Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Giro d'Italia 2021

NYTT TEMA
voldsmann

voldsmann
03.05.21 10:10

Mye fjell, noen flate spurtetapper, Tobias Foss debuterer i en Grand Tour. Kjør debatt.

Hvale90

Hvale90
03.05.21 12:20

Fy fakkerten, voldsmannen. Legg nå litt sjel i det du skriver! Be mod om å få endre overskrift! Og lol, Foss var med allerede i fjor! Han brøt, husker ikke hvorfor.

Hvale90

Hvale90
03.05.21 12:30

Ahh, som jeg husker min første Giro-opplevelse. Var i 02 og hjemme hadde vi den våren fått ES inn i fjernsynet. Var vel Paris-Nice med Jaja og Vino som var det første jeg fikk se. Uansett, Giroen det året var helt fantastisk. Garzelli og Simoni røk tidlig ut pga. det dere vet, noe som gjorde rittet helt åpent. Gamle Jens Heppner satt med trøyen i flere dager, Julio Alberto herjet i fjellene, Cadel Evans sprakk som det ljomet etter. Fantastiske uker!

laffano *MOD*

laffano *MOD*
03.05.21 12:32

Når ? Hvor ? Løypeprofil? Dette var labert!

oddvar_kjempebra

oddvar_kjempebra
03.05.21 12:40
laffano *MOD*: Når ?

På lørdag.

oddvar_kjempebra

oddvar_kjempebra
03.05.21 12:41
laffano *MOD*: Hvor ?

Italia

oddvar_kjempebra

oddvar_kjempebra
03.05.21 12:41
laffano *MOD*: Løypeprofil?

Ja.

Hvale90

Hvale90
03.05.21 12:48

Ta dette seriøst, oddvar. Ikke troll.

oddvar_kjempebra

oddvar_kjempebra
03.05.21 12:51
Hvale90: Ta dette seriøst, oddvar. Ikke troll.

Det er grenser for hvor hårsår man skal bli. Trolling er forøvrig noe annet. Dette var litt lett humor.

Giro'en starter forøvrig i Torino på lørdag og her kan du se profilene for alle etappene.

(Innlegget ble redigert 03.05.21 12:53)

KongOlav2

KongOlav2
03.05.21 12:58

Jeg kan lage et skikkelig innlegg med oppsummering av etapper, vurdeirnger, linker til etappeprofiler, etc, i kveld.

Hvale90

Hvale90
03.05.21 13:01

Jaaaaaasss! Kongolav, helten vi ikke fortjener, men trenger.

PapaSmurf *MOD*

PapaSmurf *MOD*
03.05.21 13:03

1 innlegg har blitt slettet grunnet personfokus. 

Klage eller tilbakemelding på moderering kan tas på e-post til diskusjon@vg.no. Kommentering av moderering skal ikke tas i tråden.

/MOD

voldsmann

voldsmann
03.05.21 13:22

Kjør på sier jeg, dette var bare for å vekke dere.

Og jeg tenkte på Foss. Starta ikke han i fjor lizm? Men da var det for sent å rette på gitt. Ble ikke han sjuk? Og han går muligens en litt mer framtredende rolle i år.

(Innlegget ble redigert 03.05.21 13:24)

Hvale90

Hvale90
03.05.21 13:31
voldsmann: Og han går muligens en litt mer framtredende rolle i år.

George Bennett er i hvert fall ikke til å stole på, så tipper han får en fri rolle. Han har neppe heller en plass i opptrekket til Dylan.

glitteringprizes

glitteringprizes
03.05.21 15:34
voldsmann: Og jeg tenkte på Foss. Starta ikke han i fjor lizm? Men da var det for sent å rette på gitt. Ble ikke han sjuk?

Jumbo Visma trakk laget ganske tidlig i fjor, etter at en av dem testet positivt for korona. Vegni ble jo så forbannet at han ville bannlyse laget fra giroen de neste årene, men det får han jo ikke...

Hvale90

Hvale90
03.05.21 16:07

Vegni er en feiging. Hadde de bare latt Zomegnan holde på jobben...

voldsmann

voldsmann
03.05.21 17:09

Foss er satt på som en av de to som skal følge Benett lengst i fjellene. Men i Giroen har de mer frihet enn i det rigide oppsettet som er i Touren. Går det bra for Benett er det mer tauing. Sliter Benett blir det fri flyt.

(Innlegget ble redigert 03.05.21 17:10)

Il_Falco

Il_Falco
03.05.21 20:13
Hvale90: Ahh, som jeg husker min første Giro-opplevelse. Var i 02 og hjemme hadde vi den våren fått ES inn i fjernsynet. Var vel Paris-Nice med Jaja og Vino som var det første jeg fikk se. Uansett, Giroen det året var helt fantastisk. Garzelli og Simoni røk tidlig ut pga. det dere vet, noe som gjorde rittet helt åpent. Gamle Jens Heppner satt med trøyen i flere dager, Julio Alberto herjet i fjellene, Cadel Evans sprakk som det ljomet etter. Fantastiske uker!

Her har vi en ganske lik opplevelse, dette var også min første giro. Gode minner, hvordan den ene etter den andre av favorittene ble kastet ut. Garzelli først, doperen, da var Simoni den nye favoritten. Så røk han for kokain, som han visstnok hadde fått hos tannlegen (!). Så var det Casagrande, fordi han slo ned en eller annen colombianer. Så knakk både Frigo og Evans så det sang. Da ble det en duell mellom en skada Hamilton og Falken, og vi vet hvordan det gikk.

Selv fikk jeg ES et halvt år før deg, så jeg fikk sett litt av vueltaen på høsten før, med duellen mellom Casero og Sevilla (som fortsatt er med).

Årets giro kommer nok til å ha et flere hakk høyere nivå enn i fjor, da Dennis dominerte i fjellene. Bernal er den store favoritten, med Yates rett bak. Ellers mye spennende. Er Evenepoel tilbake på nivå? Har Nibali fortsatt evnen? Er Vlasov en GT-rytter?

Vår egen Foss har jeg meget nøkterne forventninger til. Handler lite om hva han får lov til, mer om hva han evner. Så langt har han vel vist at han kan komme topp ti på tempo, men i fjellene har han jo så langt ikke vist all verden. Håper han motbeviser meg.

KongOlav2

KongOlav2
03.05.21 20:38

Okay, da er det straks klart for vårens vakreste eventyr igjen; Giro d'Italia. Etapperittet elsket av alle oss sykkelconnoisseurs som har skjønt at Kaggestad sr. ikke er den ultimate guru innenfor sykkelekspertise, og at det finnes tøffere og langt kulere stigninger der ute enn Alpe d'Huez.

Kart over årets Giro

Som kartet viser starter de helt i nordvest i Piemonte før de fortsetter sørøstover delvis langs eller nær Adriaterhavet. Når de er kommet til Foggia i regionen Puglia, vender de nordover igjen, og forsetter langs ryggraden av Italia, de Abruzziske Appenninene og videre gjennom Toscana. Den siste uken er de tilbake i Nord-Italia og avslutter mot klokken fra Slovenia og Friuli Venezia i Øst gjennom Trentino og Veneto før de er tilbake nesten er de startet i Piemonte, og det hele avsluttes med en tempo i Milano. Som vanlig er ruten temmelig "baktung" med de fleste av tyngste etappene den siste uken, men vi har også potensielt et par store høydepunkter tidligere på ruten.

Etapper med link til profiler:

1. etappe: Torino - Torino, 8,6 km tempo
2. etappe: Stupingi - Novara, 179 km
3. etappe: Biella - Canale, 190 km
4. etappe: Piacenza - Sestola, 187 km
5. etappe: Modena - Cattolica, 177 km
6. etappe: Grotte di Frassasi - Ascoli Piceno, 160 km
7. etappe: Notarasco - Termoli, 181 km
8. etappe: Foggia - Guardia Sanframondi, 170 km
9. etappe: Castel del Sangro - Campo Felice, 158 km
10. etappe: L'Aquila - Foligno, 140 km
11. etappe: Perugia - Montalcino, 163 km
12. etappe: Siena - Bagno di Romagna, 209 km
13. etappe: Ravenna - Verona, 197 km
14. etappe: Cittadella - Monte Zoncolan, 205 km
15. etappe: Grado - Gorizia, 145 km
16. etappe: Sacile - Cortina d'Ampezzo, 212 km
17. etappe: Canazei - Sega di Ala, 193 km
18. etappe: Rovereto - Stradella, 228 km
19. etappe: Abbiategrasso - Alp di Mera, 178 km
20. etappe: Verbania - Valle Spluga-Alpe Motta, 164 km
21. etappe: Milano - Milano, 29 km tempo

Høydepunktene:

Etter en litt tam start med en kort tempoetappe og en typisk sprintetappe, blir det nok mer action på den småkuperte tredjeetappe, før vi får se favorittene i aksjon for første gang på 4.etappe til Sestola. Da er det en 4 km, 10 % stigning med toppen bare drøye 2 km før målgang. Her vil nok eksplosive klatrere som Yates prøve seg. Den første litt lengre motbakkeavslutning kommer på 6.etappe til San Giancomo-stigningen over Ascoli. Dette en mer typisk TA-stigning med 15 km, 6 %. Det vil neppe bli store differanser her ettersom sitigningen også er ganske jevn uten veldig bratte partier, men vi får nok en test av favorittene. Deretter får vi nok en motbakkeavslutning til Camp Felice på 9.etappe, her med et kort parti med grus helt på slutten. Den siste knekkeren er relativt bratt, men ikke lang, så det blir neppe større differanser her heller.

På 11. etappe kommer en av etappene vi virkelig har ventet på; endelig en sterrato-etappe igjen på grusveiene i Toscana. Denne gang i mye av den samme traseen som den legendariske etappen i 2010. De skal to ganger opp den bratte stigningen på grusveier til Castiglione del Bosco som sprengte feltet den gangen. Første gang er allerede med nesten 50 km igjen. Her er det virkelig potensial for en episke etappe. Denne følges opp av en lang og tøff medium fjelletappe til Bagno di Romagna. Her er det rom for noen saftige brudd for outsidere som vil prøve seg og komme seg frem og opp i sammendraget.

Den siste tredjedelen innledes med en motbakkeavslutning til Monte Zoncolan, men denne gangen fra den lettere Sutrio-siden av fjellet. Her er det kun virkelig bratt de siste 3 km, og det er derfor lite sannsynlig at det blir action før den tid. En mer typisk Vuelta-aktig etappe egentlig. Etter en svipptur inn i Slovenia, er det klart for kongeetappen etter den andre hviledagen i rittet, en 212 km lang etappe til Cortina via hjertet av Dolomittene og over bl.a. legendariske stigninger som Fedaia og ikke minst Giau. Her er det stor sjanse for at feltet vil sprekke i fillebiter før den siste nedkjøringen mot Cortina.

De siste etappene er litt mer preget av bratte, men ikke altfor lange motbakkeavslutninger. På 17. etappe skal de til Sega di Ala, via Monte Baldo som ser rett ned på Garda-sjøen. Sega de Ala er en særs bratt avslutning som aldri har blitt brukt tidligere. Blir det mye action dagen før og slitne ryttere kan det virkelig eksplodere på de brattere partiene her. Så er det en lang og flat etappe før de nok en gang skal bruke en helt ny stigning, til Alpe di Mera. Minner endel om etappen to dager før, men litt lettere underveis og litt lettere siste stigning. Enda en etappe som er klart mer Vuelta-aktig.

På den siste fjelletappen gjør de en svipptur innom Sveits via den lange San Bernandino-stigningen før de kommer tilbake til Italia via Splügen-passet. På vei ned herfra tar de en sidevei før de gjør en svipptur opp tilbake langs hovedveien på samme stigning og svinger inn via landsbyen Madesimo i dalen Valchiavenna. Her fortsetter de til et lite skisted over landsbyen, Alpe Motta. Etappen er litt semihard etter Giro-standarder, men med hardt kjør tidlig på etappen og mange slitne ryttere, er det potensial for mye action på siste stigning.

Deretter avsluttes Giroen med en 29 km lang tempoetappe i Milano. De mer typiske klatrerne bør derfor ha et visst forsprang på de mer temposterke sammenlagtkandidatene før siste etappe.

Favorittene:

Startfeltet i årets Giro preges kanskje mest av stor bredde, men få eller ingen veldig klare favoritter. De to slovernene skal til Touren. Det samme gjelder de fleste av de beste sammenlagtrytterne til Ineos. I tillegg har en av sykkelsportens største ulykkesfugler, Thibaut Pinot, pådratt seg ryggproblemer og trukket seg fra den planlagte starten i Giroen.

Basert på form den siste tiden er derfor kanskje Simon Yates regnet som den største favoritten. Han har sett meget sterk ut den siste tiden og er kanskje på samme nivå nå som da han vant Vueltaen i 2018. Han tjener også på få tempokilometer, samt at det ikke er mange veldig lange fjelletapper med særs mange høydemeter. De sterkeste utfordrerne vil nok sannsynligvis komme fra Ineos med Egan Bernal som kapein og Pavel Sivakov og Daniel Martinez som løytnanter, samt fra Quickstep med Joao Almeida og Remco Evenepoel.

Bernal har slitt det siste året, også han med ryggproblemer, men virker på gang igjen. De to andre er nok sannsynligvis gode nok til topp 10-plasseringer, men det vanskelig å si om de kan blande seg inn i seierskampen om Bernal svikter. Almeida er kanskje i utgangspunktet kaptein for QS etter god innsats i fjorårets Giro og habile resultater i vår, men det kan fort endre seg.

Til tross for mange fantastiske unge ryttere i dagens sykkelsport og at typer som Bernal, Pogacar og de to Van-ene har herjet de siste par årene, er det jo Evenepoel "alle" har ventet på. Det største talentet i sykkel i moderne tid som har knust all konkurranse på juniornivå, og så ut som gull før det stygge fallet i fjorårets Lombardia. Etter det har han ikke syklet noen ritt og det kan stilles store spørsmålstegn ved formen. Uansett er Remco som det virkelig store spenningsmomentet i årets Giro, og den som alle venter med spenning på å få se i en Grand Tour.

Men bortsett fra disse er det også flere meget gode sammenlagtryttere på startlista som minimum er kandidater til en topp 5-6 plassering og kanskje bedre. Aleksandr Vlasov ble nr 11 i fjorårets Vuelta og har vist stabilt god form gjennom hele våren. Mikel Landa er en av de beste klatrerne de siste årene og er også relativt stabilt god i Grand Tours med mange plasseringer mellom nr 3 og 7 sammenlagt. Emanuel Buchman tok en imporende 4.plass i Touren i 2019, og har i år valgt å prioritere Giroen. Bør være en pallkandidat om han er i toppform, men ikke vært på sitt beste så langt i vår. Og til slutt Jay Hindley og Hugh Carthy som begge fikk sitt store gjennombrudd med pallplasser i hhv Giroen og Vueltaen i fjor høst. Denne gangen blir nok dog konkurransen langt skarpere enn spesielt det Hindley møtte i fjorårets Giro.

I tillegg til disse er også typer som Pelle Bilbao, Fausto Masnada, Marc Soler, Dan Martin, George Bennett og Vincenzo Nibali på startlista. Samt vårt eget håp Tobias Foss. Bredden er ganske imponerende. Selv om de par største stjernene mangler, bør det ligge til rette for en meget god Grand Tour. Selv tror jeg nøkkelen blir at angrepsvillige ryttere som Bernal og Evenepoel er i form. Om disse to + Yates tar tur på å angripe hverandre, kan det bli en virkelig bra Giro.

(Innlegget ble redigert 03.05.21 20:43)

voldsmann

voldsmann
03.05.21 21:02

Sånn ja KongOlav2. Det virka med ett lite spark på leggen. Veldig bra.

CaptButtkick

CaptButtkick
03.05.21 21:04

Hvem sender? Tv2, danskene og eurosport?

Il_Falco

Il_Falco
03.05.21 21:29
CaptButtkick: Hvem sender? Tv2, danskene og eurosport?

TV2 har vel aldri sendt giroen. NRK gjorde det vel et år for lenge siden, ellers er vi vel prisgitt ES. Bruker å bli bra.

Trehjulssykkel

Trehjulssykkel
03.05.21 21:39

TV2 sendte Giro i 2011 og 2012 hvert fall. Husker Paasche kommenterte den grusomme etappen med Weylandts. 

Er Bennett sammenlagtkaptein for Jumboene? Fyren har kun en eneste topp 10-plassering i en GT, må da være bedre å satse på å gå i brudd å vinne etapper. Få hvert fall håpe Tobias får sjansen til å vise seg frem i brudd, i GTene som ikke er Thoren så hender det jo at mindre sterke brudd får gå inn så da trenger man heller ikke være en topprytter for å vinne en etappe. 

Biff_Byford

Biff_Byford
04.05.21 07:34

Husker også TV2 hadde Giroen på programmet. Nydelig "oversikts" inlegg KongOlav2. Har ingen personlige favoritter, redd jeg går glipp av del action begge helger i forbindelse med 17 mai og pinsen pga egen fjellaktvitet (hvis været tillater det), lar raceren stå på rulla utover mai slik at jeg kan stjele til meg litt tv-tid mens jeg "trener", tror det er letter for min bedre halvdel å akseptere det en at jeg sitter timesvis i sofaen he he. 

Mest spent på hvem som blir overraskelsen, den som kommer fra "intet" og henger med nesten hele veien. Noen forslag/tips ?

KongOlav2

KongOlav2
04.05.21 07:38
Trehjulssykkel: Er Bennett sammenlagtkaptein for Jumboene?

Sannsynligvis. Jumbo går jo all-in for Touren. Tror også Dumoulin kun hadde planer om å sykle Touren før han annonserte at han tok pause fra syklingen. Virker egentlig som det er tre lag som satser det meste mot Touren; Jumbo, Movistar og Ineos. Riktignok stiller sistnevnte med et rimelig sterkt lag i Giroen også, men det sier det meste når de fortsatt har Thomas, Porte, Gheoghan-Hart, Carapaz, Yates og Dennis å kaste inn.......

Edit: Jeg savner forøvrig Carapaz i Giroen. Herlig rytter, og definitivt en rytter mer passende i Giroen enn å være hjelperytter i Touren. Han skulle aldri dratt til Ineos.

(Innlegget ble redigert 04.05.21 07:46)

Hvale90

Hvale90
04.05.21 10:04
KongOlav2: Han skulle aldri dratt til Ineos.

Det kan du skylde på Giuseppe Acquadro for. Syklingens svar på Jorge Mendes. Unzue har bannlyst alle syklister som har Acquardo som agent.

KongOlav2

KongOlav2
04.05.21 10:13
Hvale90: Det kan du skylde på Giuseppe Acquadro for. Syklingens svar på Jorge Mendes. Unzue har bannlyst alle syklister som har Acquardo som agent.

Han har jeg aldri hørt om. Fant noe på nettet. Ser han har mange spanske og sør-amerikanske ryttere i stallen og at de i veldig stor grad er i lag som sannsynligvis betaler mye. Lite ryttere i lag fra Belgia, Nederland og Tyskland. Mange i Astana og Ineos......

Carapaz burde forøvrig vært kaptein i et lag. Han og Bernal er kanskje de to beste typiske klatrerne for øyeblikket, og de som om de er i toppform er aggressive og kan angripe langt fra mål. Kan kanskje slenge på Yates også.

Hvale90

Hvale90
04.05.21 11:14

Ahh, gleder meg til de hvite veiene i Toscana. Se på den episke duellen mellom Vino og Evans fra 2010. Vino4ever!

BVB1909

BVB1909
04.05.21 21:39
KongOlav2: Basert på form den siste tiden er derfor kanskje Simon Yates regnet som den største favoritten.

Veldig bra innlegg, KongOlav2.

Gitt at helsen holder tror jeg Bernal må finne seg i favorittstempelet, men særlig Yates og Evnepoel er i nærheten. Tror det blir en artig Giro - i motsetning til den parodien vi hadde i fjor høst.

KongOlav2

KongOlav2
04.05.21 22:38
BVB1909: Veldig bra innlegg, KongOlav2. Gitt at helsen holder tror jeg Bernal må finne seg i favorittstempelet, men særlig Yates og Evnepoel er i nærheten. Tror det blir en artig Giro - i motsetning til den parodien vi hadde i fjor høst.

Den var egentlig ikke så verst den i fjor heller. Sannsynligvis relativt lavt nivå, men underholdningsverdien var grei.

Tror det også er den trioen du nevner + kanskje Mikel Landa er de viktigste for å få et underholdende ritt. Ser ikke for meg like mye offensiv sykling fra typer som Almeida, Buchmann, Hindley og Vlasov om typer som Bernal og Evenepoel ikke er i form.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg