Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Høstsesongen på WTA-touren

NYTT TEMA
Skraevadottir
SkraevadottirInnlegg: 23466
25.09.11 11:59

Det er dårlig med aktivitet her for tiden, men jeg tar sjansen på å opprette en samletråd for de WTA-turneringene som spilles i høst før sluttspillene. I og med at det nå kommer to storturneringer på rappen, som også kan forandre rankingen en god del, kan det bli interessant å diskutere litt. Wozniacki får jo stadig større forsprang til konkurrentene til tross for å ikke nå opp i Grand Slams, men bør nok gå noen runder i Tokyo (Premier 5) og Beijing (Premier Mandatory) for å ha et bra forsprang før neste sesong.

Apropos Tokyo, så er den turneringen allerede i gang, men ingen av de store kanonene har vært i aksjon ennå. Jeg er meget spent på å se spesielt Stosur, som beklageligvis ser ut til å gå mot Kirilenko i 2. runde.

Jeg kan jo også nevne at det har vært avviklet to mindre turneringer før Tokyo, nemlig WTA Seoul og WTA Guangzhou, med henholdsvis Maria José Martinez Sanchez og Chanelle Scheepers som vinnere.

Så: kjør debatt, men husk at denne tråden kun er for dametennis. Jeg regner med at vi oppretter egne tråder for Masters-turneringene i Shanghai og Paris for herrene.

Skraevadottir
25.09.11 18:27

Noe av det som har skjedd i Tokyo så langt:

- Radwanska har gått videre til 2. runde etter en lett seier over japanske Doi
- Kanepi har slått ut Pennetta
- Kerber var knusende overlegen i kampen mot stortalentet Bojana Jovanovski
- Pavlyuchenkova er videre
- Ungjenta Laura Robson har slått Dulgheru 2 og 2, og er videre til 2. runde. Sterkt!

Sam_Vimes
Sam_VimesInnlegg: 6297
25.09.11 19:21

Jovanovski har nå tapt sine fem siste og bortsett fra en kamp mot no-name Luzhanska har hun ikke fått mer enn fire games i noen av dem. Kollaps.

Trudde det var dette å havne på feil flyplass som gjorde utslaget, men hun klarte seg rimelig greit i Toronto og Cincy...

Stosur detter vel sammen som alle de andre GS-vinnerne har gjort i år :(

(Innlegget ble redigert 25.09.11 19:21)

Skraevadottir
25.09.11 23:09
Sam_Vimes: Stosur detter vel sammen som alle de andre GS-vinnerne har gjort i år

Ja, jeg frykter også at dette kan skje. Likevel tror jeg ikke vi får se en totalkollaps ála den Kvitova opplevde i ettertid av sin triumf i Wimbledon. Stosur har vært litt lengre i gamet, og burde kunne takle det. Li Na og Clijsters falt vel på ingen måte sammen etter deres GS-seire; førstnevnte hadde jo spilt helt elendig på vårsesongen før hun vant FO, og var vel mest uheldig med trekningen i Wimbledon (Lisicki i 2. runde). I US Open ble det fiasko, men ellers har hun da gått noen runder. For Clijsters er det først og fremst skader som har satt en stopper for videre gevinster på touren.

Coach
CoachInnlegg: 74949
26.09.11 13:00
Skraevadottir: Det er dårlig med aktivitet her for tiden, men jeg tar sjansen på å opprette en samletråd for de WTA-turneringene som spilles i høst før sluttspillene.

Fint at du tar ansvar.  Tenkte jo på å få opprettet en "Road to Istanbul"-tråd, men så var det denne tida som flyr så ubønnhørlig avgårde...  ;-)

TV-sendinger fra Tokyo startet i morges, og Francke har visst full(spille)dagsjobb.  Regner i den japanske hovedstaden, men ettersom de har portabelt tak over centrecourten er det spill likevel.  Har sett hjemme-superveteran Kimiko Date-Krumm (som vant turneringen i 1995) ryke ut i tre sett tross 6-1 i det første mot Mandy Minella fra Luxembourg, og Maria Sjarapova vinne greit i strake mot sin tidvise doublepartner Tamarina Tanasugarn (kroppsformkontrasten i den parkonstellasjonen har jo blitt påpekt her på forumet tidligere).

I tillegg har vi et par ganger fått se Marion Bartolis matchball mot den høyest rankede hjemmespilleren Ayumi Morita, og nå spiller Jelena Jankovic mot Barbora Zahlavova Strycova, som tok sin aller første singletittel på touren i Quebec uka etter US Open.  Jelena tok de fire første gamene, men så ble det jevnere, og Barbora brøt akkurat tilbake til 4-5 i første sett...

Edit:  Men så brøt Jelena like greit blankt (assistert av en dobbeltfeil på det utslagsgivne poenget) til settgevinst i påfølgende game, så altså...  ja, like greit.  ;-)

(Innlegget ble redigert 26.09.11 13:12)

Coach
26.09.11 14:07
Skraevadottir: Li Na og Clijsters falt vel på ingen måte sammen etter deres GS-seire; førstnevnte hadde jo spilt helt elendig på vårsesongen før hun vant FO, og var vel mest uheldig med trekningen i Wimbledon (Lisicki i 2. runde). I US Open ble det fiasko, men ellers har hun da gått noen runder. For Clijsters er det først og fremst skader som har satt en stopper for videre gevinster på touren.

For Li var det, som du er inne på her, mer snakk om en etter-GS-finale-tap-kollaps.  Hun vant vel faktisk ikke én eneste kamp etter Australian Open før de gikk over fra hardcourt til grus, hvorpå det til gjengjeld fulgte en opptur som ble kronet med GS-tittel (ganske merkelig sesongutvikling for en spiller kjent som en spesialist på raske dekker, men så finnes det jo knapt grusspesialister i WTA-toppen lenger heller).

Der vant forresten Jankovic 6-4, 6-2, og takk for i dag fra Francke.  :-)  Kom etterhvert igang spill igjen på øvrige baner også, og jeg kan jo nevne at Kirilenko slo hjemmekvalifiseringsspiller Erika Sema 6-1, 6-0 på 47:59 (effektiv med timingen også, den godeste Avatar-Skraeva).  ;-)

(Innlegget ble redigert 26.09.11 14:09)

Sam_Vimes
26.09.11 16:45

Jelena Dokic har flytta tilbake til faren i Serbia og skal bruke ham som trener igjen.

WTF?

(Innlegget ble redigert 26.09.11 16:46)

Mindgames
MindgamesInnlegg: 211
26.09.11 21:36

Har prøvd å lese til meg litt info, men ikke funnet ut stort annet enn at Cibulkova er favoritt, men noen av dere som kan gi en bedre analyse i denne kampen, Cibulkova, D - Rybarikova, M? Turneringen i Tokyo det er snakk om..

Skraevadottir
26.09.11 22:04
Mindgames: Cibulkova, D - Rybarikova, M?

Ja, Cibulková er selvfølgelig favoritt; hun ligger langt høyere på rankingen og har mye mer å vise til av resultater. Likevel er vel denne kampen åpen, da Rybarikova er i bra form om dagen (hun var i finalen i Guangzhou nå nettopp og slo flere gode spillere på veien dit), og er meget god når spillet sitter.

(Innlegget ble redigert 26.09.11 22:05)

Skraevadottir
26.09.11 22:06
Sam_Vimes: Jelena Dokic har flytta tilbake til faren i Serbia og skal bruke ham som trener igjen

Ja, noe mer passende å si til dette enn WTF!? kan jeg ikke tenke meg. Han er et svin, den faren.

Mindgames
MindgamesInnlegg: 211
26.09.11 22:08
Skraevadottir: Ja, Cibulková er selvfølgelig favoritt; hun ligger langt høyere på rankingen og har mye mer å vise til av resultater. Likevel er vel denne kampen åpen, da Rybarikova er i bra form om dagen (hun var i finalen i Guangzhou nå nettopp og slo flere gode spillere på veien dit), og er meget god når spillet sitter.

Okei, takk for svar. Da er det bare å håpe på et godt resultat i morra tidlig :)

Coach
27.09.11 03:10
Skraevadottir: Ja, noe mer passende å si til dette enn WTF!? kan jeg ikke tenke meg.

Women's Tennis Foundation her, ja...

Coach
27.09.11 03:44
Mindgames: Har prøvd å lese til meg litt info, men ikke funnet ut stort annet enn at Cibulkova er favoritt, men noen av dere som kan gi en bedre analyse i denne kampen, Cibulkova, D - Rybarikova, M? Turneringen i Tokyo det er snakk om..

Hadde jeg vært tilstede og tilgjengelig for kommentar i kveld hadde det vært fristende å skyte inn at det her er snakk om to landskvinner med svært ulik kroppsbygning.  Rybarikova er ca. 20 cm høyere enn sin med-slovakiske motstander og en ganske klassisk spillertype med klar preferanse for raske dekker (bl. a. har hun en turneringsseier på gress).  Cibulkova har på sin side vært i semifinale i French Open, men er egentlig heller ingen typisk grusspesialist - meget aggresiv spillertype som dæljer til fra alle bauer og kanter av banen, ikke tilfeldig at hun her på forumet har fått tilnavnet "den snertne energibunten".  ;-)

Utfallet her hviler nok en hel del på om Cibulkova har dagen, da hun er meget kapabel til å slå seg selv ut av en kamp med høyrisikospillet sitt.  Rybarikova er forsåvidt også i stand til å dominere denne match-up'en, men det fordrer nok både at hun selv har dagen og at Cibulkova ikke har det, da sistnevnte gjennomsnittlig holder klart høyere standard.  Et interessant aspekt er at de tross felles nasjonalitet og kun en årgangs aldersforskjell aldri har spilt mot hverandre på touren før, så vi aner fint lite om hvordan de "står til hverandre".

De er vel formodentlig i ferd med å komme igang med kampen nå, men den går på bane 2 og blir dermed ikke vist på Eurosport selv om de i motsetning til sist morgen skulle få med den planlagte reprisen fra nattens spill.  Sannsynligvis blir det nok heller livetennis å gå rett inn på kl. 08:30, og det virker ikke helt usannsynlig at det i mine øyne høyinteressante oppgjøret mellom Laura Robson og Ana Ivanovic blir servert til frokost...

Skraevadottir
27.09.11 08:51
Coach: Women's Tennis Foundation her, ja...

Har mang en gang irritert meg over at dette ikke er navnet på touren!

Skraevadottir
27.09.11 10:58

Avatar-Skraeva spiller fantastisk tennis nå og tok første sett mot Stosur med 6-2. Spiller aggressivt, server bra, slår nesten ikke feil og er briljant på nettet.

Skraevadottir
27.09.11 15:18

Og Kirilenko vant, hun! 6-2, 4-6, 6-4. Jeg fikk ikke sett slutten av andre sett samt tredje sett på grunn av jobb, men i og med at det antageligvis ble så spennende er jeg nesten litt glad for det.

Uansett: veldig fornøyd med dette! Tenk om Maria kunne spilt med denne attituden i hver kamp!

Tullin_Thams
Tullin_ThamsInnlegg: 10560
27.09.11 19:19
Skraevadottir: Har mang en gang irritert meg over at dette ikke er navnet på touren!

Forkortelsen blir jo brukt av det internasjonale taekwondoforbundet, World Taekwondo Federation. :-p

Sam_Vimes
27.09.11 19:51

I taekwondo er det flere internasjonale forbund og en god del kaos, så sånn sett passer forkortelsen bra på dem også...

Bra av Kirilenko, selv om hun vel heller ville spilt sånn i NY.

Peng Shuai jakter fortsatt sin første WTA-tittel overhodet (tross 48-20 vunne-tapt har det ikke holdt i finalene, men uansett en bra sesong for en som starta som kvalspiller til Premier-turneringer i februar) og har starta bra; fem games tapt mot Craybas og en rett nok utslitt McHale. Møter Bartoli i morgen og så forhåpentligvis Azarenka/Zakopalová.

Skraevadottir
27.09.11 21:59
mcdermott: --- en smule kvalmende,ja....

En SMULE!?

Coach
28.09.11 08:58
mcdermott: --- en smule kvalmende,ja....
http://www.dailymail.co.uk/sport/article-2042507/Wozzilroy--Rory-McIlroy-Caroline-Wozniacki-nickname.html

Avisen synes tilsynelatende også det er kvalmende at Wozz topper rankingen, ettersom de refererer til henne som "former world No 1" (tipset av Skraeva?).  ;-)

Ellers kan man jo spørre seg om det hadde vært mer eller mindre kvalmende om de hadde holdt seg til separate kallenavn:  Caroline blir jo kalt "Golden Retriever", og hva med Rory - "Irish Setter", eller?  It's a dog's life...

Men nå over til noe definitivt ikke-kvalmende:  Slutten (hvor lenge den nå kommer til å vare) av Görges-Sjarapova direkte på Eurosport!  Maria tok førstesettet på tiebreak, da vi kom inn for et snaut kvarters tid siden brøt straks etter Julia til 4-3 i det andre, men nå har Maria brutt tilbake igjen til 4-5 (og nettopp holdt til 5-5 etter settball imot).  Satser på at Sirenen fra Sibir tar dette i strake, så rekker vi kanskje også opptak av Kirilenko-Ivanovic før Wozz(Kan)epi skal på klokka 10 (er det virkelig forsvarlig å servere så mye snacks så tidlig på morgenen?).  ;-)

Coach
28.09.11 09:24
Coach: Satser på at Sirenen fra Sibir tar dette i strake, så rekker vi kanskje også opptak av Kirilenko-Ivanovic før Wozz(Kan)epi skal på klokka 10 (er det virkelig forsvarlig å servere så mye snacks så tidlig på morgenen?). ;-)

Jada - Masha vant 7-4 i tiebreak både i første og andre sett og satte med det opp rematch fra årets Wimbledon-finale mot Petra Kvitova i kvartfinalen.

Og det fikk vi - de sliter visst med å få vist grafikken under dette opptaket, men den er vel mest i veien likevel i en sådan match-up (om det er forsvarlig med alt dette så tidlig på en onsdag er fortsatt et åpent spørsmål)...  ;-)

Coach
28.09.11 09:44

6-3, 6-1 til Kirilenko, ja.  Hun har visst funnet formen igjen, og Ivanovic hadde åpenbart en av sine sedvanlige off-dager.

Så kan man jo spørre seg hvorfor man ikke fikk se mer av kampen enn fra 1-0 i andresettet (grafikken kom på plass og bekreftet 2-1 etter første reklamepause), og det heller prioriteres reprise av Wozniacki-Gajdosova fra forrige spilledag de resterende 20 minuttene av ledig-tiden...

Skraevadottir
28.09.11 14:45
Coach: det heller prioriteres reprise av Wozniacki-Gajdosova

I så fall merkelig. Kirilenko-Ivanovic er en langt mer attraktiv kamp, på alle mulige måter. Fikk forresten ikke sett noe i dag, men har akkurat fått med meg resultatene. Er mildt sagt fornøyd!

M-Ballack
M-BallackInnlegg: 19649
28.09.11 17:51

Dominika har det med å forvinne fort ut igjen etter en seier eller to.I Tokyo skjedde det igjen .Først seier og så etter noen timer så var det ut igjen .Dette er veldig gøy å følge med på...NOT

Skraevadottir
29.09.11 08:40

Kirilenko ut mot Zvonareva i to strake (3 og 3). Skuffende!

Skraevadottir
29.09.11 17:46

Det er semifinaleklart i Tokyo:

Radwanska - Azarenka
Kvitova - Zvonareva

Tipper på Azarenka - Zvonareva i finalen, men Kvitova fikk en billig reise mot Sharapova (måtte trekke seg pga en vond ankel) og kan ha en liten fordel der. Azarenka bør ikke ha noen problemer med å slå ut Agnieszka, som for øvrig burde fått seg en på trynet.

ms_8
ms_8Innlegg: 7545
30.09.11 20:37

noen som veit om kampene i Kina går på internett i morgen??

Litotes
LitotesInnlegg: 33060
30.09.11 23:21
Skraevadottir: Azarenka bør ikke ha noen problemer med å slå ut Agnieszka, som for øvrig burde fått seg en på trynet

Hva hun burde og hva hun fikk i praksis var to forskjellige ting. Seier til Radwanska, som får Zvonareva i finalen. Bepa favoritt der.

Skraevadottir
30.09.11 23:55
Litotes: Bepa favoritt der.

Ja, så vidt.

Ang. kamper på nettet (ms_8), så er det helt sikkert noen brukbare streamer du kan bruke. Gå inn på myp2p.eu og let deg fram :)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg