Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Norge har med over 6000 astmadoser til OL

NYTT TEMA
KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 51066
10.02.18 18:09
Framsynt: Antagelig angrer du ikke på noen av dine negative oppslag.

Men dette er jo nåtid, i denne tråden. Du omtaler meg og min fortid som en som svartmaler norsk langrenn, det gjør jeg ikke.

Men samme det, vi lar dette ligge, har ingen interesse for noen. Jeg fortsetter å like langrenn, og du får fortsette å forvalte "eiendomsretten" til å kunne glede seg over gode resultater.

Ha et fint OL, det skal jeg ha.

Folkflesk
FolkfleskInnlegg: 10119
10.02.18 18:11

Baksynt: Hvis du hadde vært noe mer enn en unyttig idiot for de som med viten og vilje trekker idretten inn i en moralsk gråsone ville du ha skjønt det betenkelige her.

(Innlegget ble redigert 10.02.18 18:12)

Rockets_AA
Rockets_AAInnlegg: 18102
11.02.18 00:37
Folkflesk: Det er på tide å røske opp i den mafiaen som styrer norsk langrenn. Hvor er egentlig idrettsmoralens yppersteprest Esthen O. Sæther i denne saken?

Hvilken mafia er det du referer til? De som styrer det sportslige eller det medisinske som denne tråden handler om?

Folkflesk
FolkfleskInnlegg: 10119
11.02.18 01:41
Rockets_AA: Hvilken mafia er det du referer til? De som styrer det sportslige eller det medisinske som denne tråden handler om?

De som er ansvarlige for at Norge benytter astmamedisin for utøvere som ikke har astma og har med betydelige større mengder enn andre nasjoner samt forstøverapparat til OL, uansett hvilken rolle de har.

Disse folkene er i ferd med å rive Norges rykte som langrennsnasjon i filler internasjonalt. Men i norske aviser siterer man kun eksperter som kommer med pent innpakkete bortforklaringer. Hele greia er for lengst blitt pinlig.

(Innlegget ble redigert 11.02.18 01:49)

staaalisen
staaalisenInnlegg: 4289
11.02.18 15:26

Er det noen som vet om nasjonens nye helt, Simen Hegstad Krüger, har astmadiagnosen på plass? 

Som alle andre norske løpere har han nok fri tilgang til de 6000, men med en legeassistert diagnose kan han sikkert øke doseringen før løpene.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15842
11.02.18 15:42
staaalisen: Er det noen som vet om nasjonens nye helt, Simen Hegstad Krüger, har astmadiagnosen på plass?
Som alle andre norske løpere har han nok fri tilgang til de 6000, men med en legeassistert diagnose kan han sikkert øke doseringen før løpene.
staaalisen
11.02.18 15:47
nometalhorse: Før du skriver noe mer kan du heller bruke tid på å lese denne:Rapport fra et granskningsutvalg oppnevnt av Norges skiforbund for å granske blant annet gjeldende praksis for undersøkelse, diagnostisering, behandling og medisinering av astma og lignende luftveislidelser hos norske landslagsutøvere i langrenn Hvis du følger det rådet så slipper vi flere idiot innlegg.

Står det noe der om Simen Hegstad Krüger?

staaalisen
11.02.18 19:34

Kan vi forvente annet? Slik er reaksjonene fra Sverige på Krügers monsterløp og den norske trippeltriumfen: «Astma, astma ger oss nya gull, astma, astma proppa lungan full. Heja, heja, heja.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15842
11.02.18 20:16

Nei, vi kan ikke forvente noe annet fra slike som deg. Det spiller ingen rolle om de er norske eller svenske.

Av de fire norske løperne som gikk i dag er det kun Martin Johnsrud Sundby som har astma. Noe han har hatt siden han var barn.

Brutus1
Brutus1Innlegg: 14
11.02.18 20:59

Staalisen er like stor taper som northugen. Gjennomført rasshøl uten gangsyn, han og northugen er vel verste sort mennesker vi vet om. Rakke ned på de som er syke og bedre en dem selv. Fargeløs person som ikke tør intervjues om han ikke vinner. Taper staalisen :)

staaalisen
12.02.18 12:32
nometalhorse: Nei, vi kan ikke forvente noe annet fra slike som deg. Det spiller ingen rolle om de er norske eller svenske.Av de fire norske løperne som gikk i dag er det kun Martin Johnsrud Sundby som har astma. Noe han har hatt siden han var barn.

Bare Sundby, hvor naiv er et mulig å være? De 6000 dosene er jo  tiltenkt noen helt andre enn den og de som angivelig har astma "fra barnsben av".

Nå har avsløringen om disse 6000 ført til at til og med TV2s "dopingekspert" Mads Kaggestad kommer med en smule kritikk av det norske medisineringsregimet. "...medisinen er blitt kynisk gjenstand for et uetisk samspill mellom lege og utøver:" er overskriften på nettsiden til TV2. 

For stikk i strid med det som hevdes av flere på dette forumet, så er det definitivt ikke bare saltvann som norske skiløpere fyller forstøverne med. En virkningsfull allergimedisin som Kenacort er også i bruk. I vanlig pasientbehandling  (ikke for norske ski-astmatikere, altså) brukes den i akutte tilfeller. Den har skumle bivirkninger, men er populær i norsk skisport på grunn av en sterk prestasjonsfremmende effekt. Dopsyklister som Mikael Rasmussen, David Millar og Jorge Jaksche har brukt kenacort. Og dette er altså et stoff som "allergikerne" i skilandslaget vårt går på. 

Gratulerer med tredobbelt norsk på 30 km, dere!

Framsynt
FramsyntInnlegg: 5192
12.02.18 12:50
staaalisen: Slik er reaksjonene fra Sverige på Krügers monsterløp og den norske trippeltriumfen: «Astma, astma ger oss nya gull, astma, astma proppa lungan full. Heja, heja, heja.

Kanskje de burde gå i seg selv.
Alle 4 svensker som gikk 30 km er astmatikere.
Kun 1 av 4 nordmenn som gikk er astmatiker (Sundby).
Men vi er godt vant til dette nå.

staaalisen
12.02.18 13:09

Jeg, i meg selv? Som bare har referert fra det som Mads Kaggestad skriver. Kenacort er en allergimedisin, den brukes ikke først og fremst for astmatikere. Gullvinnrren på 30 km sto jo frem som allergiker på TVNorge. Hvorfor gjorde han det?

(Innlegget ble redigert 12.02.18 13:11)

Hunkpapa
HunkpapaInnlegg: 1813
13.02.18 16:36
Sulfat: Det er jo overhode ikke tilfeldig.
De aller fleste norske utøvere legger inn en periode med høydetrening rett før mesterskap, nettopp for å booste blodverdiene når det virkelig gjelder.
Mye manglende kunnskap blant folk som uttaler seg.

Mye manglende kunnskap blant de idrettslegene som lot seg intervjue i den tyske, britiske, svenske dokumentaren som gikk på NRK for litt siden, også da. Bra vi har den her på VGD.

Sulfat
SulfatInnlegg: 9352
13.02.18 18:09
Hunkpapa: Mye manglende kunnskap blant de idrettslegene som lot seg intervjue i den tyske, britiske, svenske dokumentaren som gikk på NRK for litt siden, også da. Bra vi har den her på VGD.

Det er da ingen av legene i dokumentaren som sier at det er rart at verdiene går opp under mesterskap. Det hadde vært veldig rart om de ikke gjorde det, da de fleste legger inn høydetrening før mesterskapene:

Høydetrening, i idrett utholdenhetstrening i «tynn» luft, vanligvis i høyder fra 1800–2000 til vel 3000 m o.h., dvs. så høyt over havet at lufttrykk og oksygeninnhold er vesentlig lavere enn i lavlandet. Ved opphold og trening i slike høyder vil kroppen søke å motvirke det lavere oksygentrykket ved å øke blodets transportkapasitet av oksygen fra lungene til resten av kroppen. Dette skjer gjennom økt produksjon av røde blodceller og således høyere relativt innhold av hemoglobin i blodet (høyere blodprosent), siden det er hemoglobinet i de røde blodcellene som er oksygenbærende. Se også høydefysiologi. https://snl.no/høydetrening

Art-Vandelay
Art-VandelayInnlegg: 30859
14.02.18 13:51

Ikke tillitvekkende..

Må da være verdens enkleste å svare nei på dette spørsmålet. Alternativet er jo at...

Hunkpapa
HunkpapaInnlegg: 1813
14.02.18 23:23
Sulfat: Det er da ingen av legene i dokumentaren som sier at det er rart at verdiene går opp under mesterskap. Det hadde vært veldig rart om de ikke gjorde det, da de fleste legger inn høydetrening før mesterskapene:

Legen uttalte seg klart om 3 av tilfellene. Så vi samme program ?

Jeg har mine meninger om norsk langrenn. Du får ha dine. Jeg føler meg sikker på at siste ord ikke er sagt i denne saken. Når man så hva russerne gjorde i siste OL, slår det meg at dette ikke er et engangstilfelle, og at det har skjedd tidligere. At norske utøvere dominerer en sport som kanskje er preget av juks fra konkurrenter, er enten imponerende eller...

Vinneren av sprinten i går, Klæbo, virker meget jordnær og ekte. Et positivt innslag for sporten. Det innrømmer jeg glatt, og ikke bare fordi han tok et norsk gull.

TheOpiate
TheOpiateInnlegg: 12945
14.02.18 23:51
Art-Vandelay: Ikke tillitvekkende.. Må da være verdens enkleste å svare nei på dette spørsmålet. Alternativet er jo at...

there is something rotten in state of South Korea..

staaalisen
15.02.18 12:01

Først Hegstad, så Haga. Løpere som knapt nok har vunnet et kretsmesterskap hjemme i Norge. Men så kommer OL, og da er de der. Skikkelige dukk-opp-løpere til mesterskap, slke som DDR var så flinke til å skape for 30-40 år siden. 

Det er liten tvil om at de 6000 virker som forutsatt. Og etterpå blir det marsipankake for Løfshus. Og soling i glansen, uten at journalistene stiller ett eneste kritisk spørsmål. 

Slike gullmedaljer er bare trist.

(Innlegget ble redigert 15.02.18 12:04)

Daeniel
DaenielInnlegg: 2608
15.02.18 12:05
staaalisen: Først Hegstad, så Haga. Løpere som knapt nok har vunnet et kretsmesterskap hjemme i Norge. Men så kommer OL, og da er de der. Skikkelig dukk-opp-løpere til mesterskap, slke som DDR var så flinke til å skape for 30-40 år siden.  Det er liten tvil om at de 6000 virker som forutsatt. Og etterpå blir det marsipankake for Løfshus. Og soling i glansen, uten at journalistene stiller ett eneste kritisk spørsmål.  Slike gullmedaljer er bare trist.

Ganske åpenbart at du følger lite med på langrenn.

staaalisen
15.02.18 12:14

Hegstad & Haga minner meg også om sovjetiske løpere fra forrige århundre. Basjukov  - gull i OL 1976. Ingenting før og etter. Devjatjarov - gull i 1988, ingenting før og etter.  

Kanskje fikk de ikke marsipankake en gang, disse sovjeterne. Av deres løfshuser. 

Vil ettertiden vurdere årets norske gullmedaljer på samme måte som vi i dag ser på de øst-tyske og sovjetiske triumfene? Det tror jeg faktisk.

På ett eller annet tidspunkt vil det kommet et forbud mot det norske medisineringsregimet. Det er helt uholdbart at astma- og allergimedisin skal være gullvinner-resepten.

(Innlegget ble redigert 15.02.18 12:22)

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 16910
15.02.18 20:00
staaalisen: Hegstad & Haga minner meg også om sovjetiske løpere fra forrige århundre. Basjukov - gull i OL 1976. Ingenting før og etter. Devjatjarov - gull i 1988, ingenting før og etter.

Det er vel noe tidlig å si --- ingenting etter?

return_of_drakkar
15.02.18 20:05
Art-Vandelay: Må da være verdens enkleste å svare nei på dette spørsmålet. Alternativet er jo at...

Nei, det er håpløst.

Sier man ja - så bryter det hele løs med spekulasjoner.
Sier man nei - så bryter det hele løs med spekulasjoner,
Sier man ingenting - så bryter det hele løs med spekulasjoner.

staaalisen
15.02.18 20:10

Ja, litt tidlig å si hvordan fremtiden blir for disse to. Jeg ser ikke bort fra at Hegstad Krueger har gode muligheter til å vinne flere løp.

Men det var litt rart å høre han si at han, i det første intervjuet etter gulløpet, fortalte om allergiplager.  Vi får bare håpe at han ikke bygger hele sin karriere på medisinsk fritak for ett eller annet. Slik som mange andre norske løpere gjør.

HLund
HLundInnlegg: 5932
15.02.18 20:31
staaalisen: medisinsk fritak

Jepp. Medisinsk fritak for marsipankake. Du er morsom da. Det skal du ha :)

Art-Vandelay
Art-VandelayInnlegg: 30859
15.02.18 20:34

"Nei, det er håpløst."

Jaha? Hvilke spekulasjoner blir det om man sier nei?

staaalisen
15.02.18 21:00

HLund.  Som kjent er det ikke bare ingrediensene til marsipankake som Løfshus & Røste tok med seg til Korea. Vil noen fortelle oss hvor mange av de 6000 dosene som ble brukt av skiløperne?

Jeg håper det. Slike opplysninger er veldig interessante. Ikke minst siden en så stor del av både presse og publikum ikke vil vite noe om dette. 

return_of_drakkar
16.02.18 19:20
Art-Vandelay: "Nei, det er håpløst." Jaha? Hvilke spekulasjoner blir det om man sier nei?

Fordi det er en saftig kjør rundt dette og alt som kan knyttes til doping.
Les: Konklusjonen er nærmest bestemt på forhånd og et 'nei'vilbare tolkes som en fornektelse...

HLund
HLundInnlegg: 5932
08.03.18 16:47

Hmm. Kanskje på tide å oppdatere denne tråden litt..

https://www.nrk.no/ytring/ol-fjaera-som-ble-til-fem-astmatiske-hons-1.13947216

neondian
neondianInnlegg: 5220
08.03.18 16:54

Staalisen: "Vil noen fortelle oss hvor mange av de 6000 dosene som ble brukt av skiløperne?"

Ein utøver har fått ein ventoline-spray.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg