Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

EM på skøyter 2014 Hamar

NYTT TEMA
Krylatskoye
KrylatskoyeInnlegg: 10787
03.01.14 20:40

11.-12. januar i Vikingskipet, Hamar. Vinterens sportslige høydepunkt her hjemme.

ISU's nettside m/deltakere, trekning og resultater (kommer)

Norges Skøyteforbund's EM-sider

EM-medaljevinnere på herresiden siden tidenes morgen. (1891!)

EM-medaljevinnere på kvinnesiden siden 1970

Da Johann Olav Koss gikk i mål som suveren Europamester på Zetra Stadion i Sarajevo 1991 var det 10 år siden siste norske mester; Amund Sjøbrend i Deventer 1981. Lite visste vi hvilken ørkenvandring vi skulle ut på....nå er det altså 23 år siden sist!

23 år med smerte, savn og lengsel.....og ikke minst ydmykelser fra de Oransje; de har vunnet nesten hvert år, kun avbrutt i 2001 (Sjepel), 2006 (Fabris) og 2010 (Skobrev). Nettopp i 2006 på hjemmebane var vi nærme; Både Eskil Ervik og Håvard Bøkko slo Sven Kramer og sendte han utenfor pallen. Imidlertid dukket Enrico Fabris opp (slik landsmannen Roberto Sighel gjorde i VM 1992) og forhindret norsk gull. Og i Kramer's sabbatår 2011 måtte selvsagt Ivan Skobrev ha et superår.

Denne gang står imidlertid ikke 6 x Europamester Kramer på startstreken, han prioriterer høydetrening i forkant av OL istedet. Noe som skulle tilsi at vi får et spennende mesterskap der både Håvard Bøkko og Sverre Lunde Pedersen har reelle medaljesjanser. Ja, sågar er det en MULIGHET for at vi kan få en NORSK MESTER.

Det er imidlertid mange om beinet som står klar til å benytte muligheten nå når Kramer ikke deltar; Jan Blokhuijsen (3 sølv på rad!) og Koen Verweij blir de oransje's spydspisser, fra Belgia kommer uberegnelige Bart Swings og fra øst kommer Dennis Juskov og Ivan Skobrev. Legg til Jan Szymanski (POL) og Patrick Beckert (TYS) også, de har imponert sålangt denne sesongen.

I kvinneklassen kommer tittelforsvarer (og 2x EM-gull) Ireen Wust, som nok må stille som favoritt all den tid Sablikova (4x EM-gull) ikke har imponert nevneverdig hittil i sesongen. Pechstein (3x EM-gull) har vært god på 3000m, men er vanligvis litt for treg på 500m til å matche Wust i sammendraget.
Dette kan åpne for Ida Njåtun, og norges første EM-medalje på kvinnesiden! Da må hun imidlertid slå en av de 3 forannevnte, de andre 3 nederlenderne samt holde russerinner og polakker bak seg... Ikke enkelt med andre ord.

Den norske troppen

Håvard Bøkko, Sverre L. Pedersen, Fredrik v d Horst, Ida Njåtun, Mari Hemmer og Camilla H. Farestveit.

(Innlegget ble redigert 03.01.14 20:42)

Staalisen
StaalisenInnlegg: 3495
03.01.14 21:08
Krylatskoye: 23 år med smerte, savn og lengsel.....og ikke minst ydmykelser fra de Oransje; de har vunnet nesten hvert år, kun avbrutt i 2001 (Sjepel), 2006 (Fabris) og 2010 (Skobrev). Nettopp i 2006 på hjemmebane var vi nærme; Både Eskil Ervik og Håvard Bøkko slo Sven Kramer og sendte han utenfor pallen

Alt tyder på at ørkenvandringen til norsk skøytesport vil fortsette. Det vil nok ennå gå mange år før en norsk løper får anledning til å vinne noe. 

Skjønt, noe er kanskje i ferd med å skje. Fra langrennssporten er vi kjent med at de beste løperne alltid har behov for å melde seg syk like i forkant av viktige mesterskap. Og da kommer de tilbake i en fryktelig form og feier all motstand til side. Vinner løp etter løp.

Nå skal visstnok vår beste skøyteløper også være rammet av sykdom. Om også SLP skulle bli en vinner i etterkant av en sykdomsperiode, vil det nok stilles noen spørsmål. Men morsomt hadde det vært med en seier. 

Krylatskoye
03.01.14 21:27
Staalisen: Det vil nok ennå gå mange år før en norsk løper får anledning til å vinne noe.

Neida, ikke såååå lenge til OL og 1500m. Der har vi 2 kandidater til gullet :-)

tucan
tucanInnlegg: 20038
03.01.14 21:31

Denne gang står imidlertid ikke 6 x Europamester Kramer på startstreken, han prioriterer høydetrening i forkant av OL istedet. Noe som skulle tilsi at vi får et spennende mesterskap der både Håvard Bøkko og Sverre Lunde Pedersen har reelle medaljesjanser. Ja, sågar er det en MULIGHET for at vi kan få en NORSK MESTER.

Er redd nederlenderne likevel blir fryktelig sterke.. Er nok ikke positivt for våre muligheter at nederlenderne nettopp har hatt OL-kvalifisering og derfor er i god form.. Sannsynligvis er devi møter neste helg i bedre form enn de kommer til å være i OL.
Krylatskoye
03.01.14 21:42
tucan: Er redd nederlenderne likevel blir fryktelig sterke.. Er nok ikke positivt for våre muligheter at nederlenderne nettopp har hatt OL-kvalifisering og derfor er i god form.. Sannsynligvis er devi møter neste helg i bedre form enn de kommer til å være i OL.

Men kan slå andre veien også; ettersom de var nødt til å toppe formen under OL-kvalifiseringa i romjula så er muligens formen ikke helt på topp under EM?

tucan
03.01.14 21:48

Men kan slå andre veien også; ettersom de var nødt til å toppe formen under OL-kvalifiseringa i romjula så er muligens formen ikke helt på topp under EM?

Alltid lov å håpe..men tror nok formen er mye den samme..men for å ta det positive. De vries og rotteveel er nok i langt bedre form enn blokhuijsen/verweij.. Men ernok blokhuijsen og verweij som virkelig blir farlig.
Krylatskoye
03.01.14 23:35

Blir også spennende å følge de svenske. Særlig unge Nils van der Poel.

bhros
bhrosInnlegg: 11239
03.01.14 23:48

Liker du ikke langrennsløpere, Staalisen?  Siden du bruker uttrykket "melde seg syk" i stedet for "blir syk", med kommentar om store prestasjoner i etterkant, kan det se ut som om du antyder noe....

Bare et spørsmål i all uskyldighet, fra en som LIKER langrenn.

Går ut fra at du ikke mistenker SLP for noe muffens. Håper da ikke det.
(Og dette er IKKE en invitasjon til krangel.) 

Krylatskoye
04.01.14 09:44

Koss ble vel syk en uke før OL eller var det tidligere?

Uansett, sykdommen til SLP i mellomjula kan være bra med tanke på formutvikling til EM. Er imidlertid skeptisk til 500m hans, der har han ikke vist noen framgang de 2 siste sesongene.

malvolio
malvolioInnlegg: 25714
04.01.14 13:56
Krylatskoye: Legg til Jan Szymanski (POL) og Patrick Beckert (TYS) også, de har imponert sålangt denne sesongen.

Det tyske laget for herrer er Robert Lehmann og Jonas Pflug, så Beckert trenger vi ikke legge til.

Krylatskoye
04.01.14 14:06
malvolio: Det tyske laget for herrer er Robert Lehmann og Jonas Pflug, så Beckert trenger vi ikke legge til.

Ok. Ser at søstera også holder seg hjemme, hun har vært merkelig svak hittil denne sesongen.

Før denne sesongen hadde Tyskland bl.a. 4 medaljekandidater til OL; Wulf (500m), Schwarz (1000m), S. Beckert og Pechstein (3000/5000m).

Nå virker det som det kun er Pechstein som kan redde stolte tyske skøytetradisjoner...

Tolbukin
TolbukinInnlegg: 2461
04.01.14 14:57
Staalisen: Det vil nok ennå gå mange år før en norsk løper får anledning til å vinne noe.

En anledning til å vinne noe har vel norske løpere hver gang de stiller opp. En annen sak er naturligvis om de benytter anledningen. Når det gjelder det, frykter jeg du har rett.

Gunstein
GunsteinInnlegg: 9367
04.01.14 15:28
Krylatskoye: Er imidlertid skeptisk til 500m hans, der har han ikke vist noen framgang de 2 siste sesongene.

Er vel god for noe rundt 36.7 eller der omkring. Vi må vel være så ærlige å si at ingen av nordmennene stiller som favoritter.

Tolbukin
04.01.14 16:03
Gunstein: Er vel god for noe rundt 36.7 eller der omkring. Vi må vel være så ærlige å si at ingen av nordmennene stiller som favoritter.

SLP har ikke vært allverden på tiern i år heller. Nokså ordinært i Astana, og han ble relativt klart slått av vdHorst i enkeltdistanse-NM.

Jeg tipper dobbelt nederlandsk (Blokhuijsen, Verweij) mens Swings, en av de øvrige nederlenderne og Skobrev (hvis han gidder) gjør opp om bronsemedaljen. Når startfeltet i tillegg teller folk som Juskov, samt et par-tre kjappe polakker, skal det faktisk ikke så mye stang ut til, før ingen nordmenn er kvalifisert for 10000. Det er tross alt bare åtte som får gå den distansen.

(Innlegget ble redigert 04.01.14 16:03)

BorisA
BorisAInnlegg: 2674
04.01.14 16:31
Tolbukin: Jeg tipper dobbelt nederlandsk (Blokhuijsen, Verweij) mens Swings, en av de øvrige nederlenderne og Skobrev (hvis han gidder) gjør opp om bronsemedaljen. Når startfeltet i tillegg teller folk som Juskov, samt et par-tre kjappe polakker, skal det faktisk ikke så mye stang ut til, før ingen nordmenn er kvalifisert for 10000. Det er tross alt bare åtte som får gå den distansen.

Et EM uten nordmenn på 10'ern vil i så fall bli en nedtur av dimensjoner. Tror ikke det vil skje.

Skal dit på lørdag og vil gjøre alt for å heie de norske frem !

tucan
04.01.14 18:29
BorisA: Et EM uten nordmenn på 10'ern vil i så fall bli en nedtur av dimensjoner. Tror ikke det vil skje.

Om man legger årsbesteresultatene til grunn vil man ha følgende løpere som å gå 10 000m:

Verweij, Yuskov, Skobrev, Bøkko, SLP, Niedzwiedski, Swings og Blokhuijsen.. (Skobrev har riktignok ikke gått 500m i år, men tar han med likevel da han med en normal 500m er inn)..

Nå blir slike liste i år litt mer unøyaktig enn vanlig da endel har gått i N-amerika og noen ikke.. (eller de har gått, men kun noen distanser),, (Med forbehold om at jeg ikke har glemt noen. Ser bla. at jeg ikke har med noen fransk løper. Noen som vet hvem de stiller med?)

Men uansett er alle nevnte her fullt kapabel til å kvalifisere til10 000m. Isåfall vil bla. Szymanski, Brodka, Rotteveel, De Vries, Silovs havne utenfor.. Men det er jevnt, og omtrent alle kan havne utenfor om de ikke har klaff.. Dette gjelder selvsagt også de norske.. 

Nøkkelen er å komme seg topp 8 på 5000m.. Normalt sett skal SLP greit klare dette.(om han ikke er satt tilbake av sykdommen) Og da tror jeg han er med på 10 000m.. Blir vanskeligere for Bøkko. Men han kan redde seg inn med en bra 500 og 1500m.. Men tilfeldigheter kan fort spille inn. Og spesiellt nå når kun 8 får gå 10 000m..

Forøvrig tror jeg Nederland skal være litt glad for at De Jong ikke klarte å komme med.. Han hadde mest sannsynlig ikke fått gått 10 000m.. 

Staalisen
StaalisenInnlegg: 3495
04.01.14 21:25
bhros: Går ut fra at du ikke mistenker SLP for noe muffens. Håper da ikke det.
(Og dette er IKKE en invitasjon til krangel.)

Jeg registrerer at SLP er blitt syk i forkant av et mesterskap som han trolig vil satse alt på å vinne. Fra en annen sport er vi begge to kjent med at slike sykdomsforfall lett kan føre til sterkt forbedrede prestasjoner. 

Nei, fra min side foreligger ingen mistanker, jeg gir bare uttrykk for forhåpninger. Nå er kanskje mulighetene endelig der - jeg vil juble over en norsk europamester på skøyter selv om seieren skulle komme etter et lengre sykdomsperiode.

Som du ser, så er det en debattant som husker tilbake til tidligere store triumfer på skøytebanen etter lignende sykehistorier.

(Innlegget ble redigert 04.01.14 21:25)

bhros
bhrosInnlegg: 11239
04.01.14 23:50

Følgende innlegg hører egentlig ikke hjemme her, men tar sjansen likevel, her er vel de fleste skøyteentusiaster innom.

På en av langrennstrådene (Bjørgen tok en Kowalczyk) var det et innlegg (som nå ser ut til å ha blitt slettet, riktignok) som gjorde meg trist og fikk meg i dårlig humør. 
Der ble det hevdet at Bjørgen selvfølgelig ikke var syk (hennes hjerteproblemer i fjor ble også trukket i tvil), og at alle norske løpere alltid ble syke før mesterskap, for så å komme tilbake i superform i mesterskapene. Særdeles dårlig tilslørte beskyldninger. Visstnok stort sett de norske som drev med dette.
Ærlighet og redelighet fra norsk side ble etterlyst.

Mulig at innlegget ble slettet pga dopingbeskyldninger, det vet jeg ikke.
Men her i skøytetråden tas også opp igjen kongstanken om at det var grunn til mistanke mot Koss i -94. Ikke med rene ord, men alle her som har fulgt med, skjønner jo hva som menes.

Siden vedkommende er hyppig innom her, velger jeg å trekke meg fra skøytetrådene, blir bare nedstemt av slik bakvaskelse. Og jeg lovet i starten av sesongen at jeg ikke skulle starte en ny krangel.
Litt synd, ligger jo brukbart an i tippinga, men det får nå så være.

Lykke til videre med tippinga. Deler deres ønske om framgang for norsk skøytesport! 

(Innlegget ble redigert 04.01.14 23:53)

mcclair9
mcclair9Innlegg: 3808
05.01.14 22:55
Krylatskoye: Denne gang står imidlertid ikke 6 x Europamester Kramer på startstreken, han prioriterer høydetrening i forkant av OL istedet.

Ja, Kramer prioriterer høydetrening i stedet for EM, og det er etter mitt syn en helt hinsides dårlig prioritering. Trening heller enn mesterskap? Mulig at det gagner Kramers OL-sjanser i mikroskopisk grad å trene heller enn å gå EM, men i et større perspektiv er det trist. For det første bør EM på skøyter med all sin tradisjon og historikk være verdt å delta på - ikke minst for Kramer som har store vinnersjanser. For det andre er det så få konkurranser i skøyter at de få som arrangeres bør være mulig for alle å stille opp på. For det tredje svekker han statusen til og interessen for sin egen idrett. EM får et B-stempel om de beste ikke stiller opp, og det er uheldig for skøytesportens appell. Kramer (m.fl.) har også droppet verdenscup-helger tidligere i sesongen, og det forsterker dette bildet. At løperne prioriterer trening og ferie foran de få konkurransene som arrangeres, og spesielt EM, er prioriteringer som skøyteentusiaster og skøyteinteresserte verden over ikke fortjener. Det er heller ikke slik en vinner nye fans.

Jeg misliker OL-sesonger. Gi meg hvilken som helst av de tre mellomsesongene i stedet, og jeg takker ja uten å blunke. I OL-sesonger blir alt rettet inn mot dette mesterskapet, og alt annet blir som oppvarming å regne. Jeg liker en jevn og lang sesong med mange høydepunkter spredd på flere måneder: ikke alt sentrert rundt to-tre uker i februar. Da tenker jeg ikke bare på skøyter. I langrenn har f.eks. flere av de beste nylig stått over TdS. Og undervegs i arrangementet var fokuset på at løperne ikke måtte slite seg ut til OL, og diskusjonen gikk følgelig på når løperne burde reise hjem. Northug tok det hele visstnok som en oppladning til OL, som han har gjort og skal gjøre med alle løp fram til Sotsji. Hvor motiverende er det for tv-seere og publikum å høre slikt? Hvorfor skal vi bruke tid på konkurranser som bare fungerer som oppvarming, utprøving og "gjennomkjøring" for løperne? Eksemplene er mange: i fredagens skiskytterløp fra Oberhof presiserte ekspertkommentator H Hanevold tre-fire ganger (den lille timen som jeg så på) at det egentlig ikke var så viktig å vinne, for det er bare EN ting som teller denne sesongen. Etter siste påminning fra Hanevold om dette, stengte jeg av og plukket jeg heller opp boka som jeg holder på å lese i nå (Tor Gotås sin nyeste publikasjon), for hvorfor skal jeg gidde å se på konkurranser som ikke teller?

OK, tilbake til EM: jeg liker å reise til Hamar når det er løp der, spesielt mesterskap, men fra min posisjon på vestlandet veit jeg ikke om jeg tør å utfordre bilføre i den norske fjellheimen på denne tida av året. Etter mitt syn vil både EM og VM allround være verdt mer enn OL-gull denne sesongen, for den egenskapen både jeg og skøytetradisjonen setter høyest er å være den beste allrounderen. Synd at færre og færre løpere tar hensyn til dette lenger: nåtidens spesialisering på enkeltdistanser er en uting. Skøytesportens appell, historie og dynamikk ligger i all round der det store spenningsmomentet er hvordan en best mulig kan kamuflere sine svake distanser og ditto utnytte sine sterke i et total-perspektiv. Av den årsak kjenner jeg på kroppen av jeg for første gang har begynt å mislike Håvard Bøkko, min tidligere helt.

(Innlegget ble redigert 05.01.14 23:04)

tucan
05.01.14 22:57

Den østeriske sprinteren vanessa bittner offret ett sikkert østerisk mesterskap i sprint for å prøve å kvalifisere seg til EM..

men det gikk ikke, så østerrike stiller vel med kun Anna Rokita blantkvinnene i helgen

Sjefssløggern
SjefssløggernInnlegg: 2407
05.01.14 23:40
mcclair9: Synd at færre og færre løpere tar hensyn til dette lenger: nåtidens spesialisering på enkeltdistanser er en uting. Skøytesportens appell, historie og dynamikk ligger i all round der det store spenningsmomentet er hvordan en best mulig kan kamuflere sine svake distanser og ditto utnytte sine sterke i et total-perspektiv. Av den årsak kjenner jeg på kroppen av jeg for første gang har begynt å mislike Håvard Bøkko, min tidligere helt.

Det er ikke mulig å satse mot allround, mtp. på spesialiseringen som foregår på enkeltdistanser. Satser man mot allround, vil man kun ha to internasjonale konkurransehelger å satse mot, EM og VM allround, i Nederland er man nødt til å spesialisere seg for å kunne delta i WC, da er det naturlig at allround nedprioriteres.

(Innlegget ble redigert 05.01.14 23:40)

Tolbukin
06.01.14 18:42
Krylatskoye: fra øst kommer Dennis Juskov og Ivan Skobrev.

Fra øst kommer Juskov, Gryaztsov og Serjajev, men ikke Skobrev, ifølge russkating.ru.

Dermed vil det etter helgen om ikke annet dukke opp et nytt navn på listen over europamestre på skøyter.

Sjaksjakbajev
SjaksjakbajevInnlegg: 1020
06.01.14 19:55
Sjefssløggern: Det er ikke mulig å satse mot allround, mtp. på spesialiseringen som foregår på enkeltdistanser. Satser man mot allround, vil man kun ha to internasjonale konkurransehelger å satse mot, EM og VM allround

Tull. I 2010 tok europamesteren ett OL-gull, burde klart to. I 2006 tok europamesteren to OL-gull. I 2002 tok europamesteren to OL-gull og tre verdensrekorder.

BorisA
BorisAInnlegg: 2674
06.01.14 20:46

Skal til Hamar og overvære første dag av EM, og håper på stor steming og velfylte tribuner.

Noen som har peiling på hvordan det går med billettsalget?

sambasamba
sambasambaInnlegg: 15116
06.01.14 21:13
Sjaksjakbajev: Tull.

Bare i 2013 tok vel vinneren i allround ett par medaljer i vm enkeltdistanser. 

At allround nedprioriteres av en del nå, har vel mest med timing mot OL og gjøre, i forhold til treningsopplegg og formtopp på riktig tidspunkt

(Innlegget ble redigert 06.01.14 21:16)

Sjefssløggern
06.01.14 22:23
sambasamba: At allround nedprioriteres av en del nå, har vel mest med timing mot OL og gjøre, i forhold til treningsopplegg og formtopp på riktig tidspunkt

Dessverre sier nedprioriteringen av allround-EM mye om mesterskapets fallende prestisje blandt utøverene. Kramer kunne kommet å "hentet" dette gullet om han ville, men gidder ikke å stille opp. Det samme gjelder Skobrev, virker som han er redd for å bli slått. Tviler egentlig på at Skobrev kommer til å kjempe om medalje i Sochi, i beste fall kan han hente en bornsje på 5000m.

Sjefssløggern
06.01.14 22:32
Sjaksjakbajev: Tull. I 2010 tok europamesteren ett OL-gull, burde klart to. I 2006 tok europamesteren to OL-gull. I 2002 tok europamesteren to OL-gull og tre verdensrekorder.

Kramer er noe for seg selv. Med utsagnet mitt tenker jeg først og fremst på nederlenderene. Der er nivået på hver enkelt distanse så sterk at det er svært vanskelig å få gå WC dersom man ikke satser inn mot en eller høyest to distanser.

Sjaksjakbajev
SjaksjakbajevInnlegg: 1020
06.01.14 22:33
Sjefssløggern: Kramer kunne kommet å "hentet" dette gullet om han ville, men gidder ikke å stille opp. Det samme gjelder Skobrev, virker som han er redd for å bli slått. Tviler egentlig på at Skobrev kommer til å kjempe om medalje i Sochi, i beste fall kan han hente en bornsje på 5000m.

Kramer har allerede 6 EM og er tidenes mestvinnende, ikke så vanskelig å forstå at han står over da. Skobrev har ikke imponert i noe allroundmesterskap siden 2011 og ville vært en outsider til medalje i mine øyne. Han ser ut til å spille omtrent samme rolle denne sesongen som Chad Hedrick hadde for fire år siden, en uberegnelig humørløper som glimter til i det ene løpet og melder seg helt ut i det neste.

sambasamba
sambasambaInnlegg: 15116
06.01.14 22:44
Sjefssløggern: Dessverre sier nedprioriteringen av allround-EM

Man kan kanskje stille spørsmålet om hvorfor man i det hele tatt skal ha ett så stort mesterskap så tett opp mot OL?

Ligger jo i kortene at de som satser hardest mot OL enten ikke stiller, eller ikke er i sin beste form uansett.

Burde kanskje droppet EM i en OL sesong

MrSimon
MrSimonInnlegg: 1005
06.01.14 23:00
sambasamba: Man kan kanskje stille spørsmålet om hvorfor man i det hele tatt skal ha ett så stort mesterskap så tett opp mot OL?

Kan ikke skjønne at løperne ikke skal tåle å gå EM èn måned før OL. I tidligere tider gikk skøyteløperne mesterskapene og mange småstevner utendørs før OL, tror ikke det var så mange som ble syke og dårligere av det.

I dag med innendørsbaner og et medisinsk apparat av en annen verden tåler ikke løperne noen ting. Men det er vel et symtom på samfunnet generelt.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg