Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Skøytesesongen 2018/19

NYTT TEMA
Puttemans
PuttemansInnlegg: 13570
10.02.19 18:02
ulfarne: Hvor ellers er det poengsystem, forresten?

I sammenlagtkonkurranser, som VM allround og VM sprint.

ulfarne
ulfarneInnlegg: 28663
10.02.19 18:06
Puttemans: I sammenlagtkonkurranser, som VM allround og VM sprint.

Ja, det vet jeg, men skjønte ikke hvorfor vi skulle ha diskutert det under VM på enkeltdistanser.

Men samme det. Nå legger vi den død ;)

Puttemans
PuttemansInnlegg: 13570
10.02.19 18:29
ulfarne: Men samme det. Nå legger vi den død ;)

Den er god :)

Spolte i gjennom tøyseløpene nå, og det var som alltid en orgie i knall og fall, sakte rekkegåing, knuffing og lagkamerater som ødelegger for hverandre. Totalt verdiløst, men i ISUs ånd.

jonsalars
jonsalarsInnlegg: 561
10.02.19 19:03

Sverre er den beste i allround, det viste 1500. 5000 var direkte skremmande, luktar store ting i høglandet. Slik ISU rotar det til ikkje så sikker på at det var feil å velja 1500 framfor 10.000. Held Sverre forma taklar han 10.000 fint. Roest bomma med forma og gjorde alt feil men kjem nok att. 

Kanskje nokon av dei yngre kan verta gode i tøyseløp, men ville ikkje prioritert det. Fåre for skader. Har vel sin misjon for interessa i ein del land. 

Topp arrangement i Inzell, bana må brukast meir. Også god TV-dekning. Det kan ikkje seiast om NRK som mista damene sin 5000. Har fått altfor for mykje av vintersporten?

Sjaksjakbajev
SjaksjakbajevInnlegg: 1082
10.02.19 19:42
Tolbukin: Blokhuijsen har ikke gått løp siden OL i fjor, så han har nok lagt opp.

Blokhuijsen har ikke lagt opp, etter det jeg har lest er han i trening og vil tilbake neste vinter. Sitter med et inntrykk av at denne pausen delvis skyldes sponsortørken i Nederland.

ChristianEminger
ChristianEmingerInnlegg: 205
10.02.19 20:43

Inzell er en brilliant arena for skøyter isolert sett, men som sted er det i minste laget til å ta i mot såpass mange tilreisende som et mesterskap av dette kaliberet bringer med seg. Inzell er ei lita fjellbygd nesten uten noe sentrum å snakke om. Langt mindre sentrum enn norske tettsteder som Voss, Odda, Gol, Lyngdal og Kongsvinger. Etter det jeg har sett, er det ikke et eneste spisested her. Det som «redder» sulten til de tilreisende er at det er noen hoteller og gjestgiveri her som serverer mat. Det negative er at det kjapt blir sprengfult der uten ledige bord, og en er da redusert til å møtte kjøpe pølse på stadion. Jeg har vært her siden onsdag, og siden jeg ikke er noe glad i pølse og alltid er for seint ute til å få plass i matserveringene til hotell og gjestgiveri, så har disse dagene fortont seg som reine slankekuren. Aldri så galt osv., men selve slankekuren kunne jeg gjerne ha ventet med til denne lille ferien er over. Det som er.positivt med Inzell.som arrangørsted er at det blir intimt og god skøytestemning her kontra på større steder som Berlin og Amsterdam der alle blir spredt for alle vinder.

tucan
tucanInnlegg: 20320
10.02.19 21:04

Hadde ikke fått med meg at de har fått hall i Kristiansund.

er vel på tide at vi får en hall i Norges 2 største byer nå.

skjønner godt at SLP vil flytte fra byen.

ChristianEminger
10.02.19 21:43

Toppløpere trenger så rask is som mulig å trene på, men for å få fram gode løpere er jeg langt i fra like overbevist om at hall er bedre enn utendørsbaner. De beste løperne kommer fra Bergen, Hol, Arendal og Oslo, dvs. steder uten hall. Det å lære seg å bli glad i utendørs aktivitet og få litt hår på «kassen» kan være med på å hente, forme og utvikle talent og karakter i større grad enn det innendørs komfort kan klare.

ChristianEminger
10.02.19 22:11

Tilbake til dagens 1500: selvsagt glad for sølvet til Sverre, men det kunne vært interessant om Juskov hadde unngått det stygge feilskjæret i andre sving på andrerunden og et mindre feilskjær i første sving på tredjerunden. Tror at han da hadde vekslet foran Krol i nest siste veksling og dermed hatt et langt bedre utgangspunkt til å tukte Krol (og selvsagt SLP) på sisterunden. Etter å ha vært så suveren på distansen i flere år nå så hadde det vært passende og fortjent om Juskov vant også i dag, spesielt siden OL-gullet også glapp, men nederlenderne har det med å levere det lille store ekstra i mesterskap.

(Innlegget ble redigert 10.02.19 22:12)

tucan
11.02.19 00:51

6 mars i år vil Shani Davis ha vært på toppen av adelskalenderen i 10 år.(med mindre noen skulle klare å gå forbi under VM).

cindy klassen derimot har vært på topp i 17 år. Klarer ikke å se noen umiddelbare trusler. Klarer hun å overgå Oscar Mathiesen, som hadde 7649 dager på topp, eller ca 21 år?

(Innlegget ble redigert 11.02.19 00:52)

Bjoernen
BjoernenInnlegg: 146
11.02.19 02:18
tucan: 6 mars i år vil Shani Davis ha vært på toppen av adelskalenderen i 10 år.(med mindre noen skulle klare å gå forbi under VM).   cindy klassen derimot har vært på topp i 17 år. Klarer ikke å se noen umiddelbare trusler. Klarer hun å overgå Oscar Mathiesen, som hadde 7649 dager på topp, eller ca 21 år?

Ser vi på adelskalenderen for menn er Shani Davis truet av først og fremst Roest og Lunde Pedersen. Begge vil egentlig kunne perse på alle distanser i løpet av allround-VM og verdenscupavslutning i Nord-Amerika. Særlig Roest sin 1500 meter og Lunde Pedersen sin 10 000-meter er egentlig utdaterte, og med solide løp her vil de kunne ta inn ganske mye av de hhv. 1,4 og 1,2 poengene de er bak. Davis kan få 10 år, men neppe særlig mye mer.

Når det gjelder kvinner er situasjonen en helt annen. Cindy Klassen har altså 37,51 på 500 meter og 6.48,97 på 5000-meteren, for å illustrere allsidigheten hennes. Her er det ikke noe særlig å plukke på noen distanser, verken for Sábliková, Wüst, Takagi eller de Jong. Tror Klassen skal kunne overgå Oscar Mathiesen med god margin her.

(Innlegget ble redigert 11.02.19 02:19)

tucan
11.02.19 04:44

Enig i din vurdering av roest og Pedersen, men jeg sa for 10 år siden at jeg trodde Kramer kom til å ta igjen teten helgen etter.

man kan si jeg tok litt feil ;-)

Krylatskoye
KrylatskoyeInnlegg: 11000
11.02.19 11:04
ChristianEminger: Inzell er en brilliant arena for skøyter isolert sett, men som sted er det i minste laget til å ta i mot såpass mange tilreisende som et mesterskap av dette kaliberet bringer med seg. Inzell er ei lita fjellbygd nesten uten noe sentrum å snakke om. Langt mindre sentrum enn norske tettsteder som Voss, Odda, Gol, Lyngdal og Kongsvinger. Etter det jeg har sett, er det ikke et eneste spisested her. Det som «redder» sulten til de tilreisende er at det er noen hoteller og gjestgiveri her som serverer mat. Det negative er at det kjapt blir sprengfult der uten ledige bord, og en er da redusert til å møtte kjøpe pølse på stadion. Jeg har vært her siden onsdag, og siden jeg ikke er noe glad i pølse og alltid er for seint ute til å få plass i matserveringene til hotell og gjestgiveri, så har disse dagene fortont seg som reine slankekuren. Aldri så galt osv., men selve slankekuren kunne jeg gjerne ha ventet med til denne lille ferien er over. Det som er.positivt med Inzell.som arrangørsted er at det blir intimt og god skøytestemning her kontra på større steder som Berlin og Amsterdam der alle blir spredt for alle vinder.

Men Inzell er et lite steinkast fra Ruhpolding eller hva? Der kommer det som kjent 20-30000 tilskuere på skiskyting. Regner med at Ruhpolding er et litt større sted?

Tolbukin
TolbukinInnlegg: 2539
11.02.19 15:47
Krylatskoye: Men Inzell er et lite steinkast fra Ruhpolding eller hva? Der kommer det som kjent 20-30000 tilskuere på skiskyting. Regner med at Ruhpolding er et litt større sted?

Ruhpolding ligger 9 km fra Inzell og er et litt, men ikke mye større sted (ifølge wikipedia 6900 mot 4300 innbyggere). Den nærmeste større byen er Salzburg, ca. 40 km fra Inzell, og med overkommelige drosjepriser om man fyller opp bilen.

For øvrig har Inzell flere spisesteder både i tilknytning til byens hoteller/gjestgiverier og ellers. Men flere av disse ligger litt utenfor bykjernen (som egentlig bare er en husklynge i området rundt kirken), og er derfor ikke så lette å finne.

malvolio
malvolioInnlegg: 26384
11.02.19 17:10
rocambole: Støttes. 10k ble en spennende batalje, men toppnivået var ikke egnet til å imponere. Sammenligner vi vinnertidene i e-vm med OL i Gangneung, var de nå 2-3 tidels poeng bedre på alle de forøvrige herredistanser. I OL vant Bloemen på 12.39 foran Bergsma 12.41, mens en smårusten Bergsma, helrusten på 5000, nå vinner på 12.52, altså over 6 tidels poeng dårligere enn i OL. Dette står ikke i stil, selv om det kan være at forholdene på 10k, i likhet med på 5000, av merkelige grunner ikke var helt på topp, hvis vi saumfarer hele startfeltet. (Og desto merkeligere som tidene var prima på 5000d.)

Jeg har sammenlignet alle vinnertidene i årets enkeltdistanse-VM med tilsvarende tider fra da samme mesterskap ble arrangert forrige gang i Inzell, i 2011. Naturligvis er en såpass enkel sammenligning beheftet med enkelte mangler, men tendensen er allikevel såpass åpenbar at jeg synes det er verdt å gjengi den, og sammenlignet med hvilken plassering tilsvarende tid ville gitt i årets mesterskap.

(I 2011 ble 500-meteren arrangert over to løp. Jeg har tatt utgangspunkt i de beste enkelttidene som ble oppnådd i de to løpene).

Kyu-hyuk Lee 34,32 (ville holdt til 2.-plass i 2019)
Ruslan Murasjov 34,22

Shani Davis 1.08,44 (ville holdt til 9.-plass i 2019)
Kai Verbij 1.07,39

Håvard Bøkko 1.45,04 (ville holdt til 8.-plass i 2019)
Thomas Krol 1.42,58

Bob de Jong 6.15,41 (ville holdt til 6.-plass i 2019)
Sverre Lunde Pedersen 6.07,16

Bob de Jong 12.48,20 (ville holdt til seier i 2019)
Jorrit Bergsma 12.52,92

USA 3.41,72 (lagtempo) (ville holdt til 4.-plass i 2019)
Nederland 3.38,43

Jenny Wolf 37,96 (ville holdt til 9.-plass i 2019)
Vanessa Bittner 37,12

Christine Nesbitt 1.14,84 (ville holdt til 7.-plass i 2019)
Brittany Bowe 1.13,41

Ireen Wüst 1.54,80 (ville holdt til 7.-plass i 2019)
Ireen Wüst 1.52,81

Ireen Wüst 4.01,56 (ville holdt til 6.-plass i 2019)
Martina Sablikova 3.58,91

Martina Sablikova 6.50,83 (ville holdt til 4.-plass i 2019)
Martina Sablikova 6.44,85

Canada 2.59,74 (lagtempo) (ville holdt til 5.-plass i 2019)
Japan 2.55,78

På de fleste distanser er forbedringen fra 2011 på et halvt tidspoeng eller mer. 5000 m for menn passer fint inn i dette mønsteret, og svekker en eventuell hypotese om at vinnertiden i 2011 muligens var lite representativ i og med at Kramer hadde et hvileår. 10 000 m framstår klart som en anomali.

Jeg framsetter følgende tre påstander:
a) Bob de Jongs 10 000 m i 2011 var utvilsomt et meget sterkt løp. Om man tar hans vinnertid på 5000 m på 6.15 og legger til 10 sekunder, og deretter multipliserer med to, får man 12.50, en tid han altså underskred på tieren. De Jong fikk tildelt Oscarstatuetten for dette løpet, og dette var et valg som nå også tåler etterpåklokskapens klare lys. (Det er interessant at den kanskje fremste konkurrenten til Oscarstatuetten det året var Kyu-hyuk Lee med sin strålende 500 m; noe som også nå står like tydelig som det eneste andre vinnerløpet fra 2011 som ville gitt plass på seierspallen i år).

b) Gullet på 10 000 m for menn i år var, som du også selv er inne på, det "billigste" i årets mesterskap og antakelig også det billigste som er blitt delt ut på en del år. Om vi også sammenligner med forrige enkeltdistanse-VM, er vinnertiden på 10 000 m den eneste der resultatet forrige gang var utpreget mye bedre (skjønt vi noterer oss at Lunde Pedersens seiersløp denne gang heller ikke ville vært godt nok til å slå en Kramer på dennes absolutt høyeste nivå. Men nesten!)

c) Tatt i betraktning punkt b) har undertegnede nesten, men ikke helt, ombestemt seg i vurderingen av om SLP burde gått 10 000 m. Før løpet anså jeg at man for å vinne gull måtte gå på en tid godt under 12,50, og at det beste SLP kunne håpe på var en bronse (hans prestasjoner på 10 000 m internasjonalt har svært sjelden stått i stil med hans 5000 m). Jeg mener likevel fortsatt at hans sjanse til å vinne gull måtte vurderes høyere på 1500 m enn på 10 000 m - og eksempelet Roest synes ikke å støtte teorien om at de to utmerket måtte kunne kombineres.

At stevneprogrammet burde vært lagt opp slik at det var lettere å kombinere de to, virker det uansett som alle debattanter her er enige om :-).

(Innlegget ble redigert 11.02.19 17:11)

malvolio
malvolioInnlegg: 26384
11.02.19 17:20

Jeg legger til en ting til: de øvrige resultatene på 10 000 m var klart bedre i 2019 enn i 2011, så det er neppe sannsynlig at forholdene var utpreget mye bedre under denne distansen i 2011 enn i år.

Det at fem mann gikk under 13.00, tyder kanskje også på at det er litt i tidligste laget å annonsere bombastisk at tieren er på vikende front. At Kramer og Bloemen antakelig ergrer seg når de ser vinnertiden, sannsynligvis i langt større grad enn hva SLP gjør, endrer ikke på det faktum at nivået som helhet har vist en gledelig utvikling.

jonsalars
jonsalarsInnlegg: 561
11.02.19 22:30

Cindy Klassen sine beste tider: 37.51 - 1.13.11 - 1.51.79 - 3.53.34 - 6.48.97 - 15.17.63 ifølge speedskatingbase.eu. Einaste å samanlikna med er Eric Heiden. To poeng framfor Sablikova på Adelskalenderen.  Synd med skader som stoppa henne. Kanskje 37.51 som imponerer mest.

Og Sablikova har 13:48.33 på 10.000?! I 2007. Neppe i den form nå, men kanskje 3.53.00 er muleg....

Gunstein12
Gunstein12Innlegg: 10753
12.02.19 00:07
malvolio: (skjønt vi noterer oss at Lunde Pedersens seiersløp denne gang heller ikke ville vært godt nok til å slå en Kramer på dennes absolutt høyeste nivå. Men nesten!)

Det var nok bedre "oppdrift" på 5000m i OL-hallen for 2 år siden, og resultatene til de øvrige løperne bekrefter vel også dette.

Kong Sverres løp i helgen overgår kanskje alt Kramer noensinne har prestert på distansen?

Kanskje med unntak av en 5000m han gikk i et VM på Hamar for en del år siden.

tucan
12.02.19 00:20

Tenkte jeg skulle se skøyte-VM på eurosport i kveld. Det var jo virkelig «kvalitet»

lagsprint, lagtempo, 500 m og 1000m

også fellesstart selvsagt.

rocambole
rocamboleInnlegg: 577
12.02.19 01:19
rocambole: Skal han prestere et drømmeløp til gull, må vi trekke fra ytterligere en tidel på de tre siste rundene, altså:
23.7 + 25.8 + 26.5 + 27.2 = 1.43.2.

Intet å utsette på Sverres evne til å innfri drømmetid-skjemaet:

23.73 + 25.73 + 26.42 +27.28 = 1.43.16

Med et perfekt løp fra Sverre får vi tåle at gullhåpet brast i og med et like perfekt løp fra Krol som har høyere toppkapasitet på distansen. Og vi får prise oss lykkelige over at Yuskov med et par ustøheter kom 0,04 sek for sent til å ta sølvet, samt at Nuis ikke var på sitt aller kvasseste og trakk en for lang siste ytre. De tre sistnevnte er vi uansett kvitt når det virkelig stunder til dyst: VM i Calgary. Derimot er det uklart med distansens 4. mann Ichinohe, som nå er tilbake for fulle mugger og fremstår som den fremste utfordrer til favorittrioen SLP, Roest og Kramer. Her håper vi inderlig at JPNs lagledelse tar ham til nåde igjen slik at deres desidert beste sammenlagtløper gjennom hele sesongen, bortsett fra under JPNs NM i romjula, og kanskje aller mest , blir skjenket én av deres to billetter slik at han får sette farve på Verdensmesterskapet.

rocambole
12.02.19 01:20

Ning(1): Selv om en håndfull løpere leverte til max, eller bortimot så, på 1500h i e-vm, er det ingen tvil om at oddsbomben ble detonert av den kinesiske sisteårs-junioren Zhongyan Ning som i par 6 stormet inn til klar ledelse med 1.44.27, kun 0,06 sek bak Yuskovs banerekord! Dette var pers med nesten 2 sek fra Calgary i september, og over 6 sek raskere enn hans forrige løp på distansen, i Changchun i oktober! På forhånd hadde jeg spådd nettopp 1.44.2 på som nr. 6, hvilket ved veis ende faktisk viste seg å holde stikk (mens jeg slettes ikke hadde forventet en vinnertid helt nede på medium 1.42). Hvem i huleste så det komme at Ning, av alle, skulle bekle den siste (kvasi-)olympiske poengplassen?!?
       Faktisk hang selve deltagelsen til Ning i en syltynn tråd! Den ble muliggjort av følgende lykkelige omstendigheter:
(i) Siesta-løperen Wenger trakk seg fra distansen, og SUI hadde ingen påmeldt kvalifisert reserve; hvorved det ble en plass ledig for en løper fra en annen nasjon.
(ii) CAN hadde retten til første reserveplass, såkalt R1, og hadde påmeldt Langelaar som sådan. Imidlertid benyttet ikke CAN seg av denne plassen, formodentlig fordi Langelaar allerede hadde reist hjem fra Europa. Synd for Langelaar, som viste stigende og fin form på Hamar, og som unge Connor Howe, som slo førstnevnte i CANs skate-off om deres andre sikre billett på distansen, såkalt CAN-2, burde vært voksen nok til å gi bort siden Howe selv har mistet formen helt etter deres skate-off. Dermed gikk SUI-plassen til R2 som CHN hadde retten til.
(iii) På 1500 hadde CHN meldt på Kahanbai som R2, men sørget med kinesisk garderings-visdom også for å melde på Ning som nasjonsreserve, såkalt S, for Kahanbai.
(iv) Den kinesiske lagledelsen besluttet så, i ytterligere forutseende kinesisk beslutnings-visdom, å prioritere reserven Ning fremfor Kahanbai da de mottok den velkomne startbilletten fra sin tidligere erobrede R2-posisjon. Hva var bakgrunnen for denne beslutningen? I vc på Hamar deltok Kahanbai kun på 1500A, men falt på andrerunden og brøt løpet. Til e-vm var han påmeldt som (kun) R5 for CHN på 5000 og altså som R2 på 1500, mens Ning uansett var sikret deltagelse på 1000m i e-vm. Ikke alltid så enkelt å kikke Folkerepublikken Kina i kortene, men det kan være at de tenkte som så at det er for usannsynlig at deres R5 ville få starte på 5000, og på 1500 har vi jo uansett Ning til rådighet som S for vår R2 hvis denne plassen skulle bli ledig, så like greit å droppe Kahanbai for e-vm hvis det ikke er rimelig opplagt at Kahanbai nå er bedre enn Ning på 1500. Så jeg er slett ikke sikker på at Kahanbai var til stede i Inzell og at han ble droppet fra en en på-stedet-avgjørelse av at Ning, alt tatt i betraktning, nå var i bedre 1500-slag enn Khanbai, understøttet av at Nings 14. plass på 1000m (1.08.87) tross alt viste stigende form fra Hamar (nr. 10 i gruppe B med 1.10.88), om enn ikke helt i klasse med hans pene LP på 1.08.82 og nr. 9 på 1000A fra vc i Hrv. – Og 1500 er tross alt 500m lengre enn 1000m. Før hans 1500 i e-vm hadde Ning null deltagelser, verken i A eller B, så langt i sesongen!

Uansett: Nings sensasjonelle 1500, og de forut-omstendigheter av såkalte tilfeldigheter samt den kinesiske visdom som åpnet mulighetene for at han i det helt tatt fikk muligheten av å ta dette froskespranget, burde tas ytterst seriøst som et lærestykke også for vår egen nasjons lagledelse. For de store begivenheter på isen bør vi sørge for å være forberedt på de fleste eventualiteter og å melde på rikelig med løpere med R- og S-status, samt å se an den seneste formutvikling for å ta fornuftige sjefsavgjørelser om hvem som skal ytes forrang.
(forts. følger)

ChristianEminger
12.02.19 16:06
rocambole: Her håper vi inderlig at JPNs lagledelse tar ham til nåde igjen slik at deres desidert beste sammenlagtløper gjennom hele sesongen, bortsett fra under JPNs NM i romjula, og kanskje aller mest nå, blir skjenket én av deres to billetter slik at han får sette farve på Verdensmesterskapet.

Ja, håper inderlig at Ichinoe får sjansen både i VM og i Salt Lake slik at vi får de alle de beste løperne på plass når det smeller neste måned. Ellers pussige og noe tilfeldige omstendigheter rundt Nings deltakelse på 1500, som du på interessant vis beskriver. Jeg kunne nesten ikke tro mine egne øyne da han holdt trøkket helt til mål og leverte denne fantomtiden på lave 1,44. Eventualiteter ved påmelding er noe Norge bør kunne ta lærdom av, men det paradoksale er jo at enhver debattant på VGD avd. skøyter kunne ha forutsett at Sverre burde ha en påmelding inne som muliggjorde deltakelse på 10 000-meteren.

Når det gjelder Alan DJ, så er det jo bra at han har som vanlig er offensiv i sine uttalelser (nylig ref. å ta norsk rekord i Salt Lake), men det begynner å bli en stund siden han lot skøytene stå for snakkinga. Riktignok har sykdom spolert de siste par ukene, men når leverte ADJ egentlig et løp av et merke som stod i stil med den gode fjorårssesongen eller indikerte framgang? Så klart er han fortsatt ung og skal få lov til å utvikle seg over tid, men jeg klarer ikke å la være å tenke at hans tilsynelatende ønske om å bli den norske Juskov står i veien for å utvikle et enda større talent med større fokus på lengre øvelser, type SLP/Bøkko/Koss.

(Innlegget ble redigert 12.02.19 16:07)

tucan
12.02.19 16:49

Ichinoe er ihvertfall kvalifisert for slc. Så regner med vi ser han der.

tucan
12.02.19 16:53

Apropos ning gikk vel han en overlegen sisterunde på lagsprinten i tomakomai hvor han vel slo både lorentzen og nuis med 9 tideler på siste 200 m. Så han har vist kapasitet tidligere

tucan
12.02.19 20:29

Vært mye snakk om å arrangere en VM-uke; men hva omISU hadde gjort som andre forbund. Samlet alle disiplinene til VM samme sted i 1 uke?

lengdeløp, kortbane og kunstløp?  Kunne fått opp oppmerksomheten rundt VM.

Tolbukin
TolbukinInnlegg: 2539
12.02.19 23:54
ChristianEminger: Riktignok har sykdom spolert de siste par ukene, men når leverte ADJ egentlig et løp av et merke som stod i stil med den gode fjorårssesongen eller indikerte framgang?

Verdenscupen i Heerenveen i midten av desember. 6 plass på 1500 med 1.44,81 (1,03 sekunder bak Krols vinnertid), og 10. plass på 1000 med 1.08,91. Åpningen var ikke så mye å skryte av ved den anledningen, men han gikk raskere på sisterunden enn parkamerat Yuskov som ble nr. 3 med 1.07,95.

Tullin_Thams
Tullin_ThamsInnlegg: 10146
13.02.19 00:25
Tolbukin: Verdenscupen i Heerenveen i midten av desember. 6 plass på 1500 med 1.44,81 (1,03 sekunder bak Krols vinnertid), og 10. plass på 1000 med 1.08,91. Åpningen var ikke så mye å skryte av ved den anledningen, men han gikk raskere på sisterunden enn parkamerat Yuskov som ble nr. 3 med 1.07,95.

Det var to sterke prestasjoner, ja, men jeg lurer på om ADJ har det som skal til for å kunne bli verdens beste 1500-meterløper. Ja, jeg vet at det er veldig tidlig å si, men er han god nok akselerasjonsfasen?

Han taper jo gjerne et halvt til ett sekund på de første 300 metrene til en løper som Juskov, og løpere som Krol og Nuis tjener over sekundet i åpningen. Det hadde vel vært lettere å trene oppp utholdenheten dersom det var avslutningen som var utfordringen? Jeg vet at han noen ganger har klart å åpne litt raskere, men da har han ikke klart å avslutte som han pleier.

rocambole
14.02.19 00:10

Ning(2): Det er høy tid for å kartlegge denne løperen etter hans sensasjonelle 6. plass på 1500m, foran notabiliteter som Roest, Mantia etc. Som første års gutteløper (såkalt B1) deltar han i CHNs allround-mesterskap (for alle aldre) i 2016 og plasserer seg som nr. 17 (blant 22 med fullført firkamp) etter følgende plasseringer på de klassiske distanser, oppregnet i stigende distanse: 17-16-17-20. Med dette dokumenterer han i meget ung alder en ytterst lovende klassisk profil.
     Som andre års gutteløper (såkalt B2) deltar han i CHNs allround-mesterskap også i 2017 og plasserer seg som nr. 4 (!) (blant 24 med fullført firkamp) etter plasseringene 2-2-9-7. Som fortsatt gutteløper går han 10k på 14.38 på den trege innendørsbanen i Harbin. Vi merker oss at han relativt sett presterer bedre på 10k enn 5000 trass i at han har forbedret seg mest på de to korte.

Som første års juniorløper (såkalt A1) deltar han i CHNs allround-mesterskap også i 2018 i Urumqi og plasserer seg som nr. 8 (blant 17 med fullført firkamp) etter følgende serie: 35.95 (2) – 1.50.24 (7) – 7.14 (18) – 15.17 (15). Samlet sett fremstår prestasjonen hans skuffende i forhold til i 2017 (der dog flere av de fremste ikke deltok), og tendensen er at han har blitt vesentlig dårligere på langdistansene, samtidig som han dessverre fortsetter den mer kortdistansebetonte utviklingen av sin distanseprofil uten at han synes å få synderlig uttelling for så. Uken etter, i China Cup Final, ultimo mars 2018, også i Urumqi, forbedrer han seg radikalt på 1500 og perser med 1.46.94 (3). I likhet med de andre kineserne deltok han ikke i jr.-VM i SLC.
    Inneværende sesong som siste års junior (A2) perser han seg kraftig på 5000 med 6.52 i september (kun noen tideler bak fjorårskometen JW Chung fra KOR som vant 5000 i jr.-VM 2018), hvilket følges opp med en 3000-pers på 3.50 på samme bane samme måned (f.eks. et knapt sekund foran en så sterk løper som MS Kim, nr. 5 i jr.-vc-finalen i SLC forrige sesong). Fortsatt i september i Calgary krymper han 1500-persen med et knapt sek til 1.46.09 og begynner å nærme seg fjorårsnivået på 500m (36.07).
     I oktober plasserer han seg nr. 2, bak Kuhanbai, på 1500 i et stevne i Changchun (1.50.45), mens han knepent vinner 1000m, men ikke på bedre enn 1.12.10. I vc1 i Obihiro får han bare gå 1000m, der han blir nr. 10 i B med 1.10.62. I vc2 i Tomakomai får han også bare gå 1000m og faller nå ned til nr. 15 i B (opp 2,0 sek på siste runde). Senere samme dag avslutter han lagsprinten raskere enn samtlige løpere, og får med dette et lite internasjonalt gjennombrudd, «for those with eyes to see», som nylig betimelig gjentatt av tucan.

I vc3 i Polen går han fortsatt bare 1000m, men avanserer nå til nr. 2 i B med 1.10.65, et drøyt tidel bak vår B-vinner ADJ, hvoretter han rykker opp til A-gruppen på distansen i vc4 i Hrv.

I vc 4 i Hrv får Ning et visst gjennombrudd også utenom lagsprinten, i og med at han går inn til nr. 9 i A med sterke 1.08.82, et knapt tidel foran ADJ og kun drøye sekundet bak vinner Nuis, og vi legger merke til at han nå går opp kun 1,3 sek på sisterunden. 
      I vc5 på Hamar virker det imidlertid som han var i tilbakegang, for så altså å vise tegn på å være tilbake på 1000m i e-vm (jf. min forrige post), før han så presterer pangløpet på 1500m.

Det er grunn til å merke seg at Ning 26.01.19 gikk en 3000m på 3.52 i Leeuwarden, under 6 sek bak banerekorden til D de Vries. Dette var kun et drøyt sekund bak hans 3000-pers satt i Calgary i september og hele 8 sek foran hans fjorårspers satt i Inzell. Det meste tyder dermed på at Ning i år også har tatt et sprang på de «voksne» distansene. Han ville vært min fremste vinnerkandidat i det forestående jr.-VM hvis han hadde deltatt, men her glimrer han med sitt fravær. Trass i at CHN en del år har vært verdens ledende nasjon når det gjelder fullført firkamp i sine NM, har de meldt på 0 – null – løpere i allround til jr.-VM. Dette er urovekkende og kan ikke umulig tas som en indikasjon på at de allerede nå begynner å sikte seg inn på en brutal distansespesialisering med henblikk på neste OL på hjemmebane. Det kan være skjellig grunn til å frykte at også Nings fremtid som en strålende allround-løper henger i en tynn tråd, uaktet hans potensial.

Av ISU-kalenderen ser vi at det kommende helg arrangeres China Cup Finale i Urumqi. Er programmet det samme som i fjor, består det av følgende distanser: 1500 (fre), 500 og 5000 (lør) og 1000 (søn). Hvis Ning deltar her, liksom i fjor, er det god grunn til å minne om ADJs gjeldende jr.-verdensrekorder på 1.08.02 (SLC) og 1.43.13 (Cal). Hvis vi regner Urumqi som om lag 1,0 og 1,5 sek raskere enn Inzell på de to respektive distanser, er det et åpent spørsmål om ADJ-rekordene overlever helgen. Hva 1500 angår, kan dette tenkes å være klart allerede fredag morgen.

Ning synes å utmerke seg med en ekstraordinært energisk VILJE som har kjennetegnet en del tidligere storløpere (Koss, Hedrick, Kramer). Per i dag er han min fremste favoritt til å vinne 1500 i neste OL, men det er jo en stund til :) . En helg om gangen.

(Innlegget ble redigert 14.02.19 00:13)

ChristianEminger
14.02.19 13:54
rocambole: Trass i at CHN en del år har vært verdens ledende nasjon når det gjelder fullført firkamp i sine NM,

Interessant, det visste jeg ikke. Godt å se at det finnes unntak fra noldusreglene ellers om at bare et bitte lite fåtall av konkurrentene får lov til å fullføre firkampen. Takker ellers for svært lesverdige utgreiinger om historikken og potensialet til Ning.

En liten digresjon: skøytebanen i Leeuwarden, er det en utendørsbane, innendørs eller med delvis overbygg? Og hvilket løp var det som gikk der i slutten av januar? Interessant å vite hvilke type løp som går rundt omkring utenom den internasjonale kalenderen.

Krylatskoye
KrylatskoyeInnlegg: 11000
14.02.19 13:58
ChristianEminger: En liten digresjon: skøytebanen i Leeuwarden, er det en utendørsbane, innendørs eller med delvis overbygg?

Den er en innendørsbane, bygget for 3-4 år siden mener jeg og benyttes relativt mye av toppløperne. Sannsynligvis den nest beste banen i Nederland.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg