Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tippeligaspill

NYTT TEMA
GoingKronos
GoingKronosInnlegg: 47032
16.08.16 13:12
solimor: noen tanker hvorfor det ble så stang ut denne runde??

Det er mye tilfeldigheter, det er ikke hver runde man får overtidsmål i mot, rødt kort og gigantisk keepertabbe - i 3 forskjellige kamper i samme runde (så fikk en keepertabbe med oss i Stavanger).

Så skal jeg ikke sutre for mye, det har vært en veldig god periode så at det blir stang ut denne helga er nå så. Det hadde vært verre om det var dårlige vurderinger, men jeg syns vurderingene av kampene var klart godkjente.

GoingKronos
19.08.16 09:45

Det ble en tung helg der man fikk gjentatte trykker i trynet, og det var mye marginer imot. Hovedspillet røk for første gang siden 11.mai, og totalt bare 1 av 4 spilleforslag inn. Men det positive å ta med seg var at analysene ikke var dårlige, og det gir håp om komme fort i gang med en ny vinnende periode.

Aalesund sitt Molde-kompleks bare fortsetter. Og lite å si på at bortelaget vant, men inntil den gigantiske keepertabben fra Lie så var det tross alt en jevn kamp og en dødball som skilte lagene. Det kan dog se ut som Solskjær er litt inspirert av det som skjer i Vålerenga, laget fremsto klart mer direktespillende og Aafk hadde faktisk ballen klart mest i kampen. Så vi får se om den nye og enklere stilen gir resultater fremover.

Det ble en underholdende kamp mellom Vålerenga og Brann, ikke helt det verken jeg eller oddsmarkedet så for oss. Så var det en veldig jevn kamp og uavgjort hadde vært fortjent. Men overtidsmål etter dødball der tilfeldighetene styrte gjorde at Vålerenga tok med seg alle 3 poengene. Veldig surt. Vålerenga har fått ekstremt godt betalt de siste rundene, men de viser også at de har kvaliteter når de spiller en direkte spillestil. Og så er det sjeldent å så et så rufset Brann-lag defensivt, Nilsen må nok stramme litt opp før helgas storkamp mot Rosenborg - for spillerne må ikke glemme hva det er som har ført de opp i medaljestriden, det er hardt defensivt arbeid og god struktur. Det var det lite av på Ullevaal-matta lørdag.

Marginene mot stoppet ikke opp der, Tromsø rotet også bort sitt poeng i sluttminuttene med nok en dødball som fikk en tilfeldig styring i mål via en TIL-spiller. Før det hadde de også fått et klønete rødt kort, men kjempet seg tilbake. Nivået på kampen var svakt, det var personlige feil begge veier og jeg syns det mer er regelen enn unntaket på Haugesund-stadion at vi ser enorme brølere. Her var Haugesund best den første halvtimen, mens TIL etter å ha kommet under fremsto som det beste laget og de burde selvsagt fått med seg et resultat herfra. Poengene TIL har rotet bort de siste ukene kan bli veldig dyre, men jeg syns fortsatt det er mer kvalitet i Tromsø-laget enn de hardeste konkurrentene i bunnen.

Det vinnende spillet kom i Stavanger der det etter en tam innlending ikke var tvil om at kampen skulle ende over 2,5 mål. Men noe hjelp fikk spillet fra Viking-keeper Austbø på det første målet - han kan vel ikke akkurat skryte på seg sin beste sesong i tippeligaen. Når Viking først kom i gang etter å ha virket veldig tung så var de det klart beste laget, men Stabæk klarer igjen å få med seg et poeng som kan vise seg å bli livsviktig til slutt.

Ellers i runden så spilte Glimt og LSK uavgjort en trøtt affære der nok bortelaget føler at de rotet bort seieren med en stygg forsvarstabbe og de hadde et par gode langskudd i tillegg. Men per nå ser det ut som to lag som vil slite, nå henter Glimt inn nye spillere, så får vi se hvordan det slår ut, men jeg mistenker at tapet av Jevtovic blir å merkes.

Odd sliter fortsatt og det er mest de andre lagene som må ta æren for at ikke Odd er blitt passert på tabellen. Om ikke Odd tar medalje i år så vil jeg kalle sesongen for mislykket, og så får vi se om Fagermo klarer å sikre inn medalje i siste 1/3 av sesongen. Rosenborg vant enkelt selv om det var klare momenter som talte for et Sogndal-resultat, så jeg er fornøyd med min vurdering av å stå over den kampen.

Strømsgodset begynner å komme ned på David Nielsen-nivå og det er en skikkelig formsvikt. Laget er egentlig ikke til å kjenne igjen, det er noe energiløst over hele mannskapet og Start var til slutt ikke langt unna å få sin første seier på snart 14 måneder. Med både medaljekamp og cupspill i høst så trenger Godset å få i gang motoren, særlig på hjemmebane. Jeg tror utvilsomt at akkurat nå hadde klubben hatt behov for en hovedtrener som var til stede.

Tallenes tale:

Hovedspill:

Status 2016:

Spill: 20

Innsats: 200 

Gevinst: 226

TBP: 113

Status Totalt:

Spill: 139

Innsats: 1400

Gevinst: 1672,9

TBP: 119,5

Kelly-prosjektet:

Startsaldo: 1000

Resultat: +159,6(-188,3 sist runde)

TBP: 103,7 (vunnet 4557,6 / innsats 4298)

GoingKronos
19.08.16 15:43

Ny runde og det er endel spennende oppgjør, og jeg syns det er endel lag som er litt vanskelig å vurdere mot hverandre for øyeblikket. Men jeg har funnet 4 spill, der 3 av de er over/under-spill. Innsats 50%, saldo 1159,6.

Vålerenga - Bodø/Glimt (1,55 - 4,88 - 7,50) (1,51 - 2,70)

Oddsmarkedet fortsetter å være sterk i troen på Vålerenga, og jeg fortsetter å være noe skeptisk. De er opplagt i klart bedre form enn Glimt, og spiller for spiller er de bedre. Men prisingen her er fryktelig lav, og jeg tror jeg nesten kan garantere et kampbilde hvor nordlendingene ligger lavt og sier til Vålerenga at de får vise hva dem kan i etablert angrep, mens Glimt selv skal ta kontringene. Altså i stor grad det Vålerenga har hatt suksess med, å la motstanderne styre og kjøre over de på kontringer. Så det her blir en annen type match, og jeg syns det er naturlig å gå på bortelaget. Så har det vært litt overgangsaktivitet helt i slutten av transfervinduet, for Vålerenga sin del så tror jeg ingen av nykommerne er videre aktuelle, mens hos Glimt kan det være store utskiftninger. De har hentet inn fire spillere og skal ikke se bort fra at alle blir endel av kampen her. Halvorsen kan bli kastet rett inn i det siden Jevtovic har forlatt klubben. I tillegg har de hentet inn en tysk stopper med navnet Mockenhaupt fra Kaiserslautern og han går nok rett inn på laget i Brede Moe sitt sykefravær. Så har de hentet inn danske midtbanespilleren Alexander Jakobsen med en fortid i akademiet til nederlandske PSV og en stor sterk spiss i russiske Manzon. Sjelden man ser så store endringer på kort tid, og det gjør kampen vanskelig å vurdere, men samtidig så bør all oppside i denne oddsen være på Bodø-laget. Jeg velger +1.25 varianten, Glimt har bare tapt to bortekamper i år med mer enn 1 mål så det kjennes som det tryggeste valget.

Spill:

Bodø/Glimt (ahc+1.25) - 1,87 Sbobet x 54,45 units (min odds 1,70)

Lillestrøm - Haugesund (2,53 - 3,63 - 2,90) (1,72 - 2,32)

To lag med flere spørsmålstegn enn svar. Haugesund gjorde en god bortekamp mot Stabæk, særlig i 2.omgang hvor forsvarsspillet satt godt. Mot Tromsø hjemme var det ikke imponerende, men uansett har de fått to seiere på rad og de er i en behagelig sits og de er for fullt med i medaljekampen. Lillestrøm tok et viktig poeng med seg fra Bodø, men de var så nær 3 poeng at det nok var litt bittert. På pluss-siden kan det sies at de gjorde to godkjente omganger på rad, og det defensive også her satt godt. Jeg syns 1x2-oddsen ser riktig ut, men jeg er fristet til et underspill. Kampen er viktig for begge lag, og jeg syns begge lagene ser bedre ut defensivt enn offensivt for tiden. LSK er inne i overlevelse-modus og jeg forventer at de vil være kyniske her og om vi får se et defensivt Haugesund i 4-5-1 her så lukter det ikke akkurat mål.

Spill:

Under 2,5 mål - 2,32 Pinnacle x 37,75 units (min odds 2,08)

Sarpsborg - Strømsgodset (2,40 - 3,61 - 3,17) (1,78 - 2,19)

Interessant oppgjør i medaljekampen her, hvor det er lite tvil om hvilket lag som er i best form. Det som gjør kampen spesiell er at Strømsgodset har hentet to spillere fra Sarpsborg i det her vinduet, først stopper Glesnes før kantspiller Tokstad også tok turen til Drammen denne uka. Om det vil ha noe å si for intensiteten i oppgjøret er ikke lett å spå, men jeg vil nok helle mot at det i tilfelle er en fordel for hjemmelaget. Foruten om en godkjent 2.omgang i Bergen så er det lenge siden Strømsgodset har vist noe som helst på bortebane, og mot et sterkt hjemmelag i Sarpsborg så bør det bli vanskelig. Mulig at formen til Sarpsborg er på retur, det er først og fremst problemer med å score mål som har preget laget og det kostet de 3 poeng mot Vålerenga i en kamp de var spillemessig best i. Hos mine bookies er 2,31 høyest og jeg står over spill, men de som kan spille hos Mansion eller Unibet til 2,40 så er det verd en liten innsats.

Brann - Rosenborg (3,55 - 3,70 - 2,30) (1,90 - 2,07)

Rundens storoppgjør, og spesielt oppgjøret mellom disse lagene i Bergen bruker å gi litt ekstra temperatur. Så kommer Rosenborg fra tur til Østerrike i midtuka der det ble et nytt tap, men de har fortsatt sjansen til å ta seg videre og den kampen vil opplagt være viktigere enn denne her. Så får vi se om det blir noe rullering. Uansett oddsen ser for meg riktig ut, Brann er gode hjemme, og det er korrekt at Rosenborg for første gang på lenge gir godt over 2 i odds for seier. Men det virker å være en nivåforskjell mellom Rosenborg og røkla som gjør at jeg ikke er videre fristet å spille mot dem. Ingen spill her.

Molde - Odd (2,11 - 3,79 - 3,53) (1,66 - 2,33)

Det her kan vel om vi er snill kalles en medaljekamp, skulle Molde vinne her så vil de bare være 4 poeng bak et Odd ute av form og da er det selvsagt muligheter å ta igjen Telemarkslaget med 9 kamper igjen å spille. Men det er to lag som har slitt i det siste, Molde er kanskje over den verste formsvikten og har realitetsorientert seg med å spille enklere og mer direkte. Så møter de et Odd lag ute av form, det er litt merkelig at det kan knyte seg så i et spillemønster de er så vant til. For meg er det her et greit oppgjør å holde seg unna, jeg stoler ikke på noen av lagene for tiden.

Stabæk - Aalesund (1,80 - 4,08 - 4,76) (1,63 - 2,38)

Et skikkelig bunnoppgjør mellom to lag som i det minste resultatmessig gjør det bedre nå tidligere i sesongen. Stabæk blir klare favoritter, og jeg er enig i at de fremstår som bedre enn Aafk og sunnmøringenes resultater på bortebane er svake - at det er kamp på naturgress er neppe en fordel, sist gang tapte de 6-0 mot Brann på det underlaget. Men til under 2 i odds så kan jeg ikke stole på Bærumslaget. Jeg står over spill.

Start - Sogndal (3,32 - 3,53 - 2,31) (1,97 - 1,95)

To lag som ikke lengre har så mye å spille for, Sogndal må ta noen poeng til for å være sikret å overleve, og det her nok en av de beste mulighetene de ser for seg. Jeg syns oddsen på 1x2 er helt grei. Men jeg liker et overspill her, jeg tror det er to lag som tenker seier, og det kan bli en åpen match. Start har etter ferien gått over 2,5 mål i alle hjemmekampene, og selv om Sogndal har vært et typisk underlag på bortebane så har jo det mer med at de legger opp en defensiv taktikk mot lag de føler seg underlegne. Her er det ikke tilfelle. I tillegg så tror jeg savnet av Sarr vil gjøre at laget vil være i mer målrike kamper utover.

Spill:

Over 2,5 mål - 1,95 Pinnacle x 54,20 units (min odds 1,75)

Tromsø - Viking (2,60 - 3,54 - 2,88) (1,92 - 2,03)

Tromsø står fortsatt uten seier hjemme siden 1.mai, og skal de overleve så må de begynne å ta mer poeng på Alfheim. Så har de vært ganske uheldig at det ikke er blitt noen seier, men det er slikt som setter seg på psyken. Uansett Viking er et godt bortelag og kan sikkert straffe et TIL-lag på kontringer her. Så for meg er 1x2-oddsen riktig, men igjen så vil jeg anbefale over-spill. Både Viking og Tromsø har gått over 2,5 mål i 4 av de 5 siste kampene. Og det er ikke tilfeldig. Tromsø er bedre offensivt enn defensivt, og Flovik innså etter vår sesongen at de ikke kunne forsvare seg til ny kontrakt så nå er det et langt mer offensivt lag som stiller til kamp. Viking er først og fremst svekket defensivt, det er tynt og jeg forventer at det fortsetter å bli mer mål i deres kamper nå i høst enn det var i vårsesongen.

Spill:

Over 2,5 mål - 1,92 Sbobet x 45,25 units (min odds 1,75)

GoingKronos
19.08.16 15:52

Hovedspill:

Start - Sogndal, over 2,5 mål - 1.95 Pinnacle

Ble overrasket av oddsen her, greit at Sogndal stort sett spiller under i sine bortekamper. Men å møte Start borte er ikke en normal bortekamp. Her ser de på seg selv som favoritter og vet at 3 poeng her så godt som sikrer ny kontrakt i tippeligaen allerede i august. Start har ingenting å tape, de kan angripe og vet at det her er en av de beste sjansene de får denne sesongen å faktisk få en seier. Og de føler jo at de er nært hele veien uten å få resultat.

Og der Sogndal har vært et underlag borte, så har det stort sett alltid vært målfester for Start på hjemmebane og jeg syns den statistikken er viktigst. Så skal vi huske på at Sogndal mistet sitt midtbane-anker i Sarr og jeg tror de er klart svekket defensivt, så det er mulig at det vil bli mer målrike matcher fremover med laget fra saftbygda.

GoingKronos
26.08.16 09:52

En runde der 3 av 4 spill sitter, men hovedspillet er det som ryker. Bedre enn det motsatte, men jeg kommer nok aldri å være helt fornøyd med en runde hvor hovedspillet ikke sitter.

Sogndal tok en tidlig ledelse, og bestemte seg med en gang for å prøve å ri inn ledelsen i 83 minutter mot ligaens bunnlag. En helt uforstående taktikk, som også kostet laget 2 poeng til slutt. Kampen holdt lav kvalitet, begge lag slo uhorvelige mengder med feilpasninger og ingen av lagene virket å ha en offensiv plan. Det var rett og slett fryktelig kjedelig å se på helt til Start utligner. Da tar kampen litt fyr og vi får to store Sogndal-sjanser på overtid, men dessverre ingen mål. Det hadde ikke vært en fortjent gevinst, men jeg hadde tatt pengene som tort og svie for å måtte overvære en slik møkkakamp.

Nye Glimt fikk med seg et poeng fra hovedstaden, og det var vel egentlig helt greit og kampbildet ble ganske så nøyaktig slik jeg så for meg i forhåndsanalysen. Av de fire nykommerne som fikk sjansen i kampen så fremsto Stopper Mockenhaupt som den beste, og det var også den signeringen som er viktigst at slår til om Glimt skal overleve. Vålerenga er i dytten, når Juklerød scorer to slike mål i to kamper etter hverandre så vet man at laget er i flytsonen.

Lillestrøm mot Haugesund var en fryktelig kjedelig match de første 45 minuttene, knapt noen sjanser utenom målet. 2.omgang åpner det seg mye mer og jeg følte meg egentlig aldri trygg på underspillet før dommeren blåste av matchen. Det mest interessante skjedde på styrerommet på Åråsen i dagene etterpå, der LSK-trener Runar Kristinsson får fortsette til tross for at halve styret ville fjerne han og det kun var styreleders dobbelstemme som hindret islendingens avgang. En helt håpløs situasjon, og slår man opp skyte seg i foten med en bazooka i leksikon så vil LSK-logoen være klistret over hele artikkelen. De skal dog ha flere styremøter i ukene som kommer, så det skal vel bare et tap til så blir det flertall for mistillit. De skal ha inn mental trener i sprellemannen Erik Soler, det eneste positive å si om det er at han i det minste i motsetning til psykologer flest vet hva det vil si å spille fotball på et høyt nivå.

Tromsø vant endelig på hjemmebane igjen, og det var helt fortjent mot et Viking-lag som fremsto overraskende energiløst. Spørsmål om vi begynner å nærme oss punktet der alt det utenomsportslige begynner å påvirke laget og moralen. Sverrisson forsvant denne uka, i tillegg så fikk tre som jobber i støtteapperatet rundt A-laget oppsigelse, Viking har ikke penger til å opprettholde sin sportslige satsning. Det er trist, og jeg syns det er for mye for langt å forvente at laget skal fortsette å prestere på samme nivået når betingelsene er blitt så mye verre.

Sarpsborg mot Strømsgodset endte med en fortjent hjemmeseier etter at østfoldingene sakte men sikkert tok mer og mer grep om kampen. Det var ikke et spill hos meg, men som jeg skrev i analysen at de som kunne spille hos de bookiene som fortsatt lå rundt 2,40 i odds så var det litt verdi å hente. Strømsgodset gjør vel en helt grei bortekamp, de er ikke bedre for øyeblikket. Med Marcus Pedersen nå i karantene i to kamper og Høiland klarte å bli utvist for 2.laget så er det spisskrise i klubben, og det begynner å se ut som medalje skal bli tøft for Drammenslaget denne sesongen. Da har kanskje Sarpsborg mer grunn til optimisme, og det er en imponerende prestasjon av Geir Bakke og egentlig hele klubben. Det er utvilsomt en av Norges absolutt best drevne klubber og det kan toppe seg med medalje i år.

Toppoppgjøret mellom Brann og Rosenborg ble aldri velspilt, og utover kampen så ble det mer krig, noe jeg trodde skulle være fordel Brann, men det var trønderne som klarte å komme seg tilbake i matchen. Uavgjort syns jeg uavgjort var et rettferdig resultat. I går så røyk Rosenborg ut i siste kvalifiseringsrunde i Europa League, jeg syns de var best over to kamper, men laget mangler endel defensiv kvalitet på internasjonalt nivå og det blir hardt straffet. Blir spennende å se om vi får noen salg de nærmeste dagene, for er det noe tidspunkt det er greit å kvitte seg med spillere så er det nå. Seriegullet er så og si i boks, og uten E-cup så blir det ganske trist og kjedelig høst i Trondheim.

Mest oppmerksomhet fikk dommerskandalen på Røkkeløkka. Det er så uforståelig at en dommer som springer rett ved siden av to spillere som ligger blødende fra hodet ikke stopper kampen, med et påfølgende mål til Molde. Dommer Johnsen, som har hatt en dårlig sesong, fortjener en lang pause nå. Og det er bare for meg å gjenta varslet fra to uker siden "...for meg fremstår det som det er noe galt i dommer-Norge. Det bør sees både på enkelt personer og struktur etter sesongen, vi har hatt perioder hvor dommerne utvilsomt har vært bedre enn spillerne i Tippeligaen, men nå er det annerledes og det er nesten ikke den runden som ikke blir preget av horribel dømming."

Uansett tilbake til kampen der Odd var det beste laget gjennom stort sett hele matchen, og jeg tolker det som klart tegn på at ting er på vei å ordne seg igjen etter en formdupp. At de tapte kampen kan gi gode sjanser til å spille på Skienslaget siden oddsen i står grad påvirkes av resultat og ikke prestasjoner. Molde har fått full pott de siste tre rundene, og er med det for fullt tilbake i medaljekampen, men for at det skal bli medalje så må resultatfremgangen også bli fullt opp av bedre spill. Jeg er ikke overbevist om at det vil skje.

Så ikke Stabæks nedvalsing av Aafk, men det var tydeligvis kvalitetsforskjell på lagene, og det begynner å se mørkt ut for sunnmøringene som sammen med Lillestrøm fremstår som de to svakeste lagene som fortsatt kjemper for å overleve. Det lyktes ikke på første forsøk å ansette en ny assistenttrener, denne gangen en som skal prøve å lære hovedtrener Fredriksen grunnleggende kunnskaper om yrket fotballtrener. Jeg kan ikke si at jeg har helt troen på denne løsninga heller. Om LSK har skutt seg i foten med en bazooka så har Aafk rotet seg inn i en trålpose og det er ingenting som tyder på at de kommer seg ut av den før de drukner.

Tallenes tale:

Hovedspill:

Status 2016:

Spill: 21

Innsats: 210

Gevinst: 226

TBP: 107.6

Status Totalt:

Spill: 141

Innsats: 1410

Gevinst: 1672,9

TBP: 118,6

Kelly-prosjektet:

Resultat: +244,2 +159,6(+84,6 sist runde)

TBP: 105,4 (vunnet 4733,2 / innsats 4489)

GoingKronos
26.08.16 12:52

Siste runden før landslagspausen står for døra og 7 lag kjemper om medaljene bak Rosenborg og 7 lag kjemper om å unngå å rykke ned sammen med Start. Hver kamp er av enorm betydning nå. Spillemessig ikke alt for interessant, det endte på 3 spill med mulighet for et par til om oddsutviklingen går andre vei. Saldo 1244,2 og 50% av kelly i innsats.

Aalesund - Sarpsborg (3,14 - 3,65 - 2,33) (1,76 - 2,25)

Naturlig at østfoldingene blir favoritter på danskebåten, og den lille oppturen som Aafk fikk har ikke vedvart og det er umulig å ha noen som helst tiltro til det som skjer i klubben nå. Sarpsborg er nok ikke i like god form nå som for en måned siden, men de er stabile defensivt og da klarer man ofte å få med seg både et og tre poeng i den jevne tippeligaen. Jeg syns oddsen reflekterer sjansene godt og står over spill.

Strømsgodset - Molde (2,65 - 3,58 - 2,75) (1,70 - 2,30)

Jeg slikket meg litt rundt bunnen når jeg så oddsen på Godset på mandagen, et så godt hjemmelag mot et i beste fall middelmådig bortelag til den oddsen! Men før jeg hadde fått pantsatt huset og hytta så hadde Høiland igjen stjålet overskriftene med et rødt kort på 2.laget og dermed står hjemmelaget uten spiss til det her oppgjøret. Marcus Pedersen ble som kjent utvist for en stygg stempling i sluttminuttene mot Sarpsborg og Thomas Sørum har forlatt klubben til fordel for et liv i Obos. Og når formen er så dårlig som uavgjort hjemme mot Start beviste, så er det for meg naturlig å stå over spill nå. Så er det i grenseland, om oddsen på Godset fortsetter oppover så kan risk-reward endre seg.

Haugesund - Brann (2,52 - 3,47 - 3,00) (1,96 - 1,95)

Medaljekamp og vestlandsderby lørdag kveld. Og som oddsen tilsier så er det en åpen affære. Jeg holder Brann som et lite hakk bedre lag, men Haugesund har hjemmebane og der har de med unntak av feilskjæret mot Sogndal vært gode hele år. Så er de spillemessig et stykke unna det vi så fra de i vår, her er Ekong tilbake, men Kiss er ute med karantene så det kansellerer hver andre ut i mitt hode. Uansett jeg står over spill.

Sogndal - Stabæk (2,08 - 3,67 - 3,78) (1,85 - 2,09)

Jeg syns det ser litt tyngre ut for Sogndal om dagen, ligner litt på det som skjedde i slutten av vårsesongen. De klarte krige seg til poeng, men spillemessig satt det ikke like godt. Stabæk er i en positiv utvikling, og de står med bare et tap etter trenerskiftet. Jeg syns det er gode sjanser for at det fortsetter, den vågale kan prøve seg på en ren U, men jeg går for x2-varianten. Sogndal som favoritt på hjemmebane har bare innfridd en gang (mot Haugesund) mens det 4 ganger har endt uavgjort og en gang med tap (Viking sist). Så her bygger både statistikken og min vurdering av form og kvalitet mot et x2-spill.

Spill:

Uavgjort/Borte - 1,87 Pinnacle x 33,80 units (min odds 1,79)

Bodø/Glimt - Start (1,79 - 4,15 - 4,70) (1,58 - 2,53)

Jeg syns Glimt var positive med sine nye spillere mot Vålerenga, det var ikke bare noe rask de hadde hentet i desperasjon, og kanskje nytt blod er det som skal til for å sette fart på nordlendingene? Nå har de en veldig gunstig oppgave mot bunnlaget Start, men sørlendingene biter fortsatt litt fra seg på bortebane. Uansett, det her er den høyeste hjemmeoddsen vi har sett for et lag som møter Start og det syns jeg ikke står til troende. I tillegg til kvalitetsforskjellen som er mellom lagene så er også motivasjonsfaktoren på Glimt sin side og jeg forventer at nykommerne ønsker å vise seg frem. Så her spiller jeg hjemmeseier.

Spill:

Hjemmeseier - 1,79 Pinnacle x 86,50 units (min odds 1,61)

Rosenborg - Tromsø (1,28 - 6,50 - 12,00) (1,48 - 2,75)

Trønderne røyk ut av E-cupen, og Helland gikk ut med skade. Ikke akkurat en god kveld for Rosenborg. Det skal uansett være klar nivåforskjell på dem og Tromsø som sliter i bunnstriden. Men som alltid er oddsen på Rosenborg så lav at jeg ikke lar meg friste (de som har spilt på trønderne i hver hjemmekamp denne tippeligasesongen har tjent gode penger skal sies) til noe spill. Tromsø er bedre nå i høst enn i vår, men defensivt - særlig på backene - er det enda mye gørr. Jeg står over spill her.

Viking - Lillestrøm (1,80 - 3,96 - 5,17) (1,75 - 2,25)

En veldig vanskelig kamp å vurdere, hjemmelaget har mer enn nok med å stille kamptropp etter salgsbonanzaen i det her vinduet og med støtteapparatet skjært ned til beinet så må vel Jonevret bruke pausen på å blande sportsdrikk. For LSK er det bare kaos, halve styret har ikke lengre tillit til Runar Kristinsson og det er på ingen måte en samling i bunn for laget og det er vanskelig å tro at de plutselig skal begynne å prestere. Jeg holder meg bare unna, for det føles litt som å spille på hvem som er neste i Hotell Cæsar som blir tatt av dage.

Odd - Vålerenga (1,80 - 4,10 - 4,68) (1,67 - 2,33)

Runden avsluttes i Skien der et karantene-utsatt Vålerenga skal prøve å stoppe et Odd-lag som viste prov på stigende form forrige helg. Verken Wæhler eller Larsen er med her og det svekker laget defensivt selv om Berge sikkert blir flyttet ned. Hjemmeoddsen er et lite knepp for lavt til at jeg spiller, men kanskje den vil stige litt frem mot kampstart? Jeg syns dog et overspill er attraktivt her, Odd er over i 4 av de 5 siste hjemmekampene og med et defensivt svekket Vålerenga så kan det fort bli underholdende. VIF har bare spilt 3 bortekamper etter ferien, 2 av de har gått over. Jeg går for over 2,75 varianten, halv gevinst med 3 mål og full gevinst med 4 mål.

Spill:

Over 2,75 mål - 1,84 Pinnacle x 36,15 units (min odds 1,75)

GoingKronos
26.08.16 12:58

Hovedspill:

Bodø/Glimt - Start - Hjemmeseier, 1,79 Pinnacle

Overraskende høy odds på nordlendingene. Faktisk har ingen hjemmelag hatt så høy odds i år når de har møtt Start på hjemmebane. Og jeg er klart optimistisk på Glimt sine vegne etter nysigneringene som gir både styrket førstelag og bedre bredde i troppen. Jeg tror også nytt blod er godt, for mye innavl er ikke bra - selv i Bodø.

Motivasjonsfaktoren begynner å bety endel nå også, Start-spillerne vet de har rykket ned og de vet at det er en landslagspause når den her kampen er over, mens Glimt vet at dette er 3 poeng de må ha og jeg tror vi vil se den forskjellen på Aspmyra søndag.

GoingKronos
01.09.16 12:27

Jeg tar en oppsummering av runden mens jeg enda husker den. Det ble en veldig fin runde, hovedspillet var tilbake på det vinnende sporet og de to andre spillene gikk også inn (dog over-spillet i Odd-Vålerenga med halv gevinst). Så var jeg mer fornøyd med resultatene enn vurderingene, mer om det under.

Bodø/Glimt vinner mot Start som har en alvorlig kronisk lidelse i at de taper kamper der de spillemessig er fullt på høyde. Og særlig i 1.omgang var de klart best og skaper kampens to eneste sjanser. Etter pause begynner de også best, før Glimt tar over et kvarters tid hvor de scorer to kjappe mål og delvis punkterer kampen. Derfra og inn er igjen Start det beste laget. En merkelig kamp, og jeg trodde på en bedre prestasjon fra Glimt enn den tamme versjonen som faktisk stilte til kamp her. Men jeg tar med meg gevinsten, og Glimt tar med seg tre enormt viktige poeng i bunnkampen.

Stabæk gjorde en av sine svakeste kamper under ny ledelse mot Sogndal, mulig det er manglende samspill mellom nylig ankommende signeringene, men det var rett og slett lite som fungerte offensivt. Sogndal var ikke mye bedre, men de skapte de fleste sjansene og når de tok ledelsen så trodde i det minste jeg at spillet skulle ryke. Men et soloraid fra Melling berget gevinsten.

For meg var det mildt sagt overraskende innledning på Odd mot Vålerenga, et hjemmelag så lå lavt uten noe nevneverdig press på ballfører. Dermed var Vålerenga det beste laget i en kamp som absolutt ikke så ut til å bli målrik. Så kom Moas første mål for kvelden rett før pause og dermed skiftet kampen natur, og det var mer enn nok sjanser i 2.omgang til at hele spillet kunne ha blitt vunnet også. Jeg trodde, tydeligvis feilaktig, at Odd var på gang etter kampen mot Molde. Nå må vi heller stille spørsmål om Fagermo bruker for lang tid på å snu en dårlig trend, det er ikke første gang Odd gjør en halvdel av sesongen glimrende og en annen halvdel ytterst svak. Og når noe gjentar seg så bør de sette seg ned å se på hva de gjør feil. For noe er det, de har et så godt lag at en slik kollaps ikke bør skje. Så er de fortsatt med i medaljekampen, rett og slett for at alle lagene bak Rosenborg er ustabile og det kan se ut som at man kan ta medalje på 50 poeng - de siste årene har man trengt 58 og 56 poeng. Så det viser at ligaen i år er jevn om vi tar bort Rosenborg og Start, men kanskje ikke så kvalitetsmessig bra? Jeg liker det som spiller, for der mange ser på det som bingo så gir det meg en fordel når jeg ser minst 6 kamper hver runde og dermed oppdager trender før markedet gjør det. Og tradisjonelt sett så har jo tippeligaen vært nettopp slik vi ser den i år.

Runden begynte med et målrikt oppgjør i Ålesund, der hjemmelaget hadde ballen mye og østfoldingene kjørte alt de hadde på kontringer. Litt overrasket over at Aafk klarte å skape så mye på et Sarpsborg-lag som har virket defensivt stødig i det siste. Uavgjort gjenspeilet nok kampen godt og gjør at Fredriksen sitter minst en runde til i sjefsstolen.

Tunge dager for Strømsgodset, og nå tapte de altså sin første hjemmekamp i serien på over et år. Glad jeg styrte unna denne kampen, tross alt kanskje min beste vurdering denne runden. Og Molde vant i det minste ikke ufortjent, at Godset ikke scoret var selvsagt veldig uheldig, de skapte mer enn nok - men når de ikke har en spiss i laget så var det kanskje ikke helt tilfeldig når alt kom til alt. Molde og Vålerenga har den siste måneden vist at det enkle ofte er det beste, og kanskje mest av alt i en liga som eliteserien der det å veldig ambisiøs i spillestil sjelden betaler seg.

En kjedelig målfest, ikke akkurat en naturlig beskrivelse av en kamp som inneholdt 5 mål. Men jeg syns det er en passende beskrivelse av lokaloppgjøret mellom Haugesund og Brann. To lag som var ekstremt effektive og i første omgang ble det 4 mål på like mange sjanser. To lag som spilte mye langt og fightet hardt for poengene, og Brann måtte i andre bortekamp på rad anse seg som uheldig som tapte oppgjøret. Men Nilsen må nok bruke landslagspausen til å sette forsvarsspillet igjen, for nå har bergenserne gitt bort ledelse i tre kamper på rad og slikt lukter det ikke medalje av. Haugesund fortsetter å ta poeng uten å imponere spillemessig, så tviler jeg vel på at FKH kommer til å bli overvurdert i oddsmarkedet med det første likevel, til det har de nok et litt for lite navn og får for lite oppmerksomhet.

Rosenborg virket veldig energifattig, og de var mer heldig enn dyktig som slo et etterhvert offensivt Tromsø-lag. Trønderne scoret på sin første sjanse, fikk et straffespark og scoret på en kontring på overtid. I flytsonen i hjemlig serie, de skulle nok gjerne byttet bort litt av den flaksen med marginer med seg i Europa. Tromsø er et talentfullt lag offensivt, de kan skape problemer for alle lag i ligaen. Så er ungguttene noe ustabil, og defensivt er det enda mye igjen å hente. Men jeg har rett og slett vanskelig å se at dette laget skal kunne rykke ned.

Jeg så ikke Viking mot Lillestrøm, forsto at det var en jevn og ganske så kvalitetsmessig dårlig match. Og det er vel typisk for et bunnlag at vanligvis så stabile Origi gjør sin andre store tabbe på kort tid. Uansett er et poeng for LSK godt å ta med seg i kampen for å overleve, og så er det vel akkurat nok til at situasjonen rundt Kristinsson bli stående slik den er. Den her landslagspausen er den siste tiden en ny trener kunne fått til å forberede laget sitt skikkelig, og et trenerbytte herfra og ut er mest en mental øvelse. Det trenger ikke være uviktig, det er fullt mulig å skifte trener 3-4 kamper før slutt og få et resultat ut av det. Men da har det lite med det fotballfaglige å gjøre og mer med det psykologiske. For Viking er sesongen stort sett over, og om klubben hadde kunnet det så ville de sikkert permittert både spillere og trenere for å spare lønnskostnader resten av sesongen. Jeg forventer at det kan komme fine sjanser til å gå imot Viking fremover, og uansett så er de jo blitt et stabilt over-lag, så får vi se om markedet justerer for det.

Tallenes tale:

Hovedspill:

Status 2016:

Spill: 22

Innsats: 220

Gevinst: 243,9

TBP: 110,9

Status Totalt:

Spill: 142

Innsats: 1420

Gevinst: 1690,8

TBP: 119,1

Kelly-prosjektet:

Resultat: +357,1 (+112,9 sist runde)

TBP: 107,7 (vunnet 5003,1 / innsats 4646)

GoingKronos
09.09.16 15:43

Så ruller vi videre i tippeligaen, og det skal bli godt å komme seg bort fra den depressive landslagspausen. Jeg og markedet er relativt enige, men tre spill har jeg funnet som jeg er sterk i troen på at gir verdi. Saldo i Kelly-prosjektet er 1357,1 units og innsats fortsatt 50%.

Start - Aalesund (2,48 - 3,69 - 3,00) (1,59 - 2,45)

Runden begynner med et bunnoppgjør i Kristiansand som det ikke er helt lett å vurdere. Spørsmålet man må stille seg er om Start skal være favoritt mot noe tippeligalag, selv på hjemmebane? Jeg syns sørlendingene gjør enkelte habile prestasjoner uten å få betalt, men de beste prestasjonene har vært på bortebane. Aafk har vært forferdelig på bortebane i hele år, og jeg ser ingen gode argument for at det skal endre seg her. Jeg klarer ikke å analysere meg frem til hvem som vil være minst elendig i den her matchen, og da velger jeg den behagelige løsningen med å stå over spill.

Vålerenga - Strømsgodset (2,03 - 3,83 - 3,85) (1,72 - 2,26)

To lag med helt forskjellige formkurver møtes her, og så er spørsmålet om landslagspausen har endret noe på det. Vålerenga er best når de slipper å styre matcher, og usikker på om de får et slikt matchbilde her. Strømsgodset var dårlige i alle faser av spillet før pausen og jeg ser ingen sterke argumenter for at det skal bli mye bedring til denne bortekampen på naturgress. De mangler fortsatt spiss, både Pedersen og Høiland er ute med karantener for dumskap. Jeg syns oddsen gjenspeiler sjansene godt her.

Brann - Viking (2,30 - 3,50 - 3,34) (2,05 - 1,90)

Resultatmessig har det stoppet opp noe for begge lag, Brann har gitt bort ledelse i tre kamper på rad og det må kalles uvanlig for et lag som er så sterkt defensivt. Viking på sin side virker endelig å merke av spillersalgene og den generelle kutten i den sportslige satsningen. Jeg er overrasket over at vi får en så fin odds på bergenserne her, de vinner stort sett alt på hjemmebane og møter et lag ute av form og med lite å spille for. Det er gode sjanser for at Brann fortsetter sin gode hjemmeform. Jeg syns også et overspill her er aktuelt, Viking spiller stort sett over 2,5 mål i hver eneste kamp for tiden og de har knapt forsvarsspillere igjen i stallen. Brann mangler også flere av sine beste defensive spillere som er ute med karantene i Demidov, Heltne Nilsen og Kristiansen, så det er pluss for sjansen for et målrikt oppgjør. Det svekker selvsagt også spillet på hjemmeseier noe, men jeg stoler på at lagmaskineriet til Nilsen fungerer selv uten et par av delene.

Spill:

Hjemmeseier - 2,28 Pinnacle x 74,25 units (min odds 2,00)

Over 2,5 mål - 2,05 Pinnacle x 55,90 units (min odds 1,89)

Tromsø - Sogndal (2,19 - 3,67 - 3,55) (1,95 - 2,00)

Sogndal jager de siste poengene de trenger for å sikre ny tippeligakontrakt. Jeg forventer en kamp der de vil ligge lavt og være mest opptatt av å ikke slippe Tromsø til sjanser. TIL på sin side fikk endelig 3 poeng i forrige hjemmekamp, uten at de imponerte spillemessig. Jeg tror forså vidt at de har nok offensiv talent til å bryte ned dette Sogndal-forsvaret, men samtidig er laget mildt sagt sårbare defensivt. Oddsen virker på meg fornuftig.

Lillestrøm - Odd (3,05 - 3,65 - 2,38) (1,75 - 2,19)

To lag som jeg tror ble glad for landslagspausen, siden både form og prestasjoner har vært dårlig i det siste. Odd er et klart bedre lag og fortjener således favorittstemplet. Men de er ingenting å holde i hånden før de viser bedring, og tidligere sesonger har de også prestert en halvdel meget godt og en halvdel dårlig. Det ser ut til å fortsette på den måten. Under-oddsen er et lite hakk for lavt til spill foreløpig, men om vi kan få oddsen opp rundt 2,25 så er det verd et spill. Lillestrøm har vist en bedring defensivt i det siste, og de var noe uheldig som slapp inn to mål i Stavanger og nå møter de et Odd lag som jeg forventer har fokusert på forsvarsspill i landslagspausen. Men foreløpig avventer jeg spill.

Sarpsborg - Bodø/Glimt (1,65 - 4,28 - 5,65) (1,64 - 2,35)

Sarpsborg blir storfavoritt på hjemmebane mot Glimt, og jeg kjøper det ikke. Sarpsborg har hatt en god periode, men spillemessig syns jeg de siste kampene har vært et skritt tilbake, og selv om de har gode resultater på hjemmebane så blir det ofte jevne kamper. Glimt var ikke gode mot Start, men de vant og for meg er de nok det enkelt laget som har hatt mest glede av pausen. De fikk inn mange nye spillere som ikke var vant til Glimts taktikk og to uker med trening bør føre til fremgang. Og kampbildet bør bli ganske likt det som var mot Vålerenga for to uker siden, at de kan ligge dypt og kontre når muligheten byr seg. Jeg lar statistikken avgjøre at jeg går for ahc+1 varianten her, Sarpsborg har bare i 2 av 11 hjemmekamper vunnet med mer enn et mål og Glimt har bare i 2 av 10 bortekamper tapt med mer enn et mål. Så jeg syns det er en fin forsikring å ta ahc+1 kontra å gå på en ren x2-variant.

Spill:

Borteseier (AHC+1) - 1,82 Pinnacle x 91,20 units (min odds 1,64)

Stabæk - Rosenborg (6,50 - 4,36 - 1,62) (1,68 - 2,34)

Med seriegullet godt ned i fotballshortsen så er det ikke helt lett å vurdere hvordan Rosenborg vil fremstå i de siste kampene av sesongen. Jeg heller til at de bør bli mer offensive når hvert poeng ikke teller, men det er mest en hypotese. Mot Tromsø var de bare heldig og ytterst effektive, og spørsmålet er om formen er på retur, slik den var i fjor høst. Stabæk var også dårlig i sin siste kamp før pausen, men forrige hjemmekamp var etter rapportene å dømme en av deres beste. De har også mange nye spillere inn, så det kan hende et par uker med god trening har hjulpet på samhandling som var mangelvare sist. Jeg står over spill her.

Molde - Haugesund (1,70 - 4,20 - 5,50) (1,61 - 2,55)

Medaljekamp på Røkkeløkka avslutter runden, og for noen uker siden var det ikke en selvfølge at noen av lagene skulle være i posisjon til å ta medalje. Molde har på imponerende måte snudd den dårlige trenden med å spille mer direkte, og så skal det sies at de har hatt marginer som de ikke hadde tidligere i sesongen med seg i det siste. Haugesund er litt det samme, resultatene er bedre enn prestasjonene. Med Forren på skadelista så er det tynt i midtforsvaret til Molde, også Toivio har gjort sitt for denne sesongen. Står over spill her.

GoingKronos
09.09.16 15:57

Hovedspill:

Sarpsborg - Bodø/Glimt - Borteseier (AHC+1), 1,82 Pinnacle

Jeg gir nordlendingene fornyet tillit i hovedspillet etter at de uten å imponere slo Start. Dette blir en helt annen kamp som bør passe dette Glimt-laget bedre. Jeg tror på et kampforløp som ligner på det vi så på Ullevaal mot Vålerenga, og jeg er inne på at Glimt vil være bedre i denne kampen. De hentet et "halvt nytt lag" de siste dagene av overgangsvinduet, og jeg vil mene at den første skikkelig treningsperioden vil gjøre nykommerne godt, både i at formen bør bli bedre og at de blir mer familiær i Glimt sin tydelige spillestil. Sarpsborg har hatt en lengre periode med god form nå, men jeg syns formen virker å være litt på retur selv om resultatene fortsatt er gode. Og vi skal ikke glemme av at de solgte spillere i sommervinduet så de bør være noe svekket pga det.

Og det siste viktige poenget for spillet er at Sarpsborg ikke har vunnet mer enn 2 av 11 hjemmekamper med mer enn 1 mål, og at Glimt har snarlik statistikk med at de ikke har tapt mer enn 2 av 10 bortekamper med mer enn 1 mål. Så det tyder på at det her skal bli en jevn kamp, og jeg syns det er et lett valg å ta forsikringen med pengene tilbake om østfoldingene vinner med akkurat et mål.

GoingKronos
16.09.16 09:30

Det ble en runde der hovedspillet satt enkelt, mens antakelsene om Brann-kampen var feil.

Bodø/Glimt imponerte veldig i Østfold, tross at de kommer tidlig under etter en dødball så stoppet det ikke de fra å gjøre årsbeste på bortebane. Særlig 1.omgang var veldig god, der de kjører kampen og presset Sarpsborg. 2.Omgang ble jevnere, men Glimt så hele tiden hakket farligere ut. Så helt fortjent seier. Det Glimt har fått til på overgangsmarkedet er imponerende, og det var ikke tilfeldig at det var to nykommere som sto for målene. Men best var Mockenhaupt som ser ut som et scoop i midtforsvaret. Sarpsborg er helt sikkert skuffet over egne prestasjoner, det virker som formen er litt på retur og savnet av Tokstads mange løp er stort.

Brann begynte kampen best, men etter hvert så ble det til en stillingskrig der ingen lag var villig til å ta risiko. Det ble rett og slett fryktelig kjedelig. Så er det selvsagt Brann på hjemmebane i jakten på medalje som skal angripe, men verken viljen eller evnen var der, og mot slutten så satt man med inntrykk av at om noe lag skulle vinne så var det Viking. Brann fikk fortjent pipekonsert når de forlot banen, og trener Nilsen sto heller ikke høyt i kurs hos meg. Han er ingen gambler for å si det slik. Men resultatene kan man ikke ta fra han.

Start ledet til pause, og endte opp med å tape 4-1. Det er helt utrolig. Jeg har jo vært ganske positiv til Steinar Pedersen, og ikke holdt nedrykket så mye imot han - Start har ikke et godt nok lag til å overleve. Men han burde ha lært at Start ikke har evnene til å forsvare seg, og legge seg i forsvar i troen om at de i 45 minutter skal klare å holde nullen mot Aalesund var helt urealistisk. Og de ble straffet hardt. Om Aafk overlever så er det verken pga kvalitetene i laget eller taktisk klokskap, det er på ren og skjer innsats og lagmoral. Å se hvordan Bjørn Helge Riise gå foran i krigen er imponerende. En spiller som ikke får den rosen han fortjener.

Vålerenga mot Godset ble heller ingen fotballfest, en jevn kamp der poengdeling var fortjent når alt kom til stykke. Godset må opplagt se på det som fremgang, både resultat og spillemessig. Og til neste kamp har de Marcus Pedersen tilbake. For VIF ser det ut som sesongen nærmer seg over, de må nok ta noen poeng til, men fokuset vil nok rette seg mer og mer mot neste sesong. Disse lagene møtes igjen allerede til uka i kvartfinale i cupen, men da på Marienlyst. Det blir en viktig kamp for begge lag.

Tromsø kjørte over et Sogndal-lag som virker noe sluttkjørt. De har vært kjent for et aggressivt press, men her ble det lett for Tromsø å spille seg igjennom gang på gang, og bare ineffektivitet gjorde at det ikke ble 4-5 måls tap for laget fra saftbygda. Jeg heller endel mot at laget vil få det tøft i avslutningen, og de er nå på 5 kamper uten seier og de er på vei å rote seg inn i bunnstriden. Så bør de selvsagt klare de 4-5 poengene som trengs på de 7 siste kampene, men Bakke bør nok sette seg ned å tenke litt om det er noen grep de kan gjøre for å snu trenden. Tromsø har mye offensiv kvalitet, og jeg syns bare de er blitt bedre og bedre utover høsten i 4-3-3. Yttergård Jensen gir både fysikk og overblikk for spillet, mens Åsen har funnet seg til rette som indreløper. Her var de også gode defensivt, men mistenker vel at det kan ha mest med motstanderen å gjøre. Om vi ikke får svar i helga, så skal Rosenborg få testet Tromsø forsvaret i kvartfinalen til uka.

Jeg var inne på at Rosenborg kanskje var i en liten formsvikt, men de ga svar på tiltale og de kontrollerte kampen mot Stabæk fra start til slutt, og de manglet bare litt på effektiviteten. En sterk prestasjon, som viser at de ikke har planer om å lette på trykket selv om de alt har tatt seriegullet. Stabæk effekt av trenerbyttet ser ut til å ebbe ut, de var dårlig sist mot Sogndal og de hadde ingenting å by på mot trønderne. Håpet for ny kontrakt ligger nok i at de både har LSK og Start hjemme i sesongavslutninga.

Jeg så ikke målfesten på Åråsen, men etter høydepunktene og det jeg har lest om kampen så må LSK se på seg som uheldig som tapte det her. Odd var veldig effektive, og når i tillegg LSK igjen må stille med en keeperreserve som ikke holder mål så ble det stygt. Jeg forstår at slåssing på trening må slås ned på, men det er samtidig litt å ikke ta inn over seg alvoret i situasjonen LSK er i nå. De har ikke råd til å gi bort poeng for å straffe egne spillere, og her kostet nok vrakingen av Origi minst et poeng. Ingen friskmelding av Odd, men de kan kanskje klare å halte seg inn til medalje tross at det er mye som ikke fungerer.

Det var ingen problem å sovne søndagskvelden for de som så på Molde mot Haugesund, en forferdelig kjedelig fotballkamp der Molde aldri får opp tempo i spillet sitt. Selv når Haugesund blir redusert til ti mann så er det ingen engasjement eller vilje i Molde-laget.

Alt i alt en runde med bare en hjemmeseier, kun en favoritt under 2 i odds som vant (Rosenborg) og to 0-0 kamper. Det lå kanskje litt i kortene, for vi har kun hatt 2 kamper etter EM-pausen som har endt 0-0. Vi kan si hva vi vil om tippeligaen, men 0-0 kamper er tross alt sjeldne saker.

Tallenes tale:

Hovedspill:

Status 2016:

Spill: 23

Innsats: 230

Gevinst: 262,1

TBP: 114,0

Status Totalt:

Spill: 143

Innsats: 1430

Gevinst: 1709

TBP: 119,5

Kelly-prosjektet:

Resultat: +301,8 (-55 3 sist runde)

TBP: 106,2 (vunnet 5168,8 / innsats 4867)

GoingKronos
16.09.16 12:56

Ny runde, og jeg syns den ser ganske så interessant ut. Jeg holder fast på en konservativ inngang til spill, og foreløpig er det 3 spill jeg vil anbefale. Saldo 1301,8, innsats 50% av full kelly.

Haugesund - Vålerenga (2,24 - 3,70 - 3,35) (1,68 - 2,33)

Haugesund er for fullt inne i medaljekampen, og de er på fem kamper uten tap nå. Jeg syns det har vært mange jevne og tette kamper for FKH, og det ligger vel i kortene at det skal bli det her også. Vålerenga er jo også på en lang rekke uten tap, og nå bør de få et kampbilde der de slipper å føre kampen. Jeg syns oddsen er grei her, jeg har knapt verdi på et under-spill, men jeg velger å stå over om ikke oddsen fortsetter å øke frem mot kampstart. Rent statistisk er det lite som tyder på en under-kamp, men Haugesund har sett klart bedre ut defensivt enn offensivt, og jeg syns særlig sist hjemmekamp mot Brann der det ble scoret på stort sett alt av sjanser lyver endel.

Tromsø - Lillestrøm (2,00 - 3,85 - 4,03) (1,77 - 2,23)

Det ser ut til å ha løsnet for Tromsø på hjemmebane, med to seiere på rad og sist kamp var kanskje årsbeste på Alfheim. Det unge laget har blitt bedre utover sesongen, og her kan de så godt som sikre seg ny tippeligakontrakt med seier her. Og de møter et Lillestrøm lag som er i krise, de er i dårligst form av lagene som kjemper for å overleve, det er stadig uro rundt trenerspørsmålet og spillerne slåss seg imellom. Jeg har noe verdi på hjemmeseier her, jeg ser ikke helt grunnlag for et trendbrudd og Tromsø bør ha for mye offensiv power til at LSK skal få med seg et resultat. Det som taler mest mot spillet er at om det står uavgjort mot slutten av kampen så vil fort risikoviljen bli liten for TIL, for med uavgjort så vil de fortsatt være 4 poeng foran laget fra Romerike.

Spill:

Hjemmeseier - 1,98 Pinnacle x 45,95 units (min odds 1,85)

Viking - Molde (3,00 - 3,57 - 2,55) (1,84 - 2,11)

To lag som kommer fra 0-0 matcher, Viking var nok tross alt mest fornøyd med det. Jeg er jo noe skeptisk til defensive hos Viking, men etter forrige helg så får jeg sette tankene om over-spill på is inntil videre. Molde var energiløse og det var noe overraskende etter at de har hatt gode resultat i det siste. En åpen kamp der jeg syns det er greit Molde er favoritter pga kvaliteten i stallen. Ingen spill.

Sogndal - Sarpsborg (2,33 - 3,50 - 3,35) (2,04 - 1,92)

To lag som kommer fra skuffende prestasjoner, og særlig for Sogndal peker pila kraftig nedover. Defensivt så savner de balansen som de hadde når Sarr var i laget, og de mangler den energien de hadde i førsteforsvars-jobben tidligere i sesongen. Sarpsborg ble også noe svekket i overgangsvinduet, og de merker litt til det nå. Åpen kamp der jeg har problemer med å gi Sogndal mer enn knapt favorittstempel og jeg syns x2-varianten er mest attraktiv siden uavgjortfaren er stor og jeg tror ikke akkurat Sogndal blir å kaste mye folk i angrep om det står uavgjort når vi nærmer oss sluttsignalet ? hvert poeng er utrolig viktig slik ståa er nå. Trondsen skal være usikker til kampen her, det vil jo svekke laget selv om han var fryktelig dårlig mot Glimt sist.

Spill

Uavgjort/Borte - 1,69 Pinnacle x 45,10 units (min odds 1,61)

Aalesund - Strømsgodset (3,20 - 3,61 - 2,35) (1,68 - 2,30)

Syns dette er en vrien kamp å vurdere, jeg stoler definitivt ikke på Strømsgodset på bortebane og selv om det var bedring mot Vålerenga sist. Nå er Marcus Pedersen tilbake som er et pluss, men han scorer stort sett på hjemmebane. Aafk gjorde en god og effektiv andre omgang mot et håpløst Start-lag. De har sterk lagmoral og vil opplagt selge seg dyrt her, men det mangler mye kvalitet og struktur. Jeg velger letteste utvei og står over spill.

Bodø/Glimt - Brann (3,10 - 3,50 - 2,50) (1,94 - 2,00)

Glimt feirer her sitt 100 års jubileum og det vil bli full trøkk og fest på Aspmyra. Og med stadig mer formsterke Glimt som underdog mot et Brann-lag som har en nedadgående trend - så slikker jeg meg rundt munnen. Jeg har solid verdi på hjemmelaget, jeg ser de som knapp favoritt her. Spillet styrkes av at Branns keeper Leciejewski er ute, og Horwath er langt unna å være av samme klasse. Brann får tilbake en rekke spillere fra karantene, men det styrker først og fremst laget defensivt, mens det offensivt ser ganske tynt ut. Så er det klart at Brann sikkert vil ligge dypt, men Glimt har vist i det siste at de kan føre kampene også. Velger pengene tilbake ved uavgjort siden Brann tross alt er vanskelig å bryte ned.

Hjemmeseier (DNB) - 2,20 Sbobet x 102 units (min odds 1,85)

Odd - Stabæk (1,61 - 4,44 - 5,62) (1,60 - 2,44)

To lag som ikke viser særlig tegn til form møtes her. Odd er selvsagt kvalitetsmessig overlegen laget fra Bærum, men som stor favoritt så er de ikke videre interessante. Og Stabæks nysigneringer har foreløpig ikke slått til, og etter en opptur med ny trener så virker de å være tilbake i samme dårlig trend som tidligere i sesongen. Jeg står over spill.

Rosenborg - Start (1,13 - 11,00 - 26,00) (1,31 - 3,70)

Tippeligaen har neppe hatt en større favoritt enn det Rosenborg er her. Markedet forventer at RBK skal vinne med 3 mål, og det høres egentlig helt fair ut. Rent oddsmessig er det en uinteressant kamp, og rent sportslig gir det heller ingenting siden ingen av lagene har noe som helst å spille for.

GoingKronos
16.09.16 13:09

Hovedspill:

Bodø/Glimt - Brann, Hjemmeseier (DNB) - 2,20 Sbobet

For tredje runde på rad så går jeg på Glimt her. De har innfridd begge gangene så får vi se hva nordlendingene finner på her. Dette er deres hundre års jubileumskamp så motivasjon bør det ikke stå på. Seier her vil også gjøre at de er i god posisjon til å få en ny sesong i tippeligaen i 2017.

Glimt ser ut til å være i klar fremgang, jeg liker de nye spillerne som her kommet inn. Særlig den nye stopperen Mockenhaupt ser ut til å være av topp topp tippeligaklasse. Men også den nye dansken Jakobsen virker å gi midtbanen til Glimt mer teknikk og offensivt driv. Og Normann blir bare bedre og bedre som playmaker.

Brann er i en nedadgående kurve, de er nå 4 kamper uten seier, og spillemessig har de to svake kamper på rad bak seg på rad. Her vil de mangle keeper Leciejewski og reservekeeper Horwath er ikke av samme klasse. Han spilte mot Haugesund, og da ble det tre baller å hente ut fra nettet.

Så er laget styrket defensivt siden de får tilbake flere spillere fra karantene. For meg syns jeg uansett Glimt bør være en liten favoritt her, og som underdog er de et sjeldent godt spill. Jeg velger pengene tilbake siden begge lag fort kan sikre inn et poeng om kampen står seg uavgjort til slutten på matchen. Alle poeng teller mye nå som vi er i innspurten.

GoingKronos
23.09.16 20:34

En kjapp oppsummering av runden før fokus ettes mot den 25 runden i tippeligaen.

Glimt med en skuffende 2.omgang mot Brann. Første omgang var jevn, men Brann var nok allerede da mer fornøyd med kampbildet enn Glimt og Bjørkan var, mye pga lavt tempo og mange dueller. 2.omgang begynte med kanskje årets særeste keepertabbe. Et sleivspark og Thomas i Glimt-buret kan rett og slett ikke regelen om at tilbakespill kun er med forsett og i stedet for bare å ta ned ballen med hendene eller prøve å bokse ut så går han opp i hodeduell med Orlov og taper. Helt absurd. Derfra og ut så er Glimt helt døde. Så vil de som følger meg å twitter ha fått en ny Glimt-vinner når de vant over Sarpsborg i cupen.

Om jeg hadde en keepertabbe feil vei i Bodø, så gikk den riktig vei dagen før i Tromsø. Der Origi i tredje kampen i høst tabber seg ut, og dermed forærte Tromsø-seieren og samtidig gjorde at Kristinsson fikk fyken. Lagene hadde hver sin omgang, men utover 2.omgang så var det gjestene som presset på for seier.

Sogndal ble tidvis utspilt av Sarpsborg, men klarte altså likevel å vinne 3-0. Et av de resultatene i årets sesong som er lengst mellom prestasjon og resultat. Men Sogndal sikret så godt som kontrakten med seieren, mens Sarpborg med to tap i serien og utslått av cupen ikke har mye igjen å spille for resten av sesongen. Så får vi se hvordan det slår ut.

Haugesund og Vålerenga delte fortjent poengene, og med tap i cupen så er det lite igjen å spille for. Jeg syns laget er på vei ned i form igjen også, så jeg er noe skeptisk til hvor mye det blir å glede seg til på Oslo øst resten av sesongen. Molde gjør nok en energiløs prestasjon, og det er ikke lett å bli klok på. Viking imponerer fortsatt, og med resultatene de siste par rundene så har de kloret seg fast i medaljekampen. Det hadde jeg ikke trodd.

Odds nedtur fortsetter, så ikke kampen, men det virket som de skapte lite og det er vanskelig å se at de skal ta medalje slik ståa er nå. For Stabæk er det håp, de to neste hjemmekampene mot Glimt og Lillestrøm vil være avgjørende for hvilken divisjon de spiller i neste år.

Aafk viser igjen fightervilje, de kommer under mot Strømsgodset etter et minutt og er etter det klart best, det er ikke vakkert, men man kan få både mål og poeng på ren krigermentalitet. Strømsgodset viste i cupen at de har et høyt maksnivå, særlig på hjemmebane. Men så får vi se om det er vilje i laget til å legge ned det harde arbeidet som er nødvendig i tippeligaavslutningen, da er ikke medalje helt utenkelig. Rosenborg vant, og Start tapte.

Tallenes tale:

Hovedspill:

Status 2016:

Spill: 24

Innsats: 240

TBP: 109,2

Status Totalt:

Spill: 144

Innsats: 1440

TBP: 118,7

Kelly-prosjektet:

Resultat: +199,7 (-102,1 sist runde)

TBP: 103,9 (vunnet 5259,7 / innsats 5060)

GoingKronos
24.09.16 11:05

Syns vi har en interessant uke foran oss her, det er lenge siden jeg og markedet har vært så uenig. Så runden kjennes viktig. 5 spill, saldo er 1199,7 units og innsats som vanlig 50% av kelly.

Sarpsborg - Viking (2,15 - 3,60 - 3,73) (1,95 - 1,98)

Det har vært et par tøffe uker for Sarpsborg nå, med to tap på rappen i serie som gjør at medaljesjansen ser mørk ut og et stortap i cupen mot Bodø/Glimt. Etter en god start på høstsesongen har formkurven pekt nedover, det er litt de samme problemene som laget hadde innledningsvis, de spiller bra, men sjanseutnyttelsen er helt elendig. Viking på sin side så ut til å være ute av medaljekampen, men seieren hjemme mot Molde gir de et lite håp om at den konkurstruede klubben faktisk kan få medalje og e-cupspill. Laget som slet defensivt etter EM-pausen har tatt seg sammen, nå er de to kamper uten baklengs mot sterk motstand. De er også skade og karantenefri, og det er viktig når de har en så tynn tropp. Så går jeg ikke på under 2,5 mål her selv om det kan se fristende ut, mest for at jeg er usikker på hvor mye lagene vil verdsette uavgjort, begge lag trenger sårt en seier for å melde seg på for fullt i medaljekampen. Men jeg spiller Viking, de har vært gode borte med et par unntak, de møter her et lag som sliter med å score og som har lang reise og en midtuke kamp i beina. Jeg går for x2-varianten.

Spill:

Uavgjort/Borte - 1,83 Pinnacle x 57,60 units (min odds 1,70)

Molde - Rosenborg (3,72 - 3,76 - 2,15) (1,66 - 2,34)

Før sesongen var nok dette merket av som en mulig gullkamp. Nå kan det i stedet bli at Rosenborg sikrer seg seriegullet allerede i september måned mot sin argeste konkurrent. Brutalt. Tror det er bra tenning i begge lagene før det her, og forventer meg en intens kamp. Molde har klar fordel av at Rosenborg spilte 120 minutter i midtuka og på slutten av den kampen så var de så slitne at de knapp klarte å gå. Så får vi se hvor mye det sitter i beina. Hadde Molde vist litt bedre form så hadde jeg uten tvil spilt de, men nå står jeg over og så får jeg heller vurdere om det ikke dukker opp noe livebet her. Både statistisk og utfra hvordan begge lagene har spilt i det siste, så er under 2,5 mål interessant her, men dette er et lokalderby og jeg forventer at Molde vil gå ut for å stikke kniven i Rosenborg fra start og jeg heller derfor mot en underholdende kamp.

Lillestrøm - Sogndal (2,29 - 3,57 - 3,40) (1,87 - 2,07)

Trenerskifte er aldri en oddsspillers drøm, ting blir ganske så usikkert. Men jeg vil likevel involvere meg her. Det har ikke stort med Arne Erlandsen å gjøre, men mer med at jeg syns prestasjonene er blitt bedre de siste rundene og jeg syns fortsatt at de har kvaliteter i laget som forsvarer en klart høyere ligaplassering. Men Erlandsen får nok opp intensiteten og forhåpentligvis mer orden på forsvarsspillet. Sogndal ser dårlig ut om dagen, ja de slo Sarpsborg med overbevisende sifre, men prestasjonen var svak og jeg heller helt klart i at futten er ute av dem. Og nå med så godt som sikret ny kontrakt så er det spørs om de tar krigen som garantert kommer på søndag.

Spill

Hjemmeseier - 2,29 Pinnacle x 35,45 units (min odds 2,13)

Start - Haugesund (4,75- 4,07 - 1,85) (1,74 - 2,23)

Regner med at Start vil fortsette å kjempe, men det er vanskelig å tro at det blir noe resultat ut av det. Haugesund bør vinne her for å virkelig sette press på de andre lagene i medaljejakten. Men Start tar med seg noen uavgjorte resultat her og der, så helt enkelt blir det ikke. Jeg involverer meg ikke i kampen.

Strømsgodset - Odd (2,45 - 3,55 - 2,98) (1,73 - 2,23)

To lag med en skuffende høstsesong bak seg. Men Strømsgodset fikk en fin opptur med seier i kvartfinalen mot Vålerenga, og de fremsto gode i den kampen. Og vi skal ikke glemme hvor gode drammenserne er på hjemmebane tradisjonelt, og med et ute av form Odd så er det verd å gamble på at det blir hjemmeseier her. Godset har ingen bruk for uavgjort, men seier her så er de inne i medaljekampen igjen. Odd uten Semb Berge og Zekhnini svekker nok Odd mer enn at Junior og Nguen

Spill

Hjemmeseier - 2,45 Pinnacle x 52,55 (min odds 2,17)

Vålerenga - Aalesund (1,56 - 4,68 - 6,27) (1,58 - 2,62)

Formen til Vålerenga er på tur ned igjen, men de har stort sett tatt de poengene de trenger for å overleve og de kan feste blikket på neste år med ny trener og nytt stadion. Jeg er spent på hvordan engasjementet vil være de siste kampene, og her kommer de fra midtuke-kamp og møter et lag i desperat poengnød. Og det som stor favoritt. Jeg har skygget Aafk på bortebane hele sesongen, men jeg ser på det her som et gunstig tidspunkt å gå inn på dem. Motivasjon, kampbelastning og muligens form taler til bortelagets fordel. Jeg går for x2-varianten siden man aldri helt vet hva man får fra Aafk, og da er det greit å få betalt om man treffer.

Uavgjort/Borte - 2,71 Pinnacle x 48,50 units (min odds 2,38)

Brann - Tromsø (1,62 - 4,17 - 6,50) (1,98 - 1,97)

Tromsø la ned alt av krefter i straffetapet i cupen mot Rosenborg, og det er vanskelig å se hvordan de skal klare å nullstille og samle seg her. Brann er vonde å møte, de spiller fysisk og det passer dårlig for et lag som har fightet og slitt som TIL. Så er det baket inn i oddsen, og jeg holder meg unna denne matchen.

Stabæk - Bodø/Glimt (1,94 - 3,82 - 4,40) (1,68 - 2,28)

Et utrolig viktig bunnoppgjør avslutter runden mandag. Som de fleste som leser det her har fått med seg, så liker jeg Glimt-laget i høst og jeg fortsetter å være uenig med markedet. Cupkampen var onsdag, og da bør det ikke være problem med mandagskamp. De trengte heller ikke å gå ned i bunn i den enkle seieren mot Sarpsborg. Stabæk fikk en avgjørende seier mot Odd, og det var ifølge rapportene ingenting å si på. Men jeg holder Glimt som et bedre lag og har ingen problem med å gå for en x2-variant her.

Uavgjort/Borte - 1,98 Pinnacle x 85,50 units (min odds 1,73)

lsklars
lsklarsInnlegg: 80946
24.09.16 14:58

LSK skal være et meget solid bet denne helga 

GoingKronos
25.09.16 15:21

Hovedspill:

Stabæk - Bodø/Glimt, Uavgjort/Borte - 2,02 Pinnacle

Hovedspillet kan snart skifte navn til Bodø/Glimt-prosjektet. Men jeg syns fortsatt at laget etter overgangsvinduet blir kraftig undervurdert i oddsmarkedet.

Her bør det bli et kampbilde som passer Glimt godt. Stabæk må være det førende laget, og de har en trener som liker å stå høyt i banen. Så dermed bør det bli mye bakrom å jobbe i, og det bør ikke bli noe problem her med den manglende fysikken som er i Glimt-laget.

Så har Stabæk mer x-faktor, særlig i Keita - men han er et stykke unna formen tidligere i år foreløpig. Edvartsen og Jonassen ute med karantene.

(Innlegget ble redigert 25.09.16 15:21)

GoingKronos
30.09.16 11:36

Det ble en frustrerende runde der jeg var relativt godt fornøyd med vurderingene (ingen av spillene jeg ville hatt ugjort), men der marginene var imot.

Bodø/Glimt hadde fortjent å få med seg et resultat i bunnoppgjøret mot Stabæk, særlig siden hjemmelagets mål kom etter et klart angrep på keeper. Den norske dommerstanden slo til igjen. Uansett, Glimt hadde sjanser nok til å få et resultat, men de viser igjen at de sliter når de kommer under. I tillegg så hadde Bjørkan klart å ta ut Azemi som hadde vært gull å ha på banen når de jaktet mål. Feighet lønner seg ikke.

Sarpsborg får en tidlig ledelse etter dødball, Viking har ball mye etter det, men skaper ikke allverden. Men danske Pedersen har to store sjanser som han svir, ingenting nytt der altså.

Lillestrøm må lure på hva de har gjort galt som fortjener så mye uflaks, de overkjører et tamt Sogndal-lag innledningsvis og det smeller blant annet to ganger i metallet. Så får Sogndal straffe, LSK rødt kort og de ligger plutselig under 1-0. Så scorer de på et fantastisk langskudd for bare minutter senere å se Origi drite seg ut nok en gang denne høsten og da har de ikke noe comeback i seg. Et ran var det selvsagt, og Sogndal har nå to kamper på rad vunnet etter å ha vært kraftig underlegen i spill og sjanser. For LSK er Obos-spill mer og mer sannsynlig, men det er fortsatt tid til å snu trenden og fortsetter de å være bedre enn mostander (Som de har vært siste 3 kampene) så vil de vinne en kamp snart.

Odd scorer etter 13 sekunder, og resten av kampen styrer Strømsgodset. De utligner fort. Men derfra og inn så mangler effektiviteten og etterhvert også kreativiteten og tempo til å bryte ned et ekstremt defensivt Odd-lag. Uansett så syns jeg Godset er i bedring, og det kan hende det gir gode muligheter til å spille på de i hjemmekamper fremover.

Vålerengas formtopp er over, også her preger et tidlig mål kampen. Men det kom heldigvis i rett retning sett fra mitt ståsted. Så er kampen helt texas i 20 minutter, der begge lag har store sjanser og bare ren udugelighet hindrer flere mål. Så får Aafk orden på det defensive og VIF styrer kampen uten å virke alt for farlig. Men for all del, Vålerenga burde nok fått med seg poeng fra denne kampen. Og nå har de fått en fot tilbake i nedrykksmyra, selv om worst case fort ‏er kvalifiseringskamper. Ellers blir kampen husket for årets styggeste takling, men igjen slår vår katastrofale dommerstand til og Carlsen får fortsettte kampen. Bra for spillet, ikke bra for noe annet.

Ellers kunne Rosenborg feire gull på Røkkeløkka, beskrivende for en ydmykende Molde-sesong. Hvor overlegen er Rosenborg? Om de hadde fått 2 poeng for seier i stedet for 3 poeng så ville de bare vært et poeng bak Brann. Helt sykt. Så kan jeg gratulere Start med sin første seier i tippeligaen for året og greit for Pedersen å få bukt på den møydommen. Om medaljen ryker for Haugesund så vet de i hvert fall hvor den røyk hen.

Brann vinner en kjedelig kamp mot Tromsø, der bortelaget var helt energiløse. Ikke videre overraskende etter det tunge tapet i cupen på straffespark. Brann er det eneste laget utenom Rosenborg som kan vise til stabil god innats over hele året. Så får det nå bare være at det er en kjedelig og kjip fotball de serverer de fåtall bergensere som fortsatt bryr seg om Brann.

Talenes tale.

Hovedspill:

Status 2016:

Spill: 25

Innsats: 250

TBP: 104,9

Status Totalt:

Spill: 145

Innsats: 1450

TBP: 117,9

Kelly-prosjektet:

Resultat: +51,5 (-148,2 sist runde)

TBP: 101 (vunnet 5391,5 / innsats 5340)

(Innlegget ble redigert 30.09.16 11:37)

GoingKronos
30.09.16 16:56

Ny interessant runde, flere lag i bunnstriden som tar imot lag som kjemper i medaljestriden, nå får vi en test på om det er noe særlig forskjell mellom topp og bunn. Jeg er tvilende, og går på et par av lagene som kjemper for å overleve. Også uenig i et par over/under-odds. Så totalt 5 spill denne runden, så får vi satse på at fru fortuna er litt snillere denne helga. Saldo 1051,5 units, 50% av kelly som innsats.

Bodø/Glimt - Strømsgodset (2,65 - 3,60 - 2,79) (1,70 - 2,37)

Glimt tapte bunnoppgjøret mot Stabæk og har nå kniven på strupen. 3 av de 4 siste kampene er på bortebane, så det blir utrolig viktig for de å få med seg noe fra denne matchen. Jeg står over spill på Glimt, jeg er skeptisk til laget under press, de ser ut til å mangle ledelsesskikkelse på banen og Strømsgodset har vist fremgang spillemessig de siste par kampene. Men det har vært på hjemmebane, og jeg er ikke sikker på at de klarer å overføre det til bortebane. Godset er 6 poeng fra medalje så kun seier er godt nok, så de bør være offensiv og gi god sjanse for en underholdende match, men jeg tar det heller som et mulig livespill når jeg får et klarere inntrykk av kampforløpet. Da vet vi også om Marcus Pedersen spiller.

Stabæk - Lillestrøm (2,07 - 3,73 - 3,69) (1,70 - 2,25)

Presset på Lillestrøm er enormt, tap her vil gjøre det til en ekstremt vanskelig oppgave å overleve i tippeligaen. Så syns jeg de spillemessig har vært helt klart ok, man kan argumentere for at de har vært best i de tre siste kampene selv om alle har endt med tap. Stabæk på sin side har vunnet to tette og jevne kamper på rad, og de har blitt mer kyniske og tettet godt igjen bakover. Jeg tror på en forsiktig innledning der ingen av lagene vil ta mye sjanser, og særlig Erlandsen vil nok ha fullt fokus på dødballer. Så kan selvsagt et tidlig mål endre kampbildet, men for meg er under 2,5 mål et bra spill her.

Spill:

Under 2,5 mål - 2,25 Pinnacle x 43,10 (min odds 2,04)

Sogndal - Brann (2,80 - 3,30 - 2,84) (2,24 - 1,78)

Sogndal berget kontrakten sist helg og feirer det med lokalderby mot storebror Brann lørdagskveld. Så er det få som tror at det vil bli en festforestilling. Oddsen på over 2,5 mål er høy, og det er jo forståelig når motstander er Brann. Men statistikken er ikke like tydelig. Sogndal er 6-6 over/under 2,5 mål - men høstsesongen gir bare en kamp under 2,5 mål og fire kamper over. For Brann er det 7-6 fordel over 2,5 mål på bortebane i år - og de siste 4 bortekampene har alle gått over 2,5 mål. For et Sogndal lag som nå inviterer til fest og ikke har noe press på seg så forventer jeg at de faktisk er ganske offensive. Jeg syns det er en verdi i å gå for et målrikt oppgjør her. At Haugen og Barmen er ute tror jeg ikke har større betydning.

Spill:

Over 2,5 mål - 2,24 Pinnacle x 41,40 units (min odds 2,04)

Haugesund - Sarpsborg (2,00 - 3,61 - 4,06) (1,90 - 2,06)

To lag som kjemper om medalje møtes her, FKH kan med seier her nok legge østfoldingene bak seg for godt. Tapet mot Start var selvsagt ydmykende, men jeg er usikker på hvor mye det sier om formen til FKH, for på hjemmebane så har de vært et stabilt godt lag. Sarpsborg har spilt fire kamper på naturgress i år, det har endt med 3 tap og en uavgjort, og stygge 2-12 i målforskjell. Om det er tilfeldig eller tegn på at laget sliter med å få spillet til å sitte på naturgress er ikke lett å si. Jeg syns oddsen er grei og har ingen planer om å involvere meg.

Aalesund - Odd (3,45 - 3,72 - 2,24) (1,68 - 2,38)

Det begynner å løsne for Aafk som har to sterke seiere på rad, og nå møter de et Odd lag som er ute av form og ikke viser noen tegn til bedring. Så får vi se hvor kynisk Fagermo er her, jeg forventer vel at de tør mer enn mot Strømsgodset. Uansett her syns jeg Aafk er et bra spill, de er langt mer målfarlig enn tidligere i sesongen. Defensivt varierte de, men 2.omgangen mot Vålerenga viste de at de er i stand til å forsvare seg effektivt. Overlevelsesinstinktet er nok også sterkere enn det medaljeinstinktet er. Jeg velger ahc+0.25 varianten siden uavgjort litt avhengig av resultatene fra andre kamper denne runden kan være et godkjent resultat for Aafk. De som kan vente til etter kampen i kveld og i morgen kan velge +0.5 om LSK/Glimt taper, mens de kan gå for DNB om de skulle ta med seg 3 poeng (særlig om LSK gjør det)

Spill:

Hjemmeseier (AHC +0.25) - 1,99 Pinnacle x 50,20 units (min odds 1,82)

Rosenborg - Vålerenga (1,45 - 5,65 - 8.45) (1,46 - 2,95)

Rosenborg feiret seriegull forrige helg, og nå skal de feire foran hjemmefansen. Jeg vil tro at de er motivert og at alkoholmengden forrige helg ikke ble så stor at de ikke klarer å prestere her. Vålerenga hadde en fæl forrige uke, og det er vanskelig å se hvordan de skal få et resultat her, det eneste er at de slipper å føre kampen som er en fordel. Men de er neppe solide nok defensivt til å stå imot RBK. Jeg har knapp verdi på RBK ahc-1.5, men står over om ikke oddsen øker (De som kan spille hos Unibet til 2,12 har et spill jeg hadde gått inn på).

Tromsø - Molde (3,00 - 3,50 - 2,48) (1,86 - 2,08)

Også her er det et lag som kjemper om medalje som må spille bortekamp mot et lag som trenger poeng for å overleve. Tromsø var energiløse mot Brann, men det lå i kortene. Men nå bør de ha samlet seg igjen og mot et Molde-lag som i kamp etter kamp er tafatte så forventer jeg et Tromsø-lag som går ut hardt og kriger som løver. Jeg har derfor vanskelig å se på TIL som underdogs her, de har tre seiere på rappen hjemme i serien og kun et tap (et veldig ufortjent et mot Aafk) etter EM-pausen. Jeg går for DNB-varianten, Tromsø lever nok godt med uavgjort og Molde vil nok ikke være helt ute av medaljekampen selv om det bare blir et poeng.

Spill:

Hjemmeseier (DNB) - 2,14 Pinnacle x 52 units (min odds 1,92)

Viking - Start (1,43 - 5,03 - 9,00) (1,61 - 2,60)

Det siste lokaloppgjøret mellom disse lagene i tippeligaen, i hvert fall før 2018. Det bruker å bli jevne og ganske målfattige oppgjør, så er spørsmålet om det endrer seg når det er to lag som ikke har stort å spille for? Jeg velger meg under 3 mål her. Start har i praksis rykket ned for lenge siden, men i høst så har bare en av bortekampene inneholdt mer enn 3 mål, og et under 3 mål spill hadde vunnet fire ganger, pushet en gang og tapt kun en gang. Jeg ser ikke helt at det skal bli så annerledes her. Viking sine 5 hjemmekamper ville gitt tre vinnende spill og to tapte. De tre siste Viking-kampene har bare hatt to mål totalt i dem. Stort kjedeligere får du det ikke.

Spill:

Under 3 mål - 1,96 Sbobet x 53,50 units (min odds 1,79)

GoingKronos
02.10.16 10:03

Hovedspill

Aalesund - Odd, hjemmeseier (ahc+0.25), 2.08 Sbobet

Oddsen på under 3 mål Viking - Start og Tromsø DNB har begge falt, men verdien har styrket seg på Aalesund. Så det blir hovedspillet denne runden.

Det har løsnet bra for Aafk i det siste med 10 poeng på fire siste kampene, det offensive spillet sitter bedre og selv om jeg ikke stoler på de defensivt så var 2.omgang mot Vålerenga en klar fremgang. Her får de Riise tilbake fra karantene, det er positivt for spillet.

Odd har hatt en tung høst, og det er ikke noe klart tegn til bedring. Så har Odd selvsagt et bedre lag, og et større potensiale. Men form slår klasse her?

GoingKronos
14.10.16 11:18

Landslagspausen er over, og vi går inn i de fire siste rundene av årets tippeliga. Men først en kjapp oppsummering av forrige runde. Hovedspillet på Aafk satt godt og dermed skal det godt gjøres at ikke det her blir det femte året på rad med overskudd for hovedspillet. Men målet er selvsagt høyere enn det og disse rundene er nå jeg skal ta betalt for arbeidet som er lagt ned hele s­esongen.

Overtidsmålet i Stabæk mot Lillestrøm var et av årets tyngste stunder, kampen hadde dødd ut med 2-0 til kanarifuglene, og så et tilfeldig kne og ny dårlig keeperprestasjon på overtid ødela for et fint underspill. Men det er bare å bite tennene sammen.

Sogndal - Brann ble en trist affære, og etter en positiv åpning så ble det til en stillingskrig og etter utvisningen så var spillet dødt og Brann hadde få problemer med å forsvare inn et uavgjort. Jevn og kjedelig kamp i Tromsø der Molde var mest effektive og sendte dermed TIL tilbake i den alvorlige bunnstriden.

Viking - Start var innledningsvis veldig åpent, og heldig med at det ikke kom et tidlig mål. Utover matchen ble det mer som forventet matchbilde, men Start hadde uansett sjanser nok til å score både en og to ganger. Og målene de fikk imot er ganske beskrivende for sesongen deres. Ballen spretter virkelig ikke deres vei.

Ellers var nok det at Glimt klarte å snu et 0-2 resultat til 4-2 seier ukens mest bemerkningsverdige resultat. Og det var helt fortjent, for de var best i samtlige 90 minutter. For Godset er nok sesongen over, og det er klart at Ingebretsen gir seg som trener (mest pga helseproblemer). Blir spennende å se om de får inn en ny manager som kan dra klubben opp til å bli en utfordrer til Rosenborg igjen.

Rosenborg vant lett og kunne feire seriegull foran egne fans, og som jeg var inne på så var ahc-1,5 et lite verdispill for de som hadde konto hos Unibet.

Talenes tale:

Hovedspill:

Status 2016:

Spill: 26

Innsats: 260

Gevinst: 282,9

TBP: 108,8

Status Totalt:

Spill: 146

Innsats: 1460

Gevinst: 1729,8

TBP: 118,5

Kelly-prosjektet:

Resultat: +16,1 (-35,4 sist runde)

TBP: 100,3 (vunnet 5596,1 / innsats 5580)

GoingKronos
14.10.16 15:57

Ny runde og vi er virkelig på oppløpet nå. Jeg er mer enig med markedet denne runden enn jeg har vært i det siste, og derfor har jeg bare to spill som jeg er villig til å satse penger på slik markedet står nå. Men det kan jo alltids komme oddsendringer som skaper verdi. Saldo 1016,1, 50% av kelly i innsats.

Strømsgodset - Viking (2,02 - 3,64 - 4,05) (1,85 - 2,13)

For Godset er sesongen i stor grad over, selv om de avslutter med fire seiere så er det tvilsomt om det holder til medalje. Ellers kom nyheten denne uken om at hovedtrener Ingebretsen trekker seg med øyeblikkelig virkning pga helseproblemer. Så dermed må klubben på trenerjakt for neste sesong. Og da er vi med en gang i en posisjon der man må spørre seg om motivasjonen, det er ingenting å spille for og ingen sjef å imponere. Det som veier imot er selvsagt at de har en cupsemifinale, og det kan gjøre noe med motivasjon til å prestere, men akkurat det hjalp ikke for Sarpsborg i fjor som avsluttet svakt tross en cupfinale å se frem til. Marcus Pedersen er ute med skade her. For Viking er medalje fortsatt mulig, om ikke sannsynlig. De har et på papiret ganske overkommelig program igjen så det er mulig at de vil si seg fornøyd med et poeng og at de vil være like defensive som de var når de møtt Brann i Bergen. Men det er ikke sikkert at 10 poeng vil holde til medalje, så kanskje det blir et mer offensivt opplegg tross alt? Alt for mange ukjente faktorer til at jeg kan sette noen spill her, men mulig det åpner seg noen muligheter for livespill.

Aalesund - Bodø/Glimt (2,36 - 3,62 - 3,10) (1,63 - 2,40)

Et viktig bunnoppgjør mellom formlaget Aafk og et Glimt lag som jeg syns stort sett har spilt godt i høst uten å få alt for mye betalt for det. I utgangspunktet bør nok hjemmelaget være ganske klar favoritt, de er vanskelig å slå i danskebåten (og det er bare nabo Molde som har klart det i høst). Så er høstens formspiller Gyan ute, og det svekker laget offensivt ganske kraftig. Defensivt er det blitt klart bedre, men jeg stoler ikke helt på dem der enda, og spesielt ikke mot et Glimt som kan benytte seg av fart og bakrom. Også her velger jeg å stå over spill.

Sarpsborg - Rosenborg (4,75 - 4,01 - 1,80) (1,72 - 2,24)

Et mulig bananskall for Rosenborg, nå er gullet i lomma og de har feiret det på hjemmebane, endel spillere har så vært borte med landslag. Klarer de å få i gang motoren her? At de kan ha offensive forfall i Helland og Rashani gjør ting mer komplisert og spørsmålet er om ikke Ingebrigtsen blir tvunget til å gjøre taktiske endringer. Uansett så er laget klart bedre enn et Sarpsborg som jager medalje. Men det mest fornuftige for meg fremstår som å stå over spill her.

Start - Tromsø (3,77 - 3,69 - 2,07) (1,80 - 2,17)

Start rykket formelt ned forrige runde, men det bør ikke ha noe særlig praktisk å si siden de selv har vært klar over at de kom til å rykke ned en god stund. At de vant forrige hjemmekamp gir kanskje litt selvtillit, og de kan gå ut i denne kampen uten noe å tape. Tromsø har etter en god periode nå gjort to dårlige prestasjoner på rad, og jeg tror pausen kom godt for laget. Jeg holder fast på at det bor mye i laget og særlig offensivt så bør dette være en god mulighet til å få noe ut. At de er favoritter er utvilsomt, og jeg syns oddsen ser riktig ut her siden det er vanskelig å gi nordlendingene over 50% sjanse på bortebane nærmest uansett motstand i de to øverste divisjonene. Men jeg finner over-spill interessant her, Tromsø er ganske offensive av natur og jeg forventer at de ønsker å ta kommandoen på matchen her. Start kan på sin side spille med lave skuldre og jeg forventer at de vil gå ut for å skape en åpen match.

Spill

Over 2,5 mål - 1,80 Pinnacle x 39,40 units (min odds 1,69)

Brann - Lillestrøm (1,61 - 4,25 - 6,15) (1,85 - 2,11)

LSK fikk den helt avgjørende seieren mot Stabæk, og det var også fullt fortjent. De spilte enkelt og effektivt. Nå møter de et lag som har samme tankesett, bare er mye bedre på å gjennomføre det. Dette er definitivt den tøffeste av de fire kampene LSK har igjen av sesongen, og jeg tror vi vil se et lag som er ekstremt kyniske og prøver å lokke Brann frem. Det er rett og slett vanskelig å se at det her skal bli videre underholdende. Men mye lange baller og kriging så er det rom for tilfeldigheter. Jeg hadde nok gått for under 2,5 mål her om det ikke var for at både Lundemo og Innocent er ute her og det gjør at midtbanen blir ganske klart svekket defensivt - i tillegg er Acosta ute, men der er Grønner en så og si fullgod erstatter. Men jeg går konservativt til verket og står over spill.

Molde - Sogndal (1,65 - 4,10 - 6,50) (1,73 - 2,24)

Molde har etter den katastrofale sommeren kommet seg i høst (i det minste resultatmessig) og er for fullt inne i medaljestriden. For Molde må det være avgjørende å få spille e-cup igjen neste år, det er slik de drar til seg spillere og gjør at de igjen kan utfordre Rosenborg om seriegull. Nå møter de et Sogndal lag som ikke har noe å spille for, og som vel strengt tatt har fått veldig godt betalt i det siste. Det bør bli hjemmeseier, men oddsen er deretter - og Molde har slitt veldig med å skape stort de siste kampene, på de 4 siste kampene så har de vel knapt skapt 10 sjanser til sammen. Det er for svakt til at jeg stoler på de mot et Sogndal-lag som sikkert vil ligge dypt og presse Molde til det småspillet som feilet i sommer. Ingen spill.

Odd - Haugesund (1,96 - 3,70 - 4,35) (1,77 - 2,19)

Skienslaget har hatt en skuffende høst, men kan fortsatt sikre seg medalje og e-cupspill. Men da bør de helst slå medaljeutfordrer Haugesund her. Jeg tror sikkert at landslagspausen har gjort godt for begge lag. For FKH blir det første kampen med ny trener i Horneland, men som jeg forstår det så skal han ikke ta noen større grep før etter sesongen og la Lomberto fortsette sitt prosjekt ut sesongen. Så jeg forventer at vi ser det samme FKH som i det siste, som fokuserer på det defensive og vil si seg fornøyd med uavgjort. Fagermo har også vært defensiv i de siste kampene, også på hjemmebane. Fortsetter han med det eller vil vi se et mer offensivt lag? Jeg heller mot et under-spill, men oddsen er kneppet for lavt, men kan godt hende at jeg vil velge meg et livespill her om det viser seg at det er to forsiktige lag. Om oddsen på Odd passerer 2 så kan det være verd et spill, men la oss først se om oddsen kommer seg dit.

Vålerenga - Stabæk (1,86 - 3,90 - 4,55) (1,79 - 2,23)

Kjetil Rekdal er fortsatt trener for Vålerenga, men Deila er kommet inn på treningsfeltet for å redde laget fra nedrykk. Hvordan det slår ut er vanskelig å vite, men det kompliserer uansett bildet noe. Men slik Vålerenga fremsto de siste kampene før landslagspausen fortjener ikke å være så stor favoritt. Nå var ikke Stabæk mye å henge i juletreet heller de siste kampene før pausen, men i en slik type kamp så syns jeg uansett x2 er et opplagt valg. Begge lagene er under press, men det kjennes nok ganske mye tyngre på Vålerengas skuldre som er en storklubb, med nytt stadion og jubileum neste sesong. Et nedrykk vil være katastrofalt. Og så har man et pluss i at står det uavgjort mot slutten så er det vanskelig å se at noen av lagene er villig til å ofre mye offensivt ? det er tross alt tre kamper igjen så ingen grunn til å gamble alt her.

Spill:

Uavgjort/Borte - 2,08 Sbobet x 48,15 units (min odds 1,89)

lsklars
lsklarsInnlegg: 80946
14.10.16 16:00

Kippe og Knudtzon er usikre for LSK. Ofkir ute for sesongen, samme med Lundemo.

Blir nok komboen Amundsen - Sheriff som mot Stabæk, men det fungerte jo bra det.

GoingKronos
14.10.16 17:12

Hovedspill

Vålerenga - Stabæk, Uavgjort/Borteseier - 2,08 Sbobet

Bunnkamp på Ullevaal og to lag under press møtes. Ingen av lagene har imponert i det siste, men Vålerenga har nok vært dårligst av lagene. Derfor har Deila måtte ta på seg ansvaret under landslagspausen og gjennomført noen treninger med laget. Så får vi se hvordan det slår ut. Uansett er dette en mer åpen kamp enn oddsen indikerer og med Moa ute så mangler også Enga en naturlig målscorer. Og så liker jeg utgangspunktet om det står uavgjort når vi kommer i sluttfasen av matchen, begge lag lever med uavgjort og det er enorm forskjell på uavgjort og tap her. Så bør ikke være alt for mye vilje til å ta risiko.

GoingKronos
21.10.16 14:16

Det ble en fin runde der begge spillene satt, og hvor hovedspillet sikret overskudd for året. Stabæk fikk en tidlig ledelse på straffespark og hadde god kontroll på kampen derfra og inn, men den sene utligningen for Vålerenga direkte fra corner kan bli veldig avgjørende når vi oppsummerer sesongen 6.november i år.

Start vinner sin andre hjemmekamp på rad og det etter å ha kommet tidlig under. Sterkt, men forteller også noe om den formkollapsen Tromsø har hatt. Jeg har stort sett hele sesongen ment at Tromsø har for mye kvalitet i laget til å rykke ned, nå er jeg ikke så sikker. Først og fremst for at laget er så ungt og uten naturlige ledere. Det blir spennende å se hvordan de fremstår mot formsvake Vålerenga til helga. Over-spillet satt tidlig, så det var i det minste behagelig.

Viking holder et lite liv i medaljedrømmen, men må nok vinne 3 kamper på rappen for at det skal være en sjanse for å gå. Men med innbyrdes oppgjør mellom Brann og Molde, og et Odd-lag som skal til Lerkendal så er det ikke utenkelig at de spiser seg helt inn i medaljestriden med 2 runder igjen å spille. For Godset er sesongen over, og de har ansatt Skullerud som ny hovedtrener og han tar over med øyeblikkelig virkning. Forventer ingen mirakler fra han, jeg har alltid sett på han som en medioker trener, og skeptisk til at han skal klare å snu den negative trenden. Uansett har han god tid på seg frem til mars 2017.

Glimt har som sine nordnorske naboer rotet seg inn i bunnstriden, de tapte helt fortjent mot Aafk og med det tøffe kampprogrammet som er igjen så ville jeg vært bekymret om jeg var gul i hjertet. Så tror jeg man i det minste unngår direkte nedrykk om man samler sammen 3 poeng til, og det bør i utgangspunktet være en overkommelig oppgave. Aafk har på sin side sikret ny kontrakt og det er imponerende, det er opplagt at de lyktes med å hente inn en dyktig assistenttrener - som jeg mistenker egentlig har tatt kontroll over det meste.

Et effektivt Sarpsborg-lag klarte å snike til seg et poeng mot Rosenborg, og dermed har også de fortsatt noe å spille for med tre runder igjen å spille. Molde skuffer igjen på hjemmebane, det er noe så tafatt over Molde for tiden, de skal jo ha masse offensivt krutt - men vi ser veldig lite til det. Men medaljesjansen er der enda, men de må nok ha et resultat mot Brann i helga. Første virkelig skuffelsen for sesongen for Brann kom forrige helg når de tapte en jevn kamp mot Lillestrøm. Brann gjorde ingen dårlig match, de kom tilbake etter å ha havnet under og kjørte kampen for seier. Men tapte etter en keepertabbe på en dødball. Slikt som skjer. Nå kan medaljen glippe, og selv om Brann har hatt en fantastisk sesong så vil det nok smerte litt om medaljen ryker på målstreken. Arne Erlandsen har med sin destruktive fotball gitt laget 6 poeng og to seire på rad, og med Start som neste motstander så ser det plutselig ganske lyst ut for Lillestrøm. Er det noe kanarifuglene kan så er det å kjempe til siste slutt.

Odd tok et langt steg nærmere medalje, det uten å imponere og med noe dommerhjelp. Men blir det forventet tap mot Rosenborg i helga så kan det fortsatt gå galt, men de har i det minste oddsen på sin side. FKH taper og formen er nedadgående, og noe av problemene fra i vinter er tilbake - for da stilte jeg meg spørsmålet hvem skal score målene for laget, de bekymringene har ikke materialisert seg før nå helt på slutten av sesongen. Men 3 mål på siste 5 kamper er dårlig. Så har Haugesund-laget et overkommelig program igjen, så det skal ikke så mye forbedring til under ny trener før de sniker til seg en medalje.

Tar vi bort gullet og sisteplassen så har vi en thrilleravslutning i vente og det kan fort bli noen heftige twist and turns før vi legger ballen i garasjen for vinteren.

Talenes tale:

Hovedspill:

Status 2016:

Spill: 27

Innsats: 270

Gevinst: 303,7

TBP: 112,5

Status Totalt:

Spill: 147

Innsats: 1470

Gevinst: 1750,6

TBP: 119,1

Kelly-prosjektet:

Resultat: +99,5 (+83,4 sist runde)

TBP: 101,8 (vunnet 5766,5 / innsats 5667)

GoingKronos
21.10.16 14:16

Siste runden med kamper spredd utover hele helga, og kanskje den siste fredagskampen i Tippeligaens historie. Syns det er en interessant runde, der 7 av 8 kamper er av betydning i enten medalje eller nedrykksstriden. Jeg holder meg til 3 spill. Saldo 1099,5 og 50% av kelly som innsats-

Viking - Aalesund (1,82 - 4,02 - 4,58) (1,75 - 2,23)

Aafk er formlaget i tippeligaen og med 35 poeng og 6 poeng ned til kvalik så er nok kontrakten i praksis sikret. Men jeg tror ikke de har feiret ny kontrakt enda og jeg heller helt klart mot at de ønsker å fortsette den fine trenden de er i. Viking vet at kun seier er godt nok, og det bør sette preg på kampen med et Viking-lag som må være offensiv å gå for full pot og dermed gi Aafk mye bakrom. Jeg går for x2-varianten her og håper den gode formen fortsetter for tangotrøyene. Gyasi er tilbake for Aafk til denne kampen.

Spill:

Uavgjort/borte -  2,13 Pinnacle x 62,75 units (min odds 1,89)

Stabæk - Sarpsborg (2,17 - 3,70 - 3,56) (1,91 - 2,02)

En ny skjebnekamp for Stabæk, om det ikke blir seier her så er fort det beste laget kan håpe på da kvalifiseringsspill. Møter et Sarpsborg-lag som er i helt middels form, og som stort sett er involvert i jevne kamper uansett motstand. Sarpsborg er i samme situasjon som Viking, kun seier er godt nok - det er vanskelig å se at 7 poeng skal holde til medalje, så da må denne kampen vinnes. Jeg syns det er verd å prøve seg på et langskudd her, siden uavgjort ikke et resultat østfoldingene (eller bæringene) kan leve godt med så går jeg for en ren borteseier her.

Spill:

Borteseier - 3,48 Pinnacle x 40,65 units (min odds 2,94)

Brann - Molde (2,40 - 3,50 - 3,25) (1,96 - 1,97)

Medaljekamp på Brann Stadion, og hjemmelaget er rettmessig favoritt. Molde har tatt seg sammen på utebane etter det pinlige tapet for Vålerenga, mye takket være den defensive tryggheten. Ser for meg en tett og jevn kamp her, som kan gå begge veier. Oddsen syns jeg reflekterer det bra. Molde har fire bortekamper på rad under 2,5 mål og Brann er under i 4 av 5 kamper. Det som gjør at jeg holder meg unna et under-spill her er at Molde kan se det slik at de bør vinne for å ta igjen Brann og sikre medalje - å være 3 poeng bak og med dårligere målforskjell er tungt å ta igjen, selv med to overkommelige kamper til å avslutte sesongen. 

Tromsø - Vålerenga (2,35 - 3,62 - 3,11) (1,76 - 2,19)

Skjebnetid for begge lag, blir det en taper her så er det laget i virkelig trøbbel. TIL selger billetter til 1 krone til denne kampen for å prøve å fylle Alfheim og gi støtte til det unge laget. Det er nok ikke mye som skiller disse to lagene kvalitetsmessig, så slik sett virker oddsen korrekt med tanke på hjemmebane-fordel og at tross alt så er Vålerenga, som en av landets største klubber, under et større press enn TIL. Berge ute for sesongen, men formen hans har vært skuffende i det siste så tror ikke det er en faktor. Ødegaard ute med karantene for TIL, men stoppere har de nok av og regner med kaptein Wangberg kommer inn igjen.

Haugesund - Bodø/Glimt (1,80 - 4,04 - 4,80) (1,63 - 2,41)

Nok et interessant oppgjør der vi har det utgangspunktet at Haugesund må vinne og Glimt desperat trenger poeng. Med Normann ute så er Glimt klart svekket og det er kanskje det som skal til for at et formsvakt Haugesund-lag skal vinne. Men på eget gress har Haugesund vært gode, bare et tap hele sesongen og de fortjener dermed det klare favorittstemplet de har. En kamp det er lett å stå over spill på.

Lillestrøm - Start (1,44 - 4,90 - 9,50) (1,61 - 2,60)

LSK kan plutselig vinne tre kamper på rad, og Start bør ikke klare å stå i veien. Så er det selvsagt ikke noe å gå på LSK som kjempefavoritt mot et Start-lag som kan spille uten noen form for press på seg. Men jeg liker igjen under-spill, Start har stort sett spilt under-kamper hele høsten og selv om de har rykket ned så virker det ikke som de slipper opp. Og med Erlandsen som LSK-trener så vil nok risiko-viljen være liten om de først har tatt ledelsen. De siste kampene har gått over 2,5 mål, men jeg syns både mot Stabæk og Brann at kampforløpet mer lignet under-kamper, så det gjør at vi får ekstra betalt nå.

Spill

Under 3 mål - 2,01 Pinnacle x 68,40 units (min odds 1,79)

Rosenborg - Odd (1,55 - 4,63 - 7,50) (1,61 - 2,56)

Oppgjøret som skulle være en kamp om gullet er blitt alt annet enn det, RBK har vært helt overlegne denne sesongen og Odd tross at de ligger på 3.plass må sies å ha underprestert. Motivasjonen er på Odd sin side her, men det er kvalitetsforskjell på lagene, så for meg er det uaktuelt å gå imot Rosenborg som har vært dominant på hjemmebane denne sesongen. Helland er også tilbake her som er et pluss for hjemmelaget, mens Zekhnini fortsatt er ute for Odd.

Sogndal - Strømsgodset (2,35 - 3,55 - 3,24) (1,85 - 2,09)

Man skal være ekstremt interessert i norsk fotball for å orke å se Tv2s hovedkamp denne runden, mellom to lag lite attraktive lag uten noe å spille for. Spillemessig er det her også iskaldt, ikke bare har ingen lag noe å spille for - men Godset har ny trener også. Slik sett blir det bedre neste år når mer attraktive kamper blir å gå på åpen tv-kanal.

(Innlegget ble redigert 21.10.16 14:27)

GoingKronos
21.10.16 15:41

Hovedspill:

Lillestrøm - Start, Under 3 mål - 2.01 Pinnacle

Start har blitt et ganske stabilt under-lag i høst, de har nå 5 under kamper på rad, og de har i praksis vært rykket nede hele høsten. Så jeg tror inngangen blir den sammen og at de vil fortsette å kjempe for æren sin, og nå med 2 seiere på de tre siste så begynner de kanskje å tro at de kan ta poeng igjen.

Hva med Lillestrøm? Etter at Arne Erlandsen overtok så spiller de, hvordan skal jeg si det på en diplomatisk måte...en enkel form for kick and run fotball. Så har alle kampene endt med 3 mål, men jeg syns egentlig i alle kampene så var det mer typisk under-kamper enn det motsatte. Så jeg tror det er med på å gi den skyhøye oddsen som man får på et under-spill her.

Og så tror jeg at om Lillestrøm tar ledelsen så er sjansen god for at de er forsiktige og prøver å sikre inn en liten seier. At Gary Martin er ute med karantene er et pluss for spillet.

GoingKronos
28.10.16 11:13

For andre gang på rad en perfekt uke, denne gangen med 3 av 3 spill inn. Og alle tre spillene satt også fortjent, så jeg er godt fornøyd med vurderingene jeg har gjort de siste uke. Med to runder igjen så kan det her bli en god sesong, men det er fullt mulig å tryne på oppløpet så får vente med oppsummeringen til 7.november.

Jeg var noe skeptisk til under-spillets sjanse når Start tok ledelsen i 1.omgang, men LSK var aldri videre farlig og selv om de fikk mål på en dødball så ble det aldri noe massivt trykk mot Start-målet. Resultatet ble en kraftig strek i regning for LSK, de har to tøffe kamper igjen, men med den formen Glimt, Tromsø og Stabæk er i så er det ikke håpløst. Og jeg syns trossalt Erlandsen menn viser mer attityd enn lagene rundt seg. Start har de siste ukene vært bananskall for Haugesund, Tromsø og Lillestrøm, så Brann og Stabæk er advart.

Aafk sikret ny kontrakt i en imponerende prestasjon mot Viking. Det ble litt dommerfokus etter matchen, men det var virkelig ingenting å si på vinneren av kampen - tangotrøyene var det klart beste laget. For begge lag er sesongen over, men jeg mistenker at Aafk ønsker å fortsette - når man har slitt en hel sesong og så begynner å vinne fotballkamper så syns man det er utrolig artig og deilig å ha suksess. Haugesund er herved advart. For Viking er jeg mer usikker, de har gjort en god sesong utfra forutsetningene, men det kan se ut som fighten er gått noe ut av dem og jeg er skeptisk til om de har så mye mer å by på denne sesongen.

Sarpsborg kjørte egentlig over Stabæk, og det var mildt sagt frustrerende å se de brenne sjanse etter sjanse. Når utligningen kom så gamblet Stabæk fremover og da satt seiersmålet til Sarpsborg. Veldig fortjent. Samtidig kanskje den dårligste kampen under Ordinas, og det i en så viktig kamp for klubben. Så fikk de hjelp med at Glimt, Tromsø og LSK samlet sett tok bare et poeng, og med Start i siste kampen så lever håpet godt enda. Men det er ingenting i prestasjonen i helga så tyder på det skal bli mange flere poeng til Bærumslaget.

Brann snur kampen og slår Molde, og det skal mye til for at det her ikke ender med medalje for Brann - så får vi se om det blir sølv eller bronse. For Molde har sesongen vært skandaløst, de kan fortsatt ta 4.plass og få e-cupspill. Skulle de ikke klare det så er Molde blitt til en middelhavsfarer og jeg har vanskelig å forstå hvordan en klubb med det nest høyeste budsjettet i Tippeligaen kan leve med det. For meg fremstår Solskjær mer og mer som en flopp.

Odd sto for den største sensasjonen denne runden med å ødelegge Rosenborgs perfekte hjemmestatistikk. Det har vært en forferdelig høst for Odd, men likevel så tyder alt på at de tar medalje. Det forteller litt om motstanden, men også noe om karakteren i Fagermo som trener. Rosenborg har, som i fjor, haltet seg igjennom høstsesongen etter en imponerende vår. I fjor trodde man at det var pga det tette kampprogrammet, nå kan man ikke unnskylde seg med det. Og med tanke E-Cup så virker det opplagt at RBK må gjøre om på trening slik at de unngår denne formdippen på høsten neste år.

Tromsø sto kanskje for den verste prestasjon denne runden, og jeg ble mildt sagt overrasket over kampbildet. I stedet for å være offensiv og gå ut for å score mål mot et Vålerenga-lag uten selvtillit så la de seg lavt og lot Vålerenga spille ball og få roet nervene. I 2.omgang er VIF selvsagt effektive, men Flovik&co fikk som fortjent. Taktikken står til stryk, og nå blinker det et stort rødt varsellys for TILs eksistens i Tippeligaen - med to knalltøffe kamper igjen som underdog. For Vålerenga er kontrakten så godt som sikret, og de får en perfekt setting med å kunne trygge kontrakten hjemme mot erkerivalen Lillestrøm. At de kan i tillegg kan sende LSK ned i det ytterste mørket er nok også en ekstra motivasjon.

Det er ikke bare Tromsø av lagene i nord som sliter. Glimt gjør nok en svak prestasjon, og følger det opp med en energiløs prestasjon i semifinalen mot Rosenborg. Jeg er noe overraskende over kollapsen. Håpet for de er at de dårlige prestasjonene har vært på reise, og nå får de sjansen til å berge kontrakten på hjemmebane mot et Viking-lag uten stort å spille for. Men det ser ikke lyst ut akkurat. Haugesund gjør jobben sin og vinner fortjent, for så å se at Odd klarer å vinne på Lerkendal - et skikkelig ballespark der altså. Så de trenger hjelp, og må vinne sine siste to kamper. Blir tøft, men uansett så kan jo 4.plassen ha en verdi i at det gir E-cupspill.

Sogndal mot Strømsgodset var en trøtt affære, og Godset var noe heldig som vant. Tapet mot Kongsvinger i semifinalen i cupen forteller mye om hvordan ståa er i Godset om dagen, og sesongen har vært en gigantisk flopp. Det er godt mulig at tiden for Godset som et stabilt lag i toppen av tippeligaen er forbi, Skullerud har i det minste nok å jobbe med. Sogndal har ikke stort å spille for, og jeg syns man merker det. Spørs hvor mye mer de klarer å presse ut av sitronen.

Talenes tale:

Hovedspill:

Status 2016:

Spill: 28

Innsats: 280

Gevinst: 323,8

TBP: 115,6

Status Totalt:

Spill: 148

Innsats: 1480

Gevinst: 1770,7

TBP: 119,6

Kelly-prosjektet:

Resultat: +340,3 (+240,8 sist runde)

TBP: 105,8 (vunnet 6179,3 / innsats 5839)

(Innlegget ble redigert 28.10.16 11:15)

GoingKronos
29.10.16 09:25

Mens medaljekampen ble litt mer avklart forrige runde så er det fortsatt full texas i bunnstriden, og vi er i den fine situasjon at i 7 av 8 kamper så har i det minste et lag noe å spille for. Jeg har funnet fire spill som jeg syns gir verdi denne helga, og jeg velger å gå på to lag som ikke har noe å spille for. Vurderingen av motivasjon kontra form og kvalitet er det som gjør de siste rundene spennende, og jeg syns ofte man får en overreaksjon i oddsmarkedet. Det er som kjent ikke nok bare å ville noe utrolig mye, man må også ha evnene til å få jobben gjort.

GoingKronos
29.10.16 10:06

Hovedspill:

Vålerenga - Lillestrøm, uavgjort/borte - 1.94 Pinnacle

Vålerenga har ikke vunnet noen av sine fire siste hjemmekamper, og det mot veldig overkommelig motstand i Glimt, Godset, Aalesund og Stabæk. Nå blir de igjen klar favoritt, bare for at de slo et håpløst Tromsø-lag forrige helg. Lillestrøm er i bedre form, men pga uavgjort mot Start så har allerede markedet glemt at de vant to skjebnekamper før det.

Dette blir en annen type match, hvor de igjen kan kose seg med å satse på dødballer og kontringer.

I tillegg så er vi i en situasjon der uavgjort er godt som gull for Vålerenga. Jeg forstår at de helst vil sende Lillestrøm ned, men uavgjort vil sikre ny kontrakt og det er tross alt det viktigste. Jeg tror verken spillere eller lagledelse er videre lysten på å dra til Stavanger å måtte få et resultat i siste runden. Litt avhengig av hva som skjer i de andre kampene så kan også uavgjort være et godt resultat for Lillestrøm.

Wæhler er ute, noe som svekker Vålerenga både når det kommer til duellstyrke og nødvendig erfaring. Og kanskje spesielt i denne kampen som vil bli en krig ut av en annen verden.

(Innlegget ble redigert 29.10.16 10:09)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg