Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Sprint-VM 2014 Nagano

NYTT TEMA
Krylatskoye
KrylatskoyeInnlegg: 10787
14.01.14 18:11

Ikke før er EM unnagjort så står heldigvis neste skøytemesterskap for døren!

Sprint-VM 2014 avholdes 18.-19. januar i Nagano, Japan. Den første av nå totalt 9 innendørs 400m skøytehaller i Asia.

ISU's side med deltakere, trekninger og resultater (etterhvert).

Etter heidundrende fartsfester i Calgary og SLC i de 2 foregående sprint-VM er vi denne gang i OL-hallen fra 1998, og tidene vel kan forventes å være 3-4 tideler langsommere på 500m og bortimot sekundet på kilometeren (?). En ting er iallefall sikkert; her er det meste usikkert! Å tippe favoritter er særs vanskelig, men regjerende mestere er Michel Mulder (NED) og Heather Richardson (USA).

Imidlertid er statistikk ikke alltid å lene seg på; med Richardson's fjorårsseier er det nå 12 forskjellige vinnere i de 12 siste årene! Så da bør man kanskje tippe på noen som ikke har vunnet sprint-VM hittil?
Mitt tips i dameklassen går derfor til denne gla'jenta. Rask på begge distanser.

I herreklassen er det potensielt enda flere vinnere og dertil enda vanskeligere å tippe.
Satser imidlertid mine kronatos på at denne karen tar hjem gullet. Stødig og rask på begge distanser.

Den norske troppen består av Christoffer Fagerli Rukke, Espen Aarnes Hvammen og Hege Bøkko. Her vil nok noen savne Håvard Holmefjord Lorentzen, men han har valgt å prioritere høydetrening i Collalbo istedet.

I tillegg til mesterskapet i seg selv så vil det også fungere som et lite prøve-OL på enkeltdistansene. Blir særdeles spennende å se hvilken form toppsprinterne og ikke minst 1000m løperne med amerikanerne i spissen har nå få uker før Sotsji.

NRK sender sprint-VM fra kl. 08.00 både lørdag og søndag, på NRK1 ! Tenk det, skøyter på hovedkanalen, det er nesten så man gnir seg i øynene ;-)

Krylatskoye
14.01.14 18:24

Når det gjelder OL-plasser på sprintdistansene så har Norge

Menn: 2 (500m) og 4 (1000m)
Kvinner: 1 (500m) og 2 (1000m)

Hege Bøkko er vel så godt som OL-klar allerede ettersom Norge stiller i lagtempo. Vært helt OK å få se litt fremgang hos henne denne helga...
Hos gutta er vel 2 bla' Håvard bankers på 1000m laget. Håper at Rukke tar vare på muligheten nå, samt at Hvammen ovebeviser nok til å bli tatt ut til OL.

tucan
tucanInnlegg: 20038
14.01.14 18:28

Mitt tips i dameklassen går derfor til denne gla'jenta. Rask på begge distanser.

mistenker at du til stadighet kommer tilbake til hun, kun for å få en unnskyldning til å linke til bilder av hun ;-)

Krylatskoye
14.01.14 18:29
tucan: mistenker at du til stadighet kommer tilbake til hun, kun for å få en unnskyldning til å linke til bilder av hun ;-)

Auauau I'm busted ;-)

Sjefssløggern
SjefssløggernInnlegg: 2407
14.01.14 18:32
Krylatskoye: samt at Hvammen ovebeviser nok til å bli tatt ut til OL.

Har han noen konkret tidskrav? sesongbeste på lavlandsis er vel 35.53 fra da han vant B-gruppa i Berlin før jul. Gjentar han 35.5 på begge 500m under normale forhold, blir han vel med til OL?

tucan
tucanInnlegg: 20038
14.01.14 18:33

Auauau I'm busted ;-)

synd vi ikke tipper på damene i år. Da kunne du jo lagt inn en link for hvert tips ;-)

(dog spørs det om du hadde vunnet mye av å ha Olga med på 5000 m laget;-))

Nat
NatInnlegg: 4306
14.01.14 19:04
Krylatskoye: denne gla'jenta.

Hun heter faktisk Fatkulina. Jeg trodde det var forsøk på en vittighet med både "fat", "kul" og så "swunga" man russisk til med "na"

Krylatskoye
14.01.14 22:34

Lurer på hva ISU tenkte på da det ble bestemt at Sprint-VM skulle være i Japan noen uker før OL?

For f.eks. utøverne fra Nord-Amerika (som skal delta både i sprint-VM og OL) så betyr dette at de vil være på reisefot nå i ca. 6 uker!

Lett å få brakkesjuka i OL-landsbyen med andre ord...

Puttemans
PuttemansInnlegg: 12668
14.01.14 22:54
Krylatskoye: Lett å få brakkesjuka i OL-landsbyen med andre ord...

Brakkesjuke? Går da ikke an å få brakkesjuke med så mye herlig idrett på skjermen!

Krylatskoye
14.01.14 23:03

Foresten noen som vet hvor mange tidssoner det er til Nagano?

Puttemans
14.01.14 23:05
Krylatskoye: Foresten noen som vet hvor mange tidssoner det er til Nagano?

Klokken er 07.06 der nå. Altså +8 (i forhold til oss).

(Innlegget ble redigert 14.01.14 23:09)

hamplenedomplenedis
hamplenedomplenedisInnlegg: 8213
14.01.14 23:08

Nagano er 8 timer foran oss, altså er de i tidssone +9:00

(Innlegget ble redigert 14.01.14 23:09)

Krylatskoye
14.01.14 23:17

ok, takk for svar.

Her er en fin teaser til helgas mesterskap, nemlig de 3 siste parene på herrenes 1000m i Salt Lake City under fjorårets VM :-)

MrSimon
MrSimonInnlegg: 1005
14.01.14 23:20

På tide med nytt skøytemesterskap, gleder meg igjen!

Krylatskoye
14.01.14 23:32

Stop press! Shani Davis vurderer å fortsette skøytekarrieren i nye 4 år!

Les mer på schaatsen.nl

Krylatskoye
15.01.14 12:50

Er rimelig spent på hvem som går Sprint-VM for Canada. Ser på nettet at OL-uttaket er ikke før 22.januar, altså etter helgas mesterskap.

Er det fortsatt et ørlite håp for min favoritt....?

oddvar_kjempebra
oddvar_kjempebraInnlegg: 15851
15.01.14 13:05
Krylatskoye: NRK sender sprint-VM fra kl. 08.00 både lørdag og søndag, på NRK1 ! Tenk det, skøyter på hovedkanalen, det er nesten så man gnir seg i øynene ;-)

Og et skudd for baugen for de som mener NRK nedprioriterer skøyter. Her sender de et mesterskap i en idrett som ikke lenger er så veldig populær i Norge og det selv om det ikke finnes noe norske medaljesjanser.

Krylatskoye
15.01.14 13:59
oddvar_kjempebra: Og et skudd for baugen for de som mener NRK nedprioriterer skøyter. Her sender de et mesterskap i en idrett som ikke lenger er så veldig populær i Norge og det selv om det ikke finnes noe norske medaljesjanser.

Heller et selvskudd til deg selv vil jeg påstå ;-)

Du får bare fortsette å ergre deg over at skøyter vises på NRK, for meg virker det som det er det du irriterer deg over, ikke at noen påstår at NRK nedprioriterer skøyter.

oddvar_kjempebra
15.01.14 14:01
Krylatskoye: Heller et selvskudd til deg selv vil jeg påstå ;-) Du får bare fortsette å ergre deg over at skøyter vises på NRK, for meg virker det som det er det du irriterer deg over, ikke at noen påstår at NRK nedprioriterer skøyter.

Da har du ikke lest mine tidligere kommentarer om skøyter. Jeg liker skøyter og ser så mye jeg kan.

Men jeg kritiserer de som skylder på NRK for at skøytesporten ikke står så sterkt i Norge lenger. Det har de etter mitt syn ikke noe grunnlag for å hevde. Det er en bonus for meg at sprint-VM blir sendt. Det hadde jeg ikke regnet med og ikke kunnet forvente.

(Innlegget ble redigert 15.01.14 14:04)

Krylatskoye
15.01.14 14:10
oddvar_kjempebra: Da har du ikke lest mine tidligere kommentarer om skøyter. Jeg liker skøyter og ser så mye jeg kan. Men jeg kritiserer de som skylder på NRK for at skøytesporten ikke står så sterkt i Norge lenger. Det har de etter mitt syn ikke noe grunnlag for å hevde. Det er en bonus for meg at sprint-VM blir sendt. Det hadde jeg ikke regnet med og ikke kunnet forvente.

Ok.

Tror det har litt med tidssonene å gjøre at det sendes. Både i 2012 og 2013 gikk Sprint-VM i Nord-Amerika og direkte på NRK i beste sendetid på lør. og søndagskveldene.

Herlig!

oddvar_kjempebra
15.01.14 14:11
Krylatskoye: Ok. Tror det har litt med tidssonene å gjøre at det sendes. Både i 2012 og 2013 gikk Sprint-VM i Nord-Amerika og direkte på NRK i beste sendetid på lør. og søndagskveldene. Herlig!

Synes jeg også. Og det viser jo at NRK følger opp skøyter meget bra.

Krylatskoye
15.01.14 14:21

Aktuelle banerekorder Nagano

500m: 34.64 Kato/Koskela og 37.60 SH Lee

1000m: 1.08.92 Davis og 1.15.13 Nesbitt

Krylatskoye
15.01.14 15:11
oddvar_kjempebra: Synes jeg også. Og det viser jo at NRK følger opp skøyter meget bra.

Problemet har vært at sterke personligheter i NRK har bestemt hva som er viktigst og får sende på hovedkanalen NRK1 samt masse av forhåndsreklame.

Rike/Carlsen for langrenn/skiskyting og Scheie for hopp. Vi har opplevd at f.eks. hoppkvalifisering til NM (!) har gått foran verdenscup skøyter, det sier litt.

Og at verdenscup skiskyting og langrenn har gått foran EM på skøyter. Eller at NRK sender et betydningsløst oppkjøringsrenn in the middle of nowhere Sverige - Bruksvallarna (forrige sesong), der man skulle være rimelig langrennsinteressert for å kjenne igjen noen norske navn på startlista....

Men NRK skal ha honnør for at det er tegn til bedring; Ny hovedkommentator Koren går godt i parløp med Wetten, og Carina Olset har et godt hjerte for skøytesporten.

Les forøvrig denne tråden.

(Innlegget ble redigert 15.01.14 15:18)

oddvar_kjempebra
15.01.14 15:21
Krylatskoye: Problemet har vært at sterke personligheter i NRK har bestemt hva som er viktigst og får sende på hovedkanalen NRK1 samt masse av forhåndsreklame. Rike/Carlsen for langrenn/skiskyting og Scheie for hopp. Vi har opplevd at f.eks. hoppkvalifisering til NM (!) har gått foran verdenscup skøyter, det sier litt. Og at verdenscup skiskyting og langrenn har gått foran EM på skøyter. Eller at NRK sender et betydningsløst oppkjøringsrenn in the middle of nowhere Sverige - Bruksvallarna (forrige sesong), der man skulle være rimelig langrennsinteressert for å kjenne igjen noen norske navn på startlista.... Men NRK skal ha honnør for at det er tegn til bedring; Ny hovedkommentator Koren går godt i parløp med Wetten, og Carina Olset har et godt hjerte for skøytesporten.

Man kan sikkert diskutere enkeltprioriteringer, men det er et faktum at skøytesporten har falt i popularitet over mange år og at NRK derfor velger mer populære idretter (selv om evenemenetet er på lavere nivå) foran skøyter har jeg forståelse for.

Krylatskoye
15.01.14 15:26

Ikke bare skøyter det gikk ut over; vi opplevde at NRK prioriterte hoppkvalifisering foran 2.omg. slalåm fra Kitz.

Slikt skjer ene og alene pga. Scheie's sterke posisjon i NRK. Min påstand.

Nå er (heldigvis) Scheie på vei ut døra, så slikt skjer vel neppe igjen.

Puttemans
15.01.14 18:49
Krylatskoye: Satser imidlertid mine kronatos på at denne karen tar hjem gullet.

De kronene kan du beklageligvis spare deg: http://schaatsen.nl/nieuws/2014-01-15-mo-waarschijnlijk-afwezig-op-wk-sprint

Krylatskoye
15.01.14 19:31
Puttemans: De kronene kan du beklageligvis spare deg

Pokker! Da har Mo dårlig tid på seg mtp. å forsvare OL-gullet på 500m.

I hans fravær går mitt tips som sprintverdensmester 2014 til Koskela, dette kan være helga han får det til å klaffe på alle 4 løp :-)

malvolio
malvolioInnlegg: 25713
16.01.14 12:06

Foreløpig deltakerliste

En del momenter å merke seg:
- Trådstarters favoritt ikke med for Canada, men de har likevel et solid og bredt lag for menn, dog vel uten tittelfavoritter. For kvinner stiller de bare med Nesbitt (!).
- Nederland stiller solid, med brødrene Mulder og Kjeld Nuis i herreklassen, og bl.a. Boer og Oenema i kvinneklassen
- Evighetsmaskinen Kyu-Hyuk Lee er på plass, men som ventet ingen Mo
- Andre veteraner som Koskela og Lobkov satser tydeligvis alt på OL og stiller ikke opp her. Er det lurt, tro? Russland sender i det hele tatt B-laget, så vi får ikke sett Fatkulina heller dessverre ...
- USA stiller med Richardson som vel er største favoritt i kvinneklassen, samt Whitmore og Davis i herreklassen, men ingen Bowe
- Med såpass tynne startfelt bør Hvammen og Rukke kunne klare topp 12-plasseringer på enkeltdistanser

malvolio
malvolioInnlegg: 25713
16.01.14 12:36
malvolio: USA stiller med Richardson som vel er største favoritt i kvinneklassen

Om trenden med ny vinner hvert år derimot skulle fortsette, foreslår jeg (ettersom Richardson, Nesbitt og Jing Yu da faller bort som kandidater, og Sang-Hwa Lee ikke engang stiller) enten Hong Zhang, Nao Kodaira eller Margot Boer.

Det er ellers påmeldt 25 deltakere i kvinneklassen, noe som betyr at Hege Bøkko må legge én deltaker bak seg (i tillegg til komplikasjonen om at hvilken bane man startet i første dag, kan spille inn) for å få delta på den andre tusen-meteren.

Sjaksjakbajev
SjaksjakbajevInnlegg: 1019
16.01.14 12:42
malvolio: Det er ellers påmeldt 25 deltakere i kvinneklassen, noe som betyr at Hege Bøkko må legge én deltaker bak seg (i tillegg til komplikasjonen om at hvilken bane man startet i første dag, kan spille inn) for å få delta på den andre tusen-meteren.

Det er vel ikke flere enn 24? Startnummer 24 mangler.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg