Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tipping på kommunevalget 2019

NYTT TEMA
OrigoKing
OrigoKingInnlegg: 8029
15.08.19 18:52

Et nytt valg nærmer seg, meningsmålinger skal konsumeres som om de var øl, og ikke minst skal jeg prøve å finne spennende spill om kommunevalget 2019.

For Stortingsvalget 2017 leverte jeg 20 spill, og fikk en tilbakebetalingsprosent på 128,1 (75 units satset, 96,1 units vunnet). Det ville vært særdeles bra for fotballtipping, men jeg var likevel misfornøyd med flere ting, både spill som ikke gikk inn, og gode spill som aldri ble noe av.

Kommunevalg er generelt vanskeligere å spå enn Stortingsvalg. Ved Stortingsvalg kan man kan komme ganske langt ved å bruke nasjonale trender til å spå endringer i enkeltkommuner. Ved kommunevalg spiller enkeltsaker og personer langt
større rolle, og selv for kommuner jeg kjenner godt har jeg opplevd store overraskelser når resultatene har tikket inn. Trolig blir det ikke like mange spill som på Stortingsvalg, men siden innsatsgrensene vil være ganske lave når man spiller på enkeltkommuner, kan det være at kvantitet trumfer kvalitet når det kommer til stykket.

Først ute med spill er Coolbet. De tilbyr for øyeblikket spill på største parti på landsbasis, samt på neste ordfører i et rikt utvalg av kommuner i Trøndelag, Sogn og Fjordane, Oppland og Hedmark.

Vurderinger av hvert enkelt parti vil komme etterhvert, men først skal jeg publisere et spill jeg har særdeles god tro på.

OrigoKing
15.08.19 18:59

Spill 1:
Neste ordfører i Verdal kommune: Pål Sverre Fikse (Senterpartiet)

Odds: 14 (Coolbet)
Innsats: 2/10 units

Verdal har tradisjonelt vært en Ap-bastion. Sist kommunevalg i Verdal fikk Arbeiderpartiet 43,7 %, og Senterpartiet fikk 29,9 %. Ap har hatt ordføreren med støtte fra Høyre og KRF, men Høyre
trakk seg fra samarbeidet midt i perioden. Både Ap og Sp stiller med nye ordførerkandidater i henholdsvis Ole Gunnar Halager og Pål Sverre Fikse.

En kontroversiell sak den siste perioden har vært at Ap har stått i spissen for å legge ned flere grendeskoler, i strid med signalene de ga i forkant av 2015-valget. Jeg tror velgerne vil straffe Ap for dette, og tilsvarende belønne Sp. Når vi også legger nasjonale trender til grunn, mener jeg Sp vil bli det største partiet.

Fikses vei til ordførerstolen vil ikke være uten utfordringer. Han vil trolig være avhengig av støtte fra flere småpartier, og det er veldig åpent hva som vil bli den endelige konstellasjonen. Han vil imidlertid få flere muligheter, for eksempel har Høyre åpnet for å støtte Sp, etter at samarbeidet med Ap var heller mislykket.

Jeg tror oddssettingen her er fullstendig skivebom, og satser på at tiden er inne for et maktskifte i Verdal. Coolbet tillot meg å satse 77 kroner, som tilsvarer ca. 2 units i mitt system. Det er mulig å sende et større beløp inn til manuell godkjenning, men da må man regne med å komme i bookmakerens søkelys, og er ikke å anbefale.

OrigoKing
15.08.19 19:13

Spillet ble iallfall fjernet fort, så oddsene vil nok ha endret seg når det kommer opp igjen.

OrigoKing
19.08.19 01:01

Her kommer en vurdering av hvert enkelt parti som er representert på Stortinget, og litt om hvordan jeg tenker om dem som potensielle spillobjekter. Jeg spår også en sannsynlig oppslutning for hvert enkelt parti, så hvis noen bookmakere legger seg på en annen linje, skal jeg vurdere spill.

Arbeiderpartiet
Den nedadgående trenden har fortsatt etter Stortingsvalget, og trolig vil Ap gjøre sitt dårligste kommunevalg noensinne. De har hard konkurranse fra alle opposisjonspartier på Stortinget, og uansett hvilken enkeltsak man trekker frem, er det andre partier som har tydeligere standpunkter.

Situasjonen på riksnivå speiler nok situasjonen i mange lokal- og fylkeslag, med mye konflikter og indre uro. I mange kommuner der Ap har sittet med makten i en evighet, kommer vi nå til å se et maktskifte. Jeg tror Ap vil være overvurdert i mange ordførerspill, så det kan være store verdier å hente på å spille på den mest aktuelle motkandidaten, som i mange tilfeller vil være fra Senterpartiet.

Sannsynlig oppslutning nasjonalt: 25 %

Høyre
Situasjonen er ikke så lystig for Høyre heller. I følge tallene vil partiet få en moderat nedgang fra 2015, men siden alle de andre borgerlige partiene sliter, kommer Høyre til å miste mange ordførere etter valget.

Sannsynlig oppslutning nasjonalt: 22 %

Fremskrittspartiet
Frp har tradisjonelt slitt med kommunevalg, en viktig årsak har vært at de er sårbare for egne lokale lister (ofte protestlister) rundt omkring. Denne gangen må de hanskes med "Folkeaksjonen nei til mer bompenger", som har sjokkert med høy oppslutning i mange av storbyene. Dette har ført til internt opprør i Frp, og erklæring av "nasjonal bompengekrise". I flere byer ligger de an til et katastroferesultat, mens de fortsatt kan oppnå akseptable resultater der FNB ikke stiller liste.

Sannsynlig oppslutning nasjonalt: 8 %

Senterpartiet
Det ser ut til å bli et fantastisk valg for Sp, og trenden har vært veldig positiv den siste måneden. De fortsetter å profilere seg
på distriktspolitikk og motstand mot sentralisering, og har også markert seg som en motpol mot miljøpartiene. For øyeblikket har de et balletak på både Ap og Frp. Ved Stortingsvalget 2017 satset jeg på Sp som største parti i mange kommuner, og profiterte svært godt på det. Det ser ut som at bookmakerne vil undervurdere Sp i mange kommuner denne gangen også, så jeg regner med å poste en del spill på Sp-ordførere.

Sannsynlig oppslutning nasjonalt: 15 %

Venstre
Partiets inntreden i regjering har ikke hatt noen god effekt på meningsmålingene, og det siste året har de blitt møtt med mange fæle Stortingsmålinger. Trøsten er at det ikke ser fullt så ille ut på målingene for kommunevalg, hvis de klarer over 4 prosent, vil det nok oppleves som en liten seier.

Sannsynlig oppslutning nasjonalt: 3,5 %

Kristelig folkeparti
Fjorårets landsmøte ga de mye oppmerksomhet, men de mistet både medlemmer og velgere etter at de valgte den blå siden. 2015-resultatet på 5,4 % ser ut til å være utenfor rekkevidde, og for øvrig virker det som at trenden med veldig langsomt fallende oppslutning fortsetter.

Sannsynlig oppslutning nasjonalt: 4,5 %

Miljøpartiet de Grønne
Det går mot tidenes beste valg for MDG, og de har opplevd en boost på målingene nå i august. Særlig i Oslo er det tydelig at mange er fornøyde med politikken de har ført de siste fire årene.
Langt fra alle kommuner vil ha MDG-liste, men i underkant av 90 % av velgerne har mulighet til å stemme MDG ved årets kommunevalg. Meningsmålingene er trolig en anelse for høye, så underspill kan være aktuelt.

Sannsynlig oppslutning nasjonalt: 6 %

Sosialistisk Venstreparti
SV ligger an til en fin opptur siden forrige kommunevalg, til tross for at både Rødt og MDG går fremover. Konkurransen fra disse to partiene er hard, da er det godt å ha mange tidligere Ap-velgere å forsyne seg av.

Sannsynlig oppslutning nasjonalt: 6,5 %

Rødt
De har hatt en positiv trend i flere år, og har ligget godt over sperregrensen på de aller fleste Stortings-målinger i 2019. For kommunevalget ligger de noe lavere, noe som er naturlig da Rødt-listene i landets kommuner kun dekker litt over 80 % av velgerne. Jeg ser ikke for meg at mange spill vil være aktuelle, med mindre noen bookmakere setter for høy linje på oppslutning.

Sannsynlig oppslutning nasjonalt: 3,5 %

OrigoKing
19.08.19 01:04

Spill 2:
Neste ordfører i Oppdal kommune: Geir Arild Espnes (Sp)
Odds: 2,45 (Coolbet)
Innsats: 6/10 units

Etter valget i 2015 fikk Arbeiderpartiet en oppslutning på 34,7 %, og Kirsti Wellander ble ordfører. Siden da har de vært rammet av indre konflikter, og Wellander ble tidligere i år vraket som partiets ordførerkandidat for neste periode etter et dramatisk nominasjonsmøte, som førte til at flere listekandidater trakk seg. Tor Snøve ble partiets ordførerkandidat, han trakk seg som gruppeleder i 2017 etter interne uenigheter. Alt dette tror jeg vil virke hemmende på partiets valgkamp.

Det ble gjennomført en meningsmåling i juni i år med 400 spurte, hvor Ap fikk 17,4 % og 43,3 %. Med så få spurte er feilmarginen stor, men stemmer uansett bra med mitt inntrykk av at Sp bør være favoritter til å få ordføreren.

OrigoKing
19.08.19 01:33

Spill 3:
Neste ordfører i Trondheim kommune: Mona Berger (SV)
Odds: 200 (Coolbet)
Innsats: 0,2 units

Rita Ottervik har vært ordfører i Trondheim i 16 år. Den siste perioden har det vært et bredt samarbeid med hele sju partier på det meste. Etter at SV og Venstre har trukket seg, har den sittende koaliasjonen bestått av Ap, Sp, Krf, MDG og Pensjonistpartiet. Det er lenge siden det har vært særlig begeistring for samarbeidet, og Ap i Trondheim har vært gjennom en del skandaler. Nylig ble boka Råtne Trondheim lansert, uten at Adresseavisen har funnet det bryet verdt å nevne.

Det borgerlige alternativet med Ingrid Skjøtskift (H) som ordfører er i praksis dødt, så Ottervik er derfor storfavoritt til å fortsette i fire år til. Langt mer åpent er det hva som blir den nye konstellasjonen. På siste meningsmåling har de fem partiene i gjeldende konstellasjon ikke flertall, og det vil være vanskelig å forbigå SV med over 10 %. Faktisk er SV+MDG+Rødt jevnstore med Ap. Når Marianne Borgen (SV) ble ordfører i Oslo i 2015, synes jeg ikke det er utenkelig at Mona Berger kan bli Trondheims nye ordfører, og at det iallfall vil være et tema i forhandlingene. Jeg satser gjerne 10 kroner på dette langskuddet fra egen banehalvdel.

OrigoKing
20.08.19 19:49

Da begynner flere bookmakere å komme på banen. Riktignok har Coolbet tilsynelatende fått kalde føtter og fjernet alle ordførerspill.

Betsson/Nordicbet har lagt ut ordførerspill for de største byene, deres odds på Mona Berger som neste ordfører i Trondheim er helt nede i 10, så der sitter jeg for øyeblikket godt i det. 

Unibet hadde tidligere i dag spill ute på oppslutning for samtlige Stortingsparti på landsbasis, pluss flere H2H-spill. Disse er nå fjernet, noe jeg synes er rart, da jeg ikke fant noen åpenbare blundere i oddssettingen. I stedet har de lagt ut flere interessante spill for de fire største byene, ett spill vil komme straks.

OrigoKing
20.08.19 20:00

Spill 4:

Oppslutning for FNB i Bergen: 19,9 % eller mindre

Odds: 1,85 (Unibet)

Innsats: 6/10 units

Folkeaksjonen Nei til mer bompenger har sjokkert det politiske Norge, og var tidligere sommer største parti på en meningsmåling for Bergen. Siden har de gått ned, og på målingen 31. juli var de nede i 20 prosent. På nasjonalt plan hersker det kaos for partiet, der det blant at annet har blitt sådd tvil om hvem som egentlig er leder for partiet. Med manglende rutine både i organisasjonen og hos enkeltpolitikere, tror jeg de kommer til å falle litt sammen i valgkampinnspurten. Jeg tror dette spillet skal gå inn med grei margin.

OrigoKing
22.08.19 18:10

Coolbet har nå kommet sterkt tilbake, og det ser ut som at de tilbyr spill på så godt som alle landets kommuner. Det står respekt av at de har vært villige til å bruke såpass med tid og ressurser på dette.

Spill 5:

Neste ordfører i Rauma kommune: Magnhild Vik (Sp)

Odds: 2,60

Innsats: 5/10 units

Lars Olav Hustad (H) har vært ordfører i åtte år, og er en respektert ordfører de fleste vil si har gjort en god jobb for kommunen, uavhengig av politisk ståsted. Likevel tror jeg det blir vanskelig for ham å bli valgt for enda en periode.

Hustad-effekten var veldig sterk ved forrige valg, da Høyre fikk 30,1 % og gikk opp fra 5 til 8 mandater. Dette gikk i hovedsak på bekostning av samarbeidspartiene Frp og V, som til sammen mistet 3 mandater. Dette valget huskes nok uansett best for at Ap-representant Marit Nauste rett etter valget meldte seg ut Ap og vippet flertallet til fordel for Hustad.

Rauma har vært preget av en konflikt mellom sentrum og periferi, der Vågstranda må nevnes spesielt. Nedleggelse av skolen der har vært tema i flere år nå, dessuten er bygda fanget mellom to bommer. Dette har ført til en folkeavstemning om overføring til Vestnes kommune, dette fikk såpass klart flertall at grensejustering vil bli gjort fra 2021.

Vågstranda hører til Måndalen valgkrets, der Frp trenger å vinne tilbake velgere. Der har vært Frp vært det klart største partiet ved Stortingsvalg, men manglende representasjon derfra førte til et veldig svakt resultat i siste kommunevalg. Da hjelper det nok på at Sp-profil Ellinor Solheim har meldt overgang til Frp. Solheim-effekten kan imidlertid fort bli nullet ut av at Pensjonistpartiet stiller til valg i kommunen for første gang, med flere tidligere Frp-folk på lista.

Alt tyder på at Venstre må nøye seg med ett mandat, mens Krf-veteran Arne Hop har trukket seg fra politikken, noe jeg tror gjør at Krf mister ett mandat. Krf har i forkant av dette valget annonsert at de ikke støtter noen av blokkene.

SV har svært mange folk på lista, og virker velorganiserte. Listekandidatene deres er alene nok til ca. 1 % av stemmene. Jeg tror de kan vinne et mandat på bekostning av Ap, men også her er det et nytt parti som kompliserer bildet. MDG stiller med liste for første gang, og i utgangspunktet skulle man tro de ikke ville nå helt opp, men de har én sak de kan profilere seg på. MDG er det eneste partiet som har sagt et klart nei til gondolbane til Nesaksla, så hvis motstanderne samler seg om dem, kan det være nok til at MDG kommer inn i kommunestyret.

Den nasjonale trenden er at Sp går opp og at Ap går ned. I Rauma skjedde dette allerede i 2015, jeg synes det er vanskelig å spå om denne trenden fortsetter i år. Det som er sikkert, er at Senterpartiets ordførerkandidat, Magnhild Vik, er langt mer populær enn Per Vidar Kjølmoen (Ap).

Oppsummert kan årets valg i Rauma virke veldig uforutsigbart, men når H+Frp etter alt å dømme trenger å vinne 2 nye mandater, og Krf ikke har valgt side, så skal venstresiden ha en klar fordel. Hustads odds (3.00) virker fornuftig. Vik skal være storfavoritt mot Kjølmoen, både på grunn av personlig popularitet, og fordi Sp vil få større oppslutning enn Ap. Derfor finner jeg verdi i 2,60 på Magnhild Vik som neste ordfører.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg