Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

US Open 2011

NYTT TEMA
Skraevadottir
SkraevadottirInnlegg: 23497
25.08.11 21:29

Ja, kjære tennisvenner, nå er det ikke lenge før årets siste Grand Slam braker og spraker løs i The Big Apple, tidligere New Amsterdam: New York City. I de to neste ukene vil jeg sove lite, jobbe dårlig og være mer usosial enn jeg burde, for nå er det tennis for alle penga.

Årets turnering kan sies å være en av de mest åpne GS-ene på lang, lang tid. Blant herrene får Djokovic finne seg i (og det gjør han vel gjerne) å være favoritt, men etter det som skjedde i Cincinnati er han nok ikke skyhøy favoritt lenger. Murray har meldt seg på, franskmennene Tsonga og Monfils viser bra form, mens Den Himmelske Helvetier og Den Mallorcanske Muskelbunt vil nok også ha et ord med i laget. Eller skal En Fisk Ved Navn Mardy gjøre sine med-amerikanere stolte med å ta deres første herre-GS-tittel i single på åtte år?

På damesiden er det definitivt vid-åpent. Tittelforsvareren Clijsters har meldt avbud på grunn av skade, men flere gamle storheter har vist storspill den siste tiden. Sharapova og Serena Williams må nok sies å være de største favorittene til tittelen, men spillere som Zvonareva, Azarenka, Stosur, Li Na og Wozniacki kan vel ikke avskrives.

Det vil nå foregå kvalifisering, men trekningen uten navnene på de kvalspillerne som kommer gjennom nåløyet er kommet, og kan sees her. Verdt å legge merke til er at Federer og Djokovic nok en gang er på samme side, og da er naturligvis - og som vanlig x2 - Murray og Nadal på samme halvdel. Den nederste delen av tablået ser enklest ut, ettersom majoriteten av de store formspillerne befinner seg på øvre. Blant damene ligger det seedingmessig an til kvartfinaler mellom Wozniacki og Li Na, Azarenka og Schiavone (men der fins også Serena Williams), Kvitova og Sharapova og Bartoli og Zvonareva.

Ellers anbefaler jeg Wikipedia-siden når turneringen sparkes i gang, da den er mer oversiktlig enn hjemmesiden og Eurosports sider hva angår trekning og enkel informasjon.

Jeg regner med at det blir masse diskusjon og topp stemning her i ukene som kommer; kom gjerne med råtips om vinner eller potensielle skreller, og også med øvrig informasjon og kuriositeter.

Keep your eye on the ball!

mjordan23
mjordan23Innlegg: 18635
25.08.11 21:56

Fin trådåpning Skræva ;)

Da var trekningen ute, og overraskende nok havnet Djokovic og Federer på samme side...Seriøst, disse trekningen er rigget så det holder, er overbevist om det nå. Nok om det, Djokovic har kan ellers møte Davydenko tidlig og har ellers Berdych og Monfils som mulige trusler.

Federer kan støte på Tomic tidlig og må nok slå Fish eller Tsonga for å komme til semien. For Nadal ser det vel ok ut, selv om han kan møte Nalbandian tidlig...

(Innlegget ble redigert 25.08.11 21:58)

Skraevadottir
25.08.11 22:02
mjordan23: Seriøst, disse trekningen er rigget så det holder, er overbevist om det nå. Nok om det

Jeg syns egentlig ikke det er nok om det, for det er helt utrolig at dette skjer gang på gang. Oddsen er så usannsynlig høy atte, atte ... hjælp!

mjordan23
25.08.11 22:42
Skraevadottir: Jeg syns egentlig ikke det er nok om det, for det er helt utrolig at dette skjer gang på gang. Oddsen er så usannsynlig høy atte, atte ... hjælp!

Jepp, tror Litotes hadde en sannsynlighetsberegning på at det skulle kunne skje og konklusjon var jo at det er totalt usannsynlig at Federer og Djokovic skal kunne trekkes så ofte mot hverandre.

Er jo litt skummelt å tenke på hva de høye herrer driver med når trekningen så åpenbart er fikset....Det må jo også begynne å ringe endel bjeller utenfra som ser det samme som mange tennisinteresserte.

Davesky
DaveskyInnlegg: 1016
26.08.11 00:36
mjordan23: Er jo litt skummelt å tenke på hva de høye herrer driver med når trekningen så åpenbart er fikset....Det må jo også begynne å ringe endel bjeller utenfra som ser det samme som mange tennisinteresserte

Ja komedien er jo total når de havner på samme side igjen. Er jo et lite halmstrå for Nadal da. Han er nok avhengig av at Federer slår ut Nole i semi skal det bli nok en seier.

Går vi litt tilbake i tid så sørget de høye herrer for at Federer alltid fikk en dag ekstra hvile før han skulle møte Nadal i GS finaler. Det beste eksempelet er jo AO 2009, men da var det allerede rutine for Nadal.

Hvilke motiver de har nå og da skal jeg ikke uttale meg om, men at trekningen er tilfeldig. Neppe.

Davesky
26.08.11 00:47

Må forresten si meg ekstremt godt fornøyd med trekningen til Nadal.  Bra med Federer på andre siden og så slipper han heldighvis Del Potro tidlig.

Han har også  fått et par dager ekstra enn de andre til å spille seg inn på dekket akkurat som i fjor. Nå kan han spille seg i bedre og bedre form utover i turneringen.

I fjor hadde han en marerittrekning som etterhvert ble en drømmetrekning. I år har han en drømmetrekning som forhåpentlig ikke blir en marerittrekning. .

Davesky
Skraevadottir
26.08.11 01:36
Davesky: Må forresten si meg ekstremt godt fornøyd med trekningen til Nadal.

Han har fått en veldig bra trekning, den beste av de fire store. Han har riktignok Roddick og Nalbandian på sin kvarterdel, to spillere som historisk sett er av hans verste motstandere, men disse er for det første ikke hva de en gang var. Kan ikke se for meg at Rafa ryker ut før i en eventuell semi mot Murray.

Fint klipp fra Letterman, forresten. Rafa er en gjennomført ålreit fyr.

Fox_club
Fox_clubInnlegg: 2522
26.08.11 01:49
Skraevadottir: Rafa er en gjennomført ålreit fyr.

Superjovial..:) Engelsken satt overraskende bra..:)

Ser at Gonzalez er tilbake, det kan man like. Han møter servemonsteret Karlovic. Kan bli en spennende affære.

Andre interessante kamper i 1 runde:

Dimitrov-Monfils

Baghdatis-Isner

Fenton
FentonInnlegg: 2512
26.08.11 10:07

Utrolig teit at Federer går mot Djokovic igjen. Nå har jo riktignok Murray slått Nadal i semi i USO tidligere, men tviler på det skjer igjen i år. Samtidig kan også Federer fort ryke ut mot Tsonga, så Djokovic kan nok sove ganske godt uansett fremover.

Litotes
LitotesInnlegg: 33060
26.08.11 12:48
Fenton: Samtidig kan også Federer fort ryke ut mot Tsonga

Med aktuell form ser det mer sannsynlig ut for meg at han møter Fish enn Tsonga. Og det tror jeg er en fordel for Fed. Sånn som Fed har spilt i det siste vil jeg ikke bli overrasket om han ryker mot Fish, men jeg tror %-sjansen er større der.

Litotes
26.08.11 12:52
Fenton: Utrolig teit at Federer går mot Djokovic igjen

14 ganger på rad i GS, for de som lurte.

Jeg tror nå uansett ikke trekningen er rigget. Se på dameklassen - det eneste realistiske seiershåpet til hjemmenasjonen har fått en svært vanskelig motstander i tredje runde. Azarenka må gjelde som favoritt der. Derimot ville Azzy ikke vært favoritt på et senere stadium i turneringen, da hodet hennes gjerne går i oppløsning når finalen nærmer seg.

mjordan23
26.08.11 13:01
Litotes: Jeg tror nå uansett ikke trekningen er rigget

Du hadde vel en utregning som viste det motsatte. Hele trekningen er neppe rigget, men at Djokovic og Federer havner på samme siden ligger det definitivt noe suspekt bak. Tipper det er at man ønsker en Federer/Nadal finale....

Litotes
26.08.11 13:17
mjordan23: Du hadde vel en utregning som viste det motsatte

Nåja, den viste at det var usannsynlig. Det er ikke noe bevis for rigging. Usannsynlige ting skjer innimellom.

mjordan23
26.08.11 13:28
Litotes: Nåja, den viste at det var usannsynlig. Det er ikke noe bevis for rigging. Usannsynlige ting skjer innimellom.

Joda, men alt her tilsier jo at det skulle vært annen fordeling. Selv endringene i seeding til spillerne har ikke endret noe. "Trekningen" har vel vært ganske lik i MS 1000-turneringene også hvis jeg ikke tar helt feil, så er i gjære....

joddelidei
joddelideiInnlegg: 421
26.08.11 15:31

Ser at man frykter at orkanen irene skal treffe new york søndag kveld. Redd turneringen blir utsatt

drazyc
drazycInnlegg: 3190
26.08.11 19:14

Nadal er veldig heldig her. Av Federer og Murray fikk han Murray. Av Ferrer, Soderling, Monfils og Fish fikk han Ferrer. Youzhny og Almagro er vel blant de enkleste innenfor spillerne som seedes 9-16. Det eneste han er litt uheldig med, er Roddick i en eventuell kvartfinale.

Federer er derimot ganske uheldig. Får Djokovic igjen på sin halvdel, uheldig med Fish i sin kvart, og Tsonga igjen blant de som seedes 9-16. Troicki er vel greit nok - kunne vært mer uheldig med Berdych.

Semitips:
Djokovic-Tsonga
Del Potro-Nadal

Skraevadottir
26.08.11 21:11
drazyc: Det eneste han er litt uheldig med, er Roddick i en eventuell kvartfinale.

Ja, hvis Roddick i det hele tatt går til kvartfinale. Uansett er Roddick en av få som "passer" til å spille mot Nadal, så jeg tror nok at Rafa helst vil se en annen på den andre siden av nettet i en eventuell kvart.

tooommm
tooommmInnlegg: 23885
27.08.11 10:15

Her er det muligheter for Murray's første GS tittel siden Djokovic og Nadal sliter litt. Men hvis Djokovic har fått orden på skulderen vinner han. Tror ikke på mer enn kvartfinale på Federer, dessverre.

Semitips:
Djokovic - Tsonga
Murray - Nadal

Fox_club
Fox_clubInnlegg: 2522
27.08.11 13:40

Ser mørkt ut med tanke på spill med det første? Irene

drazyc
27.08.11 13:59
Fox_club: Ser mørkt ut med tanke på spill med det første? Irene

Tja, det ser da ut fra værmeldingen som om det skal være mulig å spille tennis mandag.

M-Ballack
M-BallackInnlegg: 19649
27.08.11 16:28

Federer vil minst gå til semi-finale.Mer avslører jeg ikke...

Skraevadottir
27.08.11 16:34
M-Ballack: Federer vil minst gå til semi-finale.Mer avslører jeg ikke...

Nostradamus er tilbake!

mjordan23
27.08.11 22:44
mcdermott: --- Andy Samberg har tatt for seg noen ikoner http://video.nytimes.com/video/2011/08/23/magazine/100000001014185/andy-samberg-prepares-for-his-matchups.html

Hehe, han lignet jo utrolig mye på McEnroe etter at de hadde fikset på han.

drazyc
27.08.11 23:05
M-Ballack: Federer vil minst gå til semi-finale.Mer avslører jeg ikke...

Ingenting ville gledet meg mer, men jeg tviler. Det har vært noen skuffende uker på amerikansk HC for Roger med nokså enkle tap for både Tsonga og Berdych. Hans eneste høydepunkt i år er egentlig Roland Garros hvor han var den beste spilleren turneringen sett under ett. Moro å ha fått med seg den live! Resten er definitivt under pari i 2011 etter hans standarder.

Federer har rett og slett en forferdelig trekning i US Open denne gangen. Giraldo er rusten nå, men han er en god spiller og en tøff motstander i første runde. Både Sela og Bellucci kan slå bra fra seg selv om begge har andre underlag som sine favoritter. Han bør jo naurligvis slå disse spillerne, men de kan være tøffe å møte så tidlig. Kommer han seg forbi de første to rundene, bør han nå kvartfinale. Der møter han enten Fish eller Tsonga, til nød Verdasco hvis han er heldig. Tror han fort kan tape mot både Fish og Tsonga i den formen de to gutta er i, gitt at Tsonga er skadefri nå.

Jeg synes det hadde vært gøy med en liten skrell i turneringen hvis ikke Federer vinner. Mardy Fish som vinner hadde f.eks. vært veldig kult for amerikansk tennis!

(Innlegget ble redigert 27.08.11 23:06)

Litotes
27.08.11 23:33
drazyc: Mardy Fish som vinner hadde f.eks. vært veldig kult for amerikansk tennis!

Andy Murray som vinner hadde vært 100 ganger kulere for britisk tennis enn en Fish-seier for amerikansk. Jeg har ingenting imot Fish, men USA har allerede vunnet nok slams for de neste hundre årene, så hvorfor en skal unne akkurat dem oppmuntringer er jeg ikke sikker på. Bare fordi de er så ekstremt godt vant fra tidligere?

drazyc
28.08.11 00:06
Litotes: Andy Murray som vinner hadde vært 100 ganger kulere for britisk tennis enn en Fish-seier for amerikansk. Jeg har ingenting imot Fish, men USA har allerede vunnet nok slams for de neste hundre årene, så hvorfor en skal unne akkurat dem oppmuntringer er jeg ikke sikker på. Bare fordi de er så ekstremt godt vant fra tidligere?

Er enig i at en Murray-seier hadde vært hyggelig, men den hadde vært aller hyggeligst i Wimbledon.

Amerikansk tennis er inne i en skikkelig bølgedal nå, og på sikt kan det være veldig skadelig for tennisen. Tenk på hvor mange ATP-turneringer som fremdeles spilles i USA og ikke minst hvor mye sponsormidler som stammer fra USA. Tennisen er jo tradisjonelt den mest populære (ved siden av golf) idretten i USA som ikke er "helamerikansk" (am. fotball, baseball, basket etc.).

US Open tror jeg fremdeles står sterkt hos amerikanerne, men tennisen forøvrig er ikke like interessant lengre for de fleste amerikanere. De trenger utvilsomt en ny Sampras eller Agassi. Fish er ingen slik, men han kan motivere andre unge spillere. Dessuten er han jo en supertrivlig kar!

Skraevadottir
29.08.11 01:52

Registrerer at det er duket for en skikkelig "family affair" i 1. runde damesingle: A-Rad og U-Rad - Radwanska-søstrene, altså - møtes til dyst!

SimoneInzaghi
SimoneInzaghiInnlegg: 23136
29.08.11 03:31

Jeg håper den sinte, skjeggete skotten endelig kan gå helt til topps.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg