Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

VGD tipper og debatterer langrennstroppen til OL

NYTT TEMA
SnorreSolano
SnorreSolanoInnlegg: 4118
04.12.17 00:44

Herrene.  (Får komme tilbake til damene nærmere OL).

Sprint:

Klæbu, Golberg, Fossli, Northug  

30km Sundby, Klæbu, Krogh, Holund/Dyrhaug/Tønseth  

15km  Sundby, Krogh, Gløersen, Hegstad Krüger  

50km Sundby, Holund, Tønseth, Dyrhaug  

Stafett:  Dyrhaug - Sundby - Krogh - Klæbo  

Teamsprint: Krogh - Klæbo  

Punkt 1:  Northug blir tatt ut.  Det har sluret noe alldeles voldsomt for ham i sesonginnledningen, men det er ikke slik at de andre (utenom Klæbo) har imponert.  Har begrunnet dette i en annen tråd, og mener vi alt i alt er best tjent med at han forhåndsuttas.   

Punkt 2:  Krogh er jo milevis unna noe som helst, men han er så sentral at jeg håper han kommer formmessig på rett kjøl snart. Det positive er jo at dette ikke er første gang han er slækk, og han har kommet raskt tilbake før.   

Punkt 3: Utfra presentasjoner hittil skal jo Klæbo gå 5mila også.  Tanken er at han har godt av å konsentrere seg om de 4 øvelsene jeg har satt ham opp på, men mulig jeg undervurderer gutten. 

(Innlegget ble redigert 04.12.17 00:45)

nanonils
nanonilsInnlegg: 2608
10.12.17 18:44

Etter helgens renn i Davos ble ikke jeg så mye klokere.

Sprint: Klæbo, Golberg, Fossli

30 km Skibytte : Klæbo, Sundby

15 km fri: Sundby, Kruger, Holund

50 km klassisk: Sundby, Tønseth?

Sprintstafett: Klæbo

Stafett: Klæbo, Sundby, Tønseth?

Tror 6 mann foreløpig er ganske klare til OL. Regner nesten med at Tønseth får klarsignal også. Aktuell for stafett og 50 km?

Ellers har ikke karer som Krogh, Iversen, Dyrhaug, Røthe, Northug vist mye som tyder på OL billett enda.

Eksberten
EksbertenInnlegg: 22989
10.12.17 19:18
nanonils: Stafett: Klæbo, Sundby, Tønseth?Tror 6 mann foreløpig er ganske klare til OL. Regner nesten med at Tønseth får klarsignal også. Aktuell for stafett og 50 km?Ellers har ikke karer som Krogh, Iversen, Dyrhaug, Røthe, Northug vist mye som tyder på OL billett enda.

Får håpe du ikke mener dette er startrekkefølgen på stafetten. Tønseth på skøyteetappe hadde vært verre enn Estil på tredje etappe i 2006 ;-)

Ellers så er det jo slik at det "alltid" er slik at alle stafettløperne har gått minst et løp før stafetten. Eneste unntak jeg kommer på er Ruud Hofstad i den nevnte 2006-stafetten. Gikk ikke så bra på den etappen heller, men det skal til hans forsvar sies at det ble påvist at han hadde TWAR da han gikk dette løpet. Var jo foruten dette løpet (og femmila i 2003) en mesterskapsløper av rang.

Men hadde han gått et løp før stafetten, så ville man visst at han ikke var i god nok form. Er jo flere ganger at løpere som var tiltenkt plass på stafettlaget, har vist dårlig form tidligere i mesterskapet og dermed gått seg ut av laget.

Var nok med tanke på å teste skøytekunnskapene til Tønseth med tanke på skiathlon, at han fikk gå i dag.

Jeg tror at minst en Tønseth/Dyrhaug blir spart helt til femmila, kanskje begge. Hadde OL-stafetten gått neste helg, kunne det fort blitt Hollund - Sundby - Krüger - Klæbo, men tviler litt på at det blir slik.

30 km skiathlon er en distanse det er mange hensyn å ta. Hvis man regner Sundby og Klæbo som sikre, så blir det tett om de 2 siste plassene. Hvis man ønsker at en av klassiskekspertene med gode resultater på skiathlon med, så er det bare 1 plass igjen å kjempe om. Vil man gamle litt med å ta med en ustabil løper (Northug/Krogh) som kan gjøre det helt store, eller det litt mer sikre som leverte på Lillehammer (Hollund/Krüger som kan ta medalje, men som mangler egenskapene til å vinne?

Johnsli
JohnsliInnlegg: 13627
12.01.18 01:38
SnorreSolano: Sprint: Klæbu, Golberg, Fossli, Northug

Golberg har fortsatt 2. plassen fra Ruka, bør nok vise form i Planica etter sykdomsopphold men har et potensiale som kan bli vanskelig å komme utenom.

Fossli har også vært i flere finaler, men har falt gjennom og har vært 5-6-6 som best i w-cup.

Iversen har en 5. plass fra Lillehammer og fint lite ellers i w-cup sprint. Vant 15 km fellesstart i TdS. Må prestere i Planica.

Pr. nå vil jeg kanskje tippe Klæbo, Brandsdal, Golberg, Fossli.

Spørsmål om hvem som får plass i Planica, jmf denne artikkelen.

Klæbo, Northug og Iversen + 3 til skal dit iflg. VG. Vil tro Golberg får en mulighet. Kunne man gitt Brandsdal beskjed om at han skal til OL (og la han forberede seg uten å dra til Planica) og sende Fossli + enten Stadaas eller Riseth? Monsen antyder at en av de kan få sjansen i Planica.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg