Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvordan regne ut Sannsynligheten på eksakt mål?

NYTT TEMA
eL-W
eL-WInnlegg: 5
07.09.13 11:52

Hei

Sønnen min har fått oppgave av læreren til å finne matematikk formel, Hvordan regne ut Sannsynligheten på antall mål.

Feks:

Hvis RBK-VIF spiller og for å finne ut, hva resultatet blir(bare regne ut ca. sannsynligheten på det).

Om det blir:

1:2 eller 1:1 osv...

Jeg har prøvd å prøvd finne på google matematikk formelen, men klarte ikke det. Håper på at dere kan hjelpe meg! Tusen Takk.

twu
twuInnlegg: 10656
07.09.13 12:03

Sannsynligheten på et resultat i fotball?

For å regne ut sannsynligheten for at et visst utfall skal inntreffe er man avhengig av at summen av utfall gir en sannsynlighet på 1. Et fotballresultat har i teorien uendelig mange utfall, og er jo uansett ytterst tilfeldig og avhengig av mange forskjellige faktorer.

Når oddsen fastsettes i en fotballkamp er det mange faktorer som spiller inn. Form, tabellposisjon, skadesituasjon, statistikk og hvordan man faktisk ser for seg at tipperne kommer til å tippe. Norge kan for eksempel ha kunstig lav odds, hvis man ser for seg at ekstra mange setter pengene på norsk seier (det handler om hvor mye man risikerer å betale ut ved de forskjellige utfallene).

Jeg nekter å tro at det fins en formel for utregning av et spesielt resultat.

twu
twuInnlegg: 10656
07.09.13 12:05

Jeg er forøvrig overhode ingen aktiv tipper, så det kommer nok sikkert noen som har mer kontroll på spesifikk fastsetting av odds.

Man kan jo benytte seg av for eksempel historiske resultater for å lage en statistikkbasert sannsynlighet på et gitt utfall, men det blir jo ikke riktig.

eL-W
eL-WInnlegg: 5
08.09.13 11:39

Men det burde være noen matematikk formel utregning på det.

Kan noen andre hjelpe?Takk

Libertineren
LibertinerenInnlegg: 62
08.09.13 11:59

Selvfølgelig finnes det ingen 100% perfekte formler for dette. Da hadde ikke tippemarkeder for resultat eksistert. Til og med de store sportsbettingsyndikatene har ikke løst dette, og det kommer de aldri til å gjøre. Det er for mange variabler, og da spesielt variabler de ikke kan vite noe om.

Det nærmeste du kommer er å lage egne formler ved bruk av statistikk. 

Avery
AveryInnlegg: 2860
08.09.13 15:37

Skjønner ikke helt hvordan man kan lage en matematisk formel av dette uten å legge statistikken i bunn.

Dette fordi fotball ikke er et lykkespill, men et ferdighetsspill. 

Sjansen for at Rosenborg scorer er jo vesentlig større enn at Hønefoss gjør det. Det er også større sjanse for at Rosenborg scorer hjemme mot Hønefoss enn at Hønefoss skal score borte mot Rosenborg. 

Selv om de fleste utgangspunktene er like: De har begge 11 spillere, de spiller begge i drøye 90 minuttene, reglene er lik for dem begge osv. 

Mattelæreren burde heller spurt om sjansen for å vinne i Lotto eller noe lignende der det ene uttrukne tallet ikke påvirker hvilket tall som blir trukket ut neste gang. 

Libertineren
LibertinerenInnlegg: 62
08.09.13 16:58

Hvis dette faktisk er et reelt spørsmål, så tror jeg vi må gjøre noe med skolene i Norge

Jompa
JompaInnlegg: 10287
09.09.13 09:27
eL-W: Hvis RBK-VIF spiller og for å finne ut, hva resultatet blir(bare regne ut ca. sannsynligheten på det). Om det blir: 1:2 eller 1:1 osv... Jeg har prøvd å prøvd finne på google matematikk formelen, men klarte ikke det. Håper på at dere kan hjelpe meg! Tusen Takk.

Kan du poste den nøyaktige oppgaveteksten? Og hvilket klassetrinn det er snakk om?

Tror det blir litt klarer for oss da. Tviler på at oppgaven går ut på å sette opp en universal formel for hvordan resultatoddsen blir satt...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg