Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nok et tap for intervallstart i langrenn

NYTT TEMA
kenrojo
kenrojoInnlegg: 10080
04.11.13 01:31

Skuffende å registrere at FIS på helgas styremøte vedtok at det blir fellesstart på den lengste distansen i Falun-VM, til tross for svenskenes kamp for å få omgjort til intervallstart. 

Blir bare lei meg på sportens vegne...

daskedusken
daskeduskenInnlegg: 4791
04.11.13 07:26

Trist, trist, trist.
Merker jeg blir mindre og mindre engasjer i langrennssporten, noe som utelukkende skyldes fellesstarter og sprinter. Ja, jeg er gammeldags. Får vi aldri se en 50km i intervallstart igjen?

remington07
remington07Innlegg: 1889
04.11.13 15:02

det hjelper lita at bl-a dere to tviholder ved det gamle. Enten man liker det eller ikke så er sporten avhengig av tv inntekter og ikke minst TV seere.

Og hva er egentlig forskjellen på ski og sykkel sport ? Ski er vel snart den eneste sporten som klamrer seg til individuell start.

Og siden dere finner individuell start på 5 mila så spennende, hadde dere også foretrukket det i maraton og 10 000 m friidrett også?

petruspan
petruspanInnlegg: 2184
04.11.13 16:21
remington07: Og hva er egentlig forskjellen på ski og sykkel sport ?

I sykkel har de jo faktisk tempo (individuell tstart) både for enkeltpersoner og lag i VM.

george_hincapie
george_hincapieInnlegg: 10821
04.11.13 16:45

Game over. Martin Koukal blir nok for alltid stående som den siste verdensmester på femmil i mine øyner, da dette nok var siste mulighet til å ta femmilen tilbake.

Som Eldar Rønning skrev på twitter:
85% av løperne vil ha individuell start. Og likevel sier FIS nei...

rockz
rockzInnlegg: 6058
04.11.13 16:57

Trist!

Dette løpet (italiensk kommentering, tror jeg!) er argument godt nok for intervallstart! Fant dessverre ikke noe klipp hvor man får de første kilometerne. Dæhlie passerte på ca. 40ende plass etter de første passeringene - Hoffmann økte forspranget, deretter økte han litt mindre, så sluttet han å øke, så tok Dæhlie innpå igjen og tok Hoffmann igjen slik at han kun var halvminnutet bak. (Der klippet starter)..... resten er 5-mils historie som ingen felles-start kan kopiere mht spenning. 

tucan
tucanInnlegg: 20155
04.11.13 17:22

Og hva er egentlig forskjellen på ski og sykkel sport ? Ski er vel snart den eneste sporten som klamrer seg til individuell start

Siden du trekker inn sykkel.. Hvor mange nordmenn tror du vil være veldig begeistret når northug må aggere "hjelperytter" til cologna..

eller at andre nordmenn gjør sitt ytterste for at dario skal slå petter?

remington07
04.11.13 17:40
tucan: Siden du trekker inn sykkel.. Hvor mange nordmenn tror du vil være veldig begeistret når northug må aggere "hjelperytter" til cologna.. eller at andre nordmenn gjør sitt ytterste for at dario skal slå petter?

sykkel har private lag, i langrenn kjemper nasjon mot nasjon, og da blir ingen tilskuere sure om petter hjelper "pølsa" til et VM gull.

Men Under OL og VM så er det nasjon mot Nasjon også i sykkelsporten.

Til tross for utelukkende fellestarter så er interessen for sykkel "ganske stor" selv om du mener det er kjedelig. 

remington07
04.11.13 17:44
rockz: Trist! Dette løpet (italiensk kommentering, tror jeg!) er argument godt nok for intervallstart! Fant dessverre ikke noe klipp hvor man får de første kilometerne. Dæhlie passerte på ca. 40ende plass etter de første passeringene - Hoffmann økte forspranget, deretter økte han litt mindre, så sluttet han å øke, så tok Dæhlie innpå igjen og tok Hoffmann igjen slik at han kun var halvminnutet bak. (Der klippet starter)..... resten er 5-mils historie som ingen felles-start kan kopiere mht spenning.

og du har ikke fått med deg at mange, svært mange land har liten kunnskap om TV produksjon av Nordiske grener. 

tucan
04.11.13 18:02

sykkel har private lag, i langrenn kjemper nasjon mot nasjon, og da blir ingen tilskuere sure om petter hjelper "pølsa" til et VM gull.

folk som kommer med stråmenn fortjener egentlig ikke svar..

Du som dro inn sykkel.. Utviklingen går jo mot private lag.. Og siden du viser til sykkel er det jo rimelig naturlig at man dropper landslag for å lage en vinterens versjon av sykkel..

rockz
rockzInnlegg: 6058
04.11.13 18:41
remington07: og du har ikke fått med deg at mange, svært mange land har liten kunnskap om TV produksjon av Nordiske grener.

Litt usikker på hva du mener her! Men mitt poeng, uansett, er at 5-mils intervall-start hadde en helt egen spenning mht løpsutvikling som fellesstart mangler. Fellestart med skibytte er OK underholdning, fra skibytte og ut hvertfall, mens 5 mil fellesstart stortsett er spennende de siste kilometerne.

(Innlegget ble redigert 04.11.13 18:41)

george_hincapie
george_hincapieInnlegg: 10821
04.11.13 19:12
rockz: Fellestart med skibytte er OK underholdning, fra skibytte og ut hvertfall, mens 5 mil fellesstart stortsett er spennende de siste kilometerne.

Heldigvis finnes det unntak, med femtikilometeren i Val di Fiemme som kroneksempelet på at fellesstart kan glede oss "bakstreverske idioter som ikke aksepterer forandring".

tucan
04.11.13 19:16

Heldigvis finnes det unntak, med femtikilometeren i Val di Fiemme som kroneksempelet på at fellesstart kan glede oss "bakstreverske idioter som ikke aksepterer forandring".

På tide at FIS slutter å være så bakstreversk ved å ikke  innfører fellesstart i alpint..   ;-) er vel påtide at de følger med i tiden..
Ultima
UltimaInnlegg: 17939
04.11.13 19:22
kenrojo: Skuffende å registrere at FIS på helgas styremøte vedtok at det blir fellesstart på den lengste distansen i Falun-VM, til tross for svenskenes kamp for å få omgjort til intervallstart.  Blir bare lei meg på sportens vegne...

Meget trist.

Men dessverre ventet. 
Motstanderne av sporten - FIS, EBU og Vegard Ulvang har ingen respekt for utøverne eller det genuint interesserte publikum. Forbanna idioter hele gjengen. Fellesstarter er verdiløse, sammenlignet med enkeltstarter. Skulle ønske de boikottet hele skiten. De kan begynne med Holmenkollen denne sesongen.

Sjefssløggern
SjefssløggernInnlegg: 2481
04.11.13 19:29
remington07: det hjelper lita at bl-a dere to tviholder ved det gamle. Enten man liker det eller ikke så er sporten avhengig av tv inntekter og ikke minst TV seere.

Tror mange er veldig glad i intervallstart av rent nostalgiske grunner. Mange har gode minner fra da de var barn og fulgte med på intervallstart på TV, og det var dette som fanget deres interesse for sporten. Dermed frykter man at man ikke skal kjenne igjen det som gjorde at de begynte å følge med, eller sågar fikk et lidenskapelig forhold til langrenn.

Når man blir voksen, er det ofte de første mesterskapene man så, som man husker best og har de gode minnene fra. For mange er dette ventebildene fra Gjermund Eggens 5mils-triumf i 66, Oddvar Brå`s individuelle gull i 82, eller fighten mellom Dæhlie og Johnson i Nagano.

Dette mener jeg er mye av grunnen til at intervallstart står så sterkt i Norge nå. De som vokste opp med storeslem på fellestart i Val de Fimme og Oberstdorf, eller petter Northug mange triumfer, vil sannsynligvis få en annen mening om intervallstart vs fellesstart.

(Innlegget ble redigert 04.11.13 19:29)

tucan
04.11.13 19:30

Vegard Ulvang

denne er jo litt morsom..

fra 2.00 

Ultima
04.11.13 19:41
tucan: Vegard Ulvang denne er jo litt morsom..

Pipa har fått en annen låt ja.

I dag er Vegard Ulvang den fremste forkjemperen for fellesstart, på bekostning av ordentlige langrenn. Og ikke bare det, men han er ivrig tilhenger av alle disse tåpelige showrennene også. Den samme Ulvang som protesterte heftig mot jaktstart, da den ble introdusert.

Snakk om å synke dypt.

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 52097
04.11.13 19:45
Ultima: I dag er Vegard Ulvang den fremste forkjemperen for fellesstart, på bekostning av ordentlige langrenn. Og ikke bare det, men han er ivrig tilhenger av alle disse tåpelige showrennene også. Den samme Ulvang som protesterte heftig mot jaktstart, da den ble introdusert.
Snakk om å synke dypt.

Evt å slutte og være en konservativ gammel knarr, og se at langrennsporten trengte fornyelse om den skulle klare å hevde seg ift alpint, skiskyting og hopp.

Trist at intervallstart på 5-mil virker å være helt borte, men utviklingen var nok nødvendig for å holde pengene og interssen i sporten. Artig med et 26 år gammelt TV-klipp, men det beviser svært lite da, er lang tid til å kunne skifte mening, uten at det er særlig oppsiktsvekkende.

(Innlegget ble redigert 04.11.13 19:46)

malvolio
malvolioInnlegg: 26100
04.11.13 19:57

Jeg hadde notert VM i 2015 i notisboka for å kunne kjøpe billett, i håp om fortsatt en gang å få oppleve et VM på ski live med enkeltstart på femmil, men da dropper jeg Falun-turen.

daskedusken
daskeduskenInnlegg: 4791
05.11.13 14:01

Velvel, heldigvis arrangeres de fleste lokale løp i intervallstart enda. Dessverre svært få med noe særlig lengde...

At folk gidder å dra på skirenn som tilskuer på fellesstarter er for meg helt uforståelig. Men folk flest er kanskje såpass dumme at de ikke klarer følge med på en intervallstart...

Freitas
FreitasInnlegg: 17449
05.11.13 14:46
utvilsomt: Utøverne har jeg såpass høye tanker om at jeg regner med de innser det nødvendige og hensiktsmessige, og dropper eventuelle forsøk på å motarbeide det som er i hovedsak er resultater av naturlige prosesser, samfunns-/miljømessige såvel som de rent økonomiske.

Så du har ikke fått med deg at et soleklart flertall (70%) av utøverne internasjonalt ønsker enkeltstart på lengste distanse i VM/OL?

Gregor28
Gregor28Innlegg: 2850
05.11.13 15:07

Ingen tvil om at langrenn står meget høyt i kurs i Norge for tiden. Det tror jeg skyldes vel så mye at vi har profiler, og ikke fellesstarter. Hevder et land seg bra i noe vil interessen som regel alltid komme.

For et par år siden (har dessverre ikke link) vurderte tysk tv å ikke fortsette å sende verdenscup i langrenn. Dette var nok ikke pga mangel på fellesstart, men grunnet mangel på tyskere som hevdet seg i toppen.

Inntektsøkningen til langrenn internasjonalt har nok litt å si med fellesstart, men også mange andre faktorer.

Selv synes jeg intervallstart er det klart artigste å se på, men forstår at det også må arrangeres fellesstarter. Når det nå bare er en individuellstart i mesterskap mener jeg utviklingen har gått altfor langt og det er synd at utøverne og arrangørene ikke har mer de skulle sagt. 

Litotes
LitotesInnlegg: 33060
05.11.13 15:20

Ingen overraskelse det her. Merker på meg selv at jeg ikke er skuffet engang. Tapet av langrennssporten er forlengst konstatert og akseptert. Det finnes mange andre idretter.

remington07
05.11.13 17:14
daskedusken: At folk gidder å dra på skirenn som tilskuer på fellesstarter er for meg helt uforståelig. Men folk flest er kanskje såpass dumme at de ikke klarer følge med på en intervallstart..

da er det mye du ikke forstår..... du var sikkert med på hylekoret når det ble innført skøyting også, og du var sikkert i mot V-stilen innen hoppsporten også. Motstanderne hevdet vel at disse forandringene var ødeleggende for sporten

Vi nordmenn har ikke akkurat møtt nye ting med åpent sinn, men heller protestert mot all utvikling. 

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 52097
05.11.13 17:20
daskedusken: At folk gidder å dra på skirenn som tilskuer på fellesstarter er for meg helt uforståelig. Men folk flest er kanskje såpass dumme at de ikke klarer følge med på en intervallstart...

Har nok lite med forståelse for intervallstart å gjøre dette. Tilskuere på slike arrangementer er der for en totalopplevelse. En 5-mil i Kollen er en folkefest uten like, kan anbefales på det varmeste. Man får jo se løperne 7-8 ganger, det er jaggu noe helt annet enn de 5-milene jeg så langt inne i Nordmarka for 20-30 år siden.

Se på Tour de France også, rundt en million tilskuere på Alpe d'Huez, selvom rytterne er forbi i løpet av noen sekunder.

Ultima
05.11.13 17:22
remington07: da er det mye du ikke forstår..... du var sikkert med på hylekoret når det ble innført skøyting også, og du var sikkert i mot V-stilen innen hoppsporten også. Motstanderne hevdet vel at disse forandringene var ødeleggende for sporten Vi nordmenn har ikke akkurat møtt nye ting med åpent sinn, men heller protestert mot all utvikling.

Tøv.

Det er ikke alle forandringer som er til det bedre, og dette gjelder i høyste grad den heslige fellesstarten som også utøverne selv misliker.

Vil du forandre fotball også? 2x40 minutt f.eks.
Løpe 110 meter sprint istedet for 100 meter? 

Nei, selvsagt ikke. Det er langrennsporten som skal herpes og ødelegges med sirkusøvelser - sprinter, tourer og fellestarter istedet for ordentlig langrenn (intervallstart) Og disse som står for dette synet har som oftest sykkel som primær interesse, derfor ønsker de å gjøre langrenn mest mulig lik sykkelritt - en lagsport med taktikk, hjelperyttere og spurtoppgjør.

(Innlegget ble redigert 05.11.13 17:22)

Gregor28
Gregor28Innlegg: 2850
05.11.13 17:57
utvilsomt: Når det gjelder andelen 70%, så er jeg for det første nysgjerrig på hvor du har det fra.

Uten å gå inn i diskusjonen så kommer de 70%, som egentlig er 85% fra en undersøkelse utøverne gjorde i vinter. http://www.nettavisen.no/sport/vinter/article3706237.ece

utvilsomt
utvilsomtInnlegg: 7982
05.11.13 17:57
Gregor28: Inntektsøkningen til langrenn internasjonalt har nok litt å si med fellesstart, men også mange andre faktorer.
Selv synes jeg intervallstart er det klart artigste å se på, men forstår at det også må arrangeres fellesstarter. Når det nå bare er en individuellstart i mesterskap mener jeg utviklingen har gått altfor langt og det er synd at utøverne og arrangørene ikke har mer de skulle sagt.

Det er åpenbart riktig at flere faktorer spiller inn.

Husk at mens det er 1 intervallstart, så er det 2 fellesstarter. Så ubalansen er ikke enorm, om tilstede i det hele tatt, hensett til at øvelsene 30-skibytte og 50 skiller seg relativt markant med tanke på sportlige krav. I alle fall skiller de seg mye mer enn hva 10, 15, 30 og 50 fra det gamle programmet gjorde (gitt at de ble gått i samme stilart). Man vil vel nødig ha tilbake i langrenn den tendensen som finnes i skiskyting, hvor det er inflasjon i meritter.

utvilsomt
utvilsomtInnlegg: 7982
05.11.13 18:06
Gregor28: Uten å gå inn i diskusjonen så kommer de 70%, som egentlig er 85% fra en undersøkelse utøverne gjorde i vinter. http://www.nettavisen.no/sport/vinter/article3706237.ece

Veldig upresist hva det egentlig er de har svart på. Men det kan virke som de har svart på hva de vil ha i akkurat dette ene skirennet. Og da er det mye grunn til å tvile på relevansen for argumentet om utøvernes mening - og det allerede før alle de andre vikige forholdene jeg nevner; spørsmålet om de har tatt høyde for mer enn sin personlige preferanse, og spørsmålet om betydningen og viktigheten av andre hensyn som tilskuere, TV etc.

(Innlegget ble redigert 05.11.13 18:09)

Puttemans
PuttemansInnlegg: 13026
05.11.13 18:12
KingKongHalvor: Tilskuere på slike arrangementer er der for en totalopplevelse.

Med andre ord: De er ikke videre interesserte i idretten.

De kunne like gjerne gått på konsert.  

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester