Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Spillavhengighet blant barn og unge

NYTT TEMA
Olmba
OlmbaInnlegg: 1664
07.02.18 15:02

Er sikkert mange av oss som er oppvokst med Commodore 64 og NES med spill som Hobitten, Wonderboy, Zelda og Mario for å nevne noen. Hvem tenkte vel den gang på at spill kunne gjøre oss spillavhengig på lik linje som ved dagens pengespill som poker, betting osv.?

Mange av dagens spill er rettet mot barn og unge, som feks FIFA, NHL,NFL, Star Citizen, Call of Duty WW2, Battlefront 2 og NBA2K for å nevne noen. Felles for nevnte spill er at disse er online spill med et ranking system der man kjemper om å bli best/vinne kamper og at spilleren får mer og bedre våpen/spillere osv. etterhvert som han/hun gjør progresjon i spillet. Hadde det stoppet der hadde det kanskje ikke vært et problem,men så har vi det som kalles Pay to Win og mikrotransaksjoner.

Pay to win er et konsept som gjør at spilleren kan kjøpe seg progresjon ved å kjøpe våpen/spillere osv. gjennom mikrotransaksjoner. 

Les mer om mikrotransaksjoner her:  

Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Microtransaction

La oss se litt nærmere på FIFA18 og hvordan dette fungerer i grove trekk.

FIFA18 er et av verdens mest solgte spill med millioner av daglig brukere der den mest populære spillmodusen er Fifa Ultimate Team (FUT). I FUT bygger man sitt eget lag som brukes i  forskjellige moduser, som blant annet divisjonspill og weekend league.  Spillet har et eget transfer marked der man kan selge å kjøpe spillere, trenere, kontrakter osv med tap eller gevinst med såkalte fifa coins. Prisene i transfer markede vil variere stort basert på etterspørsel som i det virkelige liv. Den raskeste veien til å få et lag med gode spillere er å kjøpe såkalte pakker som inneholder spillere, kontrakter, trenere osv. Disse pakken betales med fifa coins eller fifa points og her begynner det som er farlig.

De fleste kjøper fifa points for å kjøpe pakker for å bygge sitt drømmelag, fifa points kjøpes igjen med ekte penger. Disse pakkene kommer i et utall forskjellige varianter som kan det kan leses mer om her:

https://www.fifauteam.com/fifa-18-packs-ultimate-team/

Feks kan man kjøpe 12000 fifa coins for 799,- nok. For 12000 fifa points kan du kjøpe pakker i håp om å få en Ronaldo som du med dagens markedspris må betale med henholdsvis 1,7 mill for den billigste og 5 millioner fifa coins for den dyreste.

Få om ingen er så heldige og åpner en pakke som inneholder Ronaldo, vil påstå at det er større sjanse for å vinne 7 rette i lotto. En som kaller seg ChrisMD på youtube kjøpte pakker for £5000, se selv hvordan det gikk ;

https://youtu.be/g4lyhneTmiA

Det er flere og flere som nå er overbevist om at spillet inneholder scripting der det er spillet som avgjør om du vinner eller taper og ikke spilleren selv. Dette for å tiltrekke seg spillere som ikke er fullt så gode da det vil være flest av disse. Det ryktes også om avanserte algoritmer som brukes til å bestemme hvilke type motstander du møter og hvilke spillere han /hun har på sitt lag. Dette for at den andre spilleren skal få lyst til å kjøpe flere pakker i håp om å få den eller de samme spillerne. Jeg er skråsikker på at dette eksistere både i dagens og tidligere utgaver av Fifa, 

YongYea på youtube forklarer litt mer om dette her;

https://youtu.be/oC19cGJa-xw

Jeg har selv bakgrunn i spillindustrien og har i lang tid fulgt med på spill som inneholder mikrotransaksjoner med størst fokus på spill levert av Electronic Arts (EA)og NBA2K seriene. Det er for meg skremmende at aldersgrensen på disse spillene er satt til 3 år.  Her trengs det en strengere regulering slik at ikke vi skaper avhengighet blant barn og unge. Oppfordrer dere som er foreldre til barn og unge som spiller disse spillene om å være på vakt da dette kan være skadelig. Kan også nevnes at mange unge følger profesjonelle spillere på youtube som bruker mye av sin sendetid på åpning av pakker som igjen frister seerne til å gjøre det samme. Mange av disse youtubere er sponset av EA, det er også kjent at det foregår juks (cheating) blant proffene, noe jeg ikke går nærmere innpå nå, men viser at hele konseptet er pill råttent og at her må man være på vakt.

Av og til legger jeg ut samme informasjon diverse forum for fifa spillere og en gjenganger har vært at jeg da er en «idiot» som klager fordi jeg ikke er god nok i selve spillet. Jeg har spillene selv, men det er kun for å få bedre innblikk i hvordan det hele fungere. Selv om det nå er blitt ganske mange som har fått åpnet øynene, sier det meg at mange ikke liker at spillet blir kritisert da de på en eller annen måte er blitt avhengig og har investert mye penger i spillet. Blir litt som å true en alkoholiker med å ta fra han spriten, altså en form for redsel.

Mye mer kunne vært skrevet om dette og det finnes mye informasjon på nettet for de som er interessert. Søk da på Microtransaction,Fixfia, futgambling , fifa scripting og fifa broken for å nevne noen.

Helt på tampen linker jeg til en artikkel der en 19 åring i et åpen brev skriver til spillindustrien om hvordan han ble spillavhengig.

https://mashable.com/2017/12/01/19-gaming-gambling-addict/#r1LnLl966kqo

Så hva mener folket, er dette noe som bør reguleres strengere og er det andre som har noen erfaringer de vil dele?

Safe Gambling! 

Olmba
07.02.18 15:42

FIFA pakkeåpning dokumentar på svensk radio

Takk til Jompa for denne som kom i dag morges.

real-_-
real-_-Innlegg: 8976
07.02.18 21:19
Olmba: Så hva mener folket, er dette noe som bør reguleres strengere og er det andre som har noen erfaringer de vil dele?

Selvfølgelig. Har kun erfaring fra Fifa som mange andre. Men etter å ha hørt den P3 dokumentarene så er det tydelig at fokuset er feil sted. Gjennom hele dokumentaren så er det EA som blir kritisert. EA er de eneste som har gjort noe riktig. De tjener penger som få andre og har alt på det tørre. Så hvorfor skal de forandre noe?

De som må gjøre noe er jo de forskjellige som skal kontrollere alt dette i land rundt om. For EA forandrer aldri dette selv.

Olmba
07.02.18 23:19
real-_-: De som må gjøre noe er jo de forskjellige som skal kontrollere alt dette i land rundt om. For EA forandrer aldri dette selv.

Helt klart, spillene til EA blir jo i så måte bare verre og verre. Dette må stoppes med lover og regler,noe jeg temmelig sikker på vil skje. Tror også at EA vil falle som en "stein" og at andre vil ta over spill hegemoniet. I så fall er det fullt fortjent da det bare er rett og rimelig at man ikke utsetter barn for slikt, selv uten en regulerende lov.  

(Innlegget ble redigert 07.02.18 23:20)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg