Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lillehammer 94 – 16 days of glory

NYTT TEMA
6347
6347Innlegg: 30219
13.01.14 16:27

Denne amerikanske dokumentaren om Lillehammer-OL for 20 år siden er en fin oppladning til OL i Sochi. Den er hele 3 og en halv time lang.

Helt i starten av dokumentaren har de viet stor plass til hoppøvelsene, med intervjuer av både Bredesen, Weissflog og Harada. Dan Jansen får selvsagt også stor oppmerksomhet i dokumentaren. Hans gull var antagelig det mest populære gullet under hele lekene, sett i et verdensperspektiv.

Langrenn får også stor plass, med spesiell vekt på herrestafetten. Dæhlie, Ulvang, Fauner, De Zolt, Di Centa og Jegorova intervjues. Legger forresten merke til at Dæhlie ved alle tre anledninger han nevner Silvio Fauner, omtaler han som Silvano Fauner. Det er så langt jeg har sett hittil (2:04 ut i videoen). Det som følger etter stafetten, er en presentasjon av Koss. Han får sikkert også en viss omtale.

Jeg synes spesielt det er interessant å se bilder fra andre kameravinkler enn jeg har sett før. Det er noen klipp jeg har sett en del ganger opp gjennom årene, men i denne dokumentaren brukes ikke bilder fra den offisielle TV-produksjonen i noe særlig grad. Derfor føles det på sett og vis nytt, selv om resultatene i øvelsene er kjent.

Nat
NatInnlegg: 4306
13.01.14 17:31

Fantastisk tilskudd. Selv om det er kvalitetsmessig er fra VHS, så spiller det ingen rolle. 

Jeg får gåsehud hver jævla gang jeg ser disse bildene. 

Husker når sendingen startet i forbindelse med åpningsserimonien, så var det som om himmelen ønsket en "final touch" ved at det begynte å snø for å sette stemningen

Katalysator
KatalysatorInnlegg: 1586
13.01.14 17:32

Wow, takk for linken! Får vel karre meg gjennom denne før det braker løs i Sochi.

Nat
13.01.14 17:35

Bare sjekk stemningen når de ulike deltakerland kommer inn. Alle får jubel, men så kommer Norge og det tar av fullstendig

Nat
13.01.14 17:45

Dette er amerikansk produsert, så de kan være noe kreativ med sannheten. Espen Bredesen var nok ingen stor favoritt i Albertville i 1992. For han vant ikke sitt første verdenscup-renn før i 1993. 

notlob
notlobInnlegg: 34208
13.01.14 17:55

Der gav du meg et tips - tror jeg må lete gjennom de gamle eskene og finne fra VHS-opptaket med dette. Må være sikkert 15 år siden jeg har sett det. Husker at jeg likte den veldig godt.

tucan
tucanInnlegg: 20038
13.01.14 21:12

Fantastisk. Er det laget tilsvarende for de senere OL.. 

MrSimon
MrSimonInnlegg: 1005
13.01.14 22:43

Tenk at det er 20 år siden de fantastiske dagene på Lillehammer. Husker det nesten som i går.

Var der og fikk med meg noen øvelser og en euforisk stemning som jeg rangerer slik:

1. Jaktstartgullet til Dæhlie og kombinertseiren til Lundberg.
2. Storgata på Lillehammer - amazing.
3. 5000 m skøyter kvinner i Vikingeskipet (fikk ikke billett til herreøvelsene, var vel reserve 5000-10000 omtrent.
4. Kombinert laghopping i Lysgårdsbakken.

Det hører med til historien at jeg kunne vært på Kvitfjell og sett utforkombinasjonen hvor Norge gjorde rent bord.

Men det rennet kolliderte med kvinnenes på 5000 m og som den skøyteentusiast jeg er måtte jeg bare få med meg løp i Vikingeskipet. Kanskje jeg valgte feil?

jakral
jakralInnlegg: 20640
13.01.14 23:24

Legenden Bud Greenspan sin film. Han laget vel dokumentarer fra de aller fleste sommer og vinter-OL fra 80-tallet og fremover. Liker aller best hans første fra Los Angeles '84.

(Innlegget ble redigert 13.01.14 23:24)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg