Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Herretennis vs dametennis

NYTT TEMA
TheBaseline
TheBaselineInnlegg: 867
02.07.11 19:45

Her kan vi diskutere nivået på dametennisen og herretennisen, slik at vi slipper å kludre til de andre trådene. Ser at det er mange som vil diskutere det her inne, derfor oppretter jeg en ny tråd om dette emnet.

Discuss.

Coach
CoachInnlegg: 74949
02.07.11 20:57
TheBaseline: Her kan vi diskutere nivået på dametennisen og herretennisen, slik at vi slipper å kludre til de andre trådene.

Og takk for det.  :-)

TheBaseline
02.07.11 21:37

Ok.. alle vet min mening, jeg mener at herretennisen i dag holder et høyere nivå og kvalitet. Jeg synes det er mer spennende å se herretennis i en slam, da disse kan spille 5 sett. Herrespillerne er som regel jevne, og det skal mye til for at topp 4 ikke når semifinalene. Det er VELDIG stor forskjell på de beste i herretennisen og på de nest beste. PÅ dameseiden virker derimot ikke denne forskjellen så stor, da omtrent alle i topp 10 kan vinne en slam. Noen ser på det kanskje som mer spennende, at feltet er såpass åpent, og at alle er gode nok til å vinne. Jeg synes derimot ikke dette. Det beviser bare at damene er ujevne, har litt til å bryte sammen, både fysisk (spillmessig) og psykisk under slams.

Det kan jo også diskuteres om damene fortjener likelønn for mindre spill. Dette synes ikke jeg. Jeg synes lønna skal stå til det man klarer å oppnå. Dermed mener jeg det er urettferdig for gutta at damene får like mye prispenger når de i hovedsak må prestere mindre for å oppnå en slam. Best av 5 er mer prestisjefylt enn best av 3. Hva skiller en slam for kvinnene fra andre turneringer? Akkurat, INGENTING. De spiller akkurat like mange sett i de store grand slams som i andre turneringer. Hvor ligger da prestisjen ved å vinne en slam? Mennene på den andre siden må vise en større styrke, både fysisk og mentalt, da de må spille best av 5 sett gjennom hele turneringen. Det er bare de aller beste som overlever til den andre uken, til QF, SF og F. Man skiller liksom de beste fra resten. Slik er det ikke på damesiden, for der kan hvem som helst vinne. Det er liksom litt mer prestisjepreget å vinne en slam på herresiden også, siden det tross alt best av 5, og  dette er megest spesielt. Det er i dag kun DC og de fire store grand slam turneringene som har best av 5 sett. Dermed mener også jeg det er litt større for menn å oppnå en slam, de må liksom gjennom mer, holde et høyere nivå, over flere sett, gjennom hele turneringen.

Et annet problem jeg har med dametennisen er grytingen. Menn grynter når de slår en ball også, men den ødelegger ikke for motstanderen slik som den gjør på damesiden. På damesiden er gryntene (skrikene er vel mer riktig å si) høyere og varer lengre enn på herresiden.

En annen ting jeg ikke liker med dametennisen er at det er så få rallies og lite "spennende" tennis, hvertfall det jeg legger i ordet spennende. Damene klarer ikke å holde ballen i spill over lengre tid, slik som herrene gjør. De har mindre kraft i slagene også. Damene klarer ikke å serve like bra som mennene heller, det ser man i alle doble feilene, noe som er en sjeldenhet blant herretennisen. Damene er også meget dårlige på å holde sin egen serve, de blir jo brutt hundre ganger i en kamp!

Jeg kunne sikkert sagt mer, men dette er altså hovedgrunnene til at jeg ikke følger noe særlig med på dametennis, og hvorfor herretennisen holder et mye høyere nivå.

Er du uenig? Kom gjerne med argumenter!

Babolat
BabolatInnlegg: 578
02.07.11 22:31

Personlig synes jeg dametennis er blitt vannvittig kjedelig å se på. Lite variasjon i spillestil, alle står å banker ballen fra grunnlinje til grunnlinje med to håndsbackhand, pluss høylydt stønning.

I tillegg er ikke bare spillestilen lik, typene er også svært like spør du meg. Dametennis domineres av høye, blonde, hestehalebefengte babes med mer eller mindre østeuropeisk avstamming.

Og som sagt, stønningen burde man ta tak i for å få satt en stopper for.

Coach
02.07.11 22:55
Babolat: Personlig synes jeg dametennis er blitt vannvittig kjedelig å se på.

Ettersom du skriver "er blitt" antar jeg du ser på dette som representativt for dametennisen akkurat nå, og ikke for dametennis som fenomén?  :-)

Babolat
BabolatInnlegg: 578
02.07.11 23:06
Coach: Ettersom du skriver "er blitt" antar jeg du ser på dette som representativt for dametennisen akkurat nå, og ikke for dametennis som fenomén?

Kan forsåvidt være riktig det ja.  ;) 

Dametennisen var morsommere med typer som Navratilova, Graf, Sabatini, Seles m.fl. 

Coach
02.07.11 23:25
Babolat: Kan forsåvidt være riktig det ja. ;) Dametennisen var morsommere med typer som Navratilova, Graf, Sabatini, Seles m.fl.

Takk for avklaring om det.  ;-)

dargan
darganInnlegg: 405
02.07.11 23:27

Jeg er jo en av de yngre fansenen i tennis, og har dermed vokst opp til williams og deres dominans. Etter min oppfatning er tennisen der blitt svekket ettersom det er så "meningsløse" vinnere av diverse turneringer, som "one slam wonders". Det beste eksemplet jeg kan komme opp med som jeg selv har bevitnet er Ivanovic, vant FO og forsvant helt. På herresiden ser jeg en viss kontinuitet ettersom en GS vinner kan komme i flere finaler og spille bedre over tid, selv om vedkommende ikke vinner flere slams (Vanskelig det når Nadal og Djokovic herjer). Nå er det flere kvinnelige spillere som har vunnet sin første slam i år og i fjor så får se om kvinnetennisen kan reise seg. Synes det forøvrig er synd at Wozniacki (riktig navn) er verdensener, og sier kanskje mye om situasjonen på den siden. En verdensener som ikke kommer langt i slams og blir så høyt ranket grunnet jevne resultater som mindre turneringer og SF/F.

Coach
02.07.11 23:34
dargan: Wozniacki (riktig navn)

Ja, faktisk.  Pluss i margen for rett skrivemåte.  :-)

dargan
02.07.11 23:36
Coach: Ja, faktisk. Pluss i margen for rett skrivemåte. :-)

Er ikke bestandig lett å stave spillernes navn :P

Coach
02.07.11 23:42
dargan: Er ikke bestandig lett å stave spillernes navn :P

Du får glede deg til dette talentet eventuelt slår gjennom på seniornivå...  ;-)

(Innlegget ble redigert 02.07.11 23:44)

dargan
02.07.11 23:45

Navnet må være for langt, for linken er dau :P

Regner med at jeg bare finner et kallenavn.

Virker ikke som at det skal så mye til for å slå gjennom med dagens kvinnenivå heller, Kvitovà er jo ranket rundt 70?

Coach
03.07.11 00:02
dargan: Navnet må være for langt, for linken er dau :P

Det hadde sneket seg med en bokstav for mye i adressen.  Fikset det rett etterpå, så den funker nå.  Kallenavn har hun for øvrig allerede her på forumet, nemlig "Noppa" (hun vant både single og double for juniorjentene i Wimbledon i 2009).  :-)

Vet for øvrig ikke hvor du har infoen om Kvitovás* ranking fra, hun er nemlig ranket som nr. 8 i verden (før Wimbledon-seieren).

* Liten korreksjon der altså;  aksenten over den siste a'en i etternavne til tsjekkiske og slovakiske kvinner lener seg alltid mot høyre.  ;-)

(Innlegget ble redigert 03.07.11 00:07)

TheBaseline
03.07.11 00:06
dargan: Regner med at jeg bare finner et kallenavn.

Pushniacki er det offisielle kallenavnet til Wozniacki :)

(Innlegget ble redigert 03.07.11 00:06)

dargan
03.07.11 00:07
Coach: Det hadde sneket seg med en bokstav for mye i adressen. Fikset det rett etterpå, så den funker nå. Kallenavn har hun for øvrig allerede her på forumet, nemlig "Noppa" (hun har vunnet jentesingle-klassen i Wimbledon). :-) Vet for øvrig ikke hvor du har infoen om Kvitovás* ranking fra, hun er nemlig ranket som nr. 8 i verden (før Wimbledon-seieren). * Liten korreksjon der altså; aksenten over den siste a'en i etternavne til tsjekkiske og slovakiske kvinner lener seg alltid mot høyre. ;-)

Haha, har blingset da jeg sjekket like før finalen. Min feil der...:P

Bra jeg tok feil også.

Da blir det straks bedre med tanke på kvinnetennisens fremtid:)
Bare de klarer å få kontinuitet.

Edit: av en eller annen grunn trodde jeg det var Lisicki som vant:O

(Innlegget ble redigert 03.07.11 00:09)

Coach
03.07.11 00:10
dargan: Da blir det straks bedre med tanke på kvinnetennisens fremtid:)

Dessuten kan det jo hende Noppa begynner å dominere (linken funker nå, ikke sant?)...  ;-)

dargan
03.07.11 00:12
Coach: Dessuten kan det jo hende Noppa begynner å dominere (linken funker nå, ikke sant?)... ;-)

Har ikke sett henne spille, men gode juniorer trenger vel et par år på å tilpasse seg et høyere nivå. Linken funka ja:P

Håper egentlig Stosur (FO 2010 finalist) begynner å vinne, hun hadde et spill jeg likte.

Coach
03.07.11 00:18
dargan: Edit: av en eller annen grunn trodde jeg det var Lisicki som vant:O

Det hadde vært noe, du...  ;-)

At hun ligger så lavt på rankingen (62) har jo for øvrig å gjøre med at en ankelskade holdt henne ute av spill store deler av fjorårssesongen.  Forrige gang hun deltok i Wimbledon (i forifjor, da hun også nådde sin hittil høyeste ranking med 22.-plass) gikk hun til kvartfinalen, så årets prestasjon var slett ikke så sensasjonell som noen antagelig tror.  :-)

dargan
03.07.11 00:28

Det var jeg faktisk klar over, men "sensasjonelt" har for meg mistet noe av meningen med kvinnetennis:P

Satser på at Williams kan komme tilbake på toppen, selv om de nok også er ferdig med deres dominans.

Det at Wozniacki kan være verdensener med hennes type spill og resultater sier det meste. Omtrent 9000 poeng.

dargan
03.07.11 00:36

Men til kontrast til nivået kreves det faktisk mer poeng for å komme inn i topp 10 kvinner enn menn.

Roddick: 2200

Stosur: 3405

pro-v1
pro-v1Innlegg: 737
03.07.11 00:40

det er fordi topp 4 har villt mye poeng hos herrene...

dargan
03.07.11 00:46
pro-v1: det er fordi topp 4 har villt mye poeng hos herrene...

Stemmer ikke helt, selv om jeg ikke finner noen tall på det krevdes det ikke "mange" poeng da Marat Safin og juan Carlos Ferrero var verdensenere.

pro-v1
pro-v1Innlegg: 737
03.07.11 01:13

var ikke det jeg svarte på. du sa det krevdes mer poeng for å være topp 10 for damer. noe av grunnen til det er at topp 4 hos herrene tar veldig mange av de.

TheBaseline
03.07.11 01:41
pro-v1: var ikke det jeg svarte på. du sa det krevdes mer poeng for å være topp 10 for damer. noe av grunnen til det er at topp 4 hos herrene tar veldig mange av de.

Akkurat. Derfor er nivået høyere hos herrene enn damene, og det er helt klart mer som skiller de beste fra resten på herresiden enn damesiden.

storpeder
storpederInnlegg: 5452
03.07.11 03:53
TheBaseline: Derfor er nivået høyere hos herrene enn damene, og det er helt klart mer som skiller de beste fra resten på herresiden enn damesiden

Nivået til de beste landslagene i damehockey er MYE bedre enn nivået til de resterende lagene, uten at dette på noen som helst måte forteller oss at nivået på damehockey er høyt.

Jeg støtter deg i at nivået på herretennis relativt sett er høyere enn på damesiden nå om dagen, men argumentasjonen din synes jeg ikke holder mål.

TheBaseline
03.07.11 13:39
storpeder: Nivået til de beste landslagene i damehockey er MYE bedre enn nivået til de resterende lagene, uten at dette på noen som helst måte forteller oss at nivået på damehockey er høyt.

Jeg vil si at nivået til herrene er høyere og mer stabilt, da toppspillerne kommer til finale etter finale, gang på gang. Mennene spiller jo også 5 setts kamper, noe damene ikke klarer.

dargan
03.07.11 14:19
TheBaseline: Jeg vil si at nivået til herrene er høyere og mer stabilt, da toppspillerne kommer til finale etter finale, gang på gang. Mennene spiller jo også 5 setts kamper, noe damene ikke klarer.

Og der har vi vel også et argument for at williams har kunnet dominere i doubles og singles spillet sitt?

Herrene spiller lengre kamper og blir fort mer slitne og doubles "ødelegger" sjansen for å vinne tittelelen.

johnjohn2
johnjohn2Innlegg: 3218
07.07.11 11:21

Her er i et nøtteskall grunnen til at jeg ikke kan fordra dametennis.

http://www.youtube.com/watch?v=2kpelRORbGk

Hun her har på sitt beste vært ranket som nummer 60 i verden, og hun server som en nybegynner.

Det forteller litt om hvor lavt nivået på dametennis er når du beveger deg litt nedover rankinglistene.

At du kan være så dårlig, og samtidig profesjonell er en vits. At disse damene tjener like mye som mennene i for eksempel Wimbledon er en skandale.  

malvolio
malvolioInnlegg: 26648
07.07.11 11:30
TheBaseline: Jeg vil si at nivået til herrene er høyere og mer stabilt, da toppspillerne kommer til finale etter finale, gang på gang.

Så da var dametennis bedre enn herretennis dengang Navratilova og Evert møttes i "alle finalene", eller da Steffi Graf vant det meste mens herretennisen hadde one-hit-wonders?

(Jeg er selvfølgelig ikke uenig i at nivået hos herrene er høyere og mer stabilt, men da må vi ha en bredere definisjon av "nivået" enn hvem som kommer til finalene).

drazyc
drazycInnlegg: 3188
07.07.11 16:02
johnjohn2: Hun her har på sitt beste vært ranket som nummer 60 i verden, og hun server som en nybegynner.

Nå er det jo generelt slik at serve er et mindre tydelig våpen på damesiden enn på herresiden fordi damene stort sett er mye bedre til å returnere enn til å serve.

Men vi har flere damespillere som er i stand til å serve nesten like hardt som herrene. Lisicki og Williams-søstrene server omtrent like hardt som Mikhail Youzhny. Det er likevel kun Serena Williams som er stabil nok på serve og har god nok andreserve.

God tennis er mye mer enn en god serve. Og jeg vet heller ikke om dette er Serra-Zenattis vanlige serve, eller om hun kanskje er plaget av smerter i skulder eller rygg. Flere herrespillere har også sett ganske halvhjertede ut på serve mens de har hatt skadeplager. Sjekk Davydenko.

Hvis du tror det er så elendig nivå på dametennisen - hvorfor tror du det er så himla tøft for norske jenter å hevde seg i toppen?

Dametennis er kanskje verdens største dameidrett, ved siden av golf.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg