Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Underarms serv

NYTT TEMA
Jhinx
JhinxInnlegg: 6397
15.05.19 12:56

Hva sier folket om underarms serv på toppnivå?

Ser det er delte meninger om dette. Ingen regler sier det er et brudd på noen regler. Men jeg har fått med meg at tennis er en gentleman sport. Er dette uetisk, eller bare taktisk bra?

Barmadu_F
Barmadu_FInnlegg: 3935
15.05.19 15:50

Det skjer så sjeldent at det knapt nok er noen vits i å diskutere det eller ha en mening om det. Selv har jeg bare sett det to ganger: Chang brukte det mot Lendl i åttendelsfinalen på Roland Garros i 89, var det vel. Og det funket, Lendl ble satt helt ut og tapte etterhvert kampen. Andre gangen var Martina Hingis mot Steffi Graf i finalen i samme turnering på slutten av 90-tallet en gang. Graf lot seg ikke affisere og vant overlegent.

Kikket på den til Tomic mot Kyrgios som er linket til i Casper-tråden, og den er jo morsom. Folk som reagerer kraftig på en slik liten spøk må være bra humørløse.

Il-Pirata
Il-PirataInnlegg: 19624
15.05.19 16:37
Jhinx: Hva sier folket om underarms serv på toppnivå?

Tja, det er selvsagt et våpen mot de som står langt bak grunnlinja på returen, slik som f.eks Nadal eller Casper, men virkningen vil være begrenset, da det kun er overraskelsesmomentet som taler til en slik servs fordel og når det gjelder Kyrgios så består vel etterhvert overraskelsen i at han faktisk spiller seriøst. 

Personlig synes jeg det er synd at han ikke spiller mer seriøst enn han gjør, fordi han ville vært en topp 10 spiller ganske sikkert, han har et balltalent som antagelig ville fått Messi til å rødme.

Jhinx
JhinxInnlegg: 6397
16.05.19 10:51
Il-Pirata: Kyrgios

Ja det var han jeg siktet til.

Ok, så han anses som en userriøs spiller, og dette er noe som ikke gjøres på toppnivå.

Fikk svar på det jeg lurt epå da :) takk

Babolat
BabolatInnlegg: 576
16.05.19 15:32

Underarmsserve er innafor ved skade, men kun da. Ellers er det å vise disrespect ovenfor motstander.

SnorreSolano
SnorreSolanoInnlegg: 4170
16.05.19 18:17

Underarmserve er helt innenfor, hele tiden.  Idrett generelt og tennis spesielt handler om å utvikle spillet, møte trekk med mottrekk.  Folk som stiller om omtrent i bakveggen (hei, hei, Rafa), er det fin medisin mot. 

Lurer på om de som er mot underarmserve også er motstandere av stoppballer?

noja
nojaInnlegg: 27
17.05.19 15:16

Er det egentlig noen fordel med underarmsserve, bortsett fra når den kommer som en overraskelse? Og for å være en overraskelse må den komme svært sjelden...

Forresten synes jeg det var litt rart at serven i videoen ble godkjent, siden han begynte å droppe ball nummer 2 før den første ballen var ute av spill. Er det egentlig lov?

Il-Pirata
17.05.19 16:00
noja: Er det egentlig noen fordel med underarmsserve, bortsett fra når den kommer som en overraskelse? Og for å være en overraskelse må den komme svært sjelden... Forresten synes jeg det var litt rart at serven i videoen ble godkjent, siden han begynte å droppe ball nummer 2 før den første ballen var ute av spill. Er det egentlig lov?

Nei, det er jo server som hører hjemme på helt nybegynnernivå og den eneste fordel er selvsagt at motstander er så fokusert på kjempeserver og står så langt bak at han ikke reagerer raskt nok. Casper fikk jo veldig lette poeng på de forsøkene klovnen hadde mot han. Ellers har jo Kyrgios en jekelig bra serv når han vil og det er eneste grunnen til at han av og til har lykkes med klovneriet sitt.

Når det gjelder den serven til Tomic som jeg linket til, så syntes jeg det var merkelig at den ikke ble underkjent ja, men det finnes vel kanskje en åpning i regelverket for de tenkte sikkert ikke på slikt tull da det ble til, uansett fryktelig usportslig opptreden og hadde det vært en seriøs motstander og ikke klovnen Kyrgios så ville det kanskje ha blitt reagert også. Desverre virker det som om klovner får ta plass i alt det nye som tennis forsøker å teste ut, jeg kan ikke si jeg liker at en så populær sport selger sjela si for å ta hensyn til unge tilskuere med nasan i tåtesmukkene sine og som ikke klarer å fokusere lenger enn et halvt minutt av gangen. Men jeg tipper det er derfor det ikke har blitt reagert hardere mot slike klovner.

Skraevadottir
SkraevadottirInnlegg: 22318
18.05.19 08:45

Selvsagt er underarmsserve ok. :)

Kong_ALS
Kong_ALSInnlegg: 735
18.05.19 14:14

Nå vel vel den aktuelle kampen mellom Tomic og Kyrgios en oppvisningskamp? All den tid de står oppført med 0-0 h2h. 

(Innlegget ble redigert 18.05.19 14:15)

Il-Pirata
18.05.19 15:58
Kong_ALS: Nå vel vel den aktuelle kampen mellom Tomic og Kyrgios en oppvisningskamp? All den tid de står oppført med 0-0 h2h.

https://www.theguardian.com/sport/2019/jan/09/underarm-serve-between-legs-seals-bernard-tomic-win-over-nick-kyrgios

Ja det var nok en oppvisningskamp.

It was with a certain degree of inevitability that the first official encounter on a tennis court between Bernard Tomic and Nick Kyrgios failed to pass without a whiff of controversy.

The legality of the shot was not questioned by the umpire at the time, however according to the ITF's rules of the game, underarm serving only allowed if the ball is struck before it hits the ground. Tomic’s effort appeared to bounce off the court before his racket struck it.

(Innlegget ble redigert 18.05.19 16:03)

Kong_ALS
18.05.19 16:25

Litt snodig å kalle en exhib for "official". 

Il-Pirata
18.05.19 16:36
Kong_ALS: Litt snodig å kalle en exhib for "official".

Jepp og derfor trodde jeg først det var en offisiell match, men så så jeg twitter meldingene nederst og der sto det at det var en exhib og jeg fikk redigert innlegget.

Kong_ALS
18.05.19 16:40

Ja, det var rettet mot artikkelen, og ikke deg :) Uansett, det er kanskje med på å forklare hvorfor den fikk passere. 

Johnsli
JohnsliInnlegg: 13948
30.05.19 12:59

Bublik har hatt noen underarmsserver mot Thiem nå. Ser ikke helt hvorfor det ikke skulle være greit å gjøre.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg