Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Roland Garros 2021

NYTT TEMA
GoingKronos

GoingKronos
10.06.21 20:33

Det som mangler i kvalitet tar det igjen med drama i det minste. Verdt hver krone i dag.

Og ryktene sier at Hawkeye sa at den var ute.

(Innlegget ble redigert 10.06.21 20:34)

joddelidei

joddelidei
10.06.21 20:37

Hvor mange ulike slamvinnere er det på kvinnesida de siste 5 åra egentlig? Syns det er en spiller jeg aldri har hørt om som vinner hver gang jeg. 

Kundera

Kundera
10.06.21 21:08
drazyc: Mine tips for morgendagen: Nadal slår Djokovic i fire sett.
Tsitsipas slår Zverev i fire sett

Jeg legger hodet på stabben og tipper Novak mot Sascha i finalen.

Hvorfor?

Inntil tie breaket i går, da han plutselig choket i egen serve på 5-4, spilte Novak sin beste grustennis på flere år, og han har hatt en litt annerledes vårsesong i år hvor han har spilt færre turneringer enn vanlig og lagt en plan for å peake grusformen til Paris. I tillegg synes jeg Rafa er mer ustabil på det jeg kan huske på grusen - toppnivået er like høyt, men han har lengre perioder enn vanlig der han gjør uvanlig mange feil til han å være.

Sascha tabbet seg nesten ut i første runde, men etter det har han vært nærmest utilnærmelig. Serven er stor og stort stabil, og han har et voldsomt trøkk i grunnslagene sine, samtidig som han slår relativt få upressete feil. Han virker også rolig og sikker på seg selv på banen, og jeg synes også han løper bedre enn tidligere. 

Tipper to femsettere i morgen og et slitent finalepar på søndag. 

(Innlegget ble redigert 10.06.21 21:09)

drazyc

drazyc
10.06.21 21:49
Kundera: Inntil tie breaket i går, da han plutselig choket i egen serve på 5-4, spilte Novak sin beste grustennis på flere år, og han har hatt en litt annerledes vårsesong i år hvor han har spilt færre turneringer enn vanlig og lagt en plan for å peake grusformen til Paris. I tillegg synes jeg Rafa er mer ustabil på det jeg kan huske på grusen - toppnivået er like høyt, men han har lengre perioder enn vanlig der han gjør uvanlig mange feil til han å være. Sascha tabbet seg nesten ut i første runde, men etter det har han vært nærmest utilnærmelig. Serven er stor og stort stabil, og han har et voldsomt trøkk i grunnslagene sine, samtidig som han slår relativt få upressete feil. Han virker også rolig og sikker på seg selv på banen, og jeg synes også han løper bedre enn tidligere.  Tipper to femsettere i morgen og et slitent finalepar på søndag.

Jeg synes i grunn både Djokovic og Nadal har vært litt ujevne. Djokovic var helt vilt bra mot Cuevas i andre runde. Men mot Musetti synes jeg han var veldig ujevn. Ikke direkte dårlig i de første to settene, men ubesluttsom. Berrettini er en bra matchup for Novak, så usikker på hvor mye man kan lese ut av den kampen.

Nadal på sin side spilte brukbart de første tre rundene før han virkelig hevet seg mot Sinner. I kvartfinalen var han igjen ujevn, men Schwartzman i god form er en tøff motstander på grus.

Det interessante er at Nadal har vunnet alle kampene mot Djokovic etter sitt 2017-comeback, mens Djokovic har vunnet alle kampene på andre dekker. I fjor spilte Rafa en glimrende taktisk kamp, med mange backhander opp langs linjen istedenfor cross og korte vinkler i forehand. Vi får se om Djokovic har planlagt noe nytt som motsvar i morgen. :)

Ja, Zverev-Tsitsipas er åpen. Men grekeren har faktisk hatt et brukbart tak på Zverev, selv om Zverev vant det aller siste oppgjøret. Jeg tror Tsitsipas er den beste grusspilleren av dem, og derfor vinner i morgen. Vi vet også at Zverev kan være ujevn i andreserven, og det kan han ikke tillate seg mot Tsitsipas. Synes faktisk grekeren returnerte glimrende mot Medvedev.

jonsalars

jonsalars
10.06.21 22:19

Kom fram til at 12 ulike kvinner har vunne GS siste 5 år. Litt mindre dei 5 åra før. Så her gjeld det å halda ut lenge nok.

Kanskje håp om at det ikkje vert overkjøring i år. Begge ser ut til å ha bra nerver. 

unitedkid1902

unitedkid1902
10.06.21 22:29
Lala20: Når man ser hva f.eks Djokovic må gjennom for å vinne denne tittelen, både i form av motstandere, krav til presisjon

Man kan fint dra frem argumentet med 5 v 3 sett, men akkurat med motstandere og presisjon virker jo litt spesielt å dra frem. Man kan ikke drive å sette premiene etter feltet som stiller i turneringa. Om de tre store la opp på mandag, så skal man vel ikke begynne å snakke om urettferdighet for at Wimbledon-vinneren vant like mye penger som Djokovic året før selv om Djokovic møtte hardere motstand?

Kundera

Kundera
10.06.21 22:33
drazyc: I fjor spilte Rafa en glimrende taktisk kamp, med mange backhander opp langs linjen istedenfor cross og korte vinkler i forehand. Vi får se om Djokovic har planlagt noe nytt som motsvar i morgen. :)

Jeg tror ikke Novak prøver på noe annet i morgen enn det han tidligere har slått Rafa med på grusen. Tunge slag midt i banen med god lengde, helst ikke mer enn max en halvmeter innenfor grunnlinjen. Problemet er selvfølgelig at dette er et marginalt spill - i finalen i fjor slo Novak ofte en desimeter eller to for langt.

Slår Novak for kort mot Rafa, blir han spist levende. Mot Berrettini lyktes han godt med samme lengdetaktikk, og da slo italieneren feil etter feil.

I det hele tatt er jo Novak en relativt kjedelig og defensiv spiller og virker ikke å like å ta for store sjanser. Det gjør han stort sett når han er irritert eller veldig hardt presset, og da har han jo en vodsom snert i forehanden sin og lykkes ofte med offensiven. Skulle gjerne sett han bruke den snerten litt oftere - på den annen side har det defensive spillet gitt ham 18 GS.

Skraevadottir

Skraevadottir
10.06.21 22:33

Reprise av Ruud-Federer på Eurosport nå. 

GoingKronos

GoingKronos
10.06.21 23:06

Oddsmarkedet mener Nadal og Tsitsipas har omtrent likeverdige sjanser å ta seg til finale, Nadal kan man få 1,37 i odds på at slår Djokovic og greekeren står i 1,40.

Tror mitt hyggespill blir at begge kampene går til minst 4 sett. 

drazyc

drazyc
10.06.21 23:58
Kundera: Tunge slag midt i banen med god lengde, helst ikke mer enn max en halvmeter innenfor grunnlinjen. Problemet er selvfølgelig at dette er et marginalt spill - i finalen i fjor slo Novak ofte en desimeter eller to for langt.

Nja, det er vel ikke helt det Novak har holdt på med de gangene han har slått han. Nadal er en mester i å komme rundt med forehand og kan med sin spinn lage vinkler fra omtrent hvor som helst. Hele nøkkelen for Novak er spinn og trykk mot backhandsiden til Rafa. Så fort han ser en kort ball, er det om å gjøre å klinke til crosscourt mot Nadals forehandhjørne, typisk fra egen backhand. Der etterlater Nadal seg ofte et lite tomrom for å komme til med egen forehand.

Problemet i Paris i fjor var at han stort sett havnet på defensiven fra første ball. Ble pushet vekk fra grunnlinjen. Og blir man pushet vekk fra grunnlinjen mot Nadal på grus, gjerne bare en meter eller to bakover, så taper man. Så enkelt er det. Nadal knuste Djokovic i dueller som var under 5 slag.

En av nøklene for Djokovic er å unngå forehanden til Rafa direkte fra retur. Lettere sagt enn gjort på grus, der ballene spretter høyt opp fra underlaget og sliceserven til Rafa er tøffere å returnere. Samt at Nadal kommer enklere rundt egen backhand på grus, pga mer tid og eminent fotarbeid for grusbaner.

(Innlegget ble redigert 10.06.21 23:59)

Skraevadottir

Skraevadottir
11.06.21 07:34
drazyc: Nadal er en mester i å komme rundt med forehand og kan med sin spinn lage vinkler fra omtrent hvor som helst. Hele nøkkelen for Novak er spinn og trykk mot backhandsiden til Rafa. Så fort han ser en kort ball, er det om å gjøre å klinke til crosscourt mot Nadals forehandhjørne, typisk fra egen backhand.

Ja, og han har gjerne også gått rundt og slått inside out med sin forehand på det siste slaget. I hvert fall gjorde han det mye i de årene hvor han kunne dominere litt mer mot Nadal på grus. Da ble det mange vinnere.

drazyc

drazyc
11.06.21 09:24
Skraevadottir: Ja, og han har gjerne også gått rundt og slått inside out med sin forehand på det siste slaget. I hvert fall gjorde han det mye i de årene hvor han kunne dominere litt mer mot Nadal på grus. Da ble det mange vinnere.

Ja, om han har tid til det, så kan det være lurt. Lettere å få vinkelen han trenger. Jeg synes det er litt det som har endret seg de siste årene, særlig etter Rafas comeback i 2017 - han spiller mer aggressivt og er ikke interessert i de lange duellene like mye som før. Dermed blir det også vanskeligere for Djokovic å diktere når de møtes. Nadal tar flere sjanser også om han blir stående for lenge i backhandhjørnet sitt. I disse 2011-kampene, hvor de møttes i et utall finaler, var det ekstremt lange dueller, der Nadal ble presset lengre og lengre tilbake på banen før Djokovic satt vinneren, typisk mot forehandhjørnet til Nadal.

drazyc

drazyc
11.06.21 09:48

Det er for øvrig interessant at Nadal med seier mot Djokovic utligner resultatene mellom dem til 29-29. Nadal hadde først et solid overtak i oppgjørene mellom dem, før Djokovic fikk det store overtaket i 2011. Deretter overtok Nadal litt initativet i en mellomfase 2012-2013, før Djokovic dominerte mellom dem igjen frem til 2016 (i denne fasen overtok Djokovic ledelsen - Rafa hadde problemer med tennisen sin i 2015-16). Etter comebacket i 2017 er det 5-3 til Rafa, men det er kun seire på grus.

drazyc

drazyc
11.06.21 09:51

Sånn er det med disse oppgjørene mellom de tre store. I store deler av karrieren har Nadal vært Federers nemesis. Men dette snudde fullstendig fra 2017. I starten av karrieren hadde Federer god kontroll på Djokovic, før dette gradvis har snudd andre veien. De siste årene har Djokovic vært Federers store problem (selv om jeg føler det ikke er helt i samme kategori som kompleksene han hadde mot Nadal tidligere). Federer hadde også en periode i 2010-2013 der han slet veldig mot Murray. Men han fikk senere veldig godt tak på skotten.

Magnific

Magnific
11.06.21 14:52

Deilig med mye folk på semiene!  To relativt klare favs i Nadal og Tsitsipas på oddsen.  1.40 på begge.    Jeg tror også at disse to avanserer, og jeg tipper at de gjør det forholdsvis greit.  3-1 i begge kampene ? 

Skraevadottir

Skraevadottir
11.06.21 15:09

Tsitsipas bryter umiddelbart.

Magnific

Magnific
11.06.21 15:12

Zverev ikke uventet i krabbegir ut av startblokkene og blir brutt med en gang.

unitedkid1902

unitedkid1902
11.06.21 15:19

Kommentator melder 35% sjanse for at Nadal vinner turneringa. Hadde vel gitt han en del mer enn det allerede fra første runde

Skraevadottir

Skraevadottir
11.06.21 15:19

Ola skal komme tilbake til det Bentzen

Tranquillo

Tranquillo
11.06.21 15:20
Skraevadottir: Ola skal komme tilbake til det Bentzen

Grusomt kjedelig kommentator. Francke burde kommentert alt som er.

lok1

lok1
11.06.21 15:21

Har ikke hørt Sverre på en stund?

GoingKronos

GoingKronos
11.06.21 15:39

Lite kvalitet i dette første settet, la oss håpe det tar seg opp.

drazyc

drazyc
11.06.21 15:40

Stefanos tar første sett uten å imponere like mye som i kvarten. Mye mer nøling, tar ikke tak i ballen på samme måte. Tror det er en del nerver ute og går.

Skraevadottir

Skraevadottir
11.06.21 15:43

Liker Ola, jeg! Francke selvsagt best, men Ola en god nummer to for meg. 

drazyc

drazyc
11.06.21 16:00

Tsitsipas er ikke i nærheten av samme nivå i dag. Mange enkle misser med forehand, dårligere fotarbeid.

GoingKronos

GoingKronos
11.06.21 16:01

Rett og slett to dårlige tennisspillere utpå der nå.

Skraevadottir

Skraevadottir
11.06.21 16:02

Men brøt tilbake nå... 

Skraevadottir

Skraevadottir
11.06.21 16:07

Føler at Tsitsipas skrur til nivået litt her nå.

Skraevadottir

Skraevadottir
11.06.21 16:11

Ja da, nytt break!

drazyc

drazyc
11.06.21 16:12

Ikke den beste kampen foreløpig. Zverev meget ujevn. Tsitsipas beveger seg bra på defensiven, noe som sikrer han et nytt break i andre sett. Dette nivået holder ikke i en finale!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg