Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

NM på ski i nordiske grener på Steinkjer 2011

NYTT TEMA
pern123

pern123
29.01.11 17:58

snorre salano har ikke vært kongen her. noraelisabeth er kongen

THE_ELECTRON

THE_ELECTRON
29.01.11 18:26

noraelisabeth er dronningen, og Martin Johnsrud Sundby er muligens i sitt livs form.

Og muligens ikke, men jeg tillater meg i hvert fall litt optimisme fremfor surmuling og sutring.

SnorreSolano

SnorreSolano
29.01.11 18:29
pern123: I motsetning til Northug virker Martin som en type med beina godt plantet på jorden, og virker som en ålreit og jovial type. Også er han jævlig god i det han driver med også.

Bena på jorden?  I høst sa han følgende: - De (Alsgaard og Dæhlie) hadde ikke hatt en sjanse i dagens løyper. Vi er mye mer eksplosive enn de var. På for eksempel 15 kilometer hadde de hatt altfor lite kraft. Vi har mer kraft pr. kilo, selv om vi kanskje er noe tyngre, sier Johnsrud Sundby. 

I La Clusaz kom han for sent til svart:  På spørsmål fra TV 2 Sporten om hva som skjedde var han lite snakkesalig.

- Hold kjeft, hold kjeft, sa en mildt sagt irritert Johnsrud Sundby, før han smelte igjen døren til smøreboden.

Vedr. skiskyttere på VM-laget sa han tidligere i uken dette:

– Problemet i en slik type stafett er at det kan gå ganske rolig i seks-syv kilometer på en 3. etappe - og så kan det komme et sinnsykt rykk, og akkurat der er jeg litt bekymret for hva skiskytterne besitter av kapasitet, sier Martin Johnsrud Sundby til NRK - før han legger til: – Og der VET jeg at langrennsløperne er sterkere.

Så beklageligvis klarer jeg ikke helt se på MJS som en type med bena godt plantet på jorden, heller ikke "i motsetning til Northug". Ihvertfall ikke hele tiden. Men en ålreit og jovioal type?  Helt sikkert.

Nå kommer det ikke et MJS-innlegg til fra meg i denne tråden. Om han ikke går en knallsterk stafett-etappe imorgen, da skal han få kred av meg for det. Men ingenting om sympatiskhet og (mangel på) objektive uttalelser, der er punktum fra min side satt.

THE_ELECTRON

THE_ELECTRON
29.01.11 18:32
HarryH: Tøv. noraelisabeth er kongen i denne tråden.

Tror Martin er minst like stolt av sin sympatiske søster som hun er av ham.

fabulator

fabulator
29.01.11 18:39
tendy: Røthe er et for usikkert kort på en VM-stafett, Gjerdalen bør være totalt uaktuell nå.Lukter Emil Hegle Svendsen lang vei..

Ja, for fanden. Det må nå være klart for alle, selv de største selvpiskerne, at Gjerdalen ikke har noe i VM å gjøre. Sett inn Hegle på stafetten og 5 milla.

Dagens innsats fra Gjerdalen vekker ikke annet enn medfølelse. Knust av en redyrket klassiskløper på duathlon!

ArneArneArne

ArneArneArne
29.01.11 18:40

Hunnkjønn blir til konger og er de pene, så blir det tatt til inntekt for at broderen er mer sympatisk enn han ellers ville vært. Her blandes kortene enda bedre enn i Vegas....

THE_ELECTRON

THE_ELECTRON
29.01.11 19:15
ArneArneArne: Hunnkjønn blir til konger og er de pene, så blir det tatt til inntekt for at broderen er mer sympatisk enn han ellers ville vært. Her blandes kortene enda bedre enn i Vegas....

Det er i hvert fall en herlig motvekt til all den gneldrende jamringen til mange av VGDs langrennsinteresserte. Hvem kan si noe som helst om personligheten til folk de (mest sannsynlig) kun har sett på TV, og spiller det egentlig noen rolle om Martin Johnsrud Sundby er "sympatisk"? Her er det noen som er stolt av ham, og hun er neppe alene om den oppfatningen.

Jeg synes selv det er flott at noen investerer masse tid og energi i en idrettskarriere, til tross for mange utakknemlige langrennsfans. Dessuten skal vel MJS først og fremst vise seg frem i langrennsløypa (ikke som intervjuobjekt), noe han gjør titt og ofte, selv om noen tydeligvis kun er fornøyde dersom han vinner og knapt nok det.

ArneArneArne

ArneArneArne
29.01.11 19:20

Enig. :-)

Gregor28

Gregor28
29.01.11 19:25
pern123: I motsetning til Northug virker Martin som en type med beina godt plantet på jorden, og virker som en ålreit og jovial type

Her tar du så feil, så feil når det gjelder Northug. Har konkurrert mot både Northug og Sundby utenfor langrenssporet og de er begge kjempehyggelige karer som snakker med folk som ikke er i nærheten av deres kjendisstatus. De er rolige, fine typer begge to, som absolutt ikke lar populariteten gå til hodet på de. Dessverre har media en evne til å fremstille alt de sier på en måte som gjør at de blir oppfattet som to meget kjepphøye og arrogante..

eddard

eddard
29.01.11 19:45
noraelisabeth: Isteden for å plukke ut de små kommentarene som det der, er det vel kanskje viktigere å tenke på de uttalelsene Martin ellers har, som alltid er sympatiske. Han er ikke i  nærheten av rappkjefta i forhold til andre. Han vet nok litt bedre hva han snakker om i forhold til deg uansett! I dag vant han OVERLEGENT, og viser at han er i kanonform. Han har også gjort flere gode løp, så ikke kom her å skriv at han ikke kan backe opp!   Gå å legg deg a Snorre Solano

Haha, artig om du virkelig er lillesøster og forsvarer storebror på nettet, kreditt til deg for det.

Men når det gjelder å backe opp uttalelser ligger nok storebror dårlig an p.g.a. spesielt en uttalelse om at ingen skulle gå fra ham. Men jeg synes da jevnt over at han er en artig fyr, og dyktig klassiskløper. Men fansen bør ikke gå sur av å få høre at han får det tøft i fristil i VM.

noraelisabeth

noraelisabeth
29.01.11 20:06
SnorreSolano: Nå kommer det ikke et MJS-innlegg til fra meg i denne tråden. Om han ikke går en knallsterk stafett-etappe imorgen, da skal han få kred av meg for det. Men ingenting om sympatiskhet og (mangel på) objektive uttalelser, der er punktum fra min side satt.

jaja, du som sier at martin er så jævla rappkjefta og ikke gir bra nok resultater for hva han sier, ta en titt her du kjære venn ;) 

http://www.dagbladet.no/2011/01/29/sport/ski/langrenn/ski-nm_i_steinkjer/martin_johnsrud_sundby/15245138/

Det er vel ikke akkurat sånn han uttaler seg, er det det? Her er han offensiv og sier selv at han ikke har sjanse til medalje. Virkelig Snorre, er du en voksen person som sitter der og har behov for å skrive nedlatende om en langrennsløper er det bare til å le av! Det er i mine øyne helt greit å skrive om han gjør det bra eller dårlig, men å skrive negativt om personen kan du bare droppe. 

legg opp a salamondoro

noraelisabeth

noraelisabeth
29.01.11 20:10

hvis du ikke fikk den linken, gå på dagbladet.no og se selv

kjappsi

kjappsi
29.01.11 20:57

Send Rønning, Sunby og Northug, Svendsen og 4 av de beste juniorene. Resten kan bli hjemme å trene eller skjemmes.

Jentene bør få kvoten på 10 stk da flere av dem er medaljekandidater i motsetning til herrediden

SnorreSolano

SnorreSolano
29.01.11 20:57
noraelisabeth: Det er vel ikke akkurat sånn han uttaler seg, er det det? Her er han offensiv og sier selv at han ikke har sjanse til medalje. Virkelig Snorre, er du en voksen person som sitter der og har behov for å skrive nedlatende om en langrennsløper er det bare til å le av! Det er i mine øyne helt greit å skrive om han gjør det bra eller dårlig, men å skrive negativt om personen kan du bare droppe. 

1. Jeg leste det han sa idag, og er forøvrig enig med ham. :-)    Jeg fikk også med meg all honnøren han ga Rønning ettter løpet, og har selvsagt ingen grunn til ikke å karakterisere ham som en meget god vinner idag. Ja, du leste rett: både meget god og vinner, faktisk.

2. Jeg hadde ikke tenkt å bruke deler av ettermiddagen på en skyttergravskrig om din bror(?), men var dum nok til å påpeke til et par debattanter her inne at MJS har hatt endel uttalelser som kanskje kan anses som en smule "uheldige". Sånn sett er jo "jeg er langt unna noen medaljekandidat" en noe mer ydmyk uttalelse enn "de skal gå jævli fort for å gå fra meg" - og muligheten for å backe opp etterpå langt bedre.

3. Enig i at det er latterlig å skrive nedlatende om noen, men det er strengt tatt ikke det jeg har gjort. Ihvertfall ikke det jeg hadde til hensikt å gjøre. Jeg har skrevet nedlatende om ting han har sagt, og det er noe annet. Og om du er den du utgir deg for å være, så er det helt åpenbart at du er i en vesentlig bedre posisjon til å uttale deg om hvordan personen MJS faktisk ER! Det han har SAGT synes jeg at jeg må få lov til å kommentere, men det beste er kanskje om jeg konsentrerer meg om å kommentere det han gjør (i skisporet).

4. Du får hilse broren din fra oss på VGD å si at omtrent alle der inne syntes det var veldig morro at han vant idag, og at selv noen av de verste surpompene der inne ønsker at han får såvel stafett-gull som medalje på 15km. Og at  disse surpompene har innsett at oppbackingen av tidligere uttalelser har begynt. :-)

(Innlegget ble redigert 29.01.11 20:58)

heleneop

heleneop
29.01.11 21:19
Gleder meg til i morgen, NM-stafettene er blant de mest spennende løpene i hele sesongen. Håper det er de "ekte" lagene som stikker av med seieren!
Gregor28

Gregor28
29.01.11 21:48

Finner ikke Hegle Svendsen på startlisten til stafetten imorgen, har han allerede fått beskjed om at han er tatt ut/uaktuell til VM?

mellansnack

mellansnack
29.01.11 21:54
SnorreSolano: Godt mulig MJS er en trivelig type, men han hadde vært tjent med å holde kjeft en gang iblant. Northug er stor i kjeften, men har resultater som gir ham lov til det. MJS uttaler seg like friskt, men backer det veldig sjeldent opp med triumfer.

Hvorfor er det bare én løper som får lov til å sette farge på sporten? Man har altså ikke lov til å ha friske og interessante uttalelser om man ikke er best? Tåpelig, spør du meg.

Jeg liker Sundby godt, men jeg er ofte totalt uenig i hans uttalelser:)

Edit: Ser jo at dine meninger om MJS er utdebattert nå:)

(Innlegget ble redigert 29.01.11 22:04)

SnorreSolano

SnorreSolano
29.01.11 22:00

Da Svendsen annonserte sitt kandidatur på 3. etappe, sa han også at han ikke skulle gå stafetten for Strindheim. Han har istedet valgt å kjøre endel tøff trening. Så kan man undres seg over hvorvidt han gir landslagsledelsen noe annet valg enn å skippe skiskyttere i uttaket. Svendsen mister sannsynligvis muligheten til å vinne verdenscupen, men ender kanskje med en formtopp i skiskyting-vm istedet.

Jeg tror det mest sannsynlige er at EHS ikke blir tatt ut, såfremt Røthe går en ok stafett imorgen. Det var nok et lite skudd for baugen for landslagsledelsen at Røthes ski var så dårlige idag at han var sjanseløs i å vise seg frem. Går han dårlig imorgen også, skal det bli svært interessant hva Skinstad gjør.

mellansnack

mellansnack
29.01.11 22:08
SnorreSolano: (Her kan jeg minne om at skilandslaget ikke har vunnet en eneste intervallstart i fristil siden november 2005, og i samme periode har skiskytterne 2 verdenscupseire og 1 VM-gull).

Det interessante her er jo også at det er snakk om tre forskjellige skiskyttere, mens en fjerde skiskytter er mest aktuell for 3.etappen i VM. Det sier alt om at talentene i norsk langrenn finnes, men de som satser langrenn tydeligvis får dårlig veiledning...

SnorreSolano

SnorreSolano
29.01.11 22:19

Og at det i langrennsmiljøet vurderes slik at en 5. skiskytter er den beste av dem alle ift. 5mil, men neppe aktuell pga. sykdom og manglende trening i år. Du er åpenbart inne på noe, mellansnack.

THE_ELECTRON

THE_ELECTRON
29.01.11 22:27
SnorreSolano: Jeg tror det mest sannsynlige er at EHS ikke blir tatt ut, såfremt Røthe går en ok stafett imorgen.

Ser ikke helt hvordan dette henger sammen. Røthe er garantert med som 9.mann, men hvem tar den siste plassen?

Røthe skal visst gå andre etappe for det relativt svake laget fra Voss. Han skal opp mot, og kan dermed sammenlignes tidsmessig med: Djupvik, Andresen, Johnsrud Sundby, Pettersen, Eilifsen, Gjerdalen, Aasen Ouren, Rennemo og Post, dersom startlisten er korrekt. Greie referanser for noen og enhver som vil til VM det.

SnorreSolano

SnorreSolano
29.01.11 22:35
THE_ELECTRON: Ser ikke helt hvordan dette henger sammen. Røthe er garantert med som 9.mann, men hvem tar den siste plassen?

Landslagsledelsen er på jakt etter en et alternativ til Gjerdalen på 3. etappe, eventuelt enn backup til skøyte-etappene. Røthe er aktuell til denne rollen, men også i rollen som back-up på de klassiske etappene. Om Røthe hadde gått overbevisende på fristil-delen idag, ville Skinstad snarere vært på utkikk etter en klassisk-back-up, fordi han visste at Røthe er den tredje fristil-mannen. (At Røthe faktisk fyller begge roller er jo bare et pluss). Men de fikk ingen svar idag, men om Røthe overbeviser imorgen så har Skinstad fått de svarene han trenger. Men om Røthe ikke leverer, så vil nok tankene gå mot en EHS i troppen.

Muligens litt rotete formulert, men du får legge godviljen til.

THE_ELECTRON

THE_ELECTRON
29.01.11 22:47
SnorreSolano: Landslagsledelsen er på jakt etter en et alternativ til Gjerdalen på 3. etappe, eventuelt enn backup til skøyte-etappene.

Ja, dersom dette er det eneste de vurderer, da ligger nok Hegle Svendsen bedre an enn jeg trodde, for Eliassen, Eilifsen, Rennemo og Østensen var jo snarere aktuelle som "listefyll" til 5-mila og muligens duathlon (ettersom Rønning dessverre neppe stiller der). Men ettersom Røthe synes jevngod i begge stilarter, dekker han jo opp som reserve temmelig bra uansett hvem som eventuelt skulle bli syk til stafetten.

Stafetten i morgen kan bli utslagsgivende, men vi kan godt avvente duathlonen i Rybinsk da. Regner med at landslagsledelsen vil finsile de aktuelle kandidatene (minus skiskyttere) til den siste plassen der, og deretter presentere uttaket av de siste 3 plassene (Kjølstad vs. Pettersen, Kristoffersen vs. Elden, Hegle Svendsen vs. X). Merkelig nok er imidlertid uttaksfristen tilsynelatende neste lørdag, slik at stafetten i Russland ikke spiller noen rolle for uttaket.

(Innlegget ble redigert 29.01.11 22:48)

eddard

eddard
30.01.11 00:39
SnorreSolano: Jeg tror det mest sannsynlige er at EHS ikke blir tatt ut, såfremt Røthe går en ok stafett imorgen. Det var nok et lite skudd for baugen for landslagsledelsen at Røthes ski var så dårlige idag at han var sjanseløs i å vise seg frem. Går han dårlig imorgen også, skal det bli svært interessant hva Skinstad gjør.

Synes ikke en stafett i NM er godt grunnlag for uttak egentlig, EHS er enkelt og greit bedre enn langrennsalternativene, men blir ikke tatt ut fordi det er et prestisjenederlag å bruke en skiskytter. Vi har sett det før.

EHS sier det selv, de ser meg gå renn hver helg, og hvis ikke det er nok får det bare være.

Felemme

Felemme
30.01.11 01:21

Litt skummelt å ta ut EHS uten at han har gått mot de gjeveste internasjonale langrennsløperene. At han er god i forhold til de beste skiskyterene teller egentlig ikke.

Egentlig burde det vært en helg hvor man setter skiskytere opp mot langrennsløpere i fristilrenn (stafetter, sprint og en 15km/3mil) :)

HarryH

HarryH
30.01.11 01:46

Dette burde greit kunne avgjøres ved rævkrok.

fishlips

fishlips
30.01.11 02:01
HarryH: Dette burde greit kunne avgjøres ved rævkrok.

Ha ha!

daskedusken

daskedusken
30.01.11 08:16

Da hopper jeg i bilen for å kjøre til Steinkjer. Ha en flott avsluttende NM-dag med den øvelsen som kanskje er aller mest sjarmerende, hobbyløperne mot verdenscupløperne.

Satser på superstoreslem av Sør-Trøndelag!

Balu

Balu
30.01.11 10:02

Kombinert sprintstaffet spennende eller... Er det noen som vet om dette er en ny gren i verdenscupen eller noe Norge har funnet på?? Jeg tror det kan bli spennende.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg