Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Marit Bjørgen legger opp

NYTT TEMA
george_hincapie
george_hincapieInnlegg: 10746
06.04.18 11:31

Dette fortjener egen tråd.

Historisk en av de aller største kvinnelige idrettsutøvere i verden, den aller største i Norge. Nærmere 20 sesonger på toppnivå og en merittliste folk knapt kan drømme om. Kvinnelangrenn blir fattigere uten Bjørgen på startstreken neste år.

DrDrax
DrDraxInnlegg: 693
06.04.18 11:47

Takk Marit. Du er best!

janesaj
janesajInnlegg: 36488
06.04.18 11:51

Vemodig, men veldig forståelig. Takk for alt, Marit. Du vil definitivt bli savnet i langrennssporten.

JODDEMM
JODDEMMInnlegg: 9789
06.04.18 12:02

Håpte med en gang at det var denne tråden som var dratt opp igjen (at det var nye spekulasjoner på gang)

Håpet varte i ett sekund da jeg skjønte at dette var en ny tråd :(

Så da gjenstår det å håpe (forgjeves ser det ut til) at mediene har erfart feil.

Retnuh_Flim
Retnuh_FlimInnlegg: 17853
06.04.18 12:04

Takk for alt, Marit. 

Vg melder om at Johaug er i tårer.

Link-86
Link-86Innlegg: 9297
06.04.18 12:04

Enorm.

Takk for mye morro.

toja12
toja12Innlegg: 1555
06.04.18 12:21

staaalisen: 

Gutta gleder seg, og nyter nostalgi, skjønner jeg. Det er akkurat denne heroiseringen av Bjørgen jeg ikke har sansen for. Alle bør vite hva hun er avhengig av for å vinne alt som vinnes kan. 

Tidenes olympier? En bløff så stor at den bare kan være norsk.

I SAY NO MORE, bare at jeg har ikke vært innom vgd siden Falun, planla å vente til åpningsrennet på Beito, men tenkte å ta en kikk innom for et par dager siden for å se om noen skrev noe om NM. Så var det staalisen som dominerte. Jeg angrer på at jeg var innom, nå blir i hvert fall å vente til Beito når den aktive delen begynner igjen. 

UANSETT staalisen, GRATULERER MED NYTT GULL MARIT!!!

(Innlegget ble redigert 06.04.18 12:23)

Berger57
Berger57Innlegg: 173
06.04.18 12:31

En fantastisk skiløper og et herlig menneske.  Sportslig blir det Bjørgen ut og Johaug inn, isolert sett ingen sportslig svekkelse kanskje (?)  Men den rollen Marit har hatt på landslaget og den morsrollen hun har innehatt, der ser jeg ingen umiddelbar arvtaker.

Framsynt
FramsyntInnlegg: 6424
06.04.18 12:34

Stor takk til tidenes beste langrennsløper for alle gledesstunder hun har gitt oss!

Kan ikke la være å nevne at dette gjør korrupte FIS' anke enda mer bitter. De har stjålet tidenes største duell i langrennssporet fra oss. Hater FIS for alltid!

tooommm
tooommmInnlegg: 23550
06.04.18 12:43

Har vært fantastisk å følge karrieren til dama. Tidenes beste vinter idrettsutøver. Har vært enormt mange minnerike løp, men 2 av de jeg husker best er fra årets sesong; siste etappen på stafetten i OL der hun knuser Nilsson i spurten og sikrer gullet til Norge, og 3-mila hvor hun utklasser alle. Så lurer jeg litt på om dette "hemmelige" testløpet mot Johaug før OL hadde litt å si på avgjørelsen om å legge opp nå. 

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 35106
06.04.18 12:54
goggen47: Håper de nå kan forby astmaspray, så vi får de beste vinnerne, ikke de best medisinerte som har vært med Bjørgen. vil ikke savne Bjørgen, men vil ha frem utøvere uten medisin baggen full. Hun kommer til å få samme ettermæle som Øst Tyske friidrettsutøvere om noen år

Så astmaspray blir sidestilt med så store mengder steroider at det i praksis gjorde kvinnelige utøvere til menn? Må være noe av det mest tendensiøse pisset jeg noengang har lest på dette forumet og det sier ikke lite.

craaazy
craaazyInnlegg: 5632
06.04.18 13:07

Jeg tror nesten årets 3-mil fra Holmenkollen er det mest fantastiske løpet jeg har sett.

Ellers var sprinten i Vancouver utrolig morsomt etter mangler sesonger med motgang.

glitteringprizes
glitteringprizesInnlegg: 2315
06.04.18 13:28

Hvem arver skiene hennes?

Eksberten
EksbertenInnlegg: 23556
06.04.18 13:36
glitteringprizes: Hvem arver skiene hennes?

Marius ;-)

Korgutt
KorguttInnlegg: 11287
06.04.18 13:38

Er vel den nest beste utøveren i Norge som har avtale med skimerket?

LBJ91
LBJ91Innlegg: 11751
06.04.18 13:47

The best there is, the best there was, the best there ever will be

JODDEMM
JODDEMMInnlegg: 9789
06.04.18 14:33
craaazy: Jeg tror nesten årets 3-mil fra Holmenkollen er det mest fantastiske løpet jeg har sett.

Ganske så enig der. Måten hun gikk seg ut av seiersdiskusjonen- men jammen kom hun tilbake og vant: da sa jeg: "Hun MÅ ikke gi seg etter denne sesongen"- men så skjedde :(

Og for en fantastisk karriere vi har vært vitne til!

*Hun begynte så smått å markere seg med OL-sølv i Salt Lake 02 før hun fikk sitt store gjennombrudd i 03-sesongen med flere WC-seire og VM-Gull på sprint.

*Deretter begynte seirene (særlig i sprint) å komme på løpende bånd før hun ble VM-Dronning første gang i Oberstdorf i 05. Husker særlig godt den fantastiske avslutningen av 3-mila der hun revansjerte seg for sprint-fiaskoen + vårt første mesterskaps-Gull i stafett på 21 år.

*Deretter 4 dårlige sesonger hvor jeg faktisk fryktet karrierepunktum etter 09-sesongen.

*Sånn sett kom OL-suksessen i Vancouver i grevens tid. Øyeblikket der det ble klart at hun kom til å ta sitt første OL-Gull var et av OLs høydepunkt for min del! Så utrolig fortjent det var 4 år etter mareritt-lekene i Torino.

*Var så heldig å være ringside da hun seilte oppover oppløpet i Kollen-VM 2011 med det norske flagget etter Stafett-Gullet- et mesterskap som kanskje står igjen som hennes høydepunkt mtp. rammen rundt osv.?

*4 nye Gull i Val di Fiemme der vel Gullet på 3-mila var høydepunktet? I tillegg vant hun altså sprinten igjen- 12 år etter sitt første VM-Gull samme sted.

*OL i Sochi ble en berg-og dalbane der Gullet på åpningsdistansen bragte både glede og sorg før smørebom ødela mye på de neste distansene. Likevel ble hun OL-Dronning på nytt da hun tok sprintstafetten og ble tidenes kvinnelige Vinterolympier da hun vant 3-mila foran 2 lagvenninner.

*Falun-VM ble ikke helt på topp med "bare 2 Gull og 1 sølv". Var muligens ikke helt i toppform etter at hun endelig vant TdS måneden før.

*Så ble det graviditet og mange trodde hun var ferdig på toppnivå. Fryktet en periode at dagens nyhet kunne komme nårsomhelst i forkant av 2017-sesongen da hun slet som verst med flere småskader osv.

*Men Bjørgen var ikke ferdig! Hun kom tilbake minst like god som før og vant alt av distanse-renn i Lahti-VM + stafetten. Sånn sett synd at hun gir seg året før Seefeld-VM! Hun er direktekvalifisert for halve VM faktisk!

*Og så avsluttes karrieren med at hun nok en gang blir OL-Dronning med 2 Gull- 1 sølv- 2 bronse. Noen trodde at "hennes tid var over" da hun ble slått av Kalla på åpningsdistansen...

...men til slutt var det Marit Bjørgen som ble den beste nok en gang med det som for min del ble tidenes jubeløyeblikk med Marit Bjørgen: spurten mot Stina Nilsson på damestafetten- før hun kroner det hele med å bli Tidenes Vinterolympier etter en "æresrunde" på 3 Mil...

...noe også morgendagens 3-Mil i NM-løypene i Alta kommer til å bli!

Nei for en fantastisk utøver og også menneske som gir seg på toppnivå i morgen! 4 sammenlagttitler i WC og et utall verdenscupseire hører også med i gjennomgangen av hennes karriere. 7 av dem på 3-Mila i Holmenkollen! Og aldri glemmer jeg det taktomslaget hun hadde på toppen av lange motbakker der hun drog til og gjerne fikk noen avgjørende metere til sine konkurrenter.

8 OL-Gull, 18 VM-Gull: 26 Mesterskaps-Gull, kan hun avslutte med sitt 26.NM-Gull?

Uansett: GRATULERER MED TIDENES LANGRENNS-KARRIERE!

TUSEN TAKK FOR ALL MORO OG GLEDE!

LEGENDEN MARIT BJØRGEN!

(Innlegget ble redigert 06.04.18 14:37)

staaalisen
staaalisenInnlegg: 4511
06.04.18 14:50

He-he. NRK skriver at Bjørgen er en av våre mest DEKORERTE idrettsutøvere. Når har vi begynt å dekorere skiløpere?

Det er egentlig en veldig upassende karakteristikk.  Og nå lager de et "minneprogram" om henne, som skal skyve på Gullrekka, og sendes i kveld. Heldigvis har vi VGTV og TV2.

Kjetil_e
Kjetil_eInnlegg: 22254
06.04.18 14:58
staaalisen: He-he. NRK skriver at Bjørgen er en av våre mest DEKORERTE idrettsutøvere. Når har vi begynt å dekorere skiløpere?
Det er egentlig en veldig upassende karakteristikk. Og nå lager de et "minneprogram" om henne, som skal skyve på Gullrekka, og sendes i kveld. Heldigvis har vi VGTV og TV2.

Et hyllest program for Marit er minst 10 tusen ganger mere verdt og se enn Atlpe Pedersen og Beat for Beat.

Stracqualursi
StracqualursiInnlegg: 2601
06.04.18 15:03

Har man ikke noe annet i klage på enn feil ordbruk så har man sannerlig ett fattig liv !

Hyll hyll Marit, en idrettsutøver og ett menneske som langrennsporten g nasjonen Norge er og skal være stolt av. 
Takk for alle gode opplevelser !

Tjaaah
TjaaahInnlegg: 23306
06.04.18 15:26

Tidenes vinterolympier, mer trenger man vel ikke si heller.

Bjørndalen med uhemmet skryt av Bjørgen også.

Når en så stor idrettsutøver har så mye skryt å komme med, da sier det ikke lite.

Jeg hadde håpet på VM-deltagelse neste år også, men det er vel grenser for hvor mye man kan kreve av en utøver. Takk for karrieren, Marit.

Gunstein12
Gunstein12Innlegg: 9024
06.04.18 15:57
tooommm: Så lurer jeg litt på om dette "hemmelige" testløpet mot Johaug før OL hadde litt å si på avgjørelsen om å legge opp nå.

Hun har vel antydet at hun ikke er like "sprek" som før, og når hun vet hvilke egenskaper Johaug innehar, så kan nok dette ha innvirkning på denne avgjørelsen.

Hadde hun vært total suveren i år, uten noen reell konkurranse, så kan det vel hende hun hadde tatt en sesong til?

Hunkpapa
HunkpapaInnlegg: 2111
06.04.18 17:30
KongOlav2: Så astmaspray blir sidestilt med så store mengder steroider at det i praksis gjorde kvinnelige utøvere til menn? Må være noe av det mest tendensiøse pisset jeg noengang har lest på dette forumet og det sier ikke lite.

Innlegget du svarer på er visstnok slettet. Man kan da ikke tillate seg å være negativ til nasjonalheltene. All respekt for idrettsutøveren og mennesket Bjørgen selv om det vel ikke er mange mennesker i verden, bortsett fra i Sverige og Norge, som vet hvem hun er.

Framsynt
FramsyntInnlegg: 6424
06.04.18 17:32
Hunkpapa: All respekt for idrettsutøveren og mennesket Bjørgen selv om det vel ikke er mange mennesker i verden, bortsett fra i Sverige og Norge, som vet hvem hun er.

Nei, hun er bare kåret til verdens beste idrettskvinne, uansett idrett.

Og kommet høyt opp i en rekke internasjonale kåringer, langt foran mer kjente navn. 

Men hva betyr vel det for janter og antinorske fulle av mindreverdighetskomplekser.

lsklars
lsklarsInnlegg: 65501
06.04.18 17:33
Retnuh_Flim: Vg melder om at Johaug er i tårer.

Intet nytt under solen mao

Hunkpapa
06.04.18 17:41
Framsynt: Nei, hun er bare kåret til verdens beste idrettskvinne, uansett idrett.

Av norske sportsjournalister, eller av syd-amerikanske og kinesiske ? Foran friidrett, 100 og 200 meter, svømming, kunstløp, golf, tennis og andre store verdensidretter ? Hva med Billie Jean ?

(Innlegget ble redigert 06.04.18 17:49)

skattesjefen
skattesjefenInnlegg: 993
06.04.18 17:42
Framsynt: Kan ikke la være å nevne at dette gjør korrupte FIS' anke enda mer bitter. De har stjålet tidenes største duell i langrennssporet fra oss. Hater FIS for alltid!

Dette er jo ignorant så det holder. Bjørgen og Johaug har fått konkurrere i årevis. Med Johaug i OL hadde ikke Bjørgen blitt "tidenes" vinterolympier heller.

skattesjefen
skattesjefenInnlegg: 993
06.04.18 17:44
Framsynt: Nei, hun er bare kåret til verdens beste idrettskvinne, uansett idrett.

Selvsagt ikke.

LBJ91
LBJ91Innlegg: 11751
06.04.18 17:48
Hunkpapa: Av norske sportsjournalister, eller av syd-amerikanske og kinesiske ? Foran friidrett, 100 og 200 meter, svømming, kunstløp, golf og andre store verdensidretter ?

Her

Var også nominert til idrettens oscar, Laureus-prisen, i 2015.

Bjørgen er en idrettslig gigant

Hunkpapa
06.04.18 18:14
LBJ91: Var også nominert til idrettens oscar, Laureus-prisen, i 2015.
Bjørgen er en idrettslig gigant

Slike kåringer er ikke seriøse. Messi blir forbigått av en tennisspiller jo ? 17 % stemte på Bjørgen. Av de er vel de fleste hjemmehørende i Skandinavia. Ta med deg et bilde av Ole Gunnar Solskjær og Bjørgen ut i verden du, så får du høre hvem folk kjenner igjen. All respekt for idrettsutøveren Bjørgen for all del. Noe av respekten for Bjørgen ble i mitt sinn borte når hun med tårefylte øyne hevdet at Johaug ikke var tatt i doping. Jo hun var det. Hun var dømt for å ha brukt et ulovlig dopingmiddel, prestasjonsfremmende eller ikke.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg