Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Odds - Hjelp

NYTT TEMA
_9
_9Innlegg: 1684
01.06.11 00:39

Hvordan fungerer brøk-odds i forhold til vanlig odds?

Har aldri brukt brøk-odds før, og lurer på hvordan en rekner dette.
Hadde vært greit om det var slik at 1/5 var èn femtedels sjangse, men når det blir brukt odds som 5/4 osv detter jeg ut.

Håper noen kan forklare dette, helt sikkert enkle systemet, til en sjel som aldri har brukt dette systemet før.

Johnsli
JohnsliInnlegg: 13863
01.06.11 00:56

Nå har ikke jeg brukt dette systemet selv heller, men av det jeg husker fra mattetimene skulle man dele det første tallet (teller) med det siste (nevner). 5/4 skulle dermed bli 1.25. Skulle vel ikke være stort verre enn dette...?

WastedYears3
WastedYears3Innlegg: 2542
01.06.11 01:00

"I Storbritannia bruker man brøk når man skal regne odds. Man kan for eksempel høre at et lag er 7-1 på å vinne, mens et annet lag er 4-5. Måten dette regnes om til desimaler er å ta det første tallet og dele det på det andre tallet og så plusse på 1. Oddsen 7-1 blir da 7 delt på 1 pluss 1 er lik 8,00. Oddsen 4-5 blir 4 delt på 5 pluss 1 er lik 1,80. Grunnen til at man må plusse på 1 er fordi man i England regner ut hva man faktisk tjener og ikke hva man får utbetalt."

sakset fra wikipedia. ellers kan man vel velge om man vil ha brøk eller desimal odds på de fleste sider?

(Innlegget ble redigert 01.06.11 01:00)

_9
01.06.11 01:40

Det var såpass lett ja. Men da kan jeg hvertfall det:)

Ja de fleste kan det, men ikke alle desverre.

Takk for 2 enkle og gode svar. Tomler sendt.

VivaLV
VivaLVInnlegg: 32130
01.06.11 08:11

Praktisk talt alle sider har jo at man kan velge.

Noen ganger litt bortgjemt i innstillinger (options), ofte synlig i menyer over/under/ved siden av.

Trur enda jeg har til gode å finne en side som ikke har at man kan velge desimal.

http://www.sbrforum.com/betting-tools/odds-converter/

VivaLV
VivaLVInnlegg: 32130
01.06.11 08:16
Johnsli: Nå har ikke jeg brukt dette systemet selv heller, men av det jeg husker fra mattetimene skulle man dele det første tallet (teller) med det siste (nevner). 5/4 skulle dermed bli 1.25. Skulle vel ikke være stort verre enn dette...?

He-he.....

Beklager at jeg er skadefro, men det var tydeligvis værre enn dette.......

Man må altså plusse på 1. Dvs. at 5/4 er 2.25.

Oddsen mellom Portugal - Norge er forøvrig:

Portugal: 4/11

Draw: 3/1

Norge: 6/1

Johnsli
JohnsliInnlegg: 13863
02.06.11 12:49

Vel, som sagt har jeg aldri spilt på slik odds, og det var mer en kvalifisert gjetning fra mi side.

England er uansett et merkelig (eller rettere sagt; annerledes) land, med pund og miles, og også brøkodds hvor man regner netto gevinst i stedet for brutto (de britiske bookmakerne praktiserer vel ikke det samme når de "oversetter" fra brøk- til desimalodds, at man må plusse på 1 selv, regner jeg med...?)

Effenberg10
Effenberg10Innlegg: 596
03.06.11 00:23
_9: Hvordan fungerer brøk-odds i forhold til vanlig odds?

Jeg kan oppsummere det på en veldig enkel måte:

Liverpool are 14/1 to be champions next season. For those of you that don't understand betting, that means if you bet £10, you lose £10.

;)

_9
03.06.11 00:37

Det er vel ingen som tror at Liverpool vinner ligaen nesteår? Det er vel, så vidt jeg vet, heller ikke målsetningen for kommende sesong.
Forøvrig meget sløvt og unødvendig av deg å prøve å forklare dette for meg, 2 dager etter at flere andre allerede har forklart det. Men enkelte trenger kanskje noe mere betenkningstid?

Effenberg10
Effenberg10Innlegg: 596
03.06.11 18:55
_9: Det er vel ingen som tror at Liverpool vinner ligaen nesteår? Det er vel, så vidt jeg vet, heller ikke målsetningen for kommende sesong.
Forøvrig meget sløvt og unødvendig av deg å prøve å forklare dette for meg, 2 dager etter at flere andre allerede har forklart det. Men enkelte trenger kanskje noe mere betenkningstid?

Sur?

_9
03.06.11 18:56
Effenberg10: Sur?

For hva? Jeg har fått den hjelpen jeg trengte i denne tråden for lenge siden, så jeg er strålende fornøyd.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester