Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

WTA Championships 2011 i Istanbul (and beyond)

NYTT TEMA
Coach
CoachInnlegg: 74949
24.10.11 22:23

What are little girls made of?

They're made of sugar

and spice.

And sweat

and fury

and grit

and strength.

That's what little girls are made of.

- Caroline Wozniacki, 2011

Ja, som de fleste som har hatt på Eurosport mellom programmer den seneste uka vel har fått med seg har man altså allerede initiert agurksesongen i dametennisens verden ("silly season" passer vel egentlig vel så fint som begrep, men forbindes gjerne med kjøp og salg og spekulasjoner om sådant som naturlig nok er heller lite aktuelt i en individuell, sågar individualistisk idrett).  ;-)

Og det er i grunn ikke så rart, for i morgen er det klart for begynnelsen på sesongavslutningen - som imidlertid varer gjennom enda et kapittel uka etter, nemlig B-sluttspillet på Bali (i seg selv en del av "silly season", forsåvidt) - og så har man også Fed Cup-finalen i den sistnevnte ukas helg.

Men først til Istanbul og den ordentlige sesongfinalen (som Eurosport altså bl. a. bruker en lett modifisert utgave av videoen i linken over (YT-funksjonen funker visst ikke her nå) til å promotere) - sluttspillet, masters cup (evt mistresses cup?), tour-mesterskapet, VM, hva man enn føler for å kalle det - det er her årets åtte fremste poengsankere samles for å gjøre opp seg imellom uten frekk innblanding fra tilfeldige formspillere.  Skjønt, hele sesongen har fortonet seg svært uforutsigbar, uten en klar "elitegruppe".  Men topp 10 (som alle er tilstede ved Bosporos' bredder pga reservekvoten på to spillere) har likevel skilt seg ganske klart ut poengmessig og er sånn sett sesongens totalt sett klart jevneste toppspillere (selv om jevnhet ikke akkurat slår meg som særlig beskrivende for disses sesongutviklinger heller).

Som vanlig spilles det først round robin i to grupper, og tradisjonen tro er disse også i år navngitt etter fargene i (den nye) vertsnasjonens flagg.  Trekningen er foretatt ut fra fire seedingsnivåer med hele to spillere i hvert, og ga dette utfallet:

Rød gruppe
Caroline Wozniacki (1)
Petra Kvitova (3)
Vera Zvonareva (6)
Agnieszka Radwanska (8)

Hvit gruppe
Maria Sjarapova (2)
Viktoria Azarenka (4)
Li Na (5)
Samantha Stosur (7)

Så, skal Miss Voiceover og Turkish Airlines' egen covergirl utnytte "hjemmefordelen" og omsider skaffe seg en virkelig stor tittel, en tittel som har fungert ypperlig som GS-springbrett for andre tidligere?  Eller blir hun tvert imot globally screwed (Skraeva skjønner i det minste den ordleken med flyselskapets slogun) ?  Det får de nærmeste seks dagene vise...  ;-)

Eurosport sender rubbel og bit, de offisielle turneringssidene skulle ellers gi det meste av relevant informasjon.  Mest nyttig er vel formodentlig "order of play", som får en egen direktelink her.  Trekk fra én time for norske klokkeslett, så får man altså at det i tråd med Eurosports programoversikt er fra klokka 16 på ettermiddagen følgende tre kamper skal rulle over skjermen på rekke og rad i morgen:

Kvitova - Azarenka
Wozniacki - Radwanska
Sjarapova - Stosur

sexxes utnevnte jo Radwanska til favoritt i den andre tråden, i tråd med trenden i årets uforutsigbare WTA-sesong ettersom hun framstår som den eneste potensielt overraskende vinneren - og med tanke på at hun de senere ukene faktisk har framstått som tourens store formspiller (back-to-back-turneringsseiere i Tokyo og Beijing) høres i grunn det ut som et solid empirisk basert tips også. Så får vi se da, om tapet for Safarova i første kamp i Moskva alene bør tilskrives nerver rundt innspurten om den siste sluttspillplassen og en motstander hun pleier å slite mot, eller om formen allerede er på retur igjen.

Hvem vet? 

Svaret er at ingen er i nærheten engang; 

som vanlig når det kommer til Women's Tennis...  Foundation.  :-)

(Innlegget ble redigert 24.10.11 22:33)

Coach
24.10.11 23:49

Om man skal tro at dette er en presantasjon av spilleantrekkene (og det er vi vel troendes til å tro?) har nok forresten Wozniacki en fordel.  Mens Azarenka ikke gadd å stille opp på visningen fordi hun akter å spille i Evas drakt?  Alternativ teori - hun var opptatt med finale i Luxembourg...  ;-)

Ellers er det jo påfallende (men ikke overraskende) at Stosur er den eneste som faktisk konkret kommenterer sammensetningen av motstandere i gruppa si...

(Innlegget ble redigert 24.10.11 23:50)

sexxes
sexxesInnlegg: 13205
25.10.11 00:22

Tja, skal jeg rangere utifra dette blir rankingen følgende: Wozniacki, Zvonareva, Radwanska, Stosur, Li, Sharapova, Kvitova. Azarenka evt. først om hun velger Evas drakt.

Coach
25.10.11 01:54
sexxes: Tja, skal jeg rangere utifra dette blir rankingen følgende: Wozniacki, Zvonareva, Radwanska, Stosur, Li, Sharapova, Kvitova. Azarenka evt. først om hun velger Evas drakt.

Der var du igjen, ja (misset deg visst såvidt i stad) !  ;-)

Overlater moteanmeldelsene til deg, men hva praktiskhet angår deler jeg nok synet på de tre første (hadde dog byttet om rekkefølgen på Zvonareva og Radwanska, da lengden vel er hovedfaktoren i så måte).  Resten hadde vel snublet allerede i serven (tennisens svar på startblokkene).  Om teorien om lengde på stoffet er såpass universalgyldig at Azarenka hadde hatt en stor fordel av å velge "keiserinnens klær" vet jeg riktignok ikke, men det hadde vært interessant å få testet det ut...  ;-)

Men, tilbake til "der var du igjen, ja!":  Hvilken tråd skal vi bruke under turneringen?  Beklager at jeg var så frekk å poste denne etter at du hadde postet din, men som jeg forklarte i et innlegg i sistnevnte hadde det vært litt vel kjipt å ikke få postet åpningsinnlegget i det hele tatt (og det funker i grunn kun som åpningsinnlegg).  Ikke min hensikt å "kuppe trådstarten", så denne får som sagt gjerne stå her på stedet hvil "til pynt" om du/andre foretrekker å benytte din tråd videre.  :-)

(Innlegget ble redigert 25.10.11 01:57)

Coach
25.10.11 02:53
Coach: Kvitova - Azarenka

Hvordan i all verden klarte jeg å skrive dette, forresten?  De er jo ikke i samme gruppe, engang.  Kvitova-Zvonareva skal det være fra kl. 16:00, fulgt av Wozniacki-Radwanska og Sjarapova-Stosur.  ;-)

sexxes
25.10.11 05:41
Coach: moteanmeldelsene

Irriterende funksjon siterknappen her, men fikk nå sitert det viktigste? Kunne forsåvidt byttet om de to nevnte ja. Når det gjelder slike ting pleier jeg å irritere meg over terningskastene til Jan Thomas i Se og Hør, og konkluderer med at homofile absolutt har null peiling på hvordan en kvinne skal gå kledd (egentlig ganske logisk når man tenker seg om).

Skal prøve å holde meg til det sportslige, men ser ut som vi sliter med hvilken tråd som skal brukes.

Skraevadottir
SkraevadottirInnlegg: 23497
25.10.11 07:53
Coach: That's what little girls are made of.

Er så utrolig over the top og rett og slett teit, den reklamen der. Likevel må jeg si at den er flott å se på!

Strålende WTF-starter, dette her, men skal vi benytte denne eller den andre tråden til å diskutere det sportslige? Er jo bedre å ha én tråd hvor alle diskuterer, heller enn to tråder hvor relativt få diskuterer. Eventuelt går det an å ha en tråd for det sportslige og en for det utenomsportslige...

Litotes
LitotesInnlegg: 33060
25.10.11 09:59

Om man skal tro at dette er en presantasjon av spilleantrekkene (og det er vi vel troendes til å tro?) har nok forresten Wozniacki en fordel

Her er jeg ikke helt enig. Alle antrekkene virker upraktiske å spille i, men Radwanska og Stosur ville nok blitt mindre hindret av sine gevanter enn de andre og får gjelde som favoritter, med Zvonareva som en outsider siden hun har vist evne til å ta av seg når det gjelder. Og med alle forbehold for Azarenka.

Skraevadottir
25.10.11 12:16
Litotes: Zvonareva som en outsider siden hun har vist evne til å ta av seg når det gjelder

Høhø.

Var noen forferdelige kostymer på jentene, må jeg si. Wozniackis drakt var imidlertid veldig A4, og dermed minst fæl.

Coach
25.10.11 13:16
sexxes: men ser ut som vi sliter med hvilken tråd som skal brukes

Ja, det var nettopp det jeg lurte på da, vettu.  :-)

Får vel egentlig bli opp til deg, dette, ettersom du var først ute med å poste (og forsåvidt også til de andre her, om de plutselg ubevisst skulle komme til å massesuggerere hverandre slik at en av trådene "stikker av" først)...  ;-)

Coach
25.10.11 13:27
Litotes: ville nok blitt mindre hindret av sine gevanter

Ja, sitatfunksjon osv...

Fotside kjoler virker for meg generelt lite praktisk på en tennisbane, og om Stosur er mer komfortabel i slikt enn de andre tviler jeg vel i grunn på...  Wozniackis mer stoffbesparende sak minner i det minste mer om et tennisantrekk.  :-)

Småspent på Azarenka, altså...  ;-)

Litotes
25.10.11 14:11
Coach: Fotside kjoler virker for meg generelt lite praktisk

Hm, bildet på skjermen min er kanskje for dårlig. Hvilken plass fra venstre har Woz?

Litotes
25.10.11 14:26
Coach: tviler jeg vel i grunn på

Ja, du har grunn til å tvile. Jeg byttet visst om på damene, ser jeg nå. Da hadde du samme idé som meg, bare bedre gjennomført. Beklager misforståelsen.

estelle78
estelle78Innlegg: 529
25.10.11 17:45
Skraevadottir: Eventuelt går det an å ha en tråd for det sportslige og en for det utenomsportslige...

Jeg stemmer for dette alternativet.. ;-)

Skraevadottir
25.10.11 18:13
estelle78: Jeg stemmer for dette alternativet.. ;-)

Ok, da gjør jeg som deg.

sexxes
25.10.11 20:43

Syntes første kampen var jevn klesmessig, men greit nok med Kvitova seier. I den andre hadde den nok således kanskje litt overraskende vært Radwanska som burde gått av med seieren. Vel, nå er det klart for Stosur, og da hjelper det ikke om Sharapova stiller i Evas drakt (forøvrig bra at kvinnen i huset skal på nattvakt så jeg kan se på tennis istedenfor Aldershot-Manchester Utd. Måtte selvsagt ta den opp da).

(Innlegget ble redigert 25.10.11 20:46)

Coach
26.10.11 17:07
Skraevadottir: Eventuelt går det an å ha en tråd for det sportslige og en for det utenomsportslige...

Denne ble tydeligvis vedtatt, gjennom kvinnelig resolusjon.  :-p

Vårt eget lokale Backstage her på tennisforumet, altså.  Høres interessant ut.  Og da blir det åpenbart her vi holde skjitsnakket, ettersom vi er fint igang med det allerede.  Å traktere to tråder parallelt blir også en spennende utfordring.  :-)

Denne får da komme sportsligere tilbake ifm neste ukes B(ali)-sluttspill, i mellomtiden henvises eventuelle villfarne debattanter med sportslige hensikter til:

http://vgd.no/sport/tennis/tema/1682999/tittel/wta-sluttspillet-i-istanbul

NB:  Man kommer med større sannsynlighet fram til riktig destinasjon om man kopierer adressen og limer den inn enn om man trykker på hyperlinken...

(Innlegget ble redigert 26.10.11 17:17)

Coach
26.10.11 17:59
estelle78: Jeg stemmer for dette alternativet.. ;-)

Antar du her ikke kun hadde til hensikt å rydde unna oss sleivkjeftene fra den andre tråden, men har litt skjitsnakk å bidra med i denne selv også?

Vet jo at du har det i deg...  ;-)

Coach
26.10.11 18:07
Litotes: Ja, du har grunn til å tvile. Jeg byttet visst om på damene, ser jeg nå. Da hadde du samme idé som meg, bare bedre gjennomført. Beklager misforståelsen.

:-) 

Ser dog ikke ut til at våre vurderinger er så mye å basere seg på, da ingen av spillerne så langt har stilt opp til kamp i samme antrekk som på bildet...  :-/

estelle78
26.10.11 18:22
Coach: Antar du her ikke kun hadde til hensikt å rydde unna oss sleivkjeftene fra den andre tråden, men har litt skjitsnakk å bidra med i denne selv også? Vet jo at du har det i deg... ;-)

Heheh.. jo, kan sikkert stemme det. Har ikke så mye skitprat å komme med akkurat nå da. Jeg syns alle åtte damene som er i sluttspillet i år er utrolig flotte. Både med og uten tennisklær ;-)

Coach
26.10.11 18:27
estelle78: Både med og uten tennisklær ;-)

Du vet selvsagt hvordan dette kommer til å bli tolket...  ;-)

estelle78
26.10.11 18:39
Coach: Du vet selvsagt hvordan dette kommer til å bli tolket... ;-)

Bare seriøse folk på forumet her vel... Stilig kors Maria har på seg forresten.

Coach
26.10.11 19:07
estelle78: Bare seriøse folk på forumet her vel...

Jepp, vi tolker alt seriøst.  Og bokstavlig.  Med egne briller.  :-)

pitbull007
pitbull007Innlegg: 21722
26.10.11 19:09

Maria hadde vel 4-0 i tiebreaket? Satte da over på fotball på zebra og ble noe overrasket da Li tok det 7-4....

Coach
26.10.11 19:30
pitbull007: Maria hadde vel 4-0 i tiebreaket? Satte da over på fotball på zebra og ble noe overrasket da Li tok det 7-4....

Jepp, som jeg skrev rett etter deg i den andre tråden.  :-)

Beklager forvirringen, men det er visst slik å forstå at det sportslige skal diskuteres der (se mitt innlegg kl. 17:07 i kveld).  ;-)

(Innlegget ble redigert 26.10.11 19:31)

estelle78
26.10.11 19:44
Coach: Med egne briller. :-)

Har tatt på meg brillene, og ser at du snart runder 50000 innlegg, Coach! *Smått imponert*

Coach
26.10.11 19:55
estelle78: Har tatt på meg brillene, og ser at du snart runder 50000 innlegg, Coach! *Smått imponert*

Gjør visst det, gitt...

*Smått sjokkert over hvor fort tid og innlegg fyker avgårde*  ;-)

M-Ballack
M-BallackInnlegg: 19649
26.10.11 21:06

Får vel ta en visit her også med  å nevne at Caroline smalt til med et ess på 2. serven

Kan jo sjonglere litt.Et game her og et game der...

(Innlegget ble redigert 26.10.11 21:09)

Coach
26.10.11 21:09
M-Ballack: at Caroline smalt til med et ess på 2. serven

Så urealistisk uthørendes at det passer her i "utenomsportslig-tråden", ja.  :-)

Coach
26.10.11 21:12
M-Ballack: Kan jo sjonglere litt.Et game her og et game der...

Egentlig er jo denne tråden for garderobepreik, da.

Merk:  Ikke begrenset til jentenes garderober (altså klesutvalg), selv om det foreløpig er det det har gått mest i her.  ;-)

Klikk for å gå tilbake til toppen