Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Rafael Nadal

NYTT TEMA
GutiSuperman
GutiSupermanInnlegg: 7181
15.12.10 21:10

Finner ikke igjen den gamle Nadal-tråden vi hadde, derfor er det på tide med en ny tråd for den spanske legenden.

Vi kan jo starte med en oppsummering av årets sesong. Han ble forøvrig kåret til verdens beste tennisspiller i år, sammen med Wozniacki på damesiden. Fullt fortjent.

2010

Vunnet 71 kamper, tapt 10. Inntjente prispenger: $10,062,983

ATP-ranking: 1 (26 uker på rad, 66 totalt) 12450 poeng, 3305 foran Federer.

Grand Slam
Vunnet: Roland Garros, Wimbledon, US Open

Masters Series
Vunnet: Madrid, Roma, Monte Carlo

ATP
Vunnet: Tokyo
Finale: Doha, ATP-sluttspillet

Karriere (43 titler)

OL (1)
Bejing (08)

Grand Slam (9)
Australien Open (09)
French Open (05, 06, 07, 08, 10)
Wimbledon (08, 10)
US Open (10)

Master Series (18)
Indian Wells (07, 09)
Monte Carlo (05, 06, 07, 08, 09, 10)
Roma (05, 06, 07, 09, 10)
Hamburg (08)
Madrid (05, 10)
Toronto/Monreal (05, 08)

ATP (15)
Acapulco (05)
Barcelona (05, 06, 07, 08, 09)
Stuttgart (05, 07)
Dubai (06)
Tokyo (10)
Queen's (08)
Sopot (04)
Costa Do Sauipe (05)
Beijing (05)
Båstad (05)

Rekorder (tatt etter egen interesse)
Golden Slam (4 x GS + OL), sammen med Agassi)
Grand Slam (4 x GS) sammen med Laver, Agassi, Federer)
Eneste som har vunnet GS på alle underlag
31 strake seiere i Roland Garros (05-09)
Yngste i Open-æraen til å vinne karriere-Slam
Eneste som har vunnet French Open, Wimbledon og OL i samme år.
Flest Masters Series-titler (18)
Clay Slam (3 masters + GS på grus)
81 strake seiere på grus (05-07)
21 strake kvartfinaler i Masters Series
Flest strake seiere i en Masters-turnering (6, Monte Carlo)
Flest strake år med minst tre Masters-seiere (4)
Eneste til å nå 9 forskjellige Masters-finaler
Eneste til å vinne alle tre grus-Masters i samme år
Raskeste til å vinne 5 (1 år), 10 (3 år) og 15 (4 år) Masters-titler

Alt dette i en alder av 24 år!!

kilder: Wikipedia, ATPs sider.

Litotes
LitotesInnlegg: 33060
16.12.10 10:51

Fin oversikt, men det er et par feil her. Like greit at vi får det riktig, vel? Flere av rekordene vil sikkert utvikle seg i tiden som kommer, da får vi bare oppdatere her.

"Eneste som har vunnet GS på alle underlag". Dette stemmer ikke. Agassi var den første, Federer den andre, Nadal den tredje. Du mente kanskje den eneste til å vinne på tre forskjellige underlag samme år?

"Eneste til å nå 9 forskjellige Masters-finaler" stemmer ikke. Federer har også ni. Nadal mangler Cincinnatti, Federer mangler Paris. Begge har både Hamburg og Shanghai.

Det er også feil i ukene som verdensener. Han hadde ikke 40 i sin første sekvens, men 46. Dessuten har han nå 28 på rad - og dermed 74 totalt.

Også brukte han litt mer enn ett år på å vinne 5 masters siden han måtte innom Monte Carlo to ganger.

GutiSuperman
GutiSupermanInnlegg: 7181
16.12.10 12:50

Alt var tatt fra wikipedia, så det kan godt hende noe er utdatert. Førstnevnte tror jeg dog bare er en slurvefeil fra min side.

Litotes
05.01.11 20:40

Er det noen som så dagens kamp mot Lacko fra Slovakia? Hva skjedde der? Nadal vant riktignok, men 7-6, 0-6, 6-3 er ikke resultater en er vant til å se, og Lacko er jo så desidert ingen toppspiller til daglig.

TheBaseline
TheBaselineInnlegg: 803
06.01.11 22:01
Litotes: Er det noen som så dagens kamp mot Lacko fra Slovakia? Hva skjedde der? Nadal vant riktignok, men 7-6, 0-6, 6-3 er ikke resultater en er vant til å se, og Lacko er jo så desidert ingen toppspiller til daglig.

Rafa har visst feber ettersom jeg har hørt. Det kan forklare mangelen på fokus i det andre settet mot Lacko..

Skraevadottir
SkraevadottirInnlegg: 20772
10.01.11 23:58
GutiSuperman: 21 strake kvartfinaler i Masters Series
Flest strake seiere i en Masters-turnering (6, Monte Carlo)
Flest strake år med minst tre Masters-seiere (4)
Eneste til å nå 9 forskjellige Masters-finaler
Eneste til å vinne alle tre grus-Masters i samme år
Raskeste til å vinne 5 (1 år), 10 (3 år) og 15 (4 år) Masters-titler

Masters-statistikken til Nadal er det jeg syns er mest imponerende på hans CV, i alle fall rent statistisk. Han har en utrolig høy seiersprosent der; den er langt høyere enn Federers. Det blir spennende å se om han kan utfordre Federer på Grand Slam-seire; det ser jo lovende ut for Rafa-fansen, men Federer er verdens beste spiller for tiden og kan fort få en eller to titler til. Jeg har tippet at han vil stoppe på 18. Kan Nadal klare 19? Ja, men jeg tviler...

The-king
The-kingInnlegg: 10745
11.01.11 00:31
Skraevadottir: Jeg har tippet at han vil stoppe på 18. Kan Nadal klare 19? Ja, men jeg tviler...

Rafa har flere titler enn hva Federer hadde på samme alder da.

Skraevadottir
11.01.11 06:15
The-king: Rafa har flere titler enn hva Federer hadde på samme alder da.

Ja, men Federer "nærmer" seg. Rafa hadde fire titler på Roland Garros i en alder av 22, pluss en hurv med ATP- og Masters-titler, mens Roger først vant sin første tittel på Wimbledon det året han fylte 22. Sistnevnte begynte ikke å dominere før han var 23, mens Rafa begynte tidligere (på grus).

Federer tar faktisk innpå, ironisk nok.

TheBaseline
12.01.11 16:35

Tviler på at Rafa kommer til å klare å vinne flere grand slam enn Federer. Jeg har gjettet at han kommer til å lande på rundt 12-13 når karrieren hans er over, noe som jeg definitvt tror er realistisk. Og jeg mener også at han bør være fornøyd med dette. Det er ikke like mange som Federer, men han kommer uansett til å være en av verdens beste spillere!

The-king
The-kingInnlegg: 10745
12.01.11 23:22
Skraevadottir: mens Rafa begynte tidligere (på grus).

Ikke bare på grus var i to Wimbledon finaler før han var 22, og vant sin første tittel der bare en mnd etter å ha fyllt 22. Det vil si at det året Nadal vant sin første Wimbledon hadde han allerede 5 GS-titler.

TheBaseline
14.01.11 07:44

Så.. hva synes vi om Rafa's draw?

Jeg er ikke helt fornøyd, men han kunne vel ha fått verre også..

TheBaseline
14.01.11 08:06

Men jeg liker ikke at Murray og Soderling er i hans halvdel :(

LanterneRouge
LanterneRougeInnlegg: 6
19.01.11 12:00

Er ganske drøyt at du anmelder innleggene mine, må være lov å kunne diskutere ting.

TheBaseline
19.01.11 13:57
LanterneRouge: Er ganske drøyt at du anmelder innleggene mine, må være lov å kunne diskutere ting.

Seriøst?!?!

For det første har jeg IKKE anmeldt innleggene dine. Jeg advarte deg om at hvis du nevner det en gang til så kommer jeg til å gjøre dette.

For det andre så har jeg faktisk rett til å anmelde innlegget ditt, siden det bryter reglene til vgd.

For det tredje er det en GANSKE alvorlig anklage å si at noen er dopet. Håper virkelig du vet dette. Det håner ikke bare fansen, men også Nadal selv. Du har absolutt ingen bevis for det du kommer med, så alt er bare indisier. HVIS det noen gang kommer frem at han er dopet så kan vi eventuelt diskutere dette. Jeg mener derimot det blir feil å bare slenge ut dritt om at han er dopet uten bevis.

For det fjerde skjønner jeg virkelig ikke HVORFOR du i det hele tatt poster i denne tråden hvis du ikke har noe konstruktivt å komme med? Greit at du kommenterer spillet hans, kampene etc. Men synes det er litt drøyt å komme inn i denne tråden, som tydeligvis ble laget AV en fan for å hylle Nadal og snakke om han BARE for å si at han er dopet. I et slikt tillfelle bør man nesten forvente en reaksjon. Det er ingen som tvinger deg til å være i denne tråden, eller lese denne tråden hvis du ikke liker han. I noen tilfeller er det best å faktisk IGNORERE en tråd hvis du ikke liker temaet for tråden. Ta for eksempel meg, jeg liker ikke Federer, derfor lar jeg heller være med å kommentere i tråden til Federer, i stedet for å si noe dritt om han eller fansen. Jeg går ikke i en tråd bare for å trolle, og det virker seriøst som om du postet det bare for å trolle, noe som ikke er kult.

Jeg anbefaler deg å slutte å komme med anklager, og heller komme med konstruktiv kritikk mot spillet hans. Som sagt er det selvfølgelig lov å komme med kritikk og det skal være lov å diskutere. Men grensen går ved å beskylde noen for juks og doping. Skjønner du forskjellen?

Litotes
22.01.11 20:47

Jeg vet ikke om det er sånn fansen her inne liker å se Nadal, men en må jo si det er interessant. Går an å finne bilder av Megan Fox også.

http://www.buzzfeed.com/mjs538/rafael-nadals-armani-underwear-campaign 

(Innlegget ble redigert 22.01.11 20:47)

Skraevadottir
22.01.11 23:32
Litotes: Jeg vet ikke om det er sånn fansen her inne liker å se Nadal, men en må jo si det er interessant. Går an å finne bilder av Megan Fox også.

Undertegnede så disse bildene tidligere i dag; ja, her bør det være noe for enhver smak.

johnjohn2
johnjohn2Innlegg: 3218
23.01.11 11:55

Temmelig heftig retusjert de bildene der.

TheBaseline
25.01.11 20:20
Litotes: Jeg vet ikke om det er sånn fansen her inne liker å se Nadal, men en må jo si det er interessant. Går an å finne bilder av Megan Fox også. http://www.buzzfeed.com/mjs538/rafael-nadals-armani-underwear-campaign 

Han ser utrolig flott ut! Om enn ikke noe litt vel retusjert :P Kjente han nesten ikke igjen i det undertøysbildet. Likte han bedre med buksene. På det bildet kan man hvertfall se at det er han, og han ser flott ut, og rumpen er på display, noe jeg setter veldig pris på ;D ;P

TheBaseline
25.01.11 20:55

LOL.. du kan se rumpesprekken hans på det siste bildet som har blitt sluppet. Synes ikke han ser like bra ut som på de to første, men slettes ikke så aller verst heller ;)

Skraevadottir
25.01.11 23:39
TheBaseline: LOL.. du kan se rumpesprekken hans på det siste bildet som har blitt sluppet. Synes ikke han ser like bra ut som på de to første, men slettes ikke så aller verst heller ;)

Ehm... :P

TheBaseline
28.01.11 10:57
Skraevadottir: Ehm... :P

Snakket ikke vi om bildene hans da? Må da være lov å nevne det, eller? :P

Ikke akkurat så mye annet positivt som kommer fra Nadal nå om dagen, siden han er skadet.. så vi fans må da vel få lov til å more oss litt over Armani bildene? ;P

Skraevadottir
28.01.11 11:46

Joda, naturligvis. Jeg bare syns måten du formulerte deg på var morsom!

TheBaseline
28.01.11 13:35
Skraevadottir: Joda, naturligvis. Jeg bare syns måten du formulerte deg på var morsom!

Å ja, sånn ja.. hehe. Jeg har litt problemer med å skrive på norsk ;( Jeg har lettere for å ordlegge meg på engelsk, så det blir liksom en blanding av norsk/engelsk..

mcdermott
mcdermottInnlegg: 63288
17.04.11 17:19

---bare å gratulere Rafa med den syvende (!) Monte Carlo-tittelen på rad og hans nittende Masters 1000

Skraevadottir
17.04.11 18:35

Og han tangerer vel også Thomas Muster i antall titler totalt: 44 i tallet.

Litotes
17.04.11 20:27
Skraevadottir: Og han tangerer vel også Thomas Muster i antall titler totalt: 44 i tallet

Stemmer det. Fem til så tangerer han Boris Becker og når topp-10 i Open Era. Burde vel være mulig å få til i løpet av sesongen?

Skraevadottir
17.04.11 21:47
Litotes: Burde vel være mulig å få til i løpet av sesongen?

Mulig er det så absolutt, men det er nok like sannsynlig at han ikke greier det. Nadal har stort sett tatt seg av store titler de siste åra, men ikke kjempemange.

mcdermott
mcdermottInnlegg: 63288
23.04.11 18:37

--- og da kan man gratulere Rafa med å være den nestyngste som når 500 seire

TheBaseline
23.04.11 18:48

Gratulerer med 500 seiere, Rafa!

(Innlegget ble redigert 23.04.11 18:49)

TheBaseline
24.04.11 18:41

Rafa har nå vunnet 31 gruskamper på rad og slår dermed Borg som hadde 30 seiere på rad.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg