Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

* French Open 2019 *

NYTT TEMA
Fox_club
Fox_clubInnlegg: 2309
25.05.19 19:22

Klart for årets andre Grand Slam. Beklager på forhånd at åpningsinnlegget ikke holder like høyt nivå som tidligere. Men bedre enn ingenting si. 

Alt sendes på ES. Det starter i morgen og avsluttes med guttas finale 9.juni.

Starter med gutta. Flere gode storylines der i år.

- Vil Djokovic holde alle fire GS samtidig for andre gang. 
- Eller vil Nadal bli den første til å vinne en GS 12 ganger.
- Hvordan vil Federer gjøre det i sitt comeback på grusen i Paris
- Kan vi få en førstegangsvinner av en GS for første gang siden Cilic i 2014. (Thiem, Tsitsipas eller noen andre?)
- Og selvfølgelig. Hvordan vil Casper Ruud gjøre det? Kan altså få et møte med selveste Federer i tredje runde. Det hadde vært stort. For Federer. 

Mulig fjerde runde:

Djokovic vs Coric

Fognini vs Zverev

Thiem vs Monfils 

Khachanov vs Del Potro 

———————————

Tsitsipas vs Cilic

Cecchinato vs Federer

Nishikori vs Medvedev

Basilashvili vs Nadal 

Novak har fått den tøffeste trekningen av favorittene.

1R - Hurkacz
2R - Querrey
3R - Simon / Munar
4R - Coric / Struff 
QF - Zverev / Fognini
SF - THIEM / Delpo

Federer litt lettere i comebacket.

1R: Sonego 
2R: Jaziri 
3R: Berrettini/Ruud
4R: Cecchinato/Schwartzman 
QF: Tsitsipas/Wawrinka
SF: Nadal 

Rafas vei er veldig grei, men formspillere på grusen fra 4. Runde.

1R: qualifier 
2R: qualifier 
3R: Goffin/Kecmanovic
4R: Basilashvili/Pella
QF: Nishikori/Medvedev 
SF: Federer/Tsitsipas

Hele trekningen for herrene her.

For kvinnene er det åpent i år og flere som kan vinne. 

- Kan Osaka vinne tre GS på rad?
- Hva med Serena, klarer hun endelig å utligne Courts 24 GS?
- Eller forsvarer Halep tittelen?
- Bertens, Pliskova og Kvitova nevnes også som favoritter.

Mulig fjerde runde:

Osaka vs Keys 
Serena vs Barty 
Halep vs Wang 
Sabalenka vs Kvitova 

—————————-

Stephens vs Svitolina 
Bencic vs Bertens 
Kerber vs Sevastova 
Wozniacki vs Pliskova

Osakas mulige rute til sin tredje GS på rappen

R1: Schmiedlova 
R2: Ostapenko/Azarenka (!!)
R3: Sakkari 
R4: Keys/Garcia 
QF: Serena/Andreescu 
SF: Halep/Kvitova 

Haleps mulige rute til sin andre FO på rappen

R1: Tomljanovic 
R2: Linette 
R3: Tsurenko/Bouchard 
R4: Wang/Kasatkina
QF: Kvitova/Sabalenka 
SF: Osaka/Serena/Barty 

Hele trekningen for jentene her

Noen gode podcaster å varme opp med:

https://podcasts.apple.com/gb/podcast/french-open-preview-draw-dissection-predictions-press/id530971441?i=1000439244777

https://podcasts.apple.com/gb/podcast/the-rafael-nadal-story-a-tennis-podcast-special/id530971441?i=1000439081035

https://podcasts.apple.com/us/podcast/episode-226-nick-kyrgios/id583552127?i=1000438164774

https://podcasts.apple.com/us/podcast/programme-110-2019-roland-garros-preview/id1228587782?i=1000439284348

(Innlegget ble redigert 25.05.19 19:29)

Kong_ALS
Kong_ALSInnlegg: 735
25.05.19 20:03

En annen signifikant storyline er at Djokovic (og Fed...) kan bli de(n) første i den åpne æraen til å vinne alle GS to ganger. 

(Innlegget ble redigert 25.05.19 20:05)

Skraevadottir
SkraevadottirInnlegg: 22318
25.05.19 20:06

Veldig bra trekning for Nadal. Ser ingen utfordringer her før Kei i en eventuell kvartfinale, og det bør også gå rimelig greit. Bra trekning også for Federer, borts. fra at Tsitsipas vel er den tøffeste spilleren å møte i kvartfinale. Uansett er nedre halvdel the place to be her.

Fox_club
25.05.19 20:08
Kong_ALS: En annen signifikant storyline er at Djokovic (og Fed...) kan bli de(n) første i den åpne æraen til å vinne alle GS to ganger.

Ja førstnevnte ligger jo i setningen om at Djokovic kan holde alle fire GS samtidig for andre gang..:) Men det er jo et poeng at Federer faktisk kan gjøre det også. Har glemt bort Federer som en vinnerkandidat i FO etter årene borte...:)

Kong_ALS
25.05.19 20:24

Jeg tenkte at det gjorde det, men ikke i tilfredsstillende grad da det ikke understrekes der at det i så fall blir første gang noen oppnår det jeg skrev i forrige innlegg. Menigmann kunne tro at dette er noe f.eks. Nadal allerede har klart. Statsmuligheten du nevner og den jeg trekker frem er så forskjellige at de bør være egne punkter. 

(Innlegget ble redigert 25.05.19 20:25)

Kong_ALS
26.05.19 10:35

Kopierer inn dette innlegget, skrevet av DennisB i Casper-tråden (selv om det samme klientellet vel leser i begge tråder), da det som påpekt av forfatteren (og av uvisse grunner) ikke ble plassert i riktig tråd :

Skal man gå dypere inn på trekningen, så vurderer jeg øvre halvdel et par hårstrå bedre enn nedre halvdel. Men det er ganske marginalt.

Vi kan starte med å anslå Djokovics vei, og ta det derfra. Dette blir selvsagt bare min personlige spådom, så man får ta det for hva det er. Men jeg tror det ligger litt tyngde i det allikevel.

Djokovic topper tablået, og har en enkel reise fram til 4.runde, som altså er 8.delsfinalen. Jeg ser for meg at han vil møte Coric i den, kanskje med Struff som en trussel. Shapovalov har ikke sitt beste underlag på grusen. Djokovic bør vinne den greit i tre sett, og gå til kvarten (5.runde).

Hvis Alexander Zverev klarer å riste av seg en litt rufsete start på 2019 (han vant såvidt i Geneve i går forresten), så kan det bli en severdig kvartfinale mot tyskeren. Men Zverev møter trusler i Lajovic, Bautista Agut, og ikke minst Fognini, som er en sykt tricky motstander. Er spent på italieneren faktisk. Han har noen fine skalper i år, og kan få gud og hvermann helt ut av det når han er i gang.

Men Djokovic vil nok ta seg av Zverev (eller en av de andre), men i semien blir det fort tøffere. På den siden venter Thiem, som har en fin reise til 4.runde, der jeg ser for meg at han møter den alltid underholdende Monfils. La oss håpe på en skadefri utgave av franskmannen, som er en av de få gjenværende entertainerne i sporten.

Selv om ikke grusen er Del Potros beste arena så tror jeg han møter Thiem i kvarten. Men både Jarry, Pouille og Auger-Aliassime kan lage litt trøbbel for argentineren. Del Potro mot Thiem kan bli en herlig match.

Dette er altså øvre halvdel, og da tror jeg vi vil stå igjen med Djokovic mot Thiem i semifinalen. Selv om jeg håper at Del Potro igjen vil vise hvilken herlig Grand Slam-spiller han er.

På nedre halvdel kan vi begynne i bunnen, med Nadal. Goffin klarer ikke å gi spesielt god motstand i 3.runde, og heller ikke Pella i 4.runde. Svært så grei vei til kvarten for spanjakken, slik jeg ser det. Der møter han også grei motstand. Jeg tror ikke Nishikori har nivået inne på dette underlaget, om han i det hele tatt kommer dit. Han møter sterk motstand underveis i Medvedev, Paire, Djere, Tsonga og Busta m.fl. Her har vi den mest åpne veien til kvarten, slik jeg vurderer det.

I semifinalen derimot, så vil Nadal få litt å bryne seg på. Federer kan få noen slitekamper fra denne siden (se opp for Berrettini), og vil trolig møte Schwartzman i 4.runde. Mulig Cecchinato kan finne på noe sprell igjen. Men i kvarten kan det fort bli stopp for Federer. Jeg liker hva jeg ser fra sveitseren i år, men dette er grus, og han blir ikke akkurat yngre.

I en kvartfinale venter trolig Tsitsipas, som har blitt en hodepine for Federer. Det kan bli en av årets højdare, om begge tar seg dit. Grekeren vil trolig gå mot Cilic eller kanskje til og med mot Wawrinka i sin 4.runde. Vanskelig å mene noe om hvor vi har Wawrinka nå, men jeg holder Tsitsipas som favoritt til å møte Federer i kvarten. Men Cilic kan godt gjøre det store igjen, han lukter blod når GS står på programmet.

Jeg tror vi ender opp med Djokovic-Zverev i kvart 1, Del Potro-Thiem i kvart 2, Federer-Tsitsipas i kvart 3, og Nadal-Medvedev i kvart 4.

Herfra får vi Djokovic-Thiem i semi 1, og Nadal-Tsitsipas i semi 2.

Jeg tror vi får Nadal-Djokovic i finalen, og den tar Djokovic i fire sett. Når han er "locked in", er han umenneskelig. Det er også Nadal på grus, men jeg tror han blir litt sårbar nå etter en lang turnering allikevel. Hvor mye tåler egentlig kroppen hans, slik han hamrer inn toppspinn fra hver forehand? Og knærne hans?

Forresten litt spesielt å se Nadal, der han ved sidebyttene snur på flaskene sine, som alltid står ved beina hans, slik at etikettene peker mot den siden han skal spille på. Noen av spillerne har noen litt merkelige ritualer, for å ha noe håndfast å gripe tak i, enten før kamp eller mens kampene pågår. Nadal tråkker heller ikke på strekene mellom ballvekslingene. De styrer han glatt unna, bare følg med selv. Er derfor han tripper litt i blant, for å ta et større steg over strekene :)

Dette er altså mine 5 cent om FO. Om det er interesse for det, kan jeg godt ta for meg damene også, men dette er jo en tråd om Casper, så jeg beklager på forhånd for avsporingen, og et griselangt innlegg :)

(Innlegget ble redigert 26.05.19 10:37)

sexxes
sexxesInnlegg: 12582
26.05.19 12:06

Kerber 4-6 0-3 sliter litt mot Potapova.

pitbull007
pitbull007Innlegg: 21418
26.05.19 12:24
sexxes: Kerber 4-6 0-3 sliter litt mot Potapova.

Ble 2-6 i andre, overraskende.

Iniesta
IniestaInnlegg: 1972
26.05.19 13:00

E serien på e Norge og giroen etter Casper . Ikke mye på TV utover dagen

mersey1892
mersey1892Innlegg: 1177
26.05.19 13:09

Bra du tok ansvar, Fox, flott tråd! Livet kom i veien. Lover å begynne å skissere Wimbledon-tråden allerede nå!

mersey1892
26.05.19 13:24

Angående turneringen er vel favorittene og de mest sannsynlige scenarioene lagt frem allerede. Rafa så bra ut i Roma, og jeg tror han kommer til å surfe gjennom de første rundene med flere 6-1, 6-2 osv. Kei virker helt ute av det, og jeg tror heller ikke Tsitsipas vil by på problemer. Scenen er for stor, og Rafa har for mange sweet spots å velge blant på P.C. Nei, Den ene som kan stoppe Nadal er nok Djokovic. Men jeg tror det er flere som kan stoppe Djokovic enn Rafa. Som f.eks både Thiem og Del Potro.

Selv om det er forutsigbart så tror jeg en finale mellom Novak og Rafa kan bli meget spennende. Rafa som favoritt, men du vet aldri med Novak, han vil nok levere langt bedre enn i Roma, det er helt sikkert. Og for de som ønsker nye vinnere og finalister så tror jeg vi er noen år unna fortsatt. Tenker Nadal kommer til å tilpasse kroppen utelukkende grusspill mot slutten, og blir ikke overrasket om han dominerer april til juni i fem år til. 

Og så får vi håpe vi får Ruud mot Federer. Det hadde vært helt rått!!

Barmadu_F
Barmadu_FInnlegg: 3935
26.05.19 13:45

Eurosport viser heller Playstation-fotball enn Grand Slam tennis.

SnorreSolano
SnorreSolanoInnlegg: 4170
26.05.19 14:01
Fox_club: Alt sendes på ES.

Men i svarte f!!!    Eurosport, som i det ene øyeblikket slår seg på brystet for å fortelle om de fine rettighetene de har kjøpt, velger å vise folk som spiller Playstation (samt giroen) i stedet for åpningsdagen i French Open.  Hva slags prioritering er dette?  

Jeg vet jo det er folk fra ES-systemet innom her, og fint om dere kan bekrefte at dette valget ble gjort på en diger vårfest, med snittpromille på 2,5.   Av alle elendige prioriteringer som gjøres av tv-tablå ansvarlige, så må jo dette være noe av det mest hodeløse.  

Playstation.....    Helsike, for noen brødhoder som sitter med prioriteringsansvaret her. 

Teutonicus
TeutonicusInnlegg: 470
26.05.19 14:27

Helt enig,Snorre! Utrolig. 

Interessant duell mellom "The Balkan Boys", Tipsarevic og Dimitrov på bane 1, går mot et 5.sett. Alltid vært litt fascinert av Jancko, godt å se ham tilbake i en slik form! Ikke alltid de med de beste fascilitetene som når lengst, hans lokale tennishall i Beograd ble bombet av NATO i 1999, han trente deretter i et tømt svømmebasseng. Fighter. 

Iniesta
IniestaInnlegg: 1972
26.05.19 14:31

PlayStation prioriteres når man har 14 forskjellige kanaler og 12 av dem er ledige . 

Teutonicus
TeutonicusInnlegg: 470
26.05.19 15:02

Fy flate for et spill i Tipsarevic- Dimitrov, 5.sett, "tune in" dere som kan! Et avsindig trykk i Dimitrovs forehand, imponerende kontringer av Janko, gjerne med vanvittig vinkler. Åpenbart mye prestisje disse to imellom:-) 

ChristianEminger
ChristianEmingerInnlegg: 318
26.05.19 15:21

Det er lite som gjør meg så redd innen idrett som når en river eller totalrenoverer gamle, kjære stadion til fordel for nybygg. Nymotens bygging har det med å fjerne fordums intimitet, særtrekk og sjarm, og erstatte dette med skyhøy plastikkfaktor og en totalt misforstått luftighet med altfor store avstander internt mellom publikum og ikke minst mellom publikum og spillerne. En synes å ha glemt at liveopplevelsen handler hundre prosent om å komme så tett som mulig på og absolutt ikke om å sitte så komfortabelt så mulig mens en skimter spillerne langt unna. Et paradigmeskifteskifte i så måte kom forhåpentligvis ved byggingen av Tottenham Hotspurs nye arena, der jeg for første gang siden denne triste byggeskikken startet på 90-tallet kunne høre at arkitektene la vekt på at publikum skulle komme så tett som mulig på, og at dette faktisk ble vurdert som en sentral verdi. Måtte dette enkelttilfelle fra nord-London skape presedens!

Poenget med forrige avsnitt var å sirkle meg inn på Phillipe Chatrier-banen, som er ny av året. Tilsynelatende ser det ikke så verst ut? Noen som vet om tribunene ligger eksakt på samme stedet, eller har ein nytta høve til å gi uttøverne mer armplass mellom seg og publikum? Jeg tror ikke at det har vært endringer der, for det var alltid ganske stor plass på den banen fram til tribunene. Og hva med hellingsgraden på tribunene? Ikke helt på nivå med den deilige brattheten på centercourten i Roma, men ser bra ut. Så da trekker jeg egentlig et lettelsens sukk, selv om P.C. helt klart trenger noen år til å sette seg og få litt tenniskultur og stemning i veggene. Det er ikke gjort over natta. Det jeg først og fremst vil pirke på nå, er at en har plassert tv-kamera altfor høyt, slik at en ser kampen i overkant mye fra fugleperspektiv. Flere som reagerer på det?

Bekymringen min er uansett størst når der gjelder Suzanne Lenglen-banen. Den har alltid vært mye mer intim enn PC med tribuner tett på. Så der er det mer å miste i så måte. Om de skal lage mulighet for tak der også, så frykter jeg at en ombygging vil endre på dette, og flytte tribunene fem meter lenger bak. Håper at det er skremselspropaganda jeg driver med nå, men moderne byggeherrer har skuffet meg så totalt og så ofte at jeg av natur krisemaksimerer. Se bare på hva en har gjort i Miami. Den turneringen er nå nærmest ødelagt etter årets relokasjon til et ubegripelig stygt anlegg.

(Innlegget ble redigert 26.05.19 15:25)

Fox_club
26.05.19 17:06
mersey1892: Livet kom i veien

Merkelig prioritering..;) 

Fox_club
26.05.19 19:12

18 brudd i kampen mellom Schwartzman og Fucsovics. 3-1 Diego i femte.

(Innlegget ble redigert 26.05.19 19:14)

Il-Pirata
Il-PirataInnlegg: 19624
26.05.19 19:16
Barmadu_F: Eurosport viser heller Playstation-fotball enn Grand Slam tennis.

De forsøker å lure folk til å betale for player, for i dag har det jaggu gått TV-spill på to kanaler, både ESN og ESportsTV. Kvalmende av Eurosport og om de tror jeg kjøper ESplayer fremfor tennisTV med de utvalgte ATP-turneringene de skryter av at de skal vise, kan de tro om igjen. Jeg blir bare provosert av at de viser leik for barn på to kanaler, når det er GS tennis.

mersey1892
26.05.19 21:29

Fox: I motsetning til Jay-Z har jeg girl problems :P Eller problemer og problemer, la vi kalle det en utfordring. Men selvsagt, French kommer i første rekke fra nå av! 

Garrincha58
Garrincha58Innlegg: 11955
26.05.19 23:04

Viser ikke eurosport 1, Eurosport Norge Game Schett and Mats i år?

netrom84
netrom84Innlegg: 1218
26.05.19 23:30
Garrincha58: Viser ikke eurosport 1, Eurosport Norge Game Schett and Mats i år?

Eurosport 1 viser det. Var vel litt forsinket i dag, men startet ca 23.15ish.

LittleSteven
LittleStevenInnlegg: 1150
27.05.19 02:27

Mersey: herlig å høre at du også prioriterer jenter foran tennis, all den tid du er så interessert i tennis :) Og på lørdag blir vel tennis ofret igjen for en viss finale med favorittlaget ditt ;)

Herlig at Casper og Fed gikk videre i dag. Hadde vært så gøy med 3. runde mellom de! Og der holder jeg med Casper, både fordi det kan gi en enorm boost til karrieren, men også fordi jeg ønsker en frisk og rask Roger til gresset. Han har ingenting å gjøre på grusen i 2019 spør du meg.

mersey1892
27.05.19 09:19
LittleSteven: Og på lørdag blir vel tennis ofret igjen for en viss finale med favorittlaget ditt ;)

Helt riktig det, på lørdag blir det hverken jenter eller tennis. Da er jeg å finne på Youngstorget lettere høy på livet hele dagen regner jeg med! Nok tapte finaler nå, og 98 mot 97 kommer til å sitte i litt og...

estelle78
estelle78Innlegg: 523
27.05.19 13:10

Petra Kvitova må trekke seg fra turneringen grunnet en skade i venstre arm.https://www.rolandgarros.com/en-us/article/petra-kvitova-withdraws-roland-garros

(Innlegget ble redigert 27.05.19 13:12)

estelle78
estelle78Innlegg: 523
27.05.19 13:15

Og der er Wozniacki også ute av turneringen. Taper for den ukjente (for meg) russiske Kudermetova.

TrueTopRed
TrueTopRedInnlegg: 3778
27.05.19 13:20

Har litt sansen for Kaja Juvan. Tror fort henne kan bli noe stort i fremtiden.

Folkflesk
FolkfleskInnlegg: 18361
27.05.19 13:29
estelle78: Og der er Wozniacki også ute av turneringen. Taper for den ukjente (for meg) russiske Kudermetova.

Tapte vel for Sharapova i 3. runde i Australia Open, så et ganske begredelig Grand Slam-år for Wozniacki så langt.

(Innlegget ble redigert 27.05.19 13:29)

TrueTopRed
TrueTopRedInnlegg: 3778
27.05.19 15:58

Ser på Yastremska v Suarez -Navarro.

Spanjolen server og får en kanon i retur som det skrikes ut på (men blir rettet til inn), samtidig som Navarro slår i nett. 

Burde ikke den bli spilt på nytt mtp hylet i bakgrunn samtidig som tilslaget som går i nett? Istedet blir det altså fordel Yastremska i gamet.

(Innlegget ble redigert 27.05.19 16:04)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg