Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Doping 2002 ( Og generelt)

NYTT TEMA
rkt1979
rkt1979Innlegg: 1657
03.04.11 01:40

Ser ut som mine antagelser vedrørende Veerpalus karrierepunktum kommer for en dag allikevel.

Tas det nå en titt på medaljene som ble delt ut i OL 2002 så blir jeg egentlig bare trist.

Er det noe som tror Veerpalu, Hoffmann, Botvinov og Ivanov var rene i dette mesterskapet???

IKKE JEG!!!

Norge hadde gjort rent bort uten disse svina.

Frode Estil hadde blitt trippel olympisk mester. Han hadde vært på Ulvang nivå. En av de største legendene i norsk skisport.

Kristen Skjeldal den siste langrennaren ble fratatt individuell olympisk gullmedalje.

Og Odd Bjørn Hjelmeseth skulle hatt gull på femmila..

Nå er det på tide at det blir mye værre å bli tatt i doping. 2 år er ikke nok.

Utesteng svina på livsstil på første forsøk. Samt at nasjonen får stille med 1 løper mindre ved alle distanser det neste OL og VM samt at nasjonen ikke får gå stafett.

Å bli tatt for doping skal virkelig være gapestokken...

(Innlegget ble redigert 03.04.11 01:42)

bhros
bhrosInnlegg: 11283
03.04.11 23:43
rkt1979: Nå er det på tide at det blir mye værre å bli tatt i doping. 2 år er ikke nok.
Utesteng svina på livsstil på første forsøk. Samt at nasjonen får stille med 1 løper mindre ved alle distanser det neste OL og VM samt at nasjonen ikke får gå stafett.
Å bli tatt for doping skal virkelig være gapestokken...

Jeg tar ikke stilling til det du ellers sier om ev. dopede løpere.

Men dette som jeg har sitert, er jeg fullstendig enig i.

THE_ELECTRON
THE_ELECTRONInnlegg: 18692
03.04.11 23:54

Jeg er tilhenger av et langt mer fleksibelt system som graderer straffene etter alvorlighetsgraden. Dette kunne f.eks. åpne for at de som havner like under de skyhøye grenseverdiene, men som FIS' medisinske komité vet er dopet blir utestengt i noen måneder, mens de aller groveste overtrampene (EPO/steroider) straffes med fra 3 år til livstid.

Et eksempel på doping som burde resultert i livstidsutestengelse er den russiske jenta Lilia Stepanova. Hun leverte først urin fra en annen person, og deretter ble en rekke ulike dopingmidler funnet i den korrekte prøven, deriblant nandrolon (hei Kristina Smigun!) og EPO.

eddard
eddardInnlegg: 14530
06.04.11 01:59

På tide å holde kjeft om Smigun nå kanskje ? Dopingbeskyldninger uten grunnlag er visstnok utestengelsesgrunn her på VGD, men dessverre gjelder det kun norske utøvere.

Jurginho
JurginhoInnlegg: 5267
06.04.11 11:41
rkt1979: Er det noe som tror Veerpalu, Hoffmann, Botvinov og Ivanov var rene i dette mesterskapet??? IKKE JEG!!! Norge hadde gjort rent bort uten disse svina.

Det må være fordømt kjedelig å følge sport og idrett for deg. I alle fall internasjonalt.

Jeg har et tips, begynn å følge kun NM, der vinner kun nordmenn hele tiden uansett idrett, og du slipper å bli så innmari skuffet gang etter gang.

THE_ELECTRON
THE_ELECTRONInnlegg: 18692
06.04.11 13:46
eddard: På tide å holde kjeft om Smigun nå kanskje ?

Det er da ikke feil at man fant en mengde av det anabole steroidet nandrolon i kroppen til Smigun, og at konsentrasjonen var godt over det dobbelte av det man finner et fnugg av dokumentasjon for at kroppen produserer naturlig.

Eller mer enn 10 ganger den maksimale mengden man fant hos over 600 testede OL-deltakere i Nagano...

sertono
sertonoInnlegg: 37608
06.12.11 12:21

Christian Hoffman utestenges i 6 år.

"Hoffman ilegges to års utestengelse for å ha vært klient i den østerrikske blodbanken Humanplasma, men de øvrige fire årene av straffen er fordi han var medeier av en blodsentrifuge."

Maltiv
MaltivInnlegg: 2913
06.12.11 12:28

Morsomt at du tar det for gitt at nordmennene var rene. 

steib
steibInnlegg: 1780
06.12.11 12:33

Det er all grunn til å ta det for gitt at norske langrennsløpere var og er rene.

WillyVoet
WillyVoetInnlegg: 11467
06.12.11 14:04
steib: Det er all grunn til å ta det for gitt at norske langrennsløpere var og er rene.

Da er det vel bare å frigjøre testresultatene fra 90-tallet for våre norske utøvere og se om de ville bestått blodsertifikat-testene av i dag, ikke sant?

På den måten ville man fjerne all tvil i det minste.

Det vi vet av dette er at en del norske utøvere fra den tiden og litt etterpå ville i enkelte tilfeller få startnekt pga for høye HB verdier blant annet.

(Innlegget ble redigert 06.12.11 14:06)

Maltiv
MaltivInnlegg: 2913
06.12.11 14:19
steib: Det er all grunn til å ta det for gitt at norske langrennsløpere var og er rene.

Artikkel fra 2001 hvor nordmennene skryter av sine "lave" blodverdier. Problemet er bare at siden da har grensen blitt flyttet ned fra 17,5 til 17,0 og følgende utøvere ville blitt tatt for doping i dag med like verdier: Alsgaard, Skjeldal, Solbakken, Estil, Bjonviken. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester