Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kroppstyper før og nå

NYTT TEMA
BorisA
BorisAInnlegg: 2825
20.07.19 21:12

Jeg er en som ikke har spesielt god greie på tennis, men som har fulgt idretten med interesse siden 1978. Det startet altså med Borg, McEnroe og Connors som de største stjernene.

I går var jeg inne på YouTube og så highligts fra Wimbledon finalen 1982 mellom Connors og McEnroe. Og det som slo meg var at de virket så utrolig spinkle og egentlig utrente sammenlignet med dagens spillere. Jeg tviler ikke på at de trente som bare rakker’n også i 1982, men sikkert annerledes og med mye mindre styrketrening.

sexxes
sexxesInnlegg: 13102
21.07.19 16:26

Tror nok også at en del av spillerne den gang kanskje tok seg en fest eller to mer enn dagens spiller. Det var vel en del historier om det. Kan ikke se at det kommer så mange fyllehistorier om Djokovic, Federer og Nadal.

Er nok spillere bak dem som do kan skeie litt mer ut. Kjenner en som måtte hjelpe en amerikansk spiller inn i drosje en sen kveld. Overraskende nok ble han kjent igjen ved senere anledning. En temperamentsfull spiller med en ennå mer temperamentsfull kone :)

Skraevadottir
SkraevadottirInnlegg: 23237
22.07.19 09:55
BorisA: I går var jeg inne på YouTube og så highligts fra Wimbledon finalen 1982 mellom Connors og McEnroe. Og det som slo meg var at de virket så utrolig spinkle og egentlig utrente sammenlignet med dagens spillere.

Satt litt på spissen, selvsagt, men det er nok noe i det. Connors var jo veldig bra trent i forhold til andre på den tida han var aktiv, men han er nok ikke i nærheten om en sammenligner ham med de beste i dag.

Det er jo plass til mange ulike kroppstyper i tennis, men hvis en skal ta suksess i betraktning, har de aller beste som regel vært ca. 185-190 cm høye og forholdsvis atletisk bygd. "The Big Four" er jo et perfekt eksempel på det; disse gutta har jo dominert tennisen i godt over et tiår nå, og alle faller innafor denne kategorien. Likevel ser vi at de ikke har helt like kroppstyper.

Andy Murray (190 cm, 84 kg)
Novak Djokovic (188 cm, 77 kg)
Rafael Nadal (185 cm, 85 kg)
Roger Federer (185 cm, 85 kg)

Djokovic er ganske tynn i forhold til de andre, men er selvsagt enormt godt trent og har musklene som behøves, samtidig som han har den vanvittige mobiliteten og fleksibiliteten. Murray har også en forholdsvis slank figur, men har kraftigere armer og bein enn Djokovic, men er jo ikke så ulik, egentlig. Federer og Nadal er en del kraftigere; spanjolen ser kanskje større ut pga gigantiske biceps, men Federer er bredere. Begge har veldig kraftige bein. Alle er uansett atletisk bygd, verken for høye, for lave, for tunge eller for lette (selv om Djokovic egentlig er på grensa her), og de er alle helt ekstremt godt trent.

Tennisen er mye mer basert på styrke og kondisjon enn tidligere. Björn Borg var en av de første som tok fys-trening på alvor, men jeg tror han måtte ha trent mer styrke for å henge med i dag. Dagens spillere er ekstremt sterke, i tillegg til at de er raske og utholdende. Dette kommer særlig godt fram mot slutten av Grand Slam-turneringene. F. eks Wimbledon-finalen i år. En må være helt vanvittig godt trent for å være med på det kjøret der. Da holder det ikke bare med kondis og hurtighet, for en må være sterk for å kunne gjennomføre hele kampen teknisk og muskulært. En spiller som McEnroe kunne aldri ha trent på samme måte og hatt noen som helst sjanse i dag.

En veldig godt trent spiller på 185-190 cm og 80-85 kg er perfekt for tennis.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg