Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Shanghai og Paris - årets to siste Masters'

NYTT TEMA
Barmadu_F
Barmadu_FInnlegg: 4002
11.10.11 17:53

Siden de syv første Masters-turneringene har fått sine tråder synes jeg at de to høstmasters også må få det.

Først Shanghai:

For en gangs skyld er Nadal og Murray på hver sin halvdel av tablået, og man bør vel kanskje se opp for Tsonga, som er på skottens halvdel. Uheldigvis for Berdych møter han Nadal allerede i kvarten, og der tror jeg nok det stopper. Nadal har vunnet de siste ni møtene, tsjekkeren har vunnet tre, men det var sist helt tilbake i 2006. Har ikke tro på Ferrer, bare muligens semi mot Nadal. Söderling og del Potro er ikke med, ei heller altså Djokovic eller Federer. Konklusjonen er vel at noe annet enn finale mellom de to overst seedete ville være meget overraskende, det måtte i så fall bli Tsonga tror jeg. Ser ikke at Nadal kan tape for noen før finalen.

Dog virker det så som så med interessen, og siden No1vak og the GOAT ikke stiller er det vel bare Nadal som har en noenlunde stor fangruppe her inne av dem som deltar. Men det står flere sluttspillplasser på spill her, og en Masterstittel er uansett ikke ueffen å få med seg, så vi tennishuer bør ikke ignorere disse helt.

Høstturneringene innebærer ofte endel overraskelser, og vi har fått et par skreller allerede: At den serbiske kontigenten Tipsarevic og Troicki allerede er ute, slått av hhv Feli Lpoez (to tb, ikke overraskende) og Harrison er smått overraskende, men ingen stor bombe mtp hvor ustabile de er. Litt mer overraskende da at Fish er slått ut av Tomic, men den unge australier har jo vist takter tidligere også. At Cilic ble tatt ut av kvalspilleren Albert Ramos var derimot en gedigen overraskelse for meg.  Spanjolen har nærmest ubemerket sneket seg opp til 77. plass på rankingen, men var totalt under min radar. Det er vel vanlig å gå på en smell rett etter finale uken før, men allikevel.

Nevner også at herlig spill-favorittene Llodra og Nalbandian allerede er ute, slått av hhv Raonic og F. Mayer. Veteran Youzhny måtte gi tapt for superveteran Ferrero.

estelle78
estelle78Innlegg: 529
11.10.11 19:07

Bra at du tar ansvar, Barmadu! Flott åpningsinlegg også :-)

Skraevadottir
SkraevadottirInnlegg: 23497
11.10.11 19:48

Strålende initiativ, Mr. Tippekonk!

Blir spennende å se hvordan disse turneringene vil arte seg. Har en følelse av at vi får i alle fall én seierherre som ikke er av The Big Four.

Barmadu_F
12.10.11 13:20
Skraevadottir: Blir spennende å se hvordan disse turneringene vil arte seg. Har en følelse av at vi får i alle fall én seierherre som ikke er av The Big Four.

Sannsynligheten for at så skjer nå i Shanghai sank nettopp noen hakk, i hvert fall hvis man skal ta mitt tips i åpningsinnlegget for god fisk. Den godeste Tsonga ble nemlig nettopp slått ut av Nishikori, og dette må vel være turneringens største skrell så langt, selv om Nishikori er et langt mer kjent navn enn Ramos som slo ut Cilic.

En liten skrell må jo Giraldos seier over Melzer også sies å være. Ellers: Ferrero fortsetter å vinne, nå over sin landsmann Verdasco. Ferrer slo Raonic i jevne sett 7-5 7-6. Og Matthew Ebden fra Australia har tatt ut Troickis banemann Harrison.

Skraevadottir
12.10.11 14:13
Barmadu_F: En liten skrell må jo Giraldos seier over Melzer også sies å være

Egentlig ikke helt enig der, da Giraldo gjorde det meget godt i forrige turnering og "held his own" bra til og med mot Nadal. Melzer er en spiller på vei ned, det er i alle fall sikkert.

Meget overraskende at Tsonga fikk juling, og også Cilic' exit var av det overraskende slaget, men når en kommer fra finale i forrige turnering og det er back-to-back er nok det noe som må tas høyde for.

Barmadu_F
12.10.11 17:56
Skraevadottir: Egentlig ikke helt enig der, da Giraldo gjorde det meget godt i forrige turnering og "held his own" bra til og med mot Nadal. Melzer er en spiller på vei ned, det er i alle fall sikkert.

Noen stor bombe var det jo ikke. Melzer har på ingen måte klart å følge opp fjorårssesongen, og er definitivt på vei ned, det er jeg helt enig. Men Giraldo er da først og fremst en grusekspert? I hvert fall trodde jeg det, og selvom han gjorde en god turnering forrige uke så trodde jeg at Melzers rutine ville bli utslagsgivende.

Ellers er Murray videre på w.o. (Tursunov måtte tydeligvis trekke seg), Nadal og Berdych videre i to sett, mens Lopez måtte spille tre mot Bogomolov før tredjerunde var sikret.

Skraevadottir
12.10.11 18:02
Barmadu_F: Men Giraldo er da først og fremst en grusekspert?

Tjæ, jeg vet ikke helt om jeg vil si det. Grus er nok hans beste dekke, men han er ikke mye dårligere på hardcourt. Slår ganske bra på ballen og er ikke særlig tålmodig. Men det er klart, at søramerikanske spillere har nok sin forse på grus.

Barmadu_F
13.10.11 16:05

Aiaiai, Nadal slått ut av Florian Mayer!! Det kryr av overraskelser i Shanghai, men dette var sensasjonelt. Mayer er farlig, men allikevel, Rafa!

Og Berdych har tapt første sett mot Lopez. Tidligere i dag har også Ebden slått ut Simon og skal møte Murray i kvarten.

Skraevadottir
13.10.11 21:11
Barmadu_F: Aiaiai, Nadal slått ut av Florian Mayer!! Det kryr av overraskelser i Shanghai, men dette var sensasjonelt. Mayer er farlig, men allikevel, Rafa!

Dette var overraskende! Ja, han er uortodoks og kinkig å spille mot, Mayer, men Rafa er jo vanligvis den av alle som aldri lar seg affisere av lurespill og lignende. Bombe!

M-Ballack
M-BallackInnlegg: 19649
14.10.11 12:43

Først og fremst så er det med stor skuffelse at Dolgopolov har fått skviset ballene sine og hivd ut av turneringen.Det er forøvrig rykter om at han ikke har noen baller...Men det er andre større navn som har lidt samme skjebne.Roddick og Berdych er også ute

Litotes
LitotesInnlegg: 33060
14.10.11 12:58
M-Ballack: Men det er andre større navn som har lidt samme skjebne.Roddick og Berdych er også ute

Forumet har en litt uetablert holdning til Roddick, føler jeg. I en annen tråd ble det lansert som en overraskelse at han vant i første runde, her gis det er litt annet inntrykk. Tapet mot Ferrer var jo greit i henhold til både ranking og innbyrdesstatistikk.

M-Ballack
14.10.11 13:09
Litotes: Forumet har en litt uetablert holdning til Roddick, føler jeg. I en annen tråd ble det lansert som en overraskelse at han vant i første runde, her gis det er litt annet inntrykk. Tapet mot Ferrer var jo greit i henhold til både ranking og innbyrdesstatistikk.

Jada...dette var en mer anstendig tap mot Ferrer.Han tok jo også et sett fra spanjolen der.Jeg skal ikke avskrive amerikaneren men måtte bare ta en morsomhet på hans bekostning i den andre tråden :)

(Innlegget ble redigert 14.10.11 13:09)

M-Ballack
14.10.11 13:14

Kan Mayer ta en ny spansk en?

Eller kanskje ikke - spanjolen bryter til 4-2 i 1. sett

(Innlegget ble redigert 14.10.11 13:18)

M-Ballack
14.10.11 13:23

Mayer viser ikke akkurat samme spill i dag.

Det var så dårlig at han blir brutt blankt.Lett ferd for Lopez i dette settet med 6-2

(Innlegget ble redigert 14.10.11 13:26)

M-Ballack
14.10.11 13:36

Nå har Mayer breaksjanse

M-Ballack
14.10.11 13:40

Det gikk heller dårlig for tyskeren.Lopez løste det bra og tar gamet

M-Ballack
14.10.11 13:52

Det er ihvertfall et bedre sett fra Mayer.Servet seg til 4-4

M-Ballack
14.10.11 14:00

Nei, Mayer klarte definitivt ikke å følge opp seieren mot Nadal og taper matchen 6-2 - 6-4

Barmadu_F
14.10.11 15:13

2,5 av kvartfinalene i Shanghai inneholdt overraskende navn, i hvert fall seedingmessig:
F. Mayer-F.Lopez 2-6 4-6
Ferrer-Roddick 6-7 6-2 7-6
Dolgopolov-Nishikori 4-6 3-6
Ebden-Murray 3-6 ?-?

Spesielt Mayer, Nishikori og Ebden er overraskende å finne i Masterskvartfinaler, men også Lopez og Dolgopolov var uventet.
Vi får en helspansk semi og en japansk-(sannsynligvis) britisk.

Lopez har faktisk 6-4 i innbyrdes mot Ferrer (6-1 på hc), og en av seierene kom nettopp i Shanghai i 2009. Så her har Lopez en god mulighet til å få spille sin første Mastersfinale (kan ikke huske om han har klart semi tidligere). Ferrer har to tapte finaler fra før, men begge på grus. Dog har han også en finale i sluttspillet, det var i 2007 og som vi husker gikk det i Shanghai på den tiden.

Murray spiller for sin 8. Masters-tittel og for å forsvare Shanghai-tittelen fra i fjor. Han har aldri møtt Nishikori før. Japaneren, definitivt den mest overraskende semifinalisten (så sant ikke Ebden steller i stand nok en sensasjon i Shanghai) spiller naturligvis sin første Masters-semi.

I innbyrdes oppgjør har Murray tatt seg av hc-matchene (4) mot Ferrer, mens Ferrer har vunnet grusmatchene (3).
Murray-Lopez 6-0.

Murray har absolutt fått servert Shanghai 2011 på et sølvfat etterhvert, men det er ennå skjær i sjøen. Kanskje vi får Skraevadottirs magefølelse oppfylt med en utenfor Big Four-vinner, man får si at mulighetene for det er ganske gode nå som 3/4 semifinalister er det.
Dog tror jeg sjansene for det minsket endel når Berdych ble slått ut, han har nemlig 2-1 mot Murray. (Dog er tre oppgjør ikke mye å gå på, særlig siden to ble spilt i 2006, det tredje på grus, RG 2010.)

Rett etter at Nadal ble slått ut så jeg for meg Murray-Berdych i finale, og var i ferd med å skrive et innlegg om at det sikkert var sjelden at to turneringsvinnere fra uken før møtes i finalen i en turnering (en liten lissepasning til Litotes). Men før jeg hadde skrevet innlegget ferdig hadde Lopez vunnet første sett mot Berdych, og spilte veldig bra. Nå tror jeg mest på Murray-Lopez, og hadde det ikke vært for innbyrdes ville jeg sagt det var ganske åpent. Lopez har bare klart å vinne ett av 13 sett mot Murray i tidligere oppgjør, men ser i det minste ut til å være i veldig bra slag.

Skraevadottir
15.10.11 02:32
Barmadu_F: Så her har Lopez en god mulighet til å få spille sin første Mastersfinale (kan ikke huske om han har klart semi tidligere).

Lurte faktisk på dette selv, og sjekket det opp. Ja, han har nådd en semifinale i Masters-sammenheng, og det var nettopp i Shanghai for to år siden. Han burde ha gode muligheter til å forbedre dette resultatet; jeg ser på oppgjøret mellom han og Ferrer som et 50/50-oppgjør. Lopez er nok avhengig av å serve bra for å ta denne.

I den andre semien tipper jeg at Murray vinner lett over Nishikori, som vel må sies å være en gigant-overraskelse i denne turneringen. Jeg blir overrasket om japaneren får mer enn 5-6 game.

M-Ballack
15.10.11 12:52

David Ferrer skal serve for matchen her nå i avgjørende sett.Det tror jeg går veien fordi han har vært god på sine serv

Winner: David Ferrer

Ferrer - Murray vil bli en fin finale.Regner med at Den Ekle skotte vinner sin semi-finale

(Innlegget ble redigert 15.10.11 12:56)

estelle78
estelle78Innlegg: 529
15.10.11 12:57

Ferrer videre til finale med 6-7, 6-3, 6-3 over Lopez altså :-)¨Fullt fortjent seier til Ferrer i denne kampen, Lopez greide ikke å spille like godt som han har gjort tidligere i turneringen. Flaks for Ferrer at han kom seg videre fra kampen mot Ferrero. Der ble han til tider utspilt av Ferrero. Uheldigvis for JC vrikket han ankelen sin da han skulle løpe opp en ball, jeg er overbevist om at han hadde slått Ferrer dersom dette ikke hadde skjedd..

M-Ballack
16.10.11 12:29

Der vinner Murray .Synd for Ferrer som ikke er noen dårlig taper.Sympatisk kar . Gratulerer til Murray.

(Innlegget ble redigert 16.10.11 12:30)

Skraevadottir
16.10.11 12:55

Ferrers tredje Masters Series-finale dette, og den tredje som har endt med tap. Kjipt for han, men det var vel ikke så overraskende at det ble tap her.

Murray går med seieren opp til 3. plass på rankingen, og Federer er da nede på 4. plass, hans dårligste ranking på fryktelig lenge. Jeg tar ikke på vei for det for så vidt, og det gjør neppe han heller, for den praktiske forskjellen på 3. og 4. plass er tilnærmet lik null.

Skraevadottir
16.10.11 13:23

For øvrig Murrays tittel nr. 3 på like mange uker, og hans 5. for året. Kan få sin første sesong med over 80 % seire om han fortsetter det gode spillet. Rafa har for øvrig 6 strake sesonger med over 80 % seire (blir oppgradert til 7 i år), mens Federer har 8 strake sesonger (kan bli oppgradert til 9 i år); men Federer hadde også tre strake med godt over 90 % (93-95-95), noe Rafa aldri har klart, men som Djokovic klarer i år (96 % så langt). Første sesong med over 80 % for han, faktisk.

Dette forteller oss bare hvor langt unna Djokovic og Murray er den stabiliteten over flere år som Roger & Rafa har hatt, men det kan jo fort skje nå fremover. Tror neste sesong blir en kamp mellom Djokovic og Murray, først og fremst.

DavidHerd
DavidHerdInnlegg: 3327
16.10.11 17:39
Skraevadottir: Tror neste sesong blir en kamp mellom Djokovic og Murray, først og fremst.

Trur du Nadal er på veg ned?

Skraevadottir
16.10.11 19:36
DavidHerd: Trur du Nadal er på veg ned?

Ja, jeg tror faktisk det. Grunnen er ikke at han har spilt dårlig i år, for det har han nemlig ikke (vinnerprosent på 84 er meget bra, nesten på nivå med fjorårssesongen, da han vant 3 GS), men at han har fått seg så mange mentale nesestyvere. 6 finaletap på rad mot Djokovic, alle i Masters Series og Grand Slam - det svir. Dessuten har han en kraftkrevende spillestil (dog bedre nå enn før), så han er mer sårbar for skader og slitasjer enn de andre av "The Big Four". Tror likevel at han kommer til å ta 2-3 GS-titler til.

Davesky
DaveskyInnlegg: 1016
17.10.11 20:43

Er det noen jeg unner en Master så er det Ferrer må jeg si. Er vel ingen som gir mer gass enn den mannen der. Hadde han vært bare 1-2 cm høyere hadde han vel klart en allerede.

Nå er Nadal 25 1/2 år og vært en toppspiller i over 9 år. Han er vel kanskje den spilleren som har spilt mest av alle denne tiden. Da tenker jeg på at han når mange finaler og at han bruker mye tid på banen for å komme seg igjennom.

Det er klart at spørsmålene begynner å dukke opp nå. På samme måte som med Federer, dog med forskjellige begrunnelser.

Nadal får virkelig kjenne på hva han har utsatt Federer for i flere år nå. Han er avhengig av noen andre slår ut Novak før finalene eller at Novak ikke stiller.  

Ironisk nok så slo Roger ut Novak i FO 2011 slik at Nadal sikra seg tittelen. Så får håpe at Roger fortsetter å møte Novak i semi i hele 2012 også.

Det beste hadde selvfølgelig vært at Nadal tar et lite steg opp igjen, men ser ikke slik ut pr. i dag.

Litotes
LitotesInnlegg: 33060
17.10.11 20:57
Skraevadottir: Tror neste sesong blir en kamp mellom Djokovic og Murray, først og fremst.

Så du spår en Grand Slam for Djokovic? Eller skal Murray endelig lykkes i en GS? Har mer tro på Nadal og Federer som trusler i slamsammenheng, men enig i at Murray godt kan ta flere rankingpoeng.

Skraevadottir
17.10.11 22:12
Litotes: Så du spår en Grand Slam for Djokovic? Eller skal Murray endelig lykkes i en GS? Har mer tro på Nadal og Federer som trusler i slamsammenheng, men enig i at Murray godt kan ta flere rankingpoeng

Nei, jeg tror ikke Djokovic klarer å ta en Grand Slam. Skal jeg ta et råtips, sier jeg at han vinner to GS-titler, mens Murray, Federer og Nadal tar de to siste. Hvordan denne fordelingen blir, er naturligvis ren gjetning, men jeg har mest tro på Murray, så Federer og til slutt faktisk Nadal.

(Innlegget ble redigert 17.10.11 22:14)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg