SkraevadottirInnlegg: 20772
7. november starter tidenes første Next Gen-sluttspill på ATP-touren. Her deltar de sju beste spillerne født 1996 eller seinere, samt en lokal spiller i samme aldersgruppe. I år foregår sluttspillet i Milano, så da blir det en italiener som får den plassen.
Sluttspillet er ganske banebrytende, da en rekke nye regler introduseres: Hvert sett går til fire games, men det er best av fem sett; det er no-ad (dvs. at første poeng etter deuce avgjører et game; dette er brukt noe i double, men lite i single); de har redusert tid til å komme i gang med kampen; de har lov til å ta kun en medisinsk timeout; det er heller ikke let (altså vil en serve som går i nettet og inn i ruta være godkjent).
Det blir spennende å se hvem som kommer inn i sluttspillet. Zverev leder jo racet suverent, men han spiller i det ordinære ATP-sluttspillet. Rublev, Khachanov, Shapovalov og Coric er blant de mest kjente navnene som sannsynligvis vil være å se.
Tror dette blir kewlt!
(Innlegget ble redigert 28.10.17 10:02)
LittleStevenInnlegg: 881
Ser ut som ATP har lyst å ødelegge hele turneringen før første ball er slått...
Når man først har ødelagt alt av kamper og interesse ved å innføre masse regler som gjør spillet og forutsetningene uinteressant, så topper de det med dette. Bra jobba!
PS. Jeg er en person som sjeldent reagerer og synes ofte slike ting blir blåst for mye opp. Men dette tar kaka!
(Innlegget ble redigert 07.11.17 12:32)
MagnificInnlegg: 11882
SnorreSolano: Jeg uttalte min store skepsis til alle regelendringene da de ble annonsert i vår, men har vent meg til tanken etterhvert. Og nå, etter to gjennomførte sett, synes jeg dette fungerer ganske bra
Enig, mye bra med denne måten å spille på. Shotclock er nydelig, ingen adv er også greit nok, selv om det naturligvis blir mange flere breaks. Men kun best av 4 games vil føre til at det blir veldig mange tiebreaks, så er spørmålet om det er bra eller ei.
Edit : En annen ting, har de hawkeye i hallen uten at det ikke er lov å challenge ?
(Innlegget ble redigert 07.11.17 16:02)
mcclair9Innlegg: 3808
Har mange ganger lurt på om jeg hørte feil når dommeren sier "let" og ikke "net", men det er altså noe som faktisk heter "let". Måtte nesten google det, og regel 13 og 14 i tennisregelboka presiserer jo Let-terminologien.
Når det gjelder det spesielle konseptet i NextGen, så må jeg si at jeg er både skuffet og bekymret. Jeg har alltid fulgt tennis, men mye av grunnen til at sporten har fått et oppsving hos meg de siste åra er nettopp at tennis er bevisst på å ta vare på tradisjonene og sportens egenart heller enn å snu bar rumpe til takten av markedskreftenes og kommersialiseringens penetrerende dans. Om reglene for denne NextGen-turneringen kommer etende inn i sporten som en blodtørst blodigle, så får tennis hos meg samme status som langrenn der VHS- og Youtube-nostalgi er langt mer å foretrekke enn det aktuelle i samtiden.
(Innlegget ble redigert 08.11.17 09:51)
SkraevadottirInnlegg: 20772
Det ble seier til Chung over Rublev i finalen.
Tror nok at denne turneringa blir et fast innslag på touren i kommende år.
(Innlegget ble redigert 12.11.17 08:26)