Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tour de Ski-manager 2017/18

NYTT TEMA
andrel
andrelInnlegg: 108
26.12.17 18:46

Tour de Ski er snart i gang! I tillegg har tv2 lansert et manager spill for touren. Det blir spennende, og det gjør at man får et ekstra spennngselement. Med et ganske stramt budsjett kan det godt være outsiderene som avgjør. Dette blir bra!

snowik
snowikInnlegg: 3169
26.12.17 20:34

Dette må prøves! Sitter å mikser litt over lag her nå, og det er overraskende vanskelig. Spesielt på herresiden, da jeg føler det ingen som er absolutt must. Bolshunov har aldri gått TdS før så er litt usikker på den og Sundby klarer jeg ikke stole på. Landet på Sergej, men kan godt hende det blir noen andre. Weng er vel et klart must på kvinnesiden, men akkurat der føler jeg faktisk at det er for mange alternativer i forhold til hvor mange løpere du kan velge. Har landet på to utkast nå, men dette blir vel endret en del ganger før startskuddet. Har kun tenkt i de baner om 2 sammenlagtløpere per kjønn og 1 sprinter per kjønn, samt 1 billig per kjønn. Selv om det er litt både og på begge utkast, da mange kan være med å kjempe i sammendraget, selv om de egentlig er sprintere..

I: Landslagssjef: Russland

Mannlige:Ustiugov, Pellegrino, Holund, Noeckler

Kvinnelige: Weng, Diggins, Neprayeva, Shevchenko

II: Landslagssjef: Norge

Mannlige: Bolshunov, Manificat, Chervotkin/Hellner/Northug, Noeckler

Kvinnelige: Weng, von Siebenthal, Murud, Fabjan/Holmes

Nå skal jeg ærlig innrøme at jeg langt ifra har noen stor kompetanse innenfor dette her, så gi absolutt beskjed hvis disse utkastene er helt på jordet! 

(Innlegget ble redigert 26.12.17 20:44)

pudderalarm
pudderalarmInnlegg: 856
26.12.17 21:14

Landslagssjef: Norge

Mannlige: Pellegrino, Hellner, Chevrotkin, Spitsov

Kvinnelige: Weng(C), Diggins, Van der Graaff, Fabjan

bjerkseth
bjerksethInnlegg: 1958
26.12.17 22:56

Synes det var fryktelig trangt budsjett. Dette får jo prioriteringene på FPL til å fremstå som enkle.

Hoostil
HoostilInnlegg: 281
27.12.17 22:23

Herlig! Dette skal jeg gruble litt på i jula. Aner ikke hva som er god taktikk her, men det å satse på sprintere de første fire rundene, og så brenne av flest mulig bytter etter det kan være noe jeg går for. Bruker mest penger på kvinnelige toppløpere, da de virker mest stabile. Tar den billigste landslagstreneren, da jeg tror det er mer å vinne på løperne. 

Lag inntil videre: 

Coach: Island

Menn: Spitsov, Holund, Poltaranin, Harvey

Kvinner: Weng, Ranal, Falla, Bjornsen

Ian
IanInnlegg: 1093
28.12.17 19:54

Landslagssjef: Her velger jeg Russland ettersom jeg kun tror MJS kommer til å ta etappeseier for Norge, mens Ustiugov og Bolshunov kan hevde seg på hvilken som helst etappe og da slipper jeg å bytte sjef gjennom hele touren

Menn: Som nevnt over så er Ustiugov et trygt valg, han vinner nok touren sammenlagt og trengs ikke å byttes ut. Jeg satser på at Pellegrino vinner sprinten, men jeg må nok sette av penger til å få inn Sundby etter 1. etappe. Harvey er en luring som kan henge med teten helt til mål i fellestarter og hvis han er i form, så kommer han til finalen i begge sprintene. Han trengs heller ikke å byttes ut. Sistemann blir billig og jeg har egentlig ikke så mye peiling på jokerne men sveitsiske Perl er en mann jeg har sett som liker å dra feltet i fellestarter.

Kvinner: Jeg har valgt å bruke mer penger på herresiden ettersom jeg er tryggere på Harvey enn foreksempel Diggins eller IFØ. Ellers så får MCF kapteinsbindet i stedet for Pellegrino. Egentlig kun fordi jeg tror MCF vinner prologen men det gjør nok ikke Pellegrino. Men må få inn Weng etter etappen fordi jeg velger Parmakoski, som nok tar sølvet sammenlagt. Jeg tror hun ender foran Weng på lørdag, men der kan jeg fort ta feil. På de to siste plassene har jeg valgt de to billigste, Zhambalova og Hugue. Trenger de ekstra pengene for å få inn MJS og Weng.

Tar forresten inn Northugs hvis han får gå

Lykke til!

Julemann
JulemannInnlegg: 1306
29.12.17 00:03

Hmm.... Veldig trangt budsjett. Må fundere litt mer på dette i morgen, men landslagstrenerne tviler jeg på gir igjen noe for prisen sin. Kjører derfor på med islandsk landslagstrener!

bjerkseth
29.12.17 10:35

Jeg har tenkt meg ferdig...Tror jeg.

7 bytter er veldig lite. Plutselig er det noen utlendinger som står av midtveis mtp OL uten at det har blitt snappet opp av media og så trenger man byttene sine. Samtidig er det mulig å hente over 200 poeng (inkl kapteinsbonus) på en sprint om jeg har forstått poengberegningen korrekt. Så å bruke bytter frem og tilbake der (hvertfall på herresiden) vil gi bra med ekstra poeng. 

Ellers forstår jeg ikke helt prisingen på alle utøverne. Pellegrino til 14M? Mest sannsynlig vinner han skøytesprinten, men det er også eneste distansen han har noen sjanser. Men det virker som om de beste herrene er priset høyere og så faller det fortere, mens på damesiden er prisene mere flate. Basert på forutsigbarheten i herre- og damelangrenn burde det vel kanskje vært motsatt, men det gir jo muligheten for å kjøre 4 premium dameløpere om man er villig til å gjøre noen kompromisser andre steder.

snowik
29.12.17 17:41

Har stablet sammen et lag jeg er ganske fornøyd med nå, så tviler på at jeg endrer noe særlig til i morgen.

Landslagssjef: Russland. Norge er for dyr, og Russland kommer med all sannsynlighet til å få flest toppplasseringer sammen med Norge. Vurderer dog å nedgradere til Finland/USA da det virker som det ikke er så mye å hente på disse landslagssjefene.

Mannlige: Ustiygov, Pellegrino, Hakola, Tønseth. Ustiygov kommer til å være der oppe, sterk kandidat til å vinne hele touren. Mest sikre løper blant Bolshunov, Ustigyov og Sundby i mine øyne. Pellegrino er råsterk sprinter rett og slett. Hakola noe oversett av mange virker det som, ligger på fjerdeplass i Sprintcupen. Kjenner ikke til navnet, så kan godt hende jeg tar feil her. Tønseth tror jeg får en opptur i TdS, men er usikker her. Føler uansett det ikke er mange gode andre alternativer i den prisklassen (1M opp for Holund muligens) Hakola blir forøvrig fort kastet ut mot noe lignende som Baumann etter etappe 1. Får se an hvordan ulike løpere presterer. 

Kvinnelige: Falla, Bjornsen, van der Graaf, Fabjan. Rent sprintlag her tenker jeg, med tanke på å kaste ut Falla/Bjornsen for Weng/Parmakoski etter etappe 1. Alle fire burde klare å prestere greit for den prisen de har satt opp på. Falla og kanskje Bjornsen i finale. Bjornsen vært god i åpningen og ligger på fjerdelass i Sprintcupen. van der Graaf et lite varp for den prisen, noe dessverre 20% har fått med seg. Vesna Fabjan er vel ei som har gjort det godt tidligere selv med en dårlig sesongåpning er det god verdi på 4,6. 

Håper ikke dette er fullstendig skivebom, for jeg er ikke spesielt kompetent innenfor dette egentlig.

(Innlegget ble redigert 29.12.17 17:54)

Julemann
29.12.17 22:41

Islandsk landslagstrener - billigst, lite å hente her.

Sundby, Ustiogov, Skar og Pellegrino - Pellegrino morgendagens vinner, derfor også kaptein. Skar kan fort klare pall i morgen. Sundny og Ustiogov kan være i toppen de fleste dagene.

Weng, IFØ, Kolb, Öberg - Weng må man ha. IFØ gode muligheter begge de to neste dagene. Kolb og öberg er vel de blant de billigste med sjans på å gå videre fra prologen?

johniboy96
johniboy96Innlegg: 1724
29.12.17 23:26

Velger man nå kaptein for hvert løp? Falla er åpenbar om man gjør det.

Bibelnissen
BibelnissenInnlegg: 24675
30.12.17 03:40

Er ikke vond å be når det lanseres managerspill, så prøver meg her også. Var ivrig titter for noen år tilbake, men siden har interessen avtatt. Jeg kommer derfor til å bruke resultatlister og odds til å velge et lag med utgangspunkt i de fire første etappene, og ta det som det kommer underveis.

Jeg synes poengreglene er slitsomt utydelige, så jeg vet ikke helt hvor det bør investeres. Får landslagssjefene poeng kun for best plasserte løper, slik som i Tour-manager, eller får de poeng for hver plassering? Hvis førstnevnte, så er det bare å peise på med Island-sjef, men hvis sistnevnte, så kan det være mye å hente på Norge-sjef.

Og på sprinten. Da får ikke løperne de vanlige 100p ved seier, men følger i stedet poengsystemet som står ført opp under? Det vil uansett være mulig å hente mer her enn ved distanseetapper dersom man treffer på en løper som vinner alle sine heat. Dette blir spesielt viktig ved valg av kaptein.

KONG_FU
KONG_FUInnlegg: 4440
30.12.17 10:34

Legger merke til at Islands landslagssjef er fjernet fra menyen, fordi Snorri ikke skal gå sikkert. Men da han er 0.5 billigere enn billigste sjef, er det heller ikke bare å bytte til en annen, gitt det stramme budsjettet. Nå får man håpe at dette ikke får noen negative følger for oss med han.  Det står jo i reglene at man ikke får minuspoeng på landslagssjef, men samtidig at man må ha en landslagssjef fra et av landene som deltar. 

bjerkseth
30.12.17 11:17
KONG_FU: Legger merke til at Islands landslagssjef er fjernet fra menyen, fordi Snorri ikke skal gå

Mitt lag har fortsatt Island som landslagssjef. Har ikke tenkt å bruke et bytte der for å si det sånn, så blir litt irritert om det blir påtvunget bytte her når jeg skal gjøre noe før etappe 2.

johniboy96
30.12.17 11:44

Noen funnet ut hvordan poegene til landslagssjefen blir delt ut? Kun beste plassering eller vil alle plusses sammen?

skazamat
skazamatInnlegg: 159
30.12.17 11:44

Ser jeg har "brukt" 4 overganger på å gjøre endringer før start. Håper dette rettes opp.

snowik
30.12.17 11:51
johniboy96: Noen funnet ut hvordan poegene til landslagssjefen blir delt ut? Kun beste plassering eller vil alle plusses sammen?

"Landslagssjefen får kun poeng for sin beste skiløper, så det vil alltid være 5 ulike landslagssjefer som får poeng. Dersom 2 skiløpere fra samme tropp er topp 5 i en etappe vil skiløperen på 6. plass gi sin landslagssjef poeng."

Ser forøvrig de sliter veldig med poengsum underveis i løpet, da jeg egentlig har 74 og ikke 37,5 poeng..

johniboy96
30.12.17 11:56
snowik: "Landslagssjefen får kun poeng for sin beste skiløper, så det vil alltid være 5 ulike landslagssjefer som får poeng. Dersom 2 skiløpere fra samme tropp er topp 5 i en etappe vil skiløperen på 6. plass gi sin landslagssjef poeng."

Huff, det var det veldig lite lurt av meg å velge den dyreste der.....
Men blir vell beste fra begge kjønn? Så maksimat 48 Poeng?

snowik
30.12.17 11:59

Står det faktisk ikke noe om, men vil tro det. Formuleringen tyder vel også på at det er kjønnsfordelt, og ville vel være mest naturlig. Hvis ikke er det jo fare for at noen langt fra topp 5 skaffer seg poeng.

bjerkseth
30.12.17 12:39

Nå har de også satt ned poengsummene med 25 % for landslagssjefene, så de av oss som fikk sikret oss Islands sjef (om man ikke må bytte til noen som ennå er i spillet) har skutt gullfuglen.

bjerkseth
30.12.17 12:42

Som det er nevnt så er det samme modellen som tourmanager. Så fem landslagssjefer får poeng på hver etappe på hvert kjønn. 48 poeng per etappe er maks, dvs utrolig dårlig valuta for pengene.

Hoostil
HoostilInnlegg: 281
30.12.17 12:57

Da har halvparten av løperne mine røket ut og jeg ligger i bunnen av bakken. Kortvarige gleder! :) 

Julemann
30.12.17 13:35

Öberg, Weng, Østberg, Kolb - 3/4 videre, kunne blitt 4/4 om Öberg unngikk uhell.

KONG_FU
KONG_FUInnlegg: 4440
30.12.17 13:58

7/8 i semi, kjipt med Skar, men bare Schaad eller Young som gikk til semi jeg hadde hatt råd til istedenfor.

pudderalarm
30.12.17 14:05

Hakola, Pelle, Usti, Harvey

Falla(C), Van Der Graaff, Caldwell, Fabjan

Følger ikke med akkurat nå. (Carlsen - Lagrave)

Julemann
30.12.17 14:06

Der var alle kvinnene mine ute...

Krysser fingrene for Pellegrino-seier, og Ustiogov i finalen

pudderalarm
30.12.17 14:23
pudderalarm: Falla(C), Van Der Graaff, Caldwell

Må si meg godt fornøyd.

snowik
30.12.17 14:24

Tenk at jeg endte opp uten van der Graaf. Fatter ikke hvordan jeg valgte Murud foran henne.

Bibelnissen
BibelnissenInnlegg: 24675
30.12.17 14:38
pudderalarm: Må si meg godt fornøyd.

Fornøyd med gutta også, vel?

Vil tro du ligger rimelig i tet etter dagen. Sterk åpning!

pudderalarm
30.12.17 14:52
Bibelnissen: Fornøyd med gutta også, vel?

Ja måtte det bare vare, ser for meg å gjøre flere endringer nå, rimelig rent sprintlag jeg lagde. Ligger på fjerde plass(!) overall, kan det stemme?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg