Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Australian Open 2012

NYTT TEMA
Ølmannen321
Ølmannen321Innlegg: 54
08.01.12 18:12

Hvem tror du vinner turneringen? Hvem kan bli den store overraskelsen her? Skriv det du mener om turneringen her!

PS: Når turneringen starter, skal jeg kanskje opprette en slags "kamptråd".

Launkr
LaunkrInnlegg: 157
08.01.12 19:41

Jeg tror at Novak Djokovic kommer til å vinne. Ikke bare tror jeg at han kommer til å vinne, men han kommer til å vinne på en suveren måte. Djokovic på sitt beste er tidenes beste.

Skraevadottir
SkraevadottirInnlegg: 24126
08.01.12 22:08
Launkr: Djokovic på sitt beste er tidenes beste.

Det er jeg ikke enig i, men jeg vil si at Djokovic på sitt mest stabile er en av de mest formidable motstanderne en tennisspiller kan få. Tror også at han vinner i Australia, men om dette blir i suveren stil er jeg slett ikke sikker på. Det er flere som kan utfordre han.

Ellers vil jeg bare si, til Ølmannen, at en turneringstråd bør inneholde en god introduksjon og generell informasjon med lenker til trekningene m.m. Men supert at du tar på deg oppdraget! :-)

drazyc
drazycInnlegg: 3216
09.01.12 00:18

Hm, bør det ikke heller opprettes en turneringstråd enn å diskutere før tråden opprettes?

Litt surt at Federer nettopp har pådratt seg en ryggskade. Håper det bare er noe kortvarig og at han stiller i Australia. Nadal så vel brukbar ut i Doha før han røk mot Monfils. Helt tydelig at han jobber med å angripe mer med backhanden, noe som er forståelig etter 2011 da han tapte på backhanden igjen og igjen mot Djokovic.

Murray har fått ny trener i Lendl og har fått en god start ved å vinne i Brisbane. Virket solid ut fra statistikken, men jeg så ingen av kampene. Del Potro tipper jeg slår ordentlig tilbake i år, mens Tsonga bør kunne utfordre topp 5 i år.

Alle snakker likevel om Djokovic. Og jeg ser ingen grunn til at han ikke kan gjenta mye av det han gjorde i 2011. Nadal har han et mentalt overtak på, Federer er for ustabil og Murray svikter når det teller mest. Utfordringen blir hvis han plutselig begynner å ryke på tap mot andre enn topp 4. Da vil selvtilliten få en dipp, og han kan bli mer ustabil.

mjordan23
mjordan23Innlegg: 18961
09.01.12 11:59
drazyc: Nadal så vel brukbar ut i Doha før han røk mot Monfils. Helt tydelig at han jobber med å angripe mer med backhanden, noe som er forståelig etter 2011 da han tapte på backhanden igjen og igjen mot Djokovic.
Murray har fått ny trener i Lendl og har fått en god start ved å vinne i Brisbane. Virket solid ut fra statistikken, men jeg så ingen av kampene. Del Potro tipper jeg slår ordentlig tilbake i år, mens Tsonga bør kunne utfordre topp 5 i år.
Alle snakker likevel om Djokovic. Og jeg ser ingen grunn til at han ikke kan gjenta mye av det han gjorde i 2011. Nadal har han et mentalt overtak på, Federer er for ustabil og Murray svikter når det teller mest. Utfordringen blir hvis han plutselig begynner å ryke på tap mot andre enn topp 4. Da vil selvtilliten få en dipp, og han kan bli mer ustabil.

Nadal har vel byttet til noe hardere (?) strenger for å få mer kraft, antageligvis en direkte konsekvens av 0-6 mot Djokovic forrige sesong. Det var nok drøy kost for Nadal, tydelig at han var preget av å se at han ble slått på egne styrker. Målet er nok å korte ned antall slag pr. poeng spilt + mer krutt i backhanden.

Interessant å se hva Lendl kan gjøre med Murray. Begge tapte jo sine første GS-finaler, så Lendl bør jo vite hva skotten må gjøre for å snu trenden. Kanskje vi får se en roligere Murray på banen, uten alle disse unødvendige utbruddene?

Angående Djokovic så er det neppe realistisk at han skal dominere like kraftig i starten av sesongen som ifjor. Jeg har iallefall noe mer moderate forhåpninger i år: 1) Få Nadal ned fra FO-tronen og 2) Forsvare en GS-tittel, 3) WTF-tittelen. Klarer han dette, så vil jeg si at sesongen har vært veldig god. Det jeg ønsker mest er at han slår Nadal i French Open-finale, som første mann i historien.

(Innlegget ble redigert 09.01.12 12:00)

Barmadu_F
Barmadu_FInnlegg: 4020
09.01.12 14:21
mjordan23: Interessant å se hva Lendl kan gjøre med Murray.

Ja, det skal bli meget interessant. Som du er inne på så kan nok Lendl kanskje hjelpe Murray med det psykologiske, slik at skotten i større grad kan spille sin beste tennis og gjøre de riktige tingene i de virkelig store kampene.

Så vidt jeg vet har ikke Lendl gjort annet enn å slappe av og spille golf (som han visstnok har blitt ganske god i) siden han la opp i 1994. I hvor stor grad kan da selv en tidligere verdensener gjøre underverker som trener i dagens tennis, etter et så langt opphold fra topptennisen?
I tillegg var jo Lendls styrker slett ikke det som Murray trenger å forbedre, nemlig aggressivitet og angrepsspill. Han var en utpreget grunnlinjespiller. Ingen tilfeldighet at Wimbledon var den turneringen han aldri klarte å vinne, han var rett og slett for dårlig i serve&volley. Lendls store styrke var hans kraftfulle topspin forehand, som skapte mye hodebry for motstanderne, ikke ulikt Nadal i dag. I tillegg hadde han en utsøkt løpende forehand, som han sendte ned langs linjen eller cross court.

Men akkurat dette er jo ting som Murray allerede behersker godt. Slik sett fremstår Lendl som et noe underlig valg av trener. Men uansett spennende, og hvis han kan klare å gjøre Murray til den "maskinen" han selv var i sine glansdager, nærmest umenneskelig kald og uberørt,  så vil nok skotten profitere på det.

mjordan23
09.01.12 18:35
Barmadu_F: Ja, det skal bli meget interessant. Som du er inne på så kan nok Lendl kanskje hjelpe Murray med det psykologiske, slik at skotten i større grad kan spille sin beste tennis og gjøre de riktige tingene i de virkelig store kampene. Så vidt jeg vet har ikke Lendl gjort annet enn å slappe av og spille golf (som han visstnok har blitt ganske god i) siden han la opp i 1994. I hvor stor grad kan da selv en tidligere verdensener gjøre underverker som trener i dagens tennis, etter et så langt opphold fra topptennisen?
I tillegg var jo Lendls styrker slett ikke det som Murray trenger å forbedre, nemlig aggressivitet og angrepsspill. Han var en utpreget grunnlinjespiller. Ingen tilfeldighet at Wimbledon var den turneringen han aldri klarte å vinne, han var rett og slett for dårlig i serve&volley. Lendls store styrke var hans kraftfulle topspin forehand, som skapte mye hodebry for motstanderne, ikke ulikt Nadal i dag. I tillegg hadde han en utsøkt løpende forehand, som han sendte ned langs linjen eller cross court. Men akkurat dette er jo ting som Murray allerede behersker godt. Slik sett fremstår Lendl som et noe underlig valg av trener. Men uansett spennende, og hvis han kan klare å gjøre Murray til den "maskinen" han selv var i sine glansdager, nærmest umenneskelig kald og uberørt, så vil nok skotten profitere på det.

Underverker kan han vel neppe utrette, men det er jo heller ikke så dårlig stilt med Murray at han trenger mirakler. Fokus tror jeg er nøkkelordet, hvor ofte ser man ikke Murray rase ut i totalt unødvendige rants mot seg selv? Altfor ofte. Det er klart at han bruker noe energi på dette og antageligvis påvirker det spillet hans.

Lendl vil nok hjelpe på det psykologiske som du er inne på, men sikkert også i å gjøre de riktige valgene i avgjørende øyeblikk. Et eneste poeng i tennis kan jo utføre stor forskjell. Murray har vel også endel flere folk som da kanskje hjelpe han spesifikt i å forbedre slag. Førsteservprosenten er vel fortsatt noe som Murray bør forbedre en god del.

Skraevadottir
09.01.12 23:49
mjordan23: Målet er nok å korte ned antall slag pr. poeng spilt + mer krutt i backhanden.

Det er nok ikke noe dårlig valg av Nadal å fokusere litt på å være mer offensiv fra backhandsiden, for som du sier er det der han har fått kjørt seg i det siste, særlig mot Jokern. Nå skal det sies at det Nadal må jobbe mer med er å komme seg bedre i stilling på backhanden. Han er flink til å løpe rundt og slå forehand, men er ikke like dyktig andre veien. Når en ikke kommer ordentlig i stilling, får en mer enn nok med å sette ballen tilbake i spill, og da blir det ofte for løst og kort. Så der har han også en jobb å gjøre.

mjordan23
10.01.12 00:08
Skraevadottir: Det er nok ikke noe dårlig valg av Nadal å fokusere litt på å være mer offensiv fra backhandsiden, for som du sier er det der han har fått kjørt seg i det siste, særlig mot Jokern. Nå skal det sies at det Nadal må jobbe mer med er å komme seg bedre i stilling på backhanden. Han er flink til å løpe rundt og slå forehand, men er ikke like dyktig andre veien. Når en ikke kommer ordentlig i stilling, får en mer enn nok med å sette ballen tilbake i spill, og da blir det ofte for løst og kort. Så der har han også en jobb å gjøre.

Godt poeng. Han er rimelig enorm til å løpe rundt backhanden sin ja, men mot Djokovic så får han ikke gjort det like ofte pga Noles gode backhand og når han i tillegg taper man flere grunnlinjedueller blir det vanskelig. Syns han også kom fort på defensiven i duellene og Djokovic får korte baller fra backhanden til Nadal å slå på, som du sier med at han sliter med å komme i god nok stilling. Akkurat det har vel mye med teknikk å gjøre?

Blir interessant å se i første innbyrdes møtet om vi får se noen endringer i spill og taktikk umiddelbart.

Skraevadottir
10.01.12 00:26
mjordan23: han sliter med å komme i god nok stilling. Akkurat det har vel mye med teknikk å gjøre?

Først og fremst har det med fotarbeid å gjøre. Det er så ufattelig viktig å være god på dette, for det nytter ikke å ha verdens beste teknikk om ikke fotarbeidet er på plass. Prøv å slå gjennom ballen når du ikke er ordentlig i stilling - det er ikke lett! Og det blir enda vanskeligere om en har dårlig tid på seg.  det samme som å ha godt fotarbeid.

Etter min mening har Federer verdens beste fotarbeid; han er nesten aldri i ubalanse, og er dermed stadig i posisjon til å angripe med sin glimrende forehand.

Coach
CoachInnlegg: 74972
10.01.12 15:01
Ølmannen321: PS: Når turneringen starter, skal jeg kanskje opprette en slags "kamptråd".

Bla litt i forumet, så oppdager du nok at det er solid tradisjon for turneringstråder her, både hva GS- og Masters-nivå angår (fjorårets US Open-tråd ligger sågar på førstesiden ennå).  I åpningsinnleggene til tidligere GS-tråder er det mye nyttig å snappe opp om hva du bør få med når du skal lage en selv til årets AO - med mindre en av de gamle traverne kommer deg i forkjøpet, da.  ;-)

tooommm
tooommmInnlegg: 23944
10.01.12 15:28

Ser at tennis orakelet på eurosport har klokke tro på Federer seier. Djoko og Murray som de største utfordrerne mens Nadal blir en outsider. Han har vel aldri truffet med spådommene sine tidligere, og jeg regner med han bommer nå også. Jeg håper dog at han denne gang får rett, men tror nok at Djokovic blir for sterk igjen.

Forøvrig et elendig åpningsinnlegg av trådstarter!

Coach
CoachInnlegg: 74972
10.01.12 15:58
tooommm: Forøvrig et elendig åpningsinnlegg av trådstarter!

Som du ser av den siste setningen der tenkte han nok ikke at dette skulle være hovedtråden for AO, men den ekstremt generelle tittelen er jo uheldig i så måte.

Regner med at enten han eller noen andre lager en skikkelig turneringstråd innen spill i hovedtablåene tar til i Melbourne.

mjordan23
10.01.12 17:54
Skraevadottir: Først og fremst har det med fotarbeid å gjøre. Det er så ufattelig viktig å være god på dette, for det nytter ikke å ha verdens beste teknikk om ikke fotarbeidet er på plass. Prøv å slå gjennom ballen når du ikke er ordentlig i stilling - det er ikke lett! Og det blir enda vanskeligere om en har dårlig tid på seg. det samme som å ha godt fotarbeid. Etter min mening har Federer verdens beste fotarbeid; han er nesten aldri i ubalanse, og er dermed stadig i posisjon til å angripe med sin glimrende forehand.

Rart om Nadal skulle slite med fotarbeidet på den siden, særlig mtp hvor god han er til å løpe rundt backhanden. Må være de siste stegene han trøbler noe med da, kanskje i tillegg til ikke optimal teknikk. Har bare spilt litt tennis selv, og det er klart at uten godt fotarbeidet er det bare å gi opp. Vil si at det er viktig å skjønne akkurat det kjapt, også får teknikken komme i ettertid. Iallefall for meg som "hobbyspiller".

Federer hadde iallefall det beste fotarbeidet, mer usikker nå. Djokovic har jo en voldsom aksjonsradius nå og er helt rå på backhandvingen. Alle spillerne har vel en liten svakhet til en av sidene, for Djokovic sin del syns jeg det er mot forehanden, mens Nadal og Federer trøbler litt til backhandsiden.

Skraevadottir
10.01.12 19:21
mjordan23: Har bare spilt litt tennis selv, og det er klart at uten godt fotarbeidet er det bare å gi opp. Vil si at det er viktig å skjønne akkurat det kjapt, også får teknikken komme i ettertid

Begge deler er like viktig å lære seg, men det er normalt sett slik at man begynner med å lære seg å forberede slaget, slå gjennom ballen, bruke knærne for å lage bue i ballbanen og å bruke kroppsvekta til å skyve ballen fremover. Om dette er på plass, kreves det minimalt med styrke for å generere kraft.

Så gjelder det å lære seg fotarbeidet, for om en er i perfekt stilling, går resten nærmest av seg selv om teknikken er innarbeidet godt nok :-) Å ha perfekt avstand til ballen er noe av det absolutt vanskeligste å få til, faktisk. De fleste står altfor nær ballen og får dermed ikke med seg hele slagbevegelsen.

mjordan23
10.01.12 19:43
Skraevadottir: Så gjelder det å lære seg fotarbeidet, for om en er i perfekt stilling, går resten nærmest av seg selv om teknikken er innarbeidet godt nok :-) Å ha perfekt avstand til ballen er noe av det absolutt vanskeligste å få til, faktisk. De fleste står altfor nær ballen og får dermed ikke med seg hele slagbevegelsen.

Tok en tennistime i USA og der ble det iallefall fokusert på teknisk utførelse av slaget umiddelbart. Kan trygt si at jeg slet endel i starten før jeg selv begynte å tenke på å bevege beina i mye større grad, rett og slett være bevisst på det for å få bedre kontroll i slagene. For meg ble gikk det å fokusere på teknikk i starten i stor grad utover fotarbeidet, ble rett og slett altfor stillestående.

Skraevadottir
10.01.12 19:59
mjordan23: Tok en tennistime i USA og der ble det iallefall fokusert på teknisk utførelse av slaget umiddelbart

Ja, det er jo riktig å begynne der, det pleier jeg å gjøre også. Har ikke trenerkurs, men lærer opp en del studenter slik at de kan begynne å spille poeng og sånn. Noen lærer seg det grunnleggende nokså raskt, men de fleste bruker laaaang tid på å lære seg å slå gjennom ballen og å bruke beina og kroppen. Det verste er imidlertid fotarbeidet, som på de fleste er håpløst elendig; slurver vel litt selv også :-P

Som du sier, så kan faktisk for mye statistk teknikktrening gå utover fotarbeidet. Er vel lurt å lære folk basisen først, og så begynne å kjøre de samme teknikkøvelsene i høyere tempo og med krav til mer bevegelse. Jeg slår masse slice og drop-shots på nybegynnerne for å illustrere hvor viktig fotarbeidet er. Nytter ikke å stå i ro og vente på ballen da.

(Innlegget ble redigert 10.01.12 19:59)

mjordan23
10.01.12 21:00
Skraevadottir: Ja, det er jo riktig å begynne der, det pleier jeg å gjøre også. Har ikke trenerkurs, men lærer opp en del studenter slik at de kan begynne å spille poeng og sånn. Noen lærer seg det grunnleggende nokså raskt, men de fleste bruker laaaang tid på å lære seg å slå gjennom ballen og å bruke beina og kroppen. Det verste er imidlertid fotarbeidet, som på de fleste er håpløst elendig; slurver vel litt selv også :-P Som du sier, så kan faktisk for mye statistk teknikktrening gå utover fotarbeidet. Er vel lurt å lære folk basisen først, og så begynne å kjøre de samme teknikkøvelsene i høyere tempo og med krav til mer bevegelse. Jeg slår masse slice og drop-shots på nybegynnerne for å illustrere hvor viktig fotarbeidet er. Nytter ikke å stå i ro og vente på ballen da.

Hehe, ja det skulle vel få fort på beina til folk ;) Sikkert litt individuelt hva folk trenger å lære først. For min egen del ville det nok vært fordelaktig å fokusere på fotarbeid umiddelbart for så å utvikle teknikken på bakgrunn de instinktive slagutførelsene. Med godt fotarbeid blir resten mye enklere, iallefall for meg. Ser man på topp 4 gutta også, så skjønner man jo kjapt hvor viktig fotarbeidet er.

drazyc
drazycInnlegg: 3216
10.01.12 21:04

Jeg lager hvert øyeblikk en diskusjonstråd for AO, så da kan vi kanskje la denne tråden synke?

Skraevadottir
11.01.12 00:53
drazyc: så da kan vi kanskje la denne tråden synke?

Ja, bra insj! Nå går jo denne tråden til toppen igjen, men alt som går opp må jo til syvende og sist komme ned...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg