Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

* The Championships Wimbledon 2019 *

NYTT TEMA
Xavi7
Xavi7Innlegg: 7304
14.07.19 20:59

Buingen på Djoko er nok bare fordi 99 prosent av publikum ønsket at Federer skulle vinne?  

LittleSteven
LittleStevenInnlegg: 1276
14.07.19 21:02

Enig Garrincha, godt skrevet! Vil også slenge med Roma-finalen i 2006. Ikke ulik kamp i dag: 40-15 og to MP, men taper i tie-break. På andre enden av skalaen vil jeg trekke frem Tommy Haas i 2009 RG. Jeg mener det er tidenes viktigste seier for Roger sammen med 2017 AO.

Alt i alt føler jeg både Federer og Nadal har fått det de fortjener i karrierene opp til nå. Federer overpresterte i forrige tiår og har underprestert i dette tiåret, mens Nadal har overprestert på RG og underprestert i de tre andre GS. Men når det kommer til Djokovic føler jeg han burde vunnet mer, og derfor håper jeg det ender 20-19-18. Tror dog Djokovic tar rekorden nå, og selv om det vil smerte særdeles mange å innrømme det (jeg er ikke en av de, jeg mener han allerede er GOAT av årsakene nevnt), så vil han nok bli ansett som GOAT når alle tre har lagt opp ;)

TrueTopRed
TrueTopRedInnlegg: 8871
14.07.19 21:06
Xavi7: Buingen på Djoko er nok bare fordi 99 prosent av publikum ønsket at Federer skulle vinne?

Viser bare at Djoko har et mye større hinder å overvinne for å få tak i pokalen. Sterkt.

Garrincha58
Garrincha58Innlegg: 12012
14.07.19 21:09

Men vi får se hva som skjer videre LittleSteven. Federer er faktisk nærmere Djokovic i nivå enn i 2014, 2015. Dropper serberen litt ned så er Fed der på toppen igjen. Både Nadal og Djokovic begynner også å dra på årene nå. 

Gir Federer muligheter i US 19, AO 20 og Wim 20. 

VivaLV
VivaLVInnlegg: 34279
14.07.19 21:10

Begynte å se fra 4-4 i 5 sett og det var jo bra timing ifht. spenningen.

VivaLV
VivaLVInnlegg: 34279
14.07.19 21:12
rivaldo: Skjønner ikke den buinga på Djokovic. Hadde ikke blitt buet om Federer gjorde det samme, det er jeg sikker på. Søppeltilskuere.

Ganske sikker på at buinga ville vært 10x mer intens hvis det hadde vært finale i Beograd.

Kundera
KunderaInnlegg: 6090
14.07.19 21:13
LittleSteven: Alt i alt føler jeg både Federer og Nadal har fått det de fortjener i karrierene opp til nå. Federer overpresterte i forrige tiår og har underprestert i dette tiåret, mens Nadal har overprestert på RG og underprestert i de tre andre GS. Men når det kommer til Djokovic føler jeg han burde vunnet mer, og derfor håper jeg det ender 20-19-18. Tror dog Djokovic tar rekorden nå, og selv om det vil smerte særdeles mange å innrømme det (jeg er ikke en av de, jeg mener han allerede er GOAT av årsakene nevnt), så vil han nok bli ansett som GOAT når alle tre har lagt opp ;)

Enig i at FEDAL har fått grei uttelling opp gjennom årene, men det har egentlig  Novak også, til tross for litt lugging i finaler (og semin mot Nadal for noen år siden i RG) i Paris og New York.

Serberen har vunnet to tighte finaler mot Fed i Wimbledon,pluss semin mot Rafa i fjor. I tillegg semin mot Fed i US Open, også matchball i mot, pluss finalen i fem sett mot Rafa i AO.

GOAT må jo være den som står igjen med flest slams,og jeg tviler litt på at Novak tar igjen Fed. Rafa, derimot, kanskje.

Når det gjelder den lekreste tennisen, estetisk sett, er Federer i særklasse. 

Folkflesk
FolkfleskInnlegg: 22203
14.07.19 21:14
Garrincha58: Men vi får se hva som skjer videre LittleSteven. Federer er faktisk nærmere Djokovic i nivå enn i 2014, 2015. Dropper serberen litt ned så er Fed der på toppen igjen. Både Nadal og Djokovic begynner også å dra på årene nå.

De som er 5-6 år yngre enn Federer begynner å dra på årene, men ikke Federer selv?

(Innlegget ble redigert 14.07.19 21:14)

storpeder
storpederInnlegg: 5454
14.07.19 21:16

Djokovic virket nærmest flau over å vinne, jublet knapt, absolutt ydmyk selv om han sikkert kunne hyllet finaletaperen mer i intervjuet, men han vant altså sin femte Wimbledon og burde kunne vise glede over det, enda mer enn han gjorde vil jeg si. En tilsvarende ydmykhet som vinner viste ikke akkurat Federer i forrige maratonfinale (for ti år siden), hvor man kan si Roddick fortjente seieren like mye som Federer gjorde i dag. En flott tale som tapende finalist i dag av Federer, det skal sies, men ser ikke hva man skal kritisere Djokovic for her, synes han alltid fremstår som både en god vinner og god taper etter en GS-finale.

Jeg er for øvrig Federer-fan og skuffet over resultatet, men gleder meg over å ha opplevd enda en slik fantastisk finale, måtte det komme enda et par til de neste årene, er vel ingen grunn til at noen av de tre store skal legge opp med det første slik de spiller, Djokovic lovet vel nærmest å prøve å holde på i minst fem år til, da er det nok fare for at han ender opp med klart flest GS. Men man vet aldri, for bare to år siden var han jo helt ute av det.

(Innlegget ble redigert 14.07.19 21:17)

Skraevadottir
SkraevadottirInnlegg: 23497
14.07.19 21:20

Da står det altså 20-18-16. Hvis det holder seg ut sesongen, tror jeg det er helt dødt løp mellom disse tre sånn bookie-messig når det gjelder hvem som ender opp med flest. Tror som sagt at 21 er det magiske tallet, og det har jeg trodd ei stund. Når en av dem 21, tror jeg ingen vil greie å gå forbi. Tangere? Tja, muligens, men ikke gå forbi. La oss si at det står 21-19-18 etter neste sesong. Da er det fortsatt et godt stykke fram for både Nadal og Djokovic. Førstnevnte må da vinne tre slams fra sesongen han fyller 35 år, mens sistnevnte må vinne fire slams fra sesongen han fyller 34 år. Det skal ikke bli enkelt. Står det 20-19-19, derimot, tror jeg en av dem greier 21 titler, antageligvis Djokovic. Men det kan også stå 20-20-17, og da er Nadal oddsfavoritt. Time will show.

Selv om all fornuft tilsier det motsatte, har jeg av en eller annen grunn tro på at vi får en annen vinner av US Open i år. Og på et eller annet tidspunkt må det jo komme noen andre til også. 

Garrincha58
14.07.19 21:21

Prøver bare å være positiv :). Virker for meg at det (kanskje) er bedre for Federer å være 38 å møte 33 åringer, enn 32 å møte 27 åringer som er på sitt høyeste fysiske nivå i karrieren. Men plutselig tar Federer en "David Seaman" og rakner helt neste året og jeg bommer totalt! :)

(Innlegget ble redigert 14.07.19 21:22)

LBJ91
LBJ91Innlegg: 13773
14.07.19 21:22

Sykt at Federer, som statistisk sett er en av tidenes aller beste tie-break spillere, taper 3 av 3 her.

Kan ikke være mange kampene iløpet av karrieren hvor han tapt 3 tie-breaks i samme kamp, spesielt etter han slo igjennom som ener så tviler jeg på at det har skjedd..

Folkflesk
FolkfleskInnlegg: 22203
14.07.19 21:25
Garrincha58: Prøver bare å være positiv :). Virker bare for meg at det (kanskje) er bedre for Federer å være 38 å møte 33 åringer, enn 32 å møte 27 åringer som er på fysisk. Men plutselig tar Federer en "David Seaman" og rakner helt neste året og jeg bommer totalt! :)

Hvis han plutselig en dag dukker opp i en grand slam-turnering med hestehale og hengebart, så vet man i alle fall at løpet er kjørt.

LittleSteven
14.07.19 21:25

Garrincha, ja jeg tror han fort er blant favorittene til Wimbledon neste år og kan fort komme til semi i 3 av de 4 neste slams. Men har ikke troen på flere slams, selv om det er gode muligheter. Jeg har mer troen på at Djokovic tar 3-4 av de neste 5 slams (pluss OL-gullet?) og at Nadal tar RG atter en gang neste år.

Kundera, husk på at Djokovic også har vunnet mot tøffere motstand enn de to andre. Samt at Djokovic har tapt 3-4 slams på at Murray og Wawrinka peaket i noen ytterst få slams, selv om jeg hyller Stanimal for 2015 RG :)

Skraevadottir
SkraevadottirInnlegg: 23497
14.07.19 21:31
Folkflesk: Hvis han plutselig en dag dukker opp i en grand slam-turnering med hestehale og hengebart, så vet man i alle fall at løpet er kjørt.

Husker at jeg mislikte Federer tidlig i hans karriere. Tror faktisk at utseendet var den eneste årsaken til akkurat det. Han kledde virkelig ikke pony og dunbart. 

Kundera
14.07.19 21:32
LittleSteven: Kundera, husk på at Djokovic også har vunnet mot tøffere motstand enn de to andre. Samt at Djokovic har tapt 3-4 slams på at Murray og Wawrinka peaket i noen ytterst få slams, selv om jeg hyller Stanimal for 2015 RG :)

Peaking må vi tåle - det handler joikke omflaks eller uflaks. Og ja, Stans RG-triumf er det råeste jeg har sett på grusen. Nadalfansen får ha meg unnskyldt.

LittleSteven
14.07.19 21:40

Peaking tåler jeg absolutt, men sier bare at peakingen deres har gått mer utover Djokovic enn de to andre ;)

drazyc
drazycInnlegg: 3198
14.07.19 22:08

Et surt tap i dag. Kanskje ett av de sureste tapene Federer har hatt. Smått ironisk at mannen med en av de beste tiebreakstatistikkene taper kampen på tre tiebreak.

Og historikken med de to tapene mot Djokovic i US Open med matchball (2010 og 2011) gjør tapet ekstra ille i mine øyne. Ganske åpenbart at Federer tapte kampen på det rent mentale, og det er ikke noe moro.

Når den verste skuffelsen får lagt seg, er det likevel ikke til å komme fra at kampen var uhyre jevn, sett vekk fra det andre settet som nok preger en del av matchstatistikken. Og Djokovic fikk kampen inn i sitt spor i det femte settet, med lange dueller. Alt i alt var det slett ikke en ufortjent seier. Men det var en uvanlig kamp, med et underlig kampforløp.

Alt i alt er der surrealistisk at Federer fremdeles spiller på dette vanvittige nivået i en alder av snart 38. Jeg er også imponert over Djokovic, som ikke viser noen som helst alderdomstegn i Grand Slam. Bare å glede seg til US Open, der Federer har noe å bevise etter mange skuffende turneringer de siste årene.

(Innlegget ble redigert 14.07.19 22:08)

SondreOlssonBruvik
SondreOlssonBruvikInnlegg: 566
14.07.19 22:11
Skraevadottir: Nei, Sondre, Federer vant også flere poeng i 3. sett, som han tapte

Skjønner ikke helt hvor du vil hen med dette her. Federer dominerte kun ett sett og det var det andre. Utover dette var det svært jevnspilt og Djokovic var bedre i de avgjørende øyeblikkene, men det finner du ikke på noen statistikk.

Kundera
14.07.19 22:26
SondreOlssonBruvik: Djokovic var bedre i de avgjørende øyeblikkene, men det finner du ikke på noen statistikk.

Joda, det ser vi ut av sluttresultatet :)

SondreOlssonBruvik
SondreOlssonBruvikInnlegg: 566
14.07.19 22:47

Hehe ja, det gjør vi. Jeg er likevel uenig i at Federer dominerte kampen. Bedre? Kanskje. Dominant? Nei.

Garrincha58
14.07.19 23:08

Fantastisk og jevn kamp. Ikke mer å diskutere. Tilfeldigheter og ekstreme marginer avgjør i dag. Og selvsagt at Djokovic nekter å gi seg og gjør alt riktig på matchballer imot. 

Folk sutrer fortsatt over at Brasil ikke vant i 82, og det samme vil folk gjøre over dagens kamp. Men sånn er idrett. Den er brutal!

Fortsatt vondt i magen og litt svimmel her jeg ligger å prøver å se på en Netflix film. Men tankene går hele tiden tilbake til matchball og hva om hvis om serve og volley osv..... :)

(Innlegget ble redigert 14.07.19 23:09)

Redondo66
Redondo66Innlegg: 6280
15.07.19 09:12

I etter på kloskap hvorfor ikke på match ball går for ace på andre service og påfølgende poeng

rett før Federer server to ace på rad for å komme til matchball, prøver på tredje på rad på første service men spiller "trygg" andre service 

at Federer treffer på linja service en av tre ganger er ganske sannsynlig

Kundera
15.07.19 21:30

For alle, men særlig for de av dere som ikke liker Novak, se de første 10-12 minuttene av pressekonferansen etter triumfen i går. Makan til gode, utfyllende og reflekterte svar har jeg sjelden hørt fra en idrettsutøver.

Han analyserer matchen, opplevelsen av atmosfæren der 90 prosent heier på Roger, forteller om de mentale forberedelsene, sin egen innstilling til GOAT og også litt om kampen om GOAT.

Og Skraeva: Han roser Roger og er fullstendig klar over at matchen kunne fått et annet utfall. 

Klikk for å gå tilbake til toppen