Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tilbakebetalingsprosent - Tbp

NYTT TEMA
Campania
CampaniaInnlegg: 1941
20.10.10 17:05

Noen som kunne gitt en kort forklaring på hvordan et regnestykke ser ut og hvordan dette fungerer?

sungod
sungodInnlegg: 6861
20.10.10 19:01

Du setter 100 kroner på en kamp som har odds på 1,18. Du vinner 118 kroner. Tbp'en din er 118%. 

Er ikke verre enn total gevinst / total innsats = tbp. 

Campania
CampaniaInnlegg: 1941
20.10.10 20:19
sungod: Du setter 100 kroner på en kamp som har odds på 1,18. Du vinner 118 kroner. Tbp'en din er 118%.  Er ikke verre enn total gevinst / total innsats = tbp. 

Takk for svar, men nå siktet jeg til verdivurdering. Altså for å skjekke om bookiene setter "riktige" odds i forhold til resten av markedet. Er svært kunnskapsløs på området, men om jeg har fortstått riktig så går det vel ut på at dersom Tbp er over 100, er spillet spillbart.

sungod
sungodInnlegg: 6861
20.10.10 23:32
Campania: Altså for å skjekke om bookiene setter "riktige" odds i forhold til resten av markedet. Er svært kunnskapsløs på området, men om jeg har fortstått riktig så går det vel ut på at dersom Tbp er over 100, er spillet spillbart.

Her er du vel midt i essensen om hvordan man tjener penger på oddsen. For en del år tilbake spilte jeg mye og var også en ekspert på en norsk oddsside, da sammenlignet jeg oddsen på x antall sider og dersom noen avviket var det en god grunn til videre analyse. Men, det er nå ikke sånn om at hvis en bookmaker avviker så er det automatisk et verdispill. Dessverre så har bookmakerene med årene blitt feigere og feigere og støtter seg oftere til andre siders vurderinger som gjør at avvikene blir færre og mindre. 

Det er også nettsteder som hjelper deg med verdivurderingen. Tip-ex ble hyppig brukt av meg. Nå har de jaggu meg oppgradert sidene deres også, på tide. Her er odds fra Tippeligaen.

http://www.tip-ex.com/ocpage.php?type=ochtml&g=gi_6252&d=2010-10-20%2021:16:01|2010-10-27%2021:16:01&ot=0,1,3,4,5

Forøvrig er det ikke en direkte korrelasjon mellom verdi og tbp. Som du ser på Tip-ex er det, hvis man tar den beste oddsen for hjemme, uavgjort og borteseier på en gitt kamp, kamper med 99% tbp, men dere flere utfall kan ha verdi likevel i forhold til resten. 

MVBasten3
MVBasten3Innlegg: 9575
04.11.10 02:04

Regnestykket blir slik for et HUB bet: 100 / ((1/H-odds)+(1/U-odds)+(1/B-odds)) = tbp.

Valdriss
ValdrissInnlegg: 7509
04.11.10 11:40

Med all respekt for sungod ( naar ser vi deg i oddskonken igjen forresten? )  og alle andre som har drevet dette litt proff.
For oss som spiller for mindre beloep, ja uansett, saa er det verdi i et spill uansett tbp.  Hva bookien mener er jo uten betydning for meg hvis jeg bestemmer  meg for at den kampen skal jeg sette U paa !  Forstaar dere?
Men selvsagt spiller jeg der oddsen er hoeyest paa den kampen.
Dagbladets tippeside maser jevnt om tbp og at " vi mener at osv. og vil hele tiden forandre NT,s odds.   De tipper likevel
feil like ofte som meg, jo faktisk oftere.  Grunnen er enkel, heldigvis, fotball er ikke bare statistikk og matematikk !

Personlig har jeg absolutt ikke noe favorittlag eller spiller, det
tror jeg er en stor fordel, naar jeg leser alle innlegg her hvor
mange ryker paa sine favoritter, keep smiling boys !

Uansett innsatsbeloep osv.  Lykke til med dine tips !

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg