Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Langrennsløpernes egne meninger

NYTT TEMA
Framsynt
FramsyntInnlegg: 6611
13.05.18 15:55

"«Fellesstart med skibytte (skiatlon) må dø!»

Det skriver en av løperne i undersøkelsen som er utført blant verdenscupløperne i langrenn etter sesongen som akkurat er ferdig. 92 løpere har deltatt i undersøkelsen som er i regi av løperne selv."

https://www.nrk.no/sport/sporsmalet-som-splitter-langrennsstjernene-1.14046483

Litt overraskende at det faktisk er et lite flertall blant løperne for å fjerne duathlon -øvelsen. Liker den personlig ganske godt, men skulle selvsagt heller sett 15 -og 30 km med intervallstart om jeg fikk velge.

Det er mange spørsmål og svarene spriker i alle retninger. Men ganske interessant undersøkelse.
Savner en del essensielle spørsmål, som f.eks. om de vil bytte ut dagens 30 -og 50 km med fellesstart med intervallstarter på de lengste distansene. Hvorfor har de ikke stilt spørsmål om dette?

Ellers kan det virke som en del av svarene bærer preg av at det blir færre og færre kapasitetsløpere av den gamle skole. Det er ikke mange som er gode nok for å hevde seg på lengre intervallstarter. Og det at mange vil ha tilbake jaktarten (som jeg personlig misliker sterkt) er muligens fordi de nestbeste føler seg mer komfortabel med å henge i rygg på andre, enn å gjøre løpene selv.

H
eldigvis vil det store flertallet beholde klassisk sprint.

malvolio
malvolioInnlegg: 25955
14.05.18 09:22
Framsynt: Og det at mange vil ha tilbake jaktarten (som jeg personlig misliker sterkt) er muligens fordi de nestbeste føler seg mer komfortabel med å henge i rygg på andre, enn å gjøre løpene selv.

En av de bedre ideene man har hatt i langrenn, var å skrote den notorisk urettferdige jaktstarten. Håper vi slipper å få den tilbake (den er i orden som del av tour-konsepter, men ikke som mesterskapsøvelse).

Jeg sier ikke skiathlon er ideelt heller, men tanken er i hvert fall logisk. Jeg støtter forslaget om at man skal veksle mellom å begynne i klassisk, og å begynne i fristil.

Men framfor alt bør man bevare intervallstart, og helst øke antall renn med dette.

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 35480
14.05.18 09:35
Framsynt: Det skriver en av løperne i undersøkelsen som er utført blant verdenscupløperne i langrenn etter sesongen som akkurat er ferdig. 92 løpere har deltatt i undersøkelsen som er i regi av løperne selv." https://www.nrk.no/sport/sporsmalet-som-splitter-langrennsstjernene-1.14046483
Litt overraskende at det faktisk er et lite flertall blant løperne for å fjerne duathlon -øvelsen. Liker den personlig ganske godt, men skulle selvsagt heller sett 15 -og 30 km med intervallstart om jeg fikk velge.

Merkelig hvor splittet de er:

- 32 prosent vil ha 15/30 km jaktstart, basert 10/15 km intervallstart.
- 23 prosent vil ha 15/30 km fellesstart.
- 23 prosent vil ha 15/30 km intervallstart.

Og siste 23 prosent vil altså ha et helt bisart rennprogram med bl.a. 12 km fellesstart i forskjellige stilarter, prolog med påfølgend jaktstart, skicross og mixed lagsprint.

Om man skal beholde én fellesstartøvelse, bør det være duathlon. Synes denne er bedre som fellesstart enn 5-mila.

(Innlegget ble redigert 14.05.18 09:37)

Framsynt
14.05.18 10:26
malvolio: En av de bedre ideene man har hatt i langrenn, var å skrote den notorisk urettferdige jaktstarten. Håper vi slipper å få den tilbake (den er i orden som del av tour-konsepter, men ikke som mesterskapsøvelse).
Jeg sier ikke skiathlon er ideelt heller, men tanken er i hvert fall logisk. Jeg støtter forslaget om at man skal veksle mellom å begynne i klassisk, og å begynne i fristil.
Men framfor alt bør man bevare intervallstart, og helst øke antall renn med dette.

100% enig i dine vurderinger.

Jaktstarten er egentlig horribel, der man med stor sannsynlighet spolerer to løp om det første går dårlig. Synes det er merkelig at denne konkurranseformen har såpass stor oppslutning hos løperne selv.

Framsynt
14.05.18 10:29
KongOlav2: - 32 prosent vil ha 15/30 km jaktstart, basert 10/15 km intervallstart. - 23 prosent vil ha 15/30 km fellesstart. - 23 prosent vil ha 15/30 km intervallstart.
Og siste 23 prosent vil altså ha et helt bisart rennprogram med bl.a. 12 km fellesstart i forskjellige stilarter, prolog med påfølgend jaktstart, skicross og mixed lagsprint.
Om man skal beholde én fellesstartøvelse, bør det være duathlon. Synes denne er bedre som fellesstart enn 5-mila.

Helt enig.

Ville aller helst hatt 15/30 km med intervallstart, men duathlonen er slett ikke ille mine øyne. Iallefall MYE bedre enn jaktstart.

Jeg tror løpere som er interessert i skicross og mixed lagsprint ikke tilhører toppen, for å være ærlig.

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 35480
14.05.18 10:31
Framsynt: Jeg tror løpere som er interessert i skicross og mixed lagsprint ikke tilhører toppen, for å være ærlig

Mulig dette. Tror ikke dette er løpere fra Norden eller Russland iallfall, mest fra mindre tradisjonsrike langrennsnasjoner. Blir samme med fellesstart på skøyter. Er de nest beste løperne som satset mest på denne øvelsen.

Framsynt
14.05.18 20:00
KongOlav2: Mulig dette. Tror ikke dette er løpere fra Norden eller Russland iallfall, mest fra mindre tradisjonsrike langrennsnasjoner.

Det ser da ut som om Norge, Sverige og Russland står sammen om å bevare langrennssporten - uten for mye innslag av showpregede øvelser. 
Skandinavia og Russland mot mellomeuropeere. Bra at Ulvang ikke lar seg overkjøre av folk uten respekt for idretten.

https://www.dagbladet.no/sport/dramatisk-valg-russland-og-ol-legenden-gar-sammen-for-a-beskytte-klaebo/69802089

Usikkert hva Finland mener.
De er kanskje så preget av lojalitetsfølelse overfor FIS at de ikke vil ta noen stilling?

Progressen
ProgressenInnlegg: 2883
17.05.18 00:08
malvolio: Men framfor alt bør man bevare intervallstart, og helst øke antall renn med dette.

Man kan ikke øke antall intervallstarter. 10/15 intervall er jo den øvelsen man går desidert oftest. 

Progressen
ProgressenInnlegg: 2883
17.05.18 00:09
malvolio: En av de bedre ideene man har hatt i langrenn, var å skrote den notorisk urettferdige jaktstarten. Håper vi slipper å få den tilbake (den er i orden som del av tour-konsepter, men ikke som mesterskapsøvelse).

Jeg er enda strengere enn deg: jaktstart er aldri OK.

Cabello
CabelloInnlegg: 5287
17.05.18 01:22
Progressen: Jeg er enda strengere enn deg: jaktstart er aldri OK.

Interessant poeng. man ser f. eks. i WC avslutningen - så får den med best tid den dagen en WC - seier. Men ikke gull i mesterskap.

Framsynt
17.05.18 10:21
Cabello: Interessant poeng. man ser f. eks. i WC avslutningen - så får den med best tid den dagen en WC - seier. Men ikke gull i mesterskap.

Ja - dette samt WC status på alle etapper i tourer har drastisk redusert verdien av en WC seier som skal henge høyt når man vet hvor høyt nivået er blant de aller beste. Takk til FIS for dette også!

Det er helt meningsløst å dele ut en WC seier til dagens beste tid på en jaktstart, når løperne har helt forskjellige forutsetninger. Å gå fremst alene med flokken jagende bak er definitivt mye tyngre enn å jage rygger foran deg. 

Et distanserenn i en tour med ofte redusert deltagelse, kanskje flere sparer litt på kreftene av taktiske hensyn og mange er slitne etter renn flere dager på rad - er noe helt annet enn å vinne et distanserenn i en WC helg der alle de beste stiller til start med friske bein og går for fullt. Derfor ser vi de (etappevinnere) klarer det heller ikke.

Det virker som om alt dette er et ledd i FIS' strategi med å få svakere løpere på pallen - også på distanserenn.

(Innlegget ble redigert 17.05.18 10:30)

DrDrax
DrDraxInnlegg: 695
17.05.18 11:32
Framsynt: Det er helt meningsløst å dele ut en WC seier til dagens beste tid på en jaktstart, når løperne har helt forskjellige forutsetninger. Å gå fremst alene med flokken jagende bak er definitivt mye tyngre enn å jage rygger foran deg. Et distanserenn i en tour med ofte redusert deltagelse, kanskje flere sparer litt på kreftene av taktiske hensyn og mange er slitne etter renn flere dager på rad - er noe helt annet enn å vinne et distanserenn i en WC helg der alle de beste stiller til start med friske bein og går for fullt.

Enig i begge disse påstandene.

Framsynt
17.05.18 11:51
DrDrax: Enig i begge disse påstandene.

Det vi ser er at FIS (igjen) forsøker å manipulere resultatene i langrenn ved å hjelpe mindre nasjoner med stadig lettere konkurranser.
https://www.dagbladet.no/sport/fjernet-85-ar-med-tradisjoner-og-rystet-langrennsgiganter-hastemote-i-kveld/69814471

Så gudene vet hvor lenge 30 -og 50 km vil stå på programmet, om ikke langrennsporten slår tilbake.

Hvorfor er det ingen som foreslår å kutte ned omgangene i fotball til 2x40 minutter for å hjelpe dårligere trente nasjoner?
Hva med å gjøre maraton lettere ved å løpe f.eks. 25 kilometer så dårligere trente kan vinne?

Ingen vil foreslå noe slikt.
Men langrenn det er det ingen "topper" som har respekt for. Det kan ikke være bra og riktig at mellomeuropeere uten lange tradisjoner bestemmer over Nord-Europa og Russland.

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 18329
17.05.18 12:24

La tingene være som i dag, men ja, innfør 4*7,5 i stedet for 4*10.
Hos kvinnene kan skiathlon utvides til 20 km.
For både skiathlonog stafettene kan man veksle mellom om det klassisk eller fri til slutt.

return_of_drakkar
17.05.18 17:47

Apropos sprint for både kvinner og menn:
Behold stafetten.
Behold fristilsprint.
Kutt ut klassisk og ersattden med : SSK
SSK=super sprint klassisk, og dette kan være en øvelse over 200 meter!

Så i et mesterskap har man for menn:
30 km skiathlon
18 km individuell(jepp tilbake til det)
50 km fellesstart
4*7,5 stafett
sprint individuelt fristil
super sprint klassisk (200 meter)
sprintstafett

Kvinner:
20 km skiathlon
13 km individuell start
35 km fellesstart (jepp, øk denne, kanskje til 40 km også)
4*5 km stafett
sprint individuelt fristil
super sprint klassisk (200 meter)
sprintstafett

(Innlegget ble redigert 17.05.18 17:48)

Framsynt
17.05.18 18:57
return_of_drakkar: La tingene være som i dag, men ja, innfør 4*7,5 i stedet for 4*10.

Nei. 4x10km er hellig.

Mellomeuropeiske, antinorske FIS fortsetter sin vendetta mot Norge.
Selvsagt ble Planica i Sør-Europa tildelt VM i 2021. Et sted uten interesse for idretten og langrennspublikum. Vi kan forvente korte og flate løyper der de går rundt og rundt en tom tribune. 

Grattis til anti-FIS, som gjør hva de kan for å legge ned nordiske grener og faktisk også alpint. Her vil de fjerne utfor fra programmet. Møkkafolk.

return_of_drakkar
17.05.18 22:07
Framsynt: Nei. 4x10km er hellig. Mellomeuropeiske, antinorske FIS fortsetter sin vendetta mot Norge.
Selvsagt ble Planica i Sør-Europa tildelt VM i 2021. Et sted uten interesse for idretten og langrennspublikum. Vi kan forvente korte og flate løyper der de går rundt og rundt en tom tribune.

Ser ikke at 4*10 skulle være hellig.
4*7,5 vil bety en raskere løpstid og mulugens med mer spenning, noe som igjen ville gi mer penger fra TV og liknende.

Planica er ok.
Alt idag 40 kms løypenett med høyde mellom 800-1100 meter.

Framsynt
17.05.18 22:40
return_of_drakkar: 4*7,5 vil bety en raskere løpstid og mulugens med mer spenning, noe som igjen ville gi mer penger fra TV og liknende. Planica er ok.

Hvorfor er det viktig med raskere løpstid?
Lang løpstid er slikt som FIS' Sarah Lewis klager over.
Sånne argument brukes ikke i andre idretter, kun langrenn så vidt jeg vet.

Planica er OK til skiflyging og det er det.
Om tanken på nordiske greners beste hadde streifet FIS, så hadde de valgt Trondheim. Dette er ikke noe VM i geografisk fordeling av mesterskap. I så fall burde vi si at det er Slovakias tur snart eller Hviterussland/Ukraina. OL i Sør Korea burde lært FIS noe - at geografisk spredning ikke alltid er til idrettens beste.

Rockets_AA
Rockets_AAInnlegg: 19382
17.05.18 22:44
return_of_drakkar: 4*7,5 vil bety en raskere løpstid og mulugens med mer spenning, noe som igjen ville gi mer penger fra TV og liknende.

Er det noe langrenn bør verne om så er det egen TV-tid. Å kutte ned på eksponeringstiden på TV er ikke veien å gå om man er opptatt av inntekter fra TV og media.

return_of_drakkar
18.05.18 11:00
Framsynt: Hvorfor er det viktig med raskere løpstid?
Lang løpstid er slikt som FIS' Sarah Lewis klager over.
Sånne argument brukes ikke i andre idretter, kun langrenn så vidt jeg vet. Planica er OK til skiflyging og det er det.
Om tanken på nordiske greners beste hadde streifet FIS, så hadde de valgt Trondheim. Dette er ikke noe VM i geografisk fordeling av mesterskap. I så fall burde vi si at det er Slovakias tur snart eller Hviterussland/Ukraina. OL i Sør Korea burde lært FIS noe - at geografisk spredning ikke alltid er til idrettens beste.

Nå foreslår jeg da faktisk at en del av de individuelle øvelsene blir noen meter lengre.
I disse vil det veldig ofte være vinnerkandidater fra mange nasjoner,

I stafett 4*10 er det ikke det.
Hvor mye det hjelper med 4*7,5 skal jeg ikke si, men kanskje kan et par land (Sverige,Frankrike,Finland) ha større sjanser enn nå.

Plancia har flotte anlegg for alt.
I media har man lest at Trondheim må oppgradere med 1 milliard (1000 millioner), som sikkert kan brukes til noe mer vettugt.

return_of_drakkar
18.05.18 11:01
Rockets_AA: Er det noe langrenn bør verne om så er det egen TV-tid. Å kutte ned på eksponeringstiden på TV er ikke veien å gå om man er opptatt av inntekter fra TV og media.

Satt på spissen:
Hva er best, gjesp eller action?

Det er jo blant annet derfor at 5-mila er blitt fellesstart.

bhros
bhrosInnlegg: 11271
18.05.18 14:57

Hvordan ser du for deg en 200 m sprint i klassisk?  Ren staking? Klæbostil?

De hundremeterne som har blitt arrangert, og som det noteres verdensrekord på, har gått i fristil.

Ser ingen grunn til å kutte ut vanlig klassisk sprint. 3 minutters heat bør alle seere greie å holde ut. Skulle noe arrangeres som supersprint, måtte det være den i fristil. Men synes ikke det heller er en god ide.

Eventuelt kunne en slik supersprint komme i tillegg til den vanlige sprinten. Den ville sannsynligvis bli for en annen og ny type løpere.

bhros
bhrosInnlegg: 11271
18.05.18 15:43

Beklager at jeg forvillet meg inn på din tråd, Framsynt, trodde jeg var inne på den til Straqualursi.

Regner med at jeg ikke er velkommen her. Er jo ifølge deg en enkel og svak sjel, som bare later som om jeg er interessert i langrenn. (I likhet med andre som skriver i tråden hans.)  En godfjott og taper, for å sitere dine uttrykk.

Så igjen: Beklager!

Puttemans
PuttemansInnlegg: 12833
18.05.18 16:58
return_of_drakkar: Hva er best, gjesp eller action?Det er jo blant annet derfor at 5-mila er blitt fellesstart.

Så 5-mila er blitt fellesstart for å bli et gjesp? I så fall har man lykkes godt.

Framsynt
18.05.18 17:44
return_of_drakkar: Satt på spissen:
Hva er best, gjesp eller action? Det er jo blant annet derfor at 5-mila er blitt fellesstart.

Ja, dagens fellesstart med 48 km transport før spurt er et gjesp i forhold til den spennende intervallstarten hvor stillingen skiftet under hele løpet - man aldri viste hvem som holdt helt inn og hvem som sprakk.

Grunnen til at FIS endret til fellesstart (mot løpernes ønske) er fordi de syntes det tok så gruelig lang tid å avvikle en intervallstart, samt at de ville ha korte runder med løperne eksponert forbi reklamebannerne på stadion.
FIS er ikke interessert i sporten langrenn.

Framsynt
18.05.18 17:46
bhros: Beklager at jeg forvillet meg inn på din tråd, Framsynt, trodde jeg var inne på den til Straqualursi. Regner med at jeg ikke er velkommen her. Er jo ifølge deg en enkel og svak sjel, som bare later som om jeg er interessert i langrenn. (I likhet med andre som skriver i tråden hans.)  En godfjott og taper, for å sitere dine uttrykk.

Ikke noe å beklage, det er et åpent forum og alle er velkommen om man har noe å bidra med.

Maximilia
MaximiliaInnlegg: 14
18.05.18 19:28

Jag tycker att damerna också kan köra 50 km. Så himla synd att man inte kommer få se Marit Björgen vinna ett sådant lopp bara.

Datainspektionen
DatainspektionenInnlegg: 337
18.05.18 23:02
Maximilia: Jag tycker att damerna också kan köra 50 km. Så himla synd att man inte kommer få se Marit Björgen vinna ett sådant lopp bara.

Ja, på ett sätt hade det säkert varit en fin upplevelse för Björgen, men dessvärre inte speciellt spännande att bevittna om inte något dramatiskt sker med materialet den aktuella dagen. Under förutsättningen att Johaug tränat hårt och inte tröstätit sig till sömns till Netflix under sin avstängning, torde vi få en stor segermarginal på 3-mil den kommande säsongen. 5-mil skulle gynna Norge, Finland och Sverige ytterligare och inte tillföra något väsentligt som jag ser det.  Det skulle bara öka trycket på FIS att förkorta och förändra loppen än mer.

(Innlegget ble redigert 18.05.18 23:13)

Maximilia
MaximiliaInnlegg: 14
18.05.18 23:52
Datainspektionen: Ja, på ett sätt hade det säkert varit en fin upplevelse för Björgen, men dessvärre inte speciellt spännande att bevittna om inte något dramatiskt sker med materialet den aktuella dagen. Under förutsättningen att Johaug tränat hårt och inte tröstätit sig till sömns till Netflix under sin avstängning, torde vi få en stor segermarginal på 3-mil den kommande säsongen. 5-mil skulle gynna Norge, Finland och Sverige ytterligare och inte tillföra något väsentligt som jag ser det.  Det skulle bara öka trycket på FIS att förkorta och förändra loppen än mer.

Glömde säga att det ska vara intervallstart också:-). Tycker gott damerna kan köra samma sträckor som herrarna utom i sprint och möjligen stafett. Och sprint får gärna bli just sprint igen, med något kortare åktider som premierar de snabba. Sen kan man ha något längre sprinter i en tour  om man har sådana. 

return_of_drakkar
19.05.18 13:40
Puttemans: Så 5-mila er blitt fellesstart for å bli et gjesp? I så fall har man lykkes godt.

Motsatt.
Individuell start blir et *gjesp* fordi det tar for lang tid.
Man skal være mer enn vanlig opptatte av 'tall' for å like individuell start. En gang hadde det sin tid, men verden forandres.
Om det er til det bedre kan diskuteres, men slik er det...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg