Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Novak Djokovic

NYTT TEMA
Djoko
DjokoInnlegg: 16
10.06.10 18:12

Hvor god kommer Djokovic til å bli? Etter en god sesong i 2007 og 2008 har han ikke levd opp til de store forventningene.

Litotes
LitotesInnlegg: 33060
10.06.10 19:05

Vanskelig å si. Det er sjelden noen når så langt som ham, stopper opp så lenge som to år for deretter å ta steget videre. Om Federer blir for gammel og Nadal får nye problemer med knærne ligger han jo godt an til å overta førsteplassen på rankingen, men jeg tror uansett ikke han kommer til å vinne mange slams. Så får han håpe han ikke ender opp som Roddick, en jevn sliter som stadig holder ut høyt oppe på listene men som etter all sannsynlighet blir værende en "One slam wonder".

tooommm
tooommmInnlegg: 23922
10.06.10 19:41

Virker som han har stagnert litt. Har sett han bedre før og ser ikke for meg at han vinner noen slams i nær fremtid. Men at han ender opp med 2 eller 3 GS titler tror jeg på. Den jeg tror tar over som ener etter Nadal og Federer er Del Potro, bare han blir kvitt skadene så kan han forsyne seg grovt av GS turneringer i årene som kommer.

mjordan23
mjordan23Innlegg: 18703
10.06.10 21:00
Djoko: Hvor god kommer Djokovic til å bli? Etter en god sesong i 2007 og 2008 har han ikke levd opp til de store forventningene.

Tror nok han vinner et par slams til før han gir seg. Han kunne vel fort ha vært den neste store, men han har for mye trøbbel fysisk sett. Allergier og astma begrenser nok potensialet hans endel.

Djoko
DjokoInnlegg: 16
10.06.10 22:06

der røk han ut av queens, tror han kommer til å gjøre det sterkt i usopen.

bugatti13
bugatti13Innlegg: 4137
10.06.10 22:11
Djoko: tror han kommer til å gjøre det sterkt i usopen

For meg kan det virke som om han har mista mye av gløden og jeg syns ikke han er like energisk.

Tviler på at han kommer opp på det samme nivået som for 2-3 år sia. Tipper han kommer til å veksle mellom topp 10 og topp 5.

Nole var favoritten min før, men syns etterhvert han har blitt veldig sutrete og negativ. Har langt ifra like mye sansen for han lenger.

DavidHerd
DavidHerdInnlegg: 3327
10.06.10 22:44
tooommm: Den jeg tror tar over som ener etter Nadal og Federer er Del Potro, bare han blir kvitt skadene så kan han forsyne seg grovt av GS turneringer i årene som kommer.

Har tenkt det same. Kven kan eigentleg stoppa Del Potro viss Federer mister totalt motivasjonen i løpet av året og kneet til Nadal seier stopp? Spørsmålet går til de som følgjer denne sporten tettare enn det eg gjer. Sjølv ser eg for meg at Del Potro kunne vorte noko ala Federer i sine fyrste år som verdseinar. Kanskje desse rekordane til Federer, som ein skulle tru kom til å verta ståande i hundre år, ikkje vert ståande like lenge likevel(ok, no føregrip eg begivenheitane veldig her, men det får stå sin prøve). Djokovic er vel ein av dei som kan stoppa han, men då må han skjerpa seg. Håpar ikkje han vert ein ny Safin. Er det andre unge og lovande på veg opp?

mjordan23
10.06.10 23:53
DavidHerd: Har tenkt det same. Kven kan eigentleg stoppa Del Potro viss Federer mister totalt motivasjonen i løpet av året og kneet til Nadal seier stopp? Spørsmålet går til de som følgjer denne sporten tettare enn det eg gjer. Sjølv ser eg for meg at Del Potro kunne vorte noko ala Federer i sine fyrste år som verdseinar. Kanskje desse rekordane til Federer, som ein skulle tru kom til å verta ståande i hundre år, ikkje vert ståande like lenge likevel(ok, no føregrip eg begivenheitane veldig her, men det får stå sin prøve).

Del Potro kan bli fryktinngytende god ja. Voldsom slagstyrke kombinert med en psyke som bare Nadal kan matche. Tror og håper at det er nettopp JMDP som også kan utfordre Nadal i FO etterhvert, han har jo vært veldig nære finale allerede.

Litotes
11.06.10 10:26
mjordan23: Tror og håper at det er nettopp JMDP som også kan utfordre Nadal i FO etterhvert, han har jo vært veldig nære finale allerede.

Sånn som han spilte i 2009 tipper jeg JMDP blir hyperfarlig på grusen i årene som kommer. Han er jo også den typen motspiller Nadal mistrives med. Wimbledon får han nok problemer med, men han burde ligge godt an til å forsyne seg grovt av alt annet om han får helsen til å spille på lag.

Skraevadottir
SkraevadottirInnlegg: 23527
11.06.10 12:29
Litotes: Sånn som han spilte i 2009 tipper jeg JMDP blir hyperfarlig på grusen i årene som kommer. Han er jo også den typen motspiller Nadal mistrives med. Wimbledon får han nok problemer med, men han burde ligge godt an til å forsyne seg grovt av alt annet om han får helsen til å spille på lag.

Jeg sier meg enig i dine betraktninger. Vi husker vel alle hvordan Del Potro smadret Nadal i fjorårets US Open-semi (det ble vel 6-2, 6-2, 6-2). Hvis argentineren holder seg skadefri kan han raske med seg et fint antall GS-titler; han er jo nærmest ustoppelig på hard court når han treffer; han er også, som du påpeker, meget farlig på grus. I fjorårets Roland Garros storspilte han, og det var kun Federer som kunne stoppe han da. Jeg tror også han er blant de som kan ta tittelen i Paris til neste år, selv mot Nadal. Nadals høytsprettende baller går rett opp i neva på Del Potro, som med sin store høyde kan trykke disse ballene ned med stor kraft. Han er jo litt Söderling-typen, men jeg mener at Del Potro har et mye mer stabilt spill og han er muligens også bedre til å konsentrere seg gjennom en hel match.

Djokovic, som denne tråden egentlig handler om, har vist litt skuffende form det siste året, i alle fall i Grand Slam-sammenheng. Han er stabil i toppen, men kanonformen lar vente på seg. Nå skal det sies at Djokovic stort sett er meget bra på slutten av året, når det nærmer seg Masters Cup. Det som derimot er serberens store problem er at han ikke har de våpnene som Federer, Nadal, Söderling og Del Potro har; han har ingen stor forehand; backhanden er bra, men ikke fantastisk; serven er ikke så altfor god; returen er blant de absolutt beste, men det må den også være pga den noe svake serven hans. Dessuten er ikke Djokovic så fysisk rå som Federer og Nadal, og han taper ofte disse lange femsettsmatchene. Jeg spår at Djokovic vil være stabil blant de ti beste spillerne i mange år, men jeg tror ikke han blir verdensener med mindre han bedrer seg betraktelig på flere områder - og det tar tid!

Litotes
11.06.10 13:33
Skraevadottir: Jeg spår at Djokovic vil være stabil blant de ti beste spillerne i mange år, men jeg tror ikke han blir verdensener med mindre han bedrer seg betraktelig på flere områder - og det tar tid!

Og innen Djokovic har forbedret seg så har kanskje de andre gjort det også. De fleste anser vel Roddick for å være en bedre, mer komplett spiller nå enn han var i 2003-4 men han klarer jo ikke å gjenerobre en topp-3 plassering på rankingen av den grunn. Djokovic kan fort havne i den samme tralten. Akkurat nå ser jeg ham ikke som veldig sannsynlig i finalen av en GS.

mjordan23
11.06.10 18:42
Skraevadottir: Han er jo litt Söderling-typen, men jeg mener at Del Potro har et mye mer stabilt spill og han er muligens også bedre til å konsentrere seg gjennom en hel match.

Del Potro vil jeg si er vesentlig sterkere i hode enn svensken. Søderling skuffet jo egentlig i begge finalene i FO, mens Del Potro slår Fed i en 5-setter i sin første finale etter å ha knust Nadal i semien. JMDP er også smartere i spillet sitt, når svensken ikke har dagen så blir det fryktelig mye feil.

Bojan-Krkic
Bojan-KrkicInnlegg: 11396
05.07.10 20:00

Irriterende at Djokovic er så ustabil. Herregud her har han en fantastisk sjanse til å vinne Wimbledon, så taper han miot Berdych, som blir knust av Nadal i finalen.

Vanskelig å spå Djokovic når han er ustabil. Nå må han spille bra i Devis Cup kvartfinalen mot Kroatia, neste uke.

mjordan23
05.07.10 23:54
Bojan-Krkic: Irriterende at Djokovic er så ustabil. Herregud her har han en fantastisk sjanse til å vinne Wimbledon, så taper han miot Berdych, som blir knust av Nadal i finalen. Vanskelig å spå Djokovic når han er ustabil. Nå må han spille bra i Devis Cup kvartfinalen mot Kroatia, neste uke.

Djokovic er ikke lett å bli klok på nei. Gress er jo i utgangspunktet hans verste underlag og sånnsett var semi i Wimbledon bra. Mer skuffet over måten han tapte på, mye rusk, rask og rare ting. Uansett så syns jeg Wimbledon gir grunn for optimisme frem mot US Open. Det er vel hans beste GS (selv om han vant AO), og har en bra mulighet til å vinne i år.

tooommm
tooommmInnlegg: 23922
13.08.11 11:10

Man kan trygt si at ting har forandret seg siden siste innlegget i tråden. Djokovic har valset over alt og alle så langt i 2011, og ligger an til en sesong som kan bli tidenes beste. 2 GS titler, 4 masters titler(av 4 mulige!) + 2 mindre titler = 8 titler så langt. Ble verdensener etter Wimbledon og har vært i en klasse for seg i år. Har bl.a slått Nadal i 5 finaler, på alle underlag! Og hadde han ikke tapt for Federer i Paris, er jeg overbevist om at han hadde vunnet også French open. Blir spennende å se om han klarer å holde nivået i høst.

mjordan23
13.08.11 13:22

Hehe, ting snur fort ja. Det var vel ingen som kunne se for seg at han skulle bli så dominant i år, men han fikk altså orden på det fysiske (+ serven) og dermed er han helt ustoppelig virker det som. Spennende å se hvor lenge det varer :)

Skraevadottir
SkraevadottirInnlegg: 23527
14.08.11 00:35

Ganske morsomt å lese denne tråden nå, ja. Ingen av oss hadde noe særlig tro på Djokovic, men det var det egentlig heller ingen grunn til slik det lå an før fjorårets US Open.

Bojan-Krkic
Bojan-KrkicInnlegg: 11396
15.08.11 02:27
Bojan-Krkic: Irriterende at Djokovic er så ustabil. Herregud her har han en fantastisk sjanse til å vinne Wimbledon, så taper han miot Berdych, som blir knust av Nadal i finalen.

Hehe, i ettertid viste det seg at det var kanskje bedre at han tapte den kampen mot Berdych.

Var fantastisk at han først ble nummer 1 ved å slå Tsonga i semifinalen, så og vinne sin favorittturnering, Wimbledon, i en og samme uke. Fantastisk!

Og nå er Djokovic endelig stabilt god (eller for å bruke et annet ord, fantastisk).

Klikk for å gå tilbake til toppen