Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Skiskyttersesongen 2017/18

NYTT TEMA
froekenfrisk
froekenfriskInnlegg: 616
21.01.18 15:27

5 av 6 norske på topp 12 i fellesstart. Det er ganske sterkt gjort. 

knthz
knthzInnlegg: 2915
21.01.18 15:30

Skal være bra streng om man ikke er fornøyd med 5 blant de 11 beste, hvorpå to er på pallen.

froekenfrisk
21.01.18 15:30
ParadiseDK: Spørsmålet nå er vel om Birkeland skal vrakest ettersom at Bjøntegaard med pallplassen sin i dag, ikke er kvalifisert for fellesstart uansett.

Burde ikke være noe tvil med pallplass på Bjøntegård i dag og med den langrennsformen hans. Og som du sier, særlig siden Birkeland sannsynligvis er kvalifisert til fellesstart, og får gå 20 km og stafett.

froekenfrisk
21.01.18 15:34

Dumt for L´abbe-Lund da at Bjøntegård presterer så bra nå. L´abbe-Lund leverte vel et ok løp i dag, men ikke noe mer. Har liksom ikke overbevist noe i de siste, han er neppe aktuell for noen distanser i OL nå, med mindre noen blir syk. 

Salihovic
SalihovicInnlegg: 7385
21.01.18 16:08

Bjøntegaard må være åpenbar på sprint/jakt med dagens overbevisende renn. Han har en pallplass i verdenscupen nå, Birkeland har INGEN. Birkeland vil gå 20KM og stafett også, samt at han da kan kvale fint inn til fellesstart vel. 

ParadiseDK
ParadiseDKInnlegg: 4940
21.01.18 16:15

Ja, enig i at Birkeland bør gå 20km og stafett og Bjøntegård sprint/jakstart. Birkeland bør vel være fornøyd med å få gå stafetten egentlig, god medaljemulighet det.

Eksberten
EksbertenInnlegg: 22775
21.01.18 16:53
Eksberten: 12 Eder 29513 Fillon Maillet 29314 Doll 29315 Svendsen 287--------------------16 Eberhard 28517 Rastorgujevs 27418 Lesser 273---------------------

Selvsagt ingen problemer å komme topp 15 for Emil etter et bra løp i dag.
Stillingen er dermed slik:

1 M Fourcade 834
2 JT Bø 780
3 J Fak 467
4 Shipulin 460
5 Peiffer 443
6 T Bø 434
7 Desthieux 382
8 Hofer 377
9 Weger 371
10 Schempp 365
11 Birkeland 348
12 Doll 336
13 Svendsen 323
14 Eder 321
15 Maillet 313
----------------
16 Lesser 297
17 Eberhard 289
18 Rastorgujevs 282
23 L'abbe Lund 216
28 Bjøntegaard 188
47 Bjørndalen 74
60 Gjesbakk 38
87 Christiansen 6 

kenrojo
kenrojoInnlegg: 9975
21.01.18 19:22

Deilig at det endelig beviset kom. Selvsagt skal Bjøntegaard til OL, selvsagt skal han gå sprinten, og selvsagt kan han ta medalje. Det er det jeg ha sagt hele tiden. Nå kan dere slutte å gjøre narr av han. Nå kan dere slutte med å rope skandaleuttak. Hadde han sittet hjemme i dag uten OL-plass - DA hadde vi snakket skandale!

kenrojo
kenrojoInnlegg: 9975
21.01.18 19:30

Bjøntegaard igjen blant de raskeste i sporet. I dag er han bare 20 sek bak JT Bø, og selv om han har vært rask i hele år er vel dette det nærmeste han har vært vil jeg tro.

Salihovic
21.01.18 19:36

Litt annerledes langrenn på en fellesstart hvor man går mye i grupper og kan tjene mye på å henge på presumptivt bedre langrennsløpere, men Bjønta har absolutt tatt tak der og er mye nærmere nå kontra hva han var. Men 74 i treffprosent på stå meldte vel Ola Lunde? Det er 10-15% for dårlig

froekenfrisk
21.01.18 20:23
kenrojo: Deilig at det endelig beviset kom. Selvsagt skal Bjøntegaard til OL, selvsagt skal han gå sprinten, og selvsagt kan han ta medalje. Det er det jeg ha sagt hele tiden. Nå kan dere slutte å gjøre narr av han. Nå kan dere slutte med å rope skandaleuttak. Hadde han sittet hjemme i dag uten OL-plass - DA hadde vi snakket skandale!

Jeg er en av de som ikke har vært så begeistret for reserve-uttaket, med tanke at på at det har gått utover Bjørndalen, men dagen uttaket skulle gjøres var jeg ganske klar på at Bjøntegård burde få plass i OL, selv om jeg var noe skeptisk med tanke på hans totalplasseringer før det, men når jeg så på hans formutvikling i sporet synest jeg det var rett og rimelig at han skulle med i troppen fremfor noen andre. Men jeg har merket også, både her og f.eks. i kommentarfelt og sosiale medier at folk har vært veldig frekke og fordømmende mot han, og det er jo veldig flott at han kan motbevise det nå og vise fingeren til. 

Min skepsis og ønske om vraking var rettet da mot L´abbe-Lund etter hans siste løp og tendens til formutvikling. Ikke fordi jeg tror at L´abbe-Lund ikke kan levere noen greie nok løp (noe som fint oppsummerer han i Anterselva. Helt greitt med 11.plass i dag - ikke noe mer). Fordi han i den posisjonen er han nå, og noe jeg også forutså ville skje med formutviklinga hans, at Bjøntegård ville prestere bedre enn L´abbe-Lund og dermed være reserve eller få gå sprinten. Med tanke på hvordan landslagsledelsen har uttalt seg om hvordan reservene skal fordeles, må det kort og godt bety at L´abbe-Lund blir reserve for stafetten, noe som er katastrofe dersom noen skulle bli syke eller må stå over. Med hans treffprosent og formutvikling, og det er unødvendig å gjenta meg selv og si at Bjørndalen nok en gang burde ha vært 6.reserve fremfor L´abbe-Lund, noe jeg lett mener de kunne forsvart med tanke på fellesstarten hans i Rupholding, menmen. Nå ble det ikke sånn da.

Sånn det er nå så håper jeg at Bjøntegård blir reserve til stafetten også, for han virker som et mye bedre valg enn L´abbe-Lund. 

(Innlegget ble redigert 21.01.18 20:24)

froekenfrisk
21.01.18 20:25
Salihovic: Men 74 i treffprosent på stå meldte vel Ola Lunde? Det er 10-15% for dårlig

76% nå så vidt jeg kan se. Han har derimot 91% i liggende, og 84% totalt. 

L´abbe-Lund har bare 79% totalt, 83% i liggende og 76% i stående.

(Innlegget ble redigert 21.01.18 20:26)

froekenfrisk
21.01.18 20:30

Men Bjørndalen har da etter rennene han har fått gå en treffprosent på 85% totalt, 81% på liggende og 90% i stående. 

Salihovic
21.01.18 20:38
froekenfrisk: 76% nå så vidt jeg kan se. Han har derimot 91% i liggende, og 84% totalt.  L´abbe-Lund har bare 79% totalt, 83% i liggende og 76% i stående.

Kan ha vært før helgen Ola Lunde mente. Uansett så bør man høyt opp på 80-tallet for å levere 100%. Har du tall på Hegle Svendsen?

JODDEMM
JODDEMMInnlegg: 9544
21.01.18 20:44
kenrojo: Nå kan dere slutte med å rope skandaleuttak. Hadde han sittet hjemme i dag uten OL-plass - DA hadde vi snakket skandale!

Slik jeg ser det så er det vel bare én debattant som virkelig har rast mot dette uttaket. En som bla.a tidligere avskrev 2 langrennsløpere (Sundby og Gjerdalen) etter dårlig innsats i OL 2010.

For min del føles det ganske rart dette her- for jeg kan ikke si meg uenig i OL-uttaket når bla.a OEB sin sesong har vært som den har vært.

Men jeg skulle gjerne sett ham i Anterselva denne uka- i kamp mot Bjøntegaard og Labbelund om 2 ledige OL-plasser!

For rett nok har ikke OEB hatt noen god sesong. Men heller ikke Labbelund og Bjøntegaard har (inntil i dag for sistnevnte) levert resultater som har overbevist om at "her er det medaljer i sikte".

Labbelund hadde rett nok en 5.plass i Hochfilzen før jul. Men den siste tiden har ikke akkurat formen vært stigende. Jumboplassen på fellesstarten i Ruhpolding ble avløst av 2 nye svake løp på sprint/jakt før han gjorde det OK med 11.plassen i dag.

Hvis mulig: hva med å ta Labbelund ut av OL-troppen og be ham gå EM til uka og konkurrere med Bjørndalen om den siste OL-plassen?
Skjønt kanskje er det like greit at OEB slipper en "turist-tilværelse" i Pyeongchang. "6.mann i troppen" kom ikke akkurat nærmere noen distanselag i OL etter Anterselva!

froekenfrisk
21.01.18 20:47
Salihovic: Kan ha vært før helgen Ola Lunde mente. Uansett så bør man høyt opp på 80-tallet for å levere 100%. Har du tall på Hegle Svendsen?

Det kan være. Jeg baserer meg på tallene som ligger på Biathlonworld, så er jeg er sikker på om disse er oppdaterte etter siste renn i dag.

Enig at treffprosenten bør heves hos begge to. Men L´abbe-Lund er uten tvil den dårligeste til å skyte akkurat nå.

Hegle Svendsen har 87% til sammen, hele 94% på liggende, men "bare" 80% på stående. Han er alt i alt en ganske stabil liggende skyter, og har en del å gå på på stående. For meg virker det som mye av bommen på stående kommer i pressende situasjoner som vi har sett han i det siste. Jeg tror han ønsker en seier igjen for mye egentlig. 

froekenfrisk
21.01.18 20:55
JODDEMM: vis mulig: hva med å ta Labbelund ut av OL-troppen og be ham gå EM til uka og konkurrere med Bjørndalen om den siste OL-plassen?
Skjønt kanskje er det like greit at OEB slipper en "turist-tilværelse" i Pyeongchang. "6.mann i troppen" kom ikke akkurat nærmere noen distanselag i OL etter Anterselva!

Når man har kommet så langt som nå, så tror jeg nesten ikke det er vits. Ikke at jeg tror at det ville ha skjedd heller når man har sagt at laget er som det er. 

Som deg skulle jeg gjerne likt å sett styrkeforholdet mellom OEB mellom de to denne uka. Da hadde vi fått svar. Da hadde også OEB kanskje hatt muligheten til å sikre seg en distanse eller to i OL, dersom han hadde levert noen toppløp i Anterselva, noe jeg tror han hadde gjort også.

Men en god plassering i EM kan uansett neppe være godt nok grunnlag for å sette han inn i en OL-distanse. Fordi nivået er et annet og han ikke har fått målt seg opp mot andre kandidater som skal gå oL. Det blir rett og slett feil å sammenligne et sånt resultat opp mot VC-resultat. Uansett om han skulle vinne og gå knallfort og man dermed ser at han er i form, så kan jeg aldri i min villeste fantasi tro at han hadde fått gått noen OL-distanser fremfor noen andre i laget som har vist seg frem nå. Det eneste unntaket er som sagt reserven L´abbe-Lund, som neppe får gå noe uansett om ikke noe spesielt skjer. Dersom scenarioet er som du foreslår er at han hadde blitt målt opp mot L´abbe-Lund i EM så tror jeg det eneste resultatet ført med seg i beste fall at han ble den 6.reserve. Hans eneste sjanse til å få gått i OL vilel da vært om noen ble syke. 

(Innlegget ble redigert 21.01.18 20:57)

JODDEMM
JODDEMMInnlegg: 9544
21.01.18 21:14
froekenfrisk: Dersom scenarioet er som du foreslår er at han hadde blitt målt opp mot L´abbe-Lund i EM så tror jeg det eneste resultatet ført med seg i beste fall at han ble den 6.reserve.

Enig i det. Skulle OEB ha blandet seg inn i noen OL-diskusjon måtte han nok ha skutt 2 fulle hus på sprinten for å ha hatt noe å stille opp med mot Birkeland som ble nr.6 her.

Bra egentlig- at 2 av de 3 det har vært mer eller mindre diskusjon rundt virkelig forsvarte OL-uttaket med den ovennevnte 6.plassen og dagens pallplass til Bjøntegaard!

På bakgrunn av disse 2 resultatene vil ikke en god EM-innsats av OEB ha så mye å si med mindre man hadde frigjort den siste OL-plassen igjen til en EM-duell mot "formsvake" Labbelund...

...Og det skjer neppe- så da er det vel bare å "glemme Ole Einar" (huff for et utsagn) og se fram mot et interessant OL:

*Hvordan vil duellen Thingnes Bø vs. Fourcade utarte seg i OL?
*Kan gutta få revansje for den bedrøvelige stafettkollapsen i Sochi?"
*Kan vi få et nytt mirakel fra Tiril Eckhoff med OL-Gull på sprint?
*Kan vi nok en gang bli "mix-master"?

CrazyHorse
CrazyHorseInnlegg: 10418
21.01.18 21:20

Fourcade tok i dag sin 18. pallplass på rad i VC (ser bort fra stafetter) Noen som vet om dette er rekord ? Bjørndalen må jo være den eneste som kan ha vært i nærheten av dette. 

tucan
tucanInnlegg: 20033
21.01.18 21:23

OL igjen om 4 år. Er bare for OEB å prøve igjen da ;-)

Salihovic
21.01.18 21:31

OEB og Noriaki Kasai kan jo kjøre en dobleto! Noriaki skal hoppe 2022 han regner jeg med. Bjørndalen kan jo og kjøre! Ilmars Bricis så jeg på en stafett her, kan det ha vært Oberhof? Han er vel 47 eller 48

LBJ91
LBJ91Innlegg: 11577
21.01.18 21:57
CrazyHorse: Fourcade tok i dag sin 18. pallplass på rad i VC (ser bort fra stafetter) Noen som vet om dette er rekord ? Bjørndalen må jo være den eneste som kan ha vært i nærheten av dette.

Det må være rekord. 
Har bare sjekket noen utvalgte legenders beste rekker og dette er hva jeg fant:

11: Laura Dahlmeier
10: Tora Berger, Magdalena Forsberg
9: Raphael Poiree
8: Ole Einar Bjørndalen, Liv Grete Skjelbreid

Fourcade er med andre ord i en helt annen liga

(Innlegget ble redigert 21.01.18 22:06)

hamplenedomplenedis
hamplenedomplenedisInnlegg: 8213
21.01.18 23:00
CrazyHorse: Fourcade tok i dag sin 18. pallplass på rad i VC (ser bort fra stafetter) Noen som vet om dette er rekord ? Bjørndalen må jo være den eneste som kan ha vært i nærheten av dette.

Kan ikke skjønne annet enn at det må være rekord. Helt sinnsykt sterkt gjort i en idrett hvor suksess eller fiasko ofte står om millimetere på standplass! 

Fourcade er rett og slett ett unikum med en kombinasjon av langrennsfart og treffprosent på standplass som er helt formidabel!

hamplenedomplenedis
hamplenedomplenedisInnlegg: 8213
22.01.18 13:57

Skiskytterledelsen har i dag gått ut med hvem som skal gå sprint og jaktstart, 20 km og stafett i OL:

Sprint+jakt: Bjøntegård, J.T Bø, T. Bø og Hegle Svendsen

20 km: Birkeland, J.T. Bø, T. Bø og Hegle Svendsen

Stafett: Birkeland, T. Bø, Hegle Svendsen og J.T. Bø

Laget til Mix-stafett er foreløpig ikke klart, mens fellesstartlaget først blir klart en dag eller to før øvelsen går av stabelen i OL.

Alt dette skriver NRK.

froekenfrisk
22.01.18 16:57
hamplenedomplenedis: Sprint+jakt: Bjøntegård, J.T Bø, T. Bø og Hegle Svendsen 20 km: Birkeland, J.T. Bø, T. Bø og Hegle Svendsen Stafett: Birkeland, T. Bø, Hegle Svendsen og J.T. Bø Laget til Mix-stafett er foreløpig ikke klart, mens fellesstartlaget først blir klart en dag eller to før øvelsen går av stabelen i OL

Bra at Bjøntegård går sprinten nå i stedet for Birkeland, mye fornuftigere å sette Birkeland inn på 20-km-eteren. Blir veldig spennende å se hvem som skal gå mixstafetten nå. 

PerryAndre
PerryAndreInnlegg: 5716
22.01.18 17:19
froekenfrisk: Bra at Bjøntegård går sprinten nå i stedet for Birkeland, mye fornuftigere å sette Birkeland inn på 20-km-eteren. Blir veldig spennende å se hvem som skal gå mixstafetten nå.

Mixed stafetten går 20. februar, som er to dager etter mennenes fjerde konkurranse som er 15 km fellesstart og to dager før stafetten.
De som står over mixed stafetten får ekstra dagers hvile før siste konkurranse, stafetten. Jeg tipper at Bjøntegård går mixed stafetten, og damene kommer til å stille med sitt sterkeste lag, ettersom det er 3 dagers hvile for dem før mixed stafetten går.

froekenfrisk
22.01.18 17:36

Merkelig sak fra NRK, som fokuserer på at Bjøntegård er vraket til fordel for Bjørndalen, uten å i det hele tatt nevne L´abbe-Lund og at han er en av to reserver.

https://www.nrk.no/sport/bjontegaard-far-ga-ol-sprinten-1.13878865

Sånn som artikkelen fremstår skulle en nesten tro at L´abbe-Lund var 5. reserve og Bjøntegård nummer 6, noe som er merkelig med tanke på hva L´abbe-Lund presterte på fellesstarten.

De aller fleste har vel ment at Bjørndalen skulle inn for L´abbe-Lund og ikke Bjøntegård. 

froekenfrisk
22.01.18 17:37
PerryAndre: Mixed stafetten går 20. februar, som er to dager etter mennenes fjerde konkurranse som er 15 km fellesstart og to dager før stafetten.
De som står over mixed stafetten får ekstra dagers hvile før siste konkurranse, stafetten. Jeg tipper at Bjøntegård går mixed stafetten, og damene kommer til å stille med sitt sterkeste lag, ettersom det er 3 dagers hvile for dem før mixed stafetten går.

Det er ganske tett program. Bjøntegård virker da som en opplagt kandidat om de andre vil hvile. Dersom ingen av de andre vil gå heller kan det fort bli L´abbe-Lund, og det kan jo bli spennende...

janesaj
janesajInnlegg: 35964
22.01.18 17:44
PerryAndre: Jeg tipper at Bjøntegård går mixed stafetten, og damene kommer til å stille med sitt sterkeste lag, ettersom det er 3 dagers hvile for dem før mixed stafetten går.

Norge stilte med toppet lag på mixstafetten forrige OL, og det var i tillegg dagen etter herrenes fellesstart. I år er det en hviledag imellom, og det er fortsatt to dager til damestafetten og tre dager til herrestafetten, akkurat som sist. Vil med andre ord overraske meg om man ikke stiller toppet i år også. Det vil per i dag si Olsbu, Eckhoff, T. Bø/Svendsen og J. Bø.

froekenfrisk
22.01.18 17:52
janesaj: Norge stilte med toppet lag på mixstafetten forrige OL, og det var i tillegg dagen etter herrenes fellesstart. I år er det en hviledag imellom, og det er fortsatt to dager til damestafetten og tre dager til herrestafetten, akkurat som sist. Vil med andre ord overraske meg om man ikke stiller toppet i år også. Det vil per i dag si Olsbu, Eckhoff, T. Bø/Svendsen og J. Bø.

Av en eller annen grunn innbiller jeg meg at det var første rennet i OL sist gang, men det er mulig jeg tar feil og blander det med et annet mesterskap? VM i Kollen kanskje?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg