Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Allround-VM 2018 Amsterdam

NYTT TEMA
Sjefssløggern
SjefssløggernInnlegg: 2409
07.03.18 16:37
KongOlav2: Ikke i gullkampen.  Med klaff så blir det en medalje. Synes Swings har hatt liten fremgang siden slo gjennom for noen år siden. Tok jo f.eks bronse i allround-VM i 2013 allerede som 22-åring. Er heller svakere nå enn han var da.

Ut i fra potensialet han viste på dette tidspunktet vil jeg si at han har hatt en heller skuffende karriere. Han har aldri klart å heve nivået sitt på 5000m/10000m nok til å kjempe om seier, og han har vært for treg på 500m til å hevde seg i allround. 

Han har noen gode løp i WC på 1500m, men har aldri hatt fart nok i starten heller høy nok toppfart til å hevde seg når det virkelig har dratt seg til. 

tucan
tucanInnlegg: 20044
07.03.18 19:36

Siden jeg skal bort i morgen og usikker om jeg får lagt inn laget i riktig tråd for tippekonken, så legger det inn her, og satser på at den gale hesten legger det inn når tråden blir oppretter;-)

SLP

S Kramer

P Roest

B Swings

TJ Bloemen

M Bosker

SS Nilsen

A Gelinas-Beaulieu

H Bøkko

D Morrison

h silovs

k niedzwiedski

CrazyHorse
CrazyHorseInnlegg: 10418
07.03.18 19:51

Den er grei, tucan . Herrenes mesterskap begynner ikke før lørdag, men noterer ned SLPs gull 

tucan
07.03.18 19:59

Om jeg treffer på denne og bør det vanke bonus ;-)

Sjaksjakbajev
SjaksjakbajevInnlegg: 1020
07.03.18 23:06
tucan: Siden jeg skal bort i morgen og usikker om jeg får lagt inn laget i riktig tråd for tippekonken, så legger det inn her, og satser på at den gale hesten legger det inn når tråden blir oppretter;-)

Samme her:

S Kramer
S Lunde Pedersen
T-J Bloemen
P Roest
B Swings
M Bosker
S Spieler Nilsen
H Bøkko
H Silovs
D Morrison

S Trofimov
D Semerikov

bhros
bhrosInnlegg: 11256
08.03.18 11:40
Tolbukin: Det sies at Schenk var så oppgitt over rotet i proffligaen at han sluttet å trene foran 74-sesongen. EM gikk på Savalen og ble som du sier, vunnet av Tveter og Grønvold. VM ble ikke arrangert, og hvor mange løp proffene ellers gikk vet jeg ikke, men det ble sikkert gått noen testløp på baner som turte å slippe dem til.

Skal ikke påberope meg klisterhjerne, følgende har jeg fra Sportsboken 1974:

WISO satset stort på en knallåpning med en nederlandsk skøyteuke i månedsskiftet november/desember. Suksess hadde en bare under åpningsstevnet i Alkmaar,  -  i Eidhoven, spesielt, og Haag sviktet publikum.
I Alkmaar var det 8000 tilskuere, som fikk se at de norske dominerte fullstendig, Verkerk, Bols, van Dijk og Schenk ble slått ned i støvlene. Sjåvinistiske nederlendere mistet dermed interessen. Første stevnedag i Eindhoven hadde 400 tilskuere....

WISO måtte også betale dyrt for baneleie. I Alkmaar 60 000 kr, og lignende beløp ellers også.
Den norske framgangen skyldtes mye treneren Johs Tenmann.

Etter jul var det et stevne i Rättvik, Hasse Børjes hjemby. Med katastrofal publikumssvikt; tilsammen 300 mennesker så på proffene.

Flere løp finner jeg ikke, bortsett da fra EM på Savalen.
Og det ble vel slutten på proffligaen.

(Innlegget ble redigert 08.03.18 11:41)

Krylatskoye
KrylatskoyeInnlegg: 10790
08.03.18 16:11

Link til startlistene anyone?

Eksberten
EksbertenInnlegg: 22950
08.03.18 17:50
Krylatskoye: Link til startlistene anyone?

Bare å åpne linken i åpningsinnlegget, da de er kommet der :)

SLP mot Bloemen i siste par på 5000.

(Innlegget ble redigert 08.03.18 17:51)

tucan
08.03.18 19:01

Litt skeptisk til at han får siste par. Når blir det vanning? Tilpasset til kramer sitt par?

CrazyHorse
08.03.18 19:41
tucan: Litt skeptisk til at han får siste par. Når blir det vanning?

Bare de ikke har børstet støvet av vanningssjefen fra VM i Heerenveen i 1980. 

Eksberten
08.03.18 19:48
tucan: Litt skeptisk til at han får siste par. Når blir det vanning? Tilpasset til kramer sitt par?

Vanner de to ganger, så passer det Kramer utmerket, siden han går i par 9..

CrazyHorse
08.03.18 19:52
Eksberten: Vanner de to ganger, så passer det Kramer utmerket, siden han går i par 9..

Kan se ut som det er det de nettopp gjør 

Eksberten
08.03.18 20:37
CrazyHorse: Kan se ut som det er det de nettopp gjør

Og så er det vel ingen ispreparering på 500 meter, hvor Roest og Kramer går i andre og tredje par, mens de Norske går i 10, 11 og 12.par. Her legges det til rette for hjemmenasjonen.

tucan
08.03.18 20:54

Nesten som man kan tro det er en konspirasjon;-)

bloemen og slp er vel de 2 nederlenderne frykter mest. Passer da fint at de får dårligst forhold.

hadde jeg satt opp laget mitt nå, hadde jeg nok endret det. Men får la det stå som det gjør.

Eksberten
08.03.18 21:08
tucan: Nesten som man kan tro det er en konspirasjon;-)
bloemen og slp er vel de 2 nederlenderne frykter mest. Passer da fint at de får dårligst forhold.

hadde jeg satt opp laget mitt nå, hadde jeg nok endret det. Men får la det stå som det gjør.

Vanningspausene ble jo avgjørende under EM i Collalbo i 2011, noe som ble debattert på side 88 på dette forumet i EM-tråden du startet.
Men det spiller vel mindre betydning med vanningspauser, når det er så mildt som 13 varmegrader?

(Innlegget ble redigert 08.03.18 21:09)

tucan
08.03.18 21:11

Du forventer vel ikke at en gammel mann skal huske hva vi diskuterte for 7 pr siden ;-)

ville jo tro det vil være enda viktigere med ofte vanning når det er mildt. Men det vet andre bedre enn meg.

bhros
bhrosInnlegg: 11256
08.03.18 21:22

Ingen trenger vel å være i tvil om at arrangørene, innenfor grensene av hva som er lovlig, gjør alt de kan for å favorisere Kramer.

Men blir det mildt og bløt is, har vel relativt tunge Kramer en ulempe. Mener å huske at Maier en gang ble tatt igjen med en runde på 10 000m på bløt is.......

staaalisen
staaalisenInnlegg: 4300
08.03.18 21:29

Under VM i 1980 kjørte de ispreparering før Hilbert van der Duims par på 5000 m. Det førte til at han gikk mye bedre enn ventet, og slo Eric Heiden klart på distansen.

Den store skandalen kom på 1500 m. Som vanlig "trakk" de sin egen favoritt, van der Duim, til 1. par. Han fikk rimelig greie forhold, og gikk på 2,02,59. Deretter slo de av strømmen på kjøleanlegget, og det førte til at isen ble usedvanlig bløt. Heiden fikk helt håpløse forhold, men klarte 2,03,87. Stenshjemmet ikke bedre enn 2,08,85. Tom Erik Oxholm som ledet etter to løp, gikk på 2,06,30. Og verst av alt, Andreas Dietel tråkket gjennom i siste sving, stoppet nesten helt opp, og slet seg inn til forhistoriske 2,11,53. 

Når van der Duims hardeste konkurrenter hadde gått, slo de på strømmen igjen, og løperne i de siste parene fikk bedre forhold igjen. VM 1980 må være tidenes største skandale i internasjonal skøytesport. Noen år etterpå innrømmet da også banesjefen at de hadde jukset.

Jeg tror at nederlandskearrangører drev med dette jukset i flere mesterskap. Men det ble litt sånn som med dagens overmedisinering og doping i langrennssporten - omertaen rådet grunnen.

(Innlegget ble redigert 08.03.18 21:31)

Sjefssløggern
SjefssløggernInnlegg: 2409
08.03.18 21:30
Eksberten: Og så er det vel ingen ispreparering på 500 meter, hvor Roest og Kramer går i andre og tredje par, mens de Norske går i 10, 11 og 12.par. Her legges det til rette for hjemmenasjonen.

Men har dette så mye å si på 500m, som går over et såpass kort tidsintervall?

tucan
08.03.18 21:40

Det tror jeg. Er jo ibtid fort det samme som 2-3 par på 5000 m

CrazyHorse
08.03.18 21:43

Dette er bra . Over 40 tidligere verdensmestre i all round samlet foran Rembrandts "Nattevakten i Rijksmuseum i Amsterdam i kveld. Kuppern , Per Ivar Moe, Valentina Stenina og Karin Enke blant de som er til stede.

Eksberten
08.03.18 22:43
tucan: Du forventer vel ikke at en gammel mann skal huske hva vi diskuterte for 7 pr siden ;-)

Nei den var ment mer som en link til mesterskapet i Collalbo. Jeg husket ikke selve debatten, men husker mesterskapet hvor Bøkko endelig skulle gå til topps, siden Kramer hadde pause.
På generelt grunnlag, husker da bedre det som skjede for 7 år siden enn det som skjedde i fjor :-)

tucan
08.03.18 22:50

Kan godt stemme. Husker ikke det som skjedde i fjor heller;-)

synes generellt arrangørene er for opptatt av at arrangementene ikke sjal ta for lang tid, framfor like forhold.

ofte man kan se at de siste har merkbart dårligere forhold. Soesiellt om noen faller og det blir ett opphold.

SnorreSolano
SnorreSolanoInnlegg: 4118
08.03.18 23:07
staaalisen: Men det ble litt sånn som med dagens overmedisinering og doping i langrennssporten - omertaen rådet grunnen.

Spanderte en tommel på deg, Staalisen, til tross for at du forsøkte å ødelegge det flotte innlegget ditt med det vanlige røret.....    Men de første 85% var ren, skjær kvalitet.  La det bare strømme på!

staaalisen
staaalisenInnlegg: 4300
09.03.18 00:42
SnorreSolano: Spanderte en tommel på deg, Staalisen, til tross for at du forsøkte å ødelegge det flotte innlegget ditt med det vanlige røret..... Men de første 85% var ren, skjær kvalitet. La det bare strømme på!

Jeg har tro på at denne gangen blir det rettferdige forhold. Rettferdige, i den forstand at arrangørene ikke vil forsøke seg på noe juks. Selv om parsammensetningen ved første øyekast ser veldig heldig ut for de nederlandske løperne.

Men været vil jo alltid spille en viss rolle i et utendørsmesterskap som dette. Værmeldingen på pent.no er ganske bra. Oppholdsvær fredag og lørdag, og litt regn søndag. Vind - mellom 2 og 5 m/s. 15 varmegrader på lørdag ettermiddag. 

(Innlegget ble redigert 09.03.18 00:48)

rocambole
rocamboleInnlegg: 422
09.03.18 00:59

Trekningen for 5000h var i dag imøtesett med ekstrem spenning grunnet et vedvarende værvarsel for lørdag etter kl 18 med 14 grader, 4 sekmeter vind og 2,7 mm regn, dvs. en opplagt ekstrem fordel av å få gå i et så tidlig par som mulig, a la Medeo 1988. Trekningen var således en skikkelig bakoversveis med heldiggris Kramer trukket i det best mulige par 9 for ham (1. par etter vanning), med Roest trukket heldig i par 6 (2. par etter vanning), og SLP trukket i det verst tenkelige par 12 for ham. Stemningen her i Amsterdam er litt bedre nå, ettersom siste værvarsel for lørdag etter kl 18 er moderert til 13 grader, 3 sekmeter vind og kun 0,6mm regn. Den uheldige trekningen til SLP fremstår derfor noe mindre uheldig, la oss si et handicap av 5 sek vs. 15 sek ift. Kramer, slik at det fortsatt kan være et lønnlig håp om at værgudene ikke kårer feil verdensmester. Trekningen for 500m gir liten grunn til alvorlig bekymring. Det avgjørende spenningsmomentet frem til 5000 braker løs, er værgudenes tilsnikelser. Vi krysser fingre for løyende vind, opphør av nedbør og litt kaldere luft etter at Kramer går i mål; og må det gannes eller mer enn som så, stiller vi oss beredt.

Tolbukin
TolbukinInnlegg: 2462
09.03.18 07:08
Eksberten: Men det spiller vel mindre betydning med vanningspauser, når det er så mildt som 13 varmegrader?

Jeg regner med at de har et temmelig kraftig fryseanlegg, men når det er så varmt som 13 grader (ser for øvrig på Yr sitt time-for-time varsel antydes temperaturer opp mot 16 grader lørdag ettermiddag) er det ikke nødvendigvis noen fordel å gå i første par etter vanning (isen kan da fortsatt være i mykeste laget). Det er heller ikke noen fordel å gå i siste par før vanning. Isen kan da så smått begynne å rime, fordi fryseanlegget må kjøres relativt hardt.

Jeg har imidlertid selv gått noen runder på Jaap Eden-stadion i Amsterdam da temperaturen var nærmere 20 grader. Isen holdt forbausende bra i godt over 45 minutter, og ettersom det tross alt tar mindre enn 30 minutter å avvikle fire par på 5000 bør forholdene være relativt like når det gjelder iskvalitet. Men generelt sett er det best å gå i andre par etter vanning; altså 2., 6. og 10 par.

500 meter med 12 par gjøres unna på rundt 20 minutter, så her vil varierende iskvalitet neppe være noen faktor av betydning.

(Innlegget ble redigert 09.03.18 07:16)

Tolbukin
TolbukinInnlegg: 2462
09.03.18 07:13
staaalisen: og det førte til at isen ble usedvanlig bløt. Heiden fikk helt håpløse forhold, men klarte 2,03,87. Stenshjemmet ikke bedre enn 2,08,85.

I tillegg spilte vinden kraftig inn i det paret. Heiden greide likevel utrolig nok å presse seg inn til 2.03,87, mens Kay med sin noe mer oppreiste stil slet seg inn neste fem sekunder bak.

Gunstein12
Gunstein12Innlegg: 8382
09.03.18 08:46
Tolbukin: Men generelt sett er det best å gå i andre par etter vanning; altså 2., 6. og 10 par.

Før i tiden så var det vel et problem med regn som festet seg til isen og skapte sandpapir-forhold.

Postma profiterte ikke på å gå i første par etter vanning under VM i 94, fordi isen var for bløt, men de har vel sikkert mye bedre kapasitet i kjøleanlegget her.

Eksberten
09.03.18 09:05
Gunstein12: Postma profiterte ikke på å gå i første par etter vanning under VM i 94, fordi isen var for bløt, men de har vel sikkert mye bedre kapasitet i kjøleanlegget her.

Var det ikke slik at det var en stor fordel å gå i de senere parene på 5000 meter på Nya Ullevi under VM i 1994? Mener å huske at vi fikk noen veldige overraskelser med de unge japanerne Shirahata og Noake på slutten av dag 1.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg