd: Remco Evenepoel. Hederlig omtale til Wout van Aert.

Årets nedtur: Norge. Tett etterfulgt av parodien som fortsetter år etter år i sammenlagtrittene.

thomas_72
thomas_72Innlegg: 1322
25.10.18 05:56

Apropos årets klassikerrytter, med en førsteplass og en andreplass i monumentene, og et ganske vanskelig skadeavbrekk imellom, synes jeg Vincenzo Nibali faktisk fortjener den?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester