Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Grigor Dimitrov

NYTT TEMA
drazyc
drazycInnlegg: 2924
09.09.10 23:41

Jeg tar sjansen på å opprette denne nå, så skal det bli spennende å se om Dimitrov med tiden gjør seg fortjent til sin egen tråd på VGD!

For en drøy uke siden vant Grigor Dimitrov, et 19-årig stort tennistalent fra Buglaria, sin første Challenger-turnering. Etter lenge å ha slitt med å vinne tenniskamper det foregående året, har Dimitrov begynt å finne sin vei oppover på rankinglisten. Han er nå nr. 184 på verdensrankingen. Jeg både håper og tror han kan lukte på topp 100 innen utgangen av året. I så tilfelle vil han sannsynligvis vise seg regelmessig på ATP-touren til neste år, også i Grand Slam-turneringene.

Dimitrov har vært snakket om lenge, først og fremst fordi han ligner nokså mye på Roger Federer i spillestil og vant junior-Wimbledon nøyaktig 10 år før Federer gjorde det samme. Han er for øvrig nøyaktig 10 år eldre enn Federer.

Han har et flott all-court-spill med en solid enhåndsbackhand, godt volleyspill og en god serve. Han forflytter seg også økonomisk og bra på banen. Jeg tror nok hardcourt er hans favorittunderlag, i alle fall var dette tilfelle i hans juniorkarriere. Challenger-tittelen kom imidlertid på grus, noe som viser at han takler alle underlag.

Noen har tidligere lekt med tanken om at Dimitrov i 2011 vil slå Federer i Wimbledon, på samme måte som Federer slo Sampras i 2001. Jeg tror likevel at det er litt for tidlig. Innen utgangen av 2012 er jeg derimot nokså sikker på at Dimitrov er topp 20-spiller, kanskje topp 10. Det han trenger, er god coaching, noe det virker som om han nå får av Peter McNamara.

Litotes
LitotesInnlegg: 33060
09.09.10 23:50

Dimitrov er en spennende spiller. Sammen med Bernard Tomic er han vel de tenåringene en venter skal kunne komme opp på rankingen. Akkurat nå er det faktisk ingen tenåringer på topp 100 - det er svært uvanlig historisk sett.

Skraevadottir
SkraevadottirInnlegg: 20772
10.09.10 07:35

Dimitrov er en herlig spiller å se på, mye på grunn av at han ligner på Federer - både utseendemessig og i spillestil. Som du nevner, drazyc, så behersker han nettspillet godt, i tillegg til at han har en brukbar serve; det er en dødelig kombinasjon på gresset, som kanskje er hans aller beste underlag. Han har jo spilt i alle fall et par ganger i Queens Club-turneringen før Wimbledon.

Hvor god han kan bli, er jeg usikker på. Han blir definitivt ingen ny Federer, men at han kan klare å blande seg inn blant de 20-30 beste innen et par-tre år er ikke usannsynlig.

Barmadu_F
Barmadu_FInnlegg: 3867
10.09.10 11:08
drazyc: Dimitrov har vært snakket om lenge, først og fremst fordi han ligner nokså mye på Roger Federer i spillestil og vant junior-Wimbledon nøyaktig 10 år før Federer gjorde det samme. Han er for øvrig nøyaktig 10 år eldre enn Federer.

Når du først rører, så er du i hvert fall konsekvent, drazyc! ;-)

Blir spennende å se hvor god Dimitrov blir. Topp 10 er litt tidlig å spå om ennå, men han ligger ikke så godt an til å bli en ny topp 5-spiller hvis alderen når man krysser topp 100-grensen er en god indikasjon: Nadal var 16 år, Federer, Djokovic, Murray og del Potro 18 år. Nadal var 19 da han kom inn på topp 10, samme med Djokovic, del Potro netopp fylt 20 og Federer og Murray var også 20. Dimitrov fyller 20 i mai 2011, så innen utgangen av 2011 bør han i så fall være topp 10 eller i det minste i nærheten.

(Innlegget ble redigert 10.09.10 11:11)

mjordan23
mjordan23Innlegg: 17390
10.09.10 17:28
Litotes: Dimitrov er en spennende spiller. Sammen med Bernard Tomic er han vel de tenåringene en venter skal kunne komme opp på rankingen. Akkurat nå er det faktisk ingen tenåringer på topp 100 - det er svært uvanlig historisk sett.

Dimitrov og Tomic er vel de to det var vært mest snakk om av de yngre, i tillegg til Ryan Harrison og Krajnovic (?). Harrison og Tomic har jo gjort gode innsatser i GS på hjemmebane og avansert noe runder,

mjordan23
10.09.10 17:29
Skraevadottir: Dimitrov er en herlig spiller å se på, mye på grunn av at han ligner på Federer - både utseendemessig og i spillestil

Godt mulig at Dimitrov har lik spillestil som Federer, men å si at de to ligner på hverandre utseendemessig er vel å trekke det hele litt langt.

drazyc
10.09.10 20:08
Barmadu_F: Når du først rører, så er du i hvert fall konsekvent, drazyc! ;-) Blir spennende å se hvor god Dimitrov blir. Topp 10 er litt tidlig å spå om ennå, men han ligger ikke så godt an til å bli en ny topp 5-spiller hvis alderen når man krysser topp 100-grensen er en god indikasjon: Nadal var 16 år, Federer, Djokovic, Murray og del Potro 18 år. Nadal var 19 da han kom inn på topp 10, samme med Djokovic, del Potro netopp fylt 20 og Federer og Murray var også 20. Dimitrov fyller 20 i mai 2011, så innen utgangen av 2011 bør han i så fall være topp 10 eller i det minste i nærheten.

Det er irriterende at jeg presterte å skrive feil to ganger. :-) Dimitrov er naturligvis 10 år yngre enn Federer og vant Wimbledon 10 år etter Federer. Skal forsøke å få administrator til å endre dette. Nå kan jeg ikke gå inn og redigere dette selv.

Du har rett i at alle i dagens topp 4 slo gjennom tidlig. Nadal spesielt tidlig. Men som Litotes er inne på ovenfor, er det i dag ingen tenåringer innenfor topp 100. Det kan kanskje tyde på at det er desto vanskeligere å slå gjennom tidlig i dagens tennis. Tennisen er blitt mer og mer fysisk, og jeg tror det krever en svært robust fysikk i tidlig alder for å slå gjennom så tidlig som f.eks. Nadal gjorde. Blant dagens 19-åringer, tror jeg Dimitrov er en av de høyest rangerte (noen må gjerne gjøre jobben med å sjekke dette).

Dessuten er det utvilsomt slik at Dimitrov hadde et svakt år i fjor, mye pga. problemer med en skulderskade. Han vant knapt en tenniskamp i en lang periode. Nå er han imidlertid i gang igjen og har vunnet back-to-back future-turneringer. Så kom også Challenger-tittelen i Geneve for en drøy uke siden.

Alltid vanskelig å spå om fremtiden, men jeg føler at han har alle muligheter. God coaching, samt god helse, blir viktig fremover.

drazyc
18.09.10 15:50

Dimitrov vant i dag sin andre strake Challenger-tittel! Denne gangen på hard court i Bangkok. Meget imponerende. Han slo Konstantin Kravchuk fra Russland i finalen. På veien slo han både Dmitry Tursunov (hadde WC i turneringen) og nr. 111 på verdensrankingen Go Soeda fra Japan.

Virker som om Dimitrov har bygget opp selvtillit i løpet av året. Ingen tvil om at han er topp 100-materiale nå. Med resultatet i Bangkok er han nå ca. 145 på rankingen.

mjordan23
19.09.10 18:24
drazyc: Virker som om Dimitrov har bygget opp selvtillit i løpet av året. Ingen tvil om at han er topp 100-materiale nå. Med resultatet i Bangkok er han nå ca. 145 på rankingen.

Har han noe sjanse til å spille Masters-turneringene som kommer utover høsten?

drazyc
20.09.10 18:32
mjordan23: Har han noe sjanse til å spille Masters-turneringene som kommer utover høsten?

Det blir nok ikke aktuelt. I Masters-turneringene i Shanghai og Paris er det de 45 høyest rangerte spillerne som får adgang til hovedtablået. 28 spillere deltar i tillegg i en kvalifiseringsturnering der 7 spillere går til hovedtablået. Eneste måten Dimitrov kan spille i slike Masters-turneringer, er ved at han får et WC (det deles ut 4 stk.), men jeg tviler på at det skjer. Jeg tviler vel også på om Dimitrov kan konkurrere på så høyt nivå allerede.

Dimitrov skal imidlertid etter planen spille i ATP-turneringen i Bangkok om en uke.

mjordan23
20.09.10 20:14
drazyc: Det blir nok ikke aktuelt. I Masters-turneringene i Shanghai og Paris er det de 45 høyest rangerte spillerne som får adgang til hovedtablået. 28 spillere deltar i tillegg i en kvalifiseringsturnering der 7 spillere går til hovedtablået. Eneste måten Dimitrov kan spille i slike Masters-turneringer, er ved at han får et WC (det deles ut 4 stk.), men jeg tviler på at det skjer. Jeg tviler vel også på om Dimitrov kan konkurrere på så høyt nivå allerede.

Skjønner, regnet nesten med at det ble for tøft. Målet hans bør jo kanskje være å kvalifisere seg for hovedtablået i AO`11. Det skulle jo være fullt mulig hvis han er rundt 150 nå.

drazyc
21.09.10 21:07
mjordan23: Skjønner, regnet nesten med at det ble for tøft. Målet hans bør jo kanskje være å kvalifisere seg for hovedtablået i AO`11. Det skulle jo være fullt mulig hvis han er rundt 150 nå.

Det er mulig ja, men det er 16 spillere fra kvalik og 8 WC'er i GS'ene. Så det er 104 plasser igjen i tablået (for de 104 best rangerte). Det vil imidlertid alltid være en del skader innenfor topp 104. Tipper topp 110 i alle fall vil være nok.

mjordan23
21.09.10 22:00
drazyc: Det er mulig ja, men det er 16 spillere fra kvalik og 8 WC'er i GS'ene. Så det er 104 plasser igjen i tablået (for de 104 best rangerte). Det vil imidlertid alltid være en del skader innenfor topp 104. Tipper topp 110 i alle fall vil være nok.

Ser at han er nr. 146 på rankingen nå, og det er da litt over 170 poeng opp til nr.101. Par gode challenger turneringer nå på høsten, så bør han jo kunne klatre greit oppover med mindre han forsvarer endel poeng.

drazyc
25.09.10 22:16

Dimitrov vant i dag sin tredje strake Challenger-tittel! Fantastiske saker. Han slo Alexandre Kudryavtsev fra Russland i finalen med sifrene 6/4 6/1.

Han skulle egentlig deltatt i ATP-turneringen i Bangkok kommende uke, men velger å ta en ukes pause. Deretter deltar han i Challenger-turneringene i Mons (Belgia) og Rennes (Frankrike).

Jeg føler meg trygg på at Dimitrov vil vise seg frem på ATP-touren til neste år.

mjordan23
25.09.10 23:48

Dimitrov er visstnok oppe på 136.plass på rankingen fra mandagen av og har kun 14 poeng å forsvare resten av sesongen.

drazyc
26.09.10 16:00

Han kan absolutt nå topp 100 innen utgangen av året. Jeg tror det er lurt å fortsette å spille Challenger-turneringer, og evt. prøve seg nå og da på ATP-nivå.

mjordan23
26.09.10 16:30

Sikkert greit å holde seg på Challenger-nivå ut året for å sikre seg en god mulighet til å ta poeng, så kan han vel heller satse på noen ATP-turneringer før et evt. AO, slik at han får konkurrert på et høyt nivå.

drazyc
24.10.10 22:30

Hårfint finaletap mot Nicolas Mahut i Challenger-turneringen i Rennes i dag. På veien til finale slo han både Lukas Lacko og Michael Llodra. Imponerende!

Dimitrov er ikke langt unna topp 100 nå. Han er vel rundt 112 etter dette resultatet. Han bør greie å komme inn i hovedtablået til Australian Open neste år.

Litotes
LitotesInnlegg: 33060
18.01.11 12:56
drazyc: Han bør greie å komme inn i hovedtablået til Australian Open neste år.

Det klarte han ikke, men han er nå med allikevel etter å ha fløyet gjennom kvalifiseringen og første ordinære runde.

TheBaseline
TheBaselineInnlegg: 803
28.01.11 10:56

Jeg leste at han ble suspendert i tre uker fordi han slo til en umpire i Helsinki..

drazyc
29.01.11 18:01
TheBaseline: Jeg leste at han ble suspendert i tre uker fordi han slo til en umpire i Helsinki..

Det stemmer. Tror det dreide seg om en dytt da, ikke et slag. Uansett totalt uakseptabelt selvfølgelig. Han fikk bot og måtte stå over ATP-turneringer i tre uker (men kunne delta i AO siden det er en ITF-turnering).

Han har tatt sin straff nå og kan delta i turneringen i Rotterdam om en ukes tid. Definitivt en ripe i lakken for Dimitrov, men han har poengtert selv at han har lært mye av episoden og aldri kommer til å gjøre slikt igjen.

Skraevadottir
29.01.11 19:52
drazyc: men han har poengtert selv at han har lært mye av episoden og aldri kommer til å gjøre slikt igjen.

Ja, hva skulle han ellers ha sagt?

drazyc
06.02.11 21:32

Dimitrov klar for hovedtablået i en meget sterk ATP500-turnering i Rotterdam etter to enkle seire i kvalifiseringen. Møter intet mindre enn Jo-Wilfried Tsonga i første runde. Håper å finne en god stream til denne!

Skraevadottir
08.02.11 15:21
drazyc: Møter intet mindre enn Jo-Wilfried Tsonga i første runde.

Bokstavelig talt!

Når går denne matchen? Jeg regner med at bet365 streamer fra Rotterdam, i og med at det er en forholdsvis stor turnering...

Barmadu_F
Barmadu_FInnlegg: 3867
08.02.11 17:24

Ganske sterkt felt i Rotterdam får man si, bortsett fra de tre store mangler bare Verdasco og Roddick fra topp 10, og i tillegg er Melzer, Tsonga, Baghdatis, Llodra, Davydenko, Ljubicic og Cilic med, samt up-and-coming Dimitrov, de Bakker, Haase.

Tsonga ble for sterk for Dimitrov, og vant 6-4 6-4  visstnok uten særlig store problemer. Så får vi se hvordan Muhammad Ali-lookaliken klarer brasene mot serve&volley-spillet til Llodra i andre runde. Davydenko forresten allerede ute, nok en gang, slått av Llodra, mens turneringens store skrell så langt er at Ferrer måtte gi tapt for Nieminen(!) i to strake sett.

Burde vel strengt tatt opprettet en egen tråd for dette innlegget, men det handlet jo litt om Dimitrov også da.

drazyc
30.03.11 18:47

På tide med en liten oppdatering på Dimitrovs status.

Foruten å ha vunnet en ny Challenger-tittel i Cherbourg har gjennomgangsmelodien for Grigor siden Australian Open vært å tape i første runde i ATP-turneringene. Han har kommet seg greit gjennom kvalifiseringene, men i første runde har det stoppet opp bestandig, både i Rotterdam, Marseille, Dubai og Miami. Tapene har kommet mot henholdsvis Tsonga, Tursunov, Gasquet og Stakhovsky. Ingen skam å tape mot noen av de spillerne, men jeg føler Dimitrov snart må klare å vinne enkelte slike kamper dersom han skal ta nye steg.

Det kan se ut som det særlig er returspillet som ikke er godt nok helt ennå. Han kommer rett og slett ikke tilstrekkelig inn i motstanderens servegame og gir motstanderen for mange enkle poeng. Det skal bli spennende å se om han klarere å utvikle dette videre.

Nå er det grusen som står for tur, og Dimitrov er påmeldt både i ATP-turneringene i Houston, Barcelona og München (i hovedtablået). April blir derfor en viktig måned for Dimitrov. Håper på et lite gjennombrudd på grusen!

drazyc
30.06.11 13:42

Dimitrovs 4-setter mot Tsonga (som lett kunne ha blitt fem sett) fremstår jo bare enda bedre etter Tsongas overkjøring av Ferrer og 5-setts seier mot Federer.

Jeg tror Dimitrov kan hevde seg bedre på ATP-nivå utover høsten. Han skal spille ATP-turneringer på løpende bånd i USA fremover.

mjordan23
30.06.11 19:11

Tar tydeligvis endel tid før han klarer stabilisere seg på ATP-nivå. Er ikke overbevist om at han kommer til å bli noen ny Federer, syns forehanden hans er for svak til det. Har større tro på Tomic da...

ms_8
ms_8Innlegg: 6484
30.06.11 22:30

var det ikkje han som sammen med seppi kom til dobbelfinalen i eastbourne

drazyc
01.07.11 02:11
ms_8: var det ikkje han som sammen med seppi kom til dobbelfinalen i eastbourne

Det stemmer. Dimitrov er en svært god volleyspiller og har gode resultater i double.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg