Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Casper Ruud

NYTT TEMA
GoingKronos
GoingKronosInnlegg: 44526
18.04.17 12:39
stratosbar: Svak kamp av Casper men ikke helt ræva

Syns dette var en av de bedre kampene Ruud har spilt. Høyt nivå på tennisen. Struff er opplagt i storform, og spiller med masse selvtillit.

To jevne sett, og var ikke mye som skilte de. Virker som Ruud er på vei mot toppformen igjen etter en liten bølgedal. Så har han selvsagt endel å jobbe med, motstander får endel for enkle poeng på serve og Ruud blir for dyp i for mange ballvekslinger. Men i motsetning til Miami så viser han at han har dette nivået inne. Tror det skal bli gøy å følge han de par neste månedene.

Viktige nå er få noen gode opplevelser, å få flere matcher i beina enn han har hatt den siste tiden.

SnorreSolano
SnorreSolanoInnlegg: 4122
18.04.17 12:54
stratosbar: Challengers nå Casper!

Ganske interessant når folk foretrekker at vår beste tennisspiller heller skal grinde challengers enn å spille mastere...

Med fare for å gjenta meg selv:  hadde Casper gått til andre runde her ville han fått 45 poeng og 28.000 euro.   En semifinale i Barletta ville gitt 29 poeng og 2100 euro.  Valget er jo ikke til å lure på engang.  Wildcards til store turneringer er en fartsfil til en ranking og en økonomi i tenniskarrieren, og har også vært en forutsetning for at Ruud nå har en ranking som gjør han aktuell for kval i mange ATP-turneringer, seeding i GS-kvalene, og hovedtablå-plass i challengers.  

Kan forøvrig skuffe deg med at Ruud ikke går for challengers neste uke heller, men forsøker seg i kvalen til Barcelona.  Noe jeg tror er ypperlig matching for ham, 

Il-Pirata
Il-PirataInnlegg: 18517
18.04.17 16:54
SnorreSolano: orsøker seg i kvalen til Barcelona. Noe jeg tror er ypperlig matching for ham,

Enig, på grus holder Casper nivået for en topp 100 spiller og han bør ta med seg det han kan av storturneringer på det underlaget. Jeg syntes ikke han spilte dårlig i dag, tvert imot, men tyskeren var i storform og hadde noen rå førsteserver og trivdes tydelig veldig godt på grus.

Uansett det blir nok av tid i siste halvåret til å spille Challengere på HC for å samle poeng og bedre særlig sine returer og å være mer offensiv på nett ( som jeg synes er Caspers svakheter nå). Gutten har kun noen måneders erfaring som myndig 18 åring, så det kommer til å svinge litt i prestasjoner. Men med treninger med verdenseliten og å møte topp 100 spillere jevnlig, slik som nå og plutselig så får vi en Rio reprise...

drazyc
drazycInnlegg: 2990
19.04.17 09:59
SnorreSolano: Ganske interessant når folk foretrekker at vår beste tennisspiller heller skal grinde challengers enn å spille mastere... Med fare for å gjenta meg selv:  hadde Casper gått til andre runde her ville han fått 45 poeng og 28.000 euro.   En semifinale i Barletta ville gitt 29 poeng og 2100 euro.  Valget er jo ikke til å lure på engang.  Wildcards til store turneringer er en fartsfil til en ranking og en økonomi i tenniskarrieren, og har også vært en forutsetning for at Ruud nå har en ranking som gjør han aktuell for kval i mange ATP-turneringer, seeding i GS-kvalene, og hovedtablå-plass i challengers.   Kan forøvrig skuffe deg med at Ruud ikke går for challengers neste uke heller, men forsøker seg i kvalen til Barcelona.  Noe jeg tror er ypperlig matching for ham,

Nå tror jeg ingen kritiserer Casper eller teamet hans for å takke ja til et wildcard i Monte Carlo. Problemet er vel heller at det kan virke som om litt for mye av kalenderen til Casper sentreres rundt store ATP-turneringer, til tross for at Casper ennå ikke er topp 100-spiller.

Rankingpoeng mener jeg bør være underordnet i den fasen Casper er inne i nå. Nå handler det om å utvikle spillet videre, og det krever en kombinasjon av egentrening og mengdetrening mot spillere på riktig nivå. Skal vi være realistiske, oppnår han dette på Challenger-nivå, ikke på ATP-nivå.

Muligheten til å spille større turneringer vil by seg automatisk om han skulle fortsette å levere på Challenger-nivå. Det er derfor jeg mener Casper bør legge mer vekt på slike turneringer. Jeg håper derfor at Casper retter blikket sitt mot Challenger-nivået etter Barcelona.

SnorreSolano
19.04.17 10:54
drazyc: Rankingpoeng mener jeg bør være underordnet i den fasen Casper er inne i nå.

Fjernet, siden 95% av innlegget forsvant...

(Innlegget ble redigert 19.04.17 10:55)

SnorreSolano
19.04.17 11:35
drazyc: Rankingpoeng mener jeg bør være underordnet i den fasen Casper er inne i nå.

Selvsagt er det ikke det. Mye takket være wild cards har Ruud sikret seg masse ranking poeng.  Ved inngangen til året var han utenfor topp200, og dermed i stor grad avhengig av å måtte kvale seg inn på challenger-nivået.  Når vi vet at challengers opp til 75.000 i premiepenger gir 29 poeng for en semifinale, så er det helt åpenbart at det er svært krevende å jobbe seg opp herfra.  

Du får det også til å høres ut som om disse wild cardene hadde dukket opp senere, om han ikke går for dem nå. Det er langtfra gitt at IMG og turneringsledere synes det er like stas å gi et WC til en 20åring som en 18åring.  Fersk challengersuksess eller ikke. 

Det er 30 uker igjen av tennissesongen. Plenty med muligheter til å spille challengers gjennom sommer og høst, og veldig lite grunnlag å kritisere teamet hans for å forsøke seg på høyeste nivå under den europeiske clay-sesongen.  Ikke tror jeg han blir nevneverdig dårligere i det lange løp av å spille mot Struff istedetfor Ymer eller Checcionato heller.....

drazyc
19.04.17 11:58
SnorreSolano: Selvsagt er det ikke det. Mye takket være wild cards har Ruud sikret seg masse ranking poeng.  Ved inngangen til året var han utenfor topp200, og dermed i stor grad avhengig av å måtte kvale seg inn på challenger-nivået.  Når vi vet at challengers opp til 75.000 i premiepenger gir 29 poeng for en semifinale, så er det helt åpenbart at det er svært krevende å jobbe seg opp herfra.   Du får det også til å høres ut som om disse wild cardene hadde dukket opp senere, om han ikke går for dem nå. Det er langtfra gitt at IMG og turneringsledere synes det er like stas å gi et WC til en 20åring som en 18åring.  Fersk challengersuksess eller ikke.  Det er 30 uker igjen av tennissesongen. Plenty med muligheter til å spille challengers gjennom sommer og høst, og veldig lite grunnlag å kritisere teamet hans for å forsøke seg på høyeste nivå under den europeiske clay-sesongen.  Ikke tror jeg han blir nevneverdig dårligere i det lange løp av å spille mot Struff istedetfor Ymer eller Checcionato heller.....

Jeg har da heller ikke kritisert Casper for å takke ja til wildcard i verken Monte Carlo eller Miami. Men la oss være ærlige å si at disse turneringene først og fremst fungerer som drivstoff for motivasjonen, og ikke som en kilde til mengdetrening. Jeg har et større problem med at han prioriterer forberedelser til Masters-turneringer og kvalifisering til ATP500-turneringer framfor å spille tenniskamper i turneringer han er kvalifisert til.

Du gjentar argumentet om ranking, selv om mitt poeng nettopp var at dette bør være underordnet i denne fasen. Det er ingen krise om Casper skulle falle tilbake på rankingen, tvert i mot er dette noe han må forvente. Det ville heller ikke vært noe som helst problem om Caspers utvikling på rankingen gikk saktere så lenge han ble en bedre tennisspiller.

Det kan jo være betimelig å spørre deg hvordan du ser for deg at Casper skal få den nødvendige mengdetreningen? 

SnorreSolano
19.04.17 12:18
drazyc: Det kan jo være betimelig å spørre deg hvordan du ser for deg at Casper skal få den nødvendige mengdetreningen?

Denne uken får Ruud minst to, kanskje tre kamper, på et utmerket nivå.  Vanskelig å se hvordan han hadde fått mer ut av fx. Barletta. 

Casper har skippet to challengers:  Buenos Aires og Barletta.   De som kritiserte ham for å skippe Barletta var raskt ute for å trekke tilbake kritikken da de hørte om Nadal-treningen.  Jeg antar vi kan være enige om at han neppe ble noen dårligere tennisspiller forrige uke?   

Da står vi igjen med Buenos Aires.  Som du åpenbart mener han droppet ut av fordi han prioriterte Miami.  Men kan ikke beslutningen vel så sannsynlig være relatert til at han hadde spilt turnering de tre foregående ukene?   Mener du virkelig at Ruud ville utviklet seg mer ved å spille denne challengeren, enn ved å legge inn en treningsbolk i Miami?  

SnorreSolano
19.04.17 15:08

Strålende!

Da er det Barcelona-kval til helgen, muligheter for Barcelona-spill til uka, og så Munchen deretter.    

Casper står også langt nede på entry list til Madrid-kval, men spørs vel om ikke det kan holde hardt både der og i Roma såfremt ikke han får wild card.  Madrid har vel delt ut sine WCer til spanske noenogtredveåringer, så der er det uansett kun snakk om WC til kvaliken. 

Il-Pirata
19.04.17 19:22

Casper satser på skikkelig motstand fremover ja:

http://www.fjordabladet.no/npk/sport/2017/04/19/Casper-Ruud-mot-nye-storturneringar-14610893.ece  

– Eg skal spele eit par ganske store turneringar i Europa framover. Målet mitt er å komme blant topp 100. Eg skal prøve å kvalifisere meg til French Open (Roland Garros), og det blir eit klart høgdepunkt for sesongen dersom eg klarer det, sa Ruud til NTB etter å ha blitt slått ut i 1. runde av ATP-turneringa i Monaco tysdag.

Til helga skal 18-åringen spele kvalifisering til ATP 500-turneringa i Barcelona (24.-30. april). Etter det blir det ein ATP 250-turnering i München (1.-7. mai) før han skal prøve å kvalifisere seg til ATP 1000-turneringa i Madrid (7.-14. mai).

Iniesta
IniestaInnlegg: 1881
19.04.17 19:59

Struff  slår ut dimitrov

LittleSteven
LittleStevenInnlegg: 1083
19.04.17 20:03

12-9 i kamper så langt i år, og med programmet fremover blir det vel neppe noe særlig mer enn 25 kamper etter at RG er ferdigspilt. Det mener jeg er alt for lite kamper etter halvspilt sesong i den fasen Casper er i nå.

Il-Pirata
19.04.17 20:15
Iniesta: Struff slår ut dimitrov

Det bekrefter at Struff virkelig er i dytten og inntrykket om at Casper faktisk gjore en brukbar match til tross for tapet.  Jeg har håp om at Casper skal få til noe veldig bra fremover.

Il-Pirata
19.04.17 20:25

Jeg er helt enig i Caspers prioriteringer, gutten er 18 år og ikke 25. Klart han skal smi mens jernet er varmt og gå for best mulig motstand, det er nå han virkelig er interessant og kan få Wc til de store turneringene. Skulle han ta den lange veien og kjøre på med Challengere, etter challengere, riskikerer han både skader og å gå lei. Gutten er 18 år og bor og trener i et fremmed land nesten hele året, ikke akkurat et a-4 liv. Det gjelder å beholde motivasjonen, gleden og holde seg skadefri. Det kommer nok av challengere på høsten. 

GoingKronos
GoingKronosInnlegg: 44526
19.04.17 20:26
Iniesta: Struff  slår ut dimitrov

Litt irritert at jeg ikke satset penger på det, kampen i går var av høy kvalitet og en av Ruud sine aller beste kamper i karrieren. Så han var kanskje ikke så heldig med trekningen tross alt.

Elmmm
ElmmmInnlegg: 8598
19.04.17 21:02

Finner ingen highlights om fra kampen mot Struff. Noen som kan dele den hvis de finner?

SnorreSolano
19.04.17 21:17
LittleSteven: 12-9 i kamper så langt i år, og med programmet fremover blir det vel neppe noe særlig mer enn 25 kamper etter at RG er ferdigspilt.

Neppe mer enn 4 kamper på følgende program, altså:

- Kvalik til Barcelona, med 1-2 mulige kamper

- Eventuelt hovedtablå i Barcelona

- Hovedtablå i Munchen

- Kvalifisering til Madrid, og eventuell hovedtablå

- Mulig challenger-turnering (varslet på facebook-kontoen), noe som sikkert avhenger av antall spilte kamper på ATP-nivå frem til 10. mai

- Kvalifisering til RG, der han er seedet, med mulige 3 kamper

- Eventuelt hovedtablå i Paris. 

For å si det slik:  du er ikke veldig optimistisk med tanke på resultatene, om du mener det blir med 4 kamper...      Jeg tror det blir 10 kamper på ham, fra Monte Carlo til RG begynner. Det holder for en 18åring. 

Forøvrig har Federer spilt 21 kamper i år (ikke medregnet showkamper), og det er vel ting som tyder på at han skipper Roland Garros også. 

SnorreSolano
19.04.17 21:25
GoingKronos: Litt irritert at jeg ikke satset penger på det

Spilte litt selv. Litt fordi jeg lot meg imponere av Struff i Marrakech, litt fordi han åpenbart er i form, og litt fordi Dimitrov ikke akkurat er brennhet nå. Og med fasit i hånd så tror jeg det var riktig å si at Ruud var heldig med trekningen i utgangspunktet (en qualifier fulgt av Dimitrov i andre runde), men når qualifieren ble Struff så forsvant litt av det hellet.   Struff og Mannarino er forøvrig de to eneste qualifierne som er igjen i turneringen. 

LittleSteven
19.04.17 22:06

Visste ikke Casper skulle spille Challenger i mellom der. Og kan godt hende det blir opp mot 30 kamper innen RG er ferdig, men står fortsatt for at det er for lite. Å slite seg ut på å reise fra sted til sted hvor man spiller 1-2 kamper mener jeg er feil.

Men vi blir neppe enige, så vi kan hvertfall være enige om at vi begge håper at grussesongen avsluttes med 30+ kamper og Francke som kommenterer Ruud på RG i begynnelsen av juni :)

(Innlegget ble redigert 19.04.17 22:11)

SnorreSolano
19.04.17 22:40
LittleSteven: vi kan hvertfall være enige om at vi begge håper at grussesongen avsluttes med 30+ kamper og Francke som kommenterer Ruud på RG i begynnelsen av juni :)

Så definitivt. Hadde vært helt topp med en GS-debut i vår. 

Jeg har faktisk tro på at Ruud i løpet av denne våren kommer til å ta en skalp, også.  Om ikke en av de mest navngjetne, så en spiller hvis ranking tilsier at 18åringen så langtfra er favoritt. 

LittleSteven
19.04.17 22:58

Om alt går veien, kan han vel klare kvalik i Paris, og direkteplass i US Open (topp 104 seks uker før turneringsstart).

Den beste sjansen for det er vel i München. Får håpe han er heldig med trekningen i 1. runde, og at han møter toppseedede Monfils i 2. runde. Det hadde vært en artig kamp og evt. skalp!

drazyc
20.04.17 09:48
SnorreSolano: Da står vi igjen med Buenos Aires.  Som du åpenbart mener han droppet ut av fordi han prioriterte Miami.  Men kan ikke beslutningen vel så sannsynlig være relatert til at han hadde spilt turnering de tre foregående ukene?   Mener du virkelig at Ruud ville utviklet seg mer ved å spille denne challengeren, enn ved å legge inn en treningsbolk i Miami?

Det er absolutt mulig å forsvare de valgene Casper og hans team har gjort så langt, så jeg vil egentlig ikke kritisere dem riktig ennå. Men jeg kan ense en tendens og en innstilling som kanskje ikke er helt heldig. For eksempel nevner Casper til stadighet målet om å komme seg innenfor topp 100 (relativt raskt, slik jeg tolker ham). Det bør ikke være det viktigste akkurat nå.

Nå blir det altså nok et wildcard i München, deretter kvalifisering til Masters-turneringen i Madrid, deretter antageligvis forberedelser til French Open. Når vi kommer til juni kan det dermed hende at Casper har spilt rundt 30 kamper i hele år. Det er alt for lite for en spiller på hans nivå, etter min mening.

drazyc
20.04.17 09:52
SnorreSolano: Forøvrig har Federer spilt 21 kamper i år (ikke medregnet showkamper), og det er vel ting som tyder på at han skipper Roland Garros også.

Federer er 35 år og har vunnet 18 GS-titler. Jeg tror vi trygt kan si at Caspers behov for mengdetrening er mye større enn Rogers. :)

SnorreSolano
20.04.17 10:42
drazyc: For eksempel nevner Casper til stadighet målet om å komme seg innenfor topp 100 (relativt raskt, slik jeg tolker ham). Det bør ikke være det viktigste akkurat nå.

Du gjentar at ranking er uvesentlig, jeg mener fortsatt det er viktig.  Står man utenfor topp200 er ATP-døra stort sett lukket.  Challengers innen rekkevidde såklart, men uten seeding og ofte er kvalik nødvendig. Det tilsier mange kamper for ganske få rankingpoeng, og lite penger. 

Topp100 er den rake motsetningen. I praksis gir det hovedtablå-plass de fleste uker, med unntak av masters, og det gir GS-deltakelse (som alene er verdt minimum 115.000 dollar over en sesong).  For challengers er man stort sett sikret seeding. Mulighetene for fornuftig matching, innlagte treningsbolker, ekstra kostnader til opplegget rundt er mye bedre.  

Da Team Ruud startet året tror jeg plan A var challenger-basert, men suksessen i Rio åpnet nye dører.  For meg er det helt naturlig at de forsøker å bygge videre på det med å ta imot WC-mulighetene som nå kommer. Vi snakker Caspers favoritt-dekke, et dekke hvor han spilte semifinale på i ATP500 i Rio og gikk videre til runde 2 i ATP250 i Sao Paolo.  Så er det naturlig at det matches mer forsiktig når ATP forlater grusen og flytter over til raskere dekker etter RG. 

Skulle det bli exit i første kamp i alt han spiller denne våren, så vil det sikkert hevdes at strategien var feilslått.  Men inntil videre synes jeg opplegget han trekker opp (MC - Barca - Munchen - Madrid - Challenger - RG) virker veldig fornuftig.  At Barletta - Sarasota - Francavilla - Ostrava - Bordeaux - RG skulle være en mye bedre plan, kjøper jeg ikke. 

drazyc
20.04.17 13:15
SnorreSolano: Du gjentar at ranking er uvesentlig, jeg mener fortsatt det er viktig.  Står man utenfor topp200 er ATP-døra stort sett lukket.

Hvis Casper fortsetter å utvikle spillet sitt, er det da ingenting som skulle tyde på at han faller utenfor topp 200, selv om han skulle holde seg til Challenger-nivå. I de fleste turneringer på det nivået er det flere innenfor topp 100, mens majoriteten befinner seg mellom 100 og 150 på rankinglisten. Det er jo først og fremst Futures-turneringer man konkurrerer i dersom man er utenfor topp 200. 

Det er liten tvil om at grus er favorittunderlaget til Casper. Nettopp derfor mener jeg det kunne vært en fordel å bruke dette underlaget til å spille mye og bygge selvtillit, kombinert med nok egentrening. Kommer han ut av grussesongen med så få kamper som det nå kan se ut til, vil det være lite gunstig. Da kan det bli tøft å returnere til Challenger-turneringer på andre underlag. Men vi får se da, han kan jo selvsagt overraske med en god trekning i München.

SnorreSolano
20.04.17 14:08
drazyc: Hvis Casper fortsetter å utvikle spillet sitt, er det da ingenting som skulle tyde på at han faller utenfor topp 200, selv om han skulle holde seg til Challenger-nivå.

Nei, men det var heller ikke poenget mitt.  Poenget mitt var at ranking betyr noe, i motsetning til hva du ser ut til å mene. Ranking gir bedre og flere valgmuligheter, kortere vei til hovedtablåer, muligheter til å bli seedet, etc.  Det er lettere å holde seg i topp100 om man er topp100 enn om man må spille seg opp dit. Så langt har "wild card-strategien", om man vil kalle det det, gitt et gedigent rankinghopp, med realistiske muligheter til nettopp topp100 i sommer. Så får vi vente til juni med å bedømme hvorvidt prisen for det har vært for lite kampmatching mot svakere motstand. 

Il-Pirata
20.04.17 14:42
SnorreSolano: Så langt har "wild card-strategien", om man vil kalle det det, gitt et gedigent rankinghopp, med realistiske muligheter til nettopp topp100 i sommer.

Samt resultert i et treningsopphold med Nadal, det skulle ikke forundre meg om det er Rafael som har gitt Casper det rådet om å satse stort... : http://www.aftenposten.no/100Sport/ballsport/Team-Nadal-var-nysgjerrig-pa-Casper-Ruud-En-middag---og-na-er-de-treningskamerater-233896b.html  

Det startet under Miami Open nylig, storturneringen der Nadal til slutt tapte finalen mot Roger Federer.

– Vi møtte dem i Miami, og så endte vi opp med å spise på samme bord. Jeg kjenner treneren til Nadal litt fra tidligere. Jeg har spilt mot ham noen ganger, og kjenner også noen andre i teamet hans, sier Christian Ruud.

– Jeg sa til treneren hans at dersom Nadal noen gang trenger noen å trene med, så er det bare å si ifra, fortsetter han.

Og de måtte ikke vente lenge, for bare noen uker etter er altså nordmannen på den spanske ferieøya og trener med 30-åringen

Bjoentegaard
BjoentegaardInnlegg: 239
20.04.17 17:59

Å henge seg opp i at mengde på lavere nivå er så viktig tror jeg blir noe feil.  Verdien av det kan lett oppnås på samme måte rett og slett med sparring på trening.  En kamp mot en god motstander er verdt like mye eller mer enn 10 kamper mot mer middelmådig motstand. Og spesielt viktig er det å søke best mulig motstandere er det i Caspers alder hvor han fremdeles er i sin gylne ungdom og innehar den unge manns letthet for å lære. Denne evnen vil ganske snart flate ut.  Samtidig vil det bli færre wildcards å få senere, så det gjelder både å gjøre seg fortjent til de, og gjøre ære på de så lenge de kommer.  Jeg har full tillit til Casper og teamet hans når det gjelder valgene de har tatt og vil ta fremover.  Mye kompetanse der.  Og selvfølgelig er det mye lettere for de å ta velfunderte valg, da de er tett på 24/7, kan vurdere styrker, svakheter, samt potensielle farer for skader og overbelastninger.   Kanskje leser noen der denne tråden også, og kan få med seg andre perspektiver og betraktninger fra litt mer avstand, og kan ta med det inn i vurderingene.   

drazyc
20.04.17 21:56
SnorreSolano: Nei, men det var heller ikke poenget mitt.  Poenget mitt var at ranking betyr noe, i motsetning til hva du ser ut til å mene.

Jeg har da aldri påstått at ranking ikke betyr noe. Jeg har imidlertid hevdet at ranking ikke er det viktigste. Hvis han hever seg som tennisspiller, kommer rankingen av seg selv. Det betyr fint lite å komme seg innenfor topp 100 innen kort tid dersom han ikke klarer å etablere seg der.

Tennis er en brutal sport å hevde seg i. Nesten alle turneringer er utslagsturneringer. Derfor må Casper forvente å møte topp 20-spillere om han til stadighet stiller opp i sterke ATP-turneringer. Selvsagt er det en artig erfaring for Casper, men mitt poeng er bare at det kanskje ikke er gjennom slike turneringer han får den mengdetreningen han sårt trenger.

Mengdetrening er ekstremt viktig i alle idretter. Det er den sikreste oppskriften på å bli god. Og den er viktigere jo yngre man er. I tennis kan man kun få slik mengdetrening gjennom konkurransespill. På den måten skiller tennis seg fra mange andre idretter. Man får ikke denne treningen gjennom å trene på egenhånd utenfor konkurranse, slik det hevdes i innlegget ovenfor.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester