Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

NM på ski 2018 (del 1), Gåsbu

NYTT TEMA
Diego71
Diego71Innlegg: 822
13.01.18 15:26

Klæbo er som Bjørn Dæhlie - stabilt god hele sesongen. 

bhros
bhrosInnlegg: 11170
13.01.18 15:42

Så ikke fallet til Krogh. Tapte han mye på det?

Hatleking
HatlekingInnlegg: 12774
13.01.18 16:46

Det er interessant med uttalelsene til AUJ vedrørande formoppbygginga hennar. Ho har heile tida sagt at ho har fin kontroll på at ho skal vere i toppform i OL, men at ho har vore redd for å ikkje klare å kvalifisere seg sportslig til å få gå i det heile. 

Det er jo viss parallellar til herrene her, men også forskjellar. Med t.d Northug har ein ikkje fått resultat i det heile. Ingen verdscuppoeng, langt nede på resultatlistene i Scandinavisk Cup og nasjonale renn. Jacobsen har likevel i sine dårlege renn, fullført  ganske høgt oppe på resultatlistene. Ho kjemper også med fire andre knallharde konkurrentar som alle kan sjåast på som medaljekandidatar på fleire langdistansar i OL.

I herreklassen har Northug eigentleg fått alt servert. Dei fleste konkurrentane har hatt store problem. Røthe med revmatisme, Dyrhaug med store ryggproblem, Tønseth med hjernerystelse, Golberg no med vasskoppar. Sundby har vore uvanleg svak så langt. Krogh med store problem. Sjølv om Northug i så fall hadde køyrt eit opplegg der han skulle vere i storform i OL, hadde han klart fint å kome med til OL. Men han har ikkje vist noko som helst, diverre. Han har meldt avbud på veldig mange renn.

Eg trur at Jacobsen kan 'overraske' med individuelt gull i OL. Ho har sagt at ho er på veg til ein veldig god form, men også at ho ikkje er der enno. Eg håpar berre at ho ikkje har vore nøydd til å gå vekk frå det planlagte opplegget for å desperat kvalifisere seg til OL-renna. Viss ikkje, kan det bli moro. No er ikkje Johaug med heller, så me går inn i ein veldig spanande periode.

Absolutt ingenting tyder på at Northug kjem til å gå i OL no, diverre. Det er frykteleg synd, men eg klarar ikkje å bebreide andre enn han for dette mtp det dei norske konkurrentane har gjort.

Sarella
SarellaInnlegg: 11163
13.01.18 17:30
Hatleking: I herreklassen har Northug eigentleg fått alt servert.

Dummeste jeg har lest, ledelsen har gitt Norges beste mesteskapsløper (og det i et OL år) de aller verste kriterier for å kunne forberede seg på sin måte til OL, det er sannheten!

Berger57
Berger57Innlegg: 171
13.01.18 17:38

3 kjappe for Bjørgen, men hvor godt var nå dette da, internasjonalt sett ?  Helst hadde jeg sett at hun hadde hatt god avstand til Astrid og Ragnhild, men kan jo også være at de to rett og slett er i bedre form.  Tiden vil vise, og strengt tatt har vel Bjørgen skjemt oss bort vanvittig gjennom åra, og jeg forventer at hun skal vinne stort hver gang.  Satser på at hu har kontroll fram mot OL.

Hatleking
13.01.18 17:41
Sarella: Dummeste jeg har lest, ledelsen har gitt Norges beste mesteskapsløper (og det i et OL år) de aller verste kriterier for å kunne forberede seg på sin måte til OL, det er sannheten!

Northug har i løpet av sesongen ikkje eit einaste resultat som er i nærleiken av lovande. Det absolutt einaste som landslaget kunne ha tatt ut Northug på (viss me tenkjer t.d TdS) er meritter. No gjekk han også renn i dei tider, og det verkar som det var like greitt at han vart heime der.

Eg snakkar ikkje om Canada-touren som uansett var i førre sesong. Sjølvsagt burde han få gå der. Etter det har han ingenting konkret å vise til. Han har fått fleire moglegheiter, men han har jo ikkje vore i stand til å starte.

Det dårlegaste valet som skileiinga har gjort så langt i sesongen, var å utelate Gløersen frå Davos. Det var hans i røynda eine moglegheit til å vise seg fram denne sesongen då det også berre er 15km skøyting han hadde vore aktuell for. (I tillegg til mogleg stafett sjølvsagt, viss det ikkje var betre alternativ.)

Det er ikkje landslaget sin feil at Northug, tidlegare verdens beste skiløpar, har ein 31. plass i ein prolog som sitt høgdepunkt denne sesongen.

TolvTumsTord
TolvTumsTordInnlegg: 341
13.01.18 17:45
startelver: Jada begge var gode , men Johan hoppet lengre på ski. Her kan du se begge to i et opptak fra 1982 , når Sætre vinner sin tiende NM-tittel foran Olav Hansson .  Akkurat i dette hoppet fikk Sætre 3 x 20 i stil.  Johan Sætre NM 1982 Rena K110

Otroligt vilken estetisk klasskillnad jämfört med dagens hopp. Vackert! Ingen grunn for oss svensker å föle stolthet over Boklöv for å si det sånn. 

Sarella
13.01.18 17:47
Hatleking: Northug har i løpet av sesongen ikkje eit einaste resultat som er i nærleiken av lovande. Det absolutt einaste som landslaget kunne ha tatt ut Northug på (viss me tenkjer t.d TdS) er meritter.

Jepp, drit i sykdom, gode resultater hadde vært dritt å forholde seg til for ledelsen uansett, der har du rett! Utrolig tragisk at en slik løper ikke får muligheten i TdS, helt klart at ledelsen ikke ville at han skulle prestere.

Hatleking
13.01.18 17:53
Sarella: Jepp, drit i sykdom, gode resultater hadde vært dritt å forholde seg til for ledelsen uansett, der har du rett! Utrolig tragisk at en slik løper ikke får muligheten i TdS, helt klart at ledelsen ikke ville at han skulle prestere.

Me såg jo at han var langt frå verdscupnivå i renna han gjekk rundt romjula. No som landslagsleiinga også lova han plass i diverse viktige renn trass resultat, har han hatt gode vilkår til å legge opp toppformen. Du trur vel ikkje at TdS-deltaking hadde teke han frå å bli frågått og knust i nasjonale renn til å leike med verdseliten i OL?

Sarella
13.01.18 18:05
Hatleking: Me såg jo at han var langt frå verdscupnivå i renna han gjekk rundt romjula. No som landslagsleiinga også lova han plass i diverse viktige renn trass resultat, har han hatt gode vilkår til å legge opp toppformen. Du trur vel ikkje at TdS-deltaking hadde teke han frå å bli frågått og knust i nasjonale renn til å leike med verdseliten i OL?

En løper av Northugs kaliber (vi vet alle hans meritter) bør få de muligheter han ønsker i en OL sesong, dvs at ledelsen tidlig går inn å sammarbeider med en slik fantastisk løper, de skal selvsagt arbeide med ham, ikke mot ham fra første stund om de ønsker gullmedaljer. Slik det er nå ser det ikke slik ut, det virker som om de ikke har peiling, tar resultatene som de kommer og heller motarbeider ham på grunnlag av dem, og skåler seg i mellom for det? MAO, ledelsen ønsker ikke Petter i OL, det jobbes jo helt klart for det, i alle fall for de som ikke er totalt blinde...

MrSimon
MrSimonInnlegg: 1003
13.01.18 19:43

Hadde Northug fått gått i Ruka og TdS ville han definitivt diskvalifisert seg selv i den videre diskusjonen om deltakelse i OL.

Langt bak de nestbeste på Gålå før jul, både på sprint og distanse. Ikke gå videre fra prologen på Lillehammer.
Prestasjonen i Piteå var bare flaut.

Landslagsledelsen må ha et seriøst grunnlag å ta ut OL-laget på. Northugs resultater inngår derfor ikke i dette.
En kan ikke ta ut løpere på tidligere meritter, det vil være forbigåelse av løpere som seriøst har satset på å kvalifisere seg og som er i diskusjonen om OL-plass.

Northug får heller prøve å bygge seg opp igjen og komme sterkere tilbake til neste års VM.

mashadar2
mashadar2Innlegg: 14769
13.01.18 19:51
KongOlav2: Sundby, Klæbo, Holund, Dyrhaug. Krogh er så fette ujevn at jeg ikke stoler på ham i klassiskdelen. Dyrhaug virker å være i stigende form, og selv om han ikke slår Harvey, Ustiugov eller Klæbo i en spurt, er han bedre enn mange andre type Magnificat, Holund, etc.

Men hvis Krogh først henger med så er han en soleklar medaljekandidat. Har vanskelig for å se for meg at Dyrhaug eller (i hvert fall) Holund tar medalje på distansen. 

Sarella
13.01.18 19:53
MrSimon: Hadde Northug fått gått i Ruka og TdS ville han definitivt diskvalifisert seg selv i den videre diskusjonen om deltakelse i OL.

Poenget er at Northug burde vært klarert for lenge siden, en seriøs ledelse burde selvsagt kartlagt og sammarbeidet veien mot målet for en såpass meritert Gull-løper som Petter i en mesterskapssesong, det er her feilen ligger, de har ingen kontroll på ham, de driter i ham, vil helst at han ikke lykkes, det er lett og se. Vi kunner hatt 2 enorme vinnere i OL, nå får vi kanskje 1, en 21 åring som ikke har vunnet en medalje enda, artig press ;)

(Innlegget ble redigert 13.01.18 19:54)

Framsynt
FramsyntInnlegg: 4791
13.01.18 19:56
Berger57: 3 kjappe for Bjørgen, men hvor godt var nå dette da, internasjonalt sett ?

Hvem er bedre internasjonalt?

Husk at hun vinner til tross for hun er treningsstinn.
Om Bjørgen hadde vært i toppform 1 mnd før OL, så hadde jeg blitt bekymret.
Da hun var yngre så kunne hun presterere over større tidsrom enn nå, men toppnivået er det ikke noe å si på, det så vi med all tydelighet i VM i fjor.

apobase
apobaseInnlegg: 11055
13.01.18 20:25
Framsynt: Hvem er bedre internasjonalt?

Det er vel først og fremst Kalla som kan ta opp kampen med Bjørgen. Ellers er resten av utfordrerne norske, inkl. smørebussen. Kanskje Lææææææææææatenmæææææki og Diggins på en veldig, veldig god dag. 

apobase
13.01.18 20:27
Sarella: Vi kunner hatt 2 enorme vinnere i OL, nå får vi kanskje 1, en 21 åring som ikke har vunnet en medalje enda, artig press ;)

Så du mener at det er landslagsledelsens feil at Northug ikke har prestert noe som helst i år? Interessant.

bhros
13.01.18 20:28

Bjørgen har gått tre renn på tre dager, kunne ikke vente at hun skulle ha det store overskuddet i dag.  Syns hun virker bunnsolid, og å ha full kontroll inn mot OL. Hvis hun bare gjør som kongen sa: holder seg frisk.

Og Astrid U.J.  viser absolutt lovende takter. Vil ikke si at det er noen selvfølgelighet at hun skal bli danket ut av Weng og/eller Flugstad Østberg. Hvis formen fortsatt er stigende, blir hun ikke god å slå!

Sarella
13.01.18 20:34
apobase: Så du mener at det er landslagsledelsens feil at Northug ikke har prestert noe som helst i år? Interessant.

Jepp, de kunne gitt denne fantastiske Gullgrosisten bedre muligheter til å vise seg (med tanke på sykdom og alt det der), f.eks gitt ham en mulighet til å komme i form i TdS. Denne ledelsen har null kontroll på Petter, noe de burde hatt til minste detalj angående en slik løper, poenget er at de ønsker ham ikke til OL. Ellers er jeg selvsagt klar over alle som heller hyller 5-10-plasser i OL, dem/deg/dere om det...

(Innlegget ble redigert 13.01.18 20:38)

apobase
13.01.18 20:36
startelver: Jada begge var gode , men Johan hoppet lengre på ski.
Her kan du se begge to i et opptak fra 1982 , når Sætre vinner sin tiende NM-tittel foran Olav Hansson .
Akkurat i dette hoppet fikk Sætre 3 x 20 i stil.
Johan Sætre NM 1982 Rena K110

Var faktisk tilstede på det hopprennet. Vi bodde på Rena på den tiden og tok turen til Rena-bakken for å se på NM i hopp. Stor opplevelse for en gutt på 8.

Selv hoppet jeg også i Rena-bakken - i 15 metersbakken. Noen Johan Sætre ble jeg aldri, men det var mulig Boklöv sto og lurte i buskene, for en gang "oppfant" jeg noe ufrivillig V-stilen. Jeg landet riktignok også i V-stilen og fikk som resultat et ganske forslått ansikt.

apobase
13.01.18 20:40
Sarella: Ellers er jeg selvsagt klar over alle som heller hyller 5-10-plasser i OL, dem/deg/dere om det...

Ja, du må gjerne tillegge meg meninger jeg ikke har. Selv skulle jeg gjerne sett en Northug i form på startstreken i OL, men hvis han ikke har noe som helst å vise til synes jeg ikke det gir noen mening å gi ham fripass, hans meritter til tross.

Man kan sikkert diskutere landslagsledelsens disposisjoner og avgjørelser, og jeg er rimelig kritisk til mange av dem. Men å gi dem skylden for at Northug ikke er i form blir for dumt.

Sarella
13.01.18 20:45
apobase: Man kan sikkert diskutere landslagsledelsens disposisjoner og avgjørelser, og jeg er rimelig kritisk til mange av dem. Men å gi dem skylden for at Northug ikke er i form blir for dumt.

Sier ikke noe annet enn at de kunne brydd seg mer enn det inntrykket de innfrir overfor vår STORE Gullgrossist.

Cabello
CabelloInnlegg: 4797
13.01.18 20:48
Tullin_Thams: tidenes vakreste hopp i skiflyging,

Fant et lite klipp av svevet. De kunne vel vist hele i denne reportasjen synes jeg. Fra ca 15.2

Bassen Prydz

bhros
13.01.18 20:50

apobase.  Ikke bare landslagsledelsens feil. Sykdom må også ta en del av skylden.  Men de har hjulpet "godt" til.

Og det startet på slutten av forrige sesong. Å nekte han plass til Tour de Canada viste tydelig at de ønsket han ut.

bhros
13.01.18 21:05

Hvis jeg oppfattet det rett, ble det sagt at Krogh ble nr. 7 på distansen i NM i fjor (husker ikke selv). Da ble det bronse i VM.  Sånn sett ligger han atskillig bedre an nå i år.....  :-)

Hvis formutviklingen er tilfredsstillende, mener jeg absolutt at han må få sjansen.

Framsynt
FramsyntInnlegg: 4791
13.01.18 21:28
apobase: Det er vel først og fremst Kalla som kan ta opp kampen med Bjørgen. Ellers er resten av utfordrerne norske, inkl. smørebussen. Kanskje Lææææææææææatenmæææææki og Diggins på en veldig, veldig god dag.

Kalla er først og fremst veldig god på 10 km fri - og 15 km en sjelden gang. Årets utgave tyder på at hun blir den farligste konkurrenten.
Jeg frykter imidlertid asiatisk snø, store temperaturforskjeller og Limstads læringsmotstand mot å beherske vanskelige smøreforhold aller mest. 
Tviler på at de har lært noen ting av tidligere smørebom i mesterskap.
I Sotsji fant de ikke ut noen ting. Kun føreendring reddet de siste rennene. Og de har ikke lært noe i ettertid heller, noe Sotsji-føret i Canmore 2016 bekreftet til fulle.

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 33532
14.01.18 00:28
Sarella: Jepp, de kunne gitt denne fantastiske Gullgrosisten bedre muligheter til å vise seg (med tanke på sykdom og alt det der), f.eks gitt ham en mulighet til å komme i form i TdS. Denne ledelsen har null kontroll på Petter, noe de burde hatt til minste detalj angående en slik løper, poenget er at de ønsker ham ikke til OL. Ellers er jeg selvsagt klar over alle som heller hyller 5-10-plasser i OL, dem/deg/dere om det...

Nå finnes det andre måter å komme i form på enn å gå TdS. Faktisk kan jeg ikke se at det er noen ideell måte med all reisingen mellom løpene, og den manglende muligheten til resititusjon. Northugs beste mulighet var en lengst mulig periode hvor han ikke gjorde annet enn å trene, spise og sove, og deretter få et resultat eller to som viste gryende form og at han er verdig en plass i PL. Innsatsen i Piteå antydet at deltagelse i TdS på ingen måte ville gitt Northug noen resultater som kunne kvalifisert ham til OL.

thewaterfall
thewaterfallInnlegg: 2898
14.01.18 00:45
KongOlav2: Nå finnes det andre måter å komme i form på enn å gå TdS. Faktisk kan jeg ikke se at det er noen ideell måte med all reisingen mellom løpene, og den manglende muligheten til resititusjon. Northugs beste mulighet var en lengst mulig periode hvor han ikke gjorde annet enn å trene, spise og sove, og deretter få et resultat eller to som viste gryende form og at han er verdig en plass i PL. Innsatsen i Piteå antydet at deltagelse i TdS på ingen måte ville gitt Northug noen resultater som kunne kvalifisert ham til OL.

Northug er ikke kvalifisert til OL - den er grei. Men landslagsledelsen burde gitt han muligheten til å gå det han ønsket av v-cup, først i Ruka. Dette fordi man burde prøvd å lagt mest mulig tilrette for den løperen som faktisk har gitt oss individuelle gull i tidligere mesterskap. Northug selv sier jo at han motiverer seg bedre når han får gå v-cup og konkurrere mot de beste. Northug har også tidligere brukt TdS som oppladning til mesterskap så det er tydelig at det funker for han, selv om det på papiret kanskje ikke er det mest optimale på papiret.

Jeg mener ikke at Northug skulle hatt friplass eller vært tatt ut på forhånd til OL, man må kvalifisere seg gjennom resultater og det har Northug definitivt ikke gjort. Men jeg mener landslagsledelsen burde lagt mye bedre tilrette for den løperen som faktisk har vist at han klarer å vinne gull. Det har ikke så altfor mange av de andre vist at de klarer (enda).

thewaterfall
thewaterfallInnlegg: 2898
14.01.18 00:53

For å spore litt tilbake til trådens egentlige emne, nemlig NM på ski del 1:

Weng og BUL ikke stiller imorgen grunnet kluss i påmeldinga av lag.

I utgangspunktet skulle Heidi Weng gå sammen med sin mor May Bente Weng (53) og sin kusine Martine Ek Hagen.

I tillegg gjør Marthe Kristoffersen "comeback", dvs. hun skal gå 2. etappe for Varden Meråker i morgen sammen med Astrid Stav og Kathrine Harsem. Er vel tvilsomt at de klarer å forsvare tittelen fra i fjor dog.

Mortirolo
MortiroloInnlegg: 11107
14.01.18 01:05

Petter er stor,men det argumentet at det kun er visse renn som gir motivasjon for formtopp osv begynner å bli litt pinlig. Han har blitt satt tilbake av sykdom....definitvt,men hadde motivasjonen for OL og grunnformen virkelig vært der hadde han klart å trene knallhardt og vist seg frem i andre renn og dokumenter noen form for form og sportslige positive lysglimt.

Det har han ikke klart noengang i vinter. Motivasjonen til å gå gode skirenn burde vært sterk som faen og Petter kunne vist at de tok feil. Det tror jeg veldig mange andre hadde klart. De hadde tilpasset seg og det hadde gått en faen i de og snudd det til noe positivt.

Nå føler jeg at det blir mye syting og at formen er ikke der rett og slett. Og den skylden kan ikke bare legges på forbundet. 

Tror forøvrig han ikke hadde gått seg inn i OL diskusjon med deltagelse i Ruka eller tds,men det er bare hva jeg tror. 

Eksberten
EksbertenInnlegg: 22663
14.01.18 01:14
thewaterfall: Weng og BUL ikke stiller imorgen grunnet kluss i påmeldinga av lag.
I utgangspunktet skulle Heidi Weng gå sammen med sin mor May Bente Weng (53) og sin kusine Martine Ek Hagen.
I tillegg gjør Marthe Kristoffersen "comeback", dvs. hun skal gå 2. etappe for Varden Meråker i morgen sammen med Astrid Stav og Kathrine Harsem. Er vel tvilsomt at de klarer å forsvare tittelen fra i fjor dog.

Synes dette er noe firkantet at de ikke kan etteranmelde når slike ting skjer. Slik bør det ikke være på NM og massemønstringen NM-stafett i langrenn.

Er vel ingen klare favoritter på damestafetten. Lillehammer har et jevnt lag, men ingen topper. Heming går med 2 skiskyttere som har trappet ned, hvor den ene går klassisk. Opdal stiller uten Astrid Øyre Slind, som pådro seg et brudd i skulderen i jula, spørs om reserven holder mål. Kanskje Gjøvik med IFØ i spissen kan ta medalje.

På herresiden har vi en klar favoritt i Lyn med Tjelle, Hollund og Krüger. Emil Iversen burde ha god sjanse til å gå Varden opp til medalje. Åsen med Johan Hoel og lillebrødrene Haga kan også melde seg på.
Ellers syltynt at Strindheim ikke stiller lag og at Byåsen som hadde en enorm bredde med opp til 4 lag topp 10, nå kun stiller 1 lag.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg