Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Heidi Weng

NYTT TEMA
Framsynt
FramsyntInnlegg: 6616
03.10.18 22:10

Jeg trodde en ny trener (Ole Morten Iversen) var det som skulle til for å få Heidi Weng på riktig spor i forhold til sesongopplegget. Men nå begynner jeg å lure på om hun har lært noe av de siste sesongers fallende sesongkurver (spesielt forrige OL-sesong).
Les bare dette intervjuet i VG:

– Det gikk kjempebra på distanse forrige sesong, men på selve sprinten kom jeg aldri i gang.

Kommentar: Jaså, gjorde det virkelig det. OL, avslutningen i WC (tross seier (mange prioriterte OL)) og NM var langt unna hennes standard. 

Alle tenker jeg har gått så mange skirenn, men det har fungert før. Det var mye annet som ikke var bra nok. Totalbelastningen ble for stor. Jeg skulle ha hvilt litt mer, sier Weng.

Kommentar: Her er hun først inne på hun burde hvilt mer. Prioritert annerledes. Men så..

Weng har vunnet Tour de Ski to år på rad. Selv om OL ble en nedtur med vraking til stafettlaget som bunnpunktet, så vil hun ikke ofre touren for å toppe formen til VM i Seefeld.

– Jeg har veldig lyst til å gå Tour de Ski. Det er kjedelig å stå over, da har man nesten ikke flere skirenn igjen, sier Weng til VG.

Kommentar: Her er hun raskt tilbake i sine gamle tanker igjen. Hva er dette slags tull at det "nesten ikke er andre renn å gå". Er ikke et individuelt gull viktig nok?
Dette pluss mange prestisjetunge renn der hun ikke har vært i nærheten av å vinne. F.eks, Holmenkollen.
Og så fortsetter står selvmotsigelsene i kø:

Om man er i toppform i Tour de Ski, da blir det kanskje ikke så bra i VM. Kanskje man har brukt opp formen. Det er lett å bli syk og sliten, sier Weng.

Men hun er helt klar på én ting: Hun vil gå.
– Det er vanskelig å trene så mye, og ikke gå så mange skirenn som mulig, sier Weng.

https://www.vg.no/sport/i/J15dn7/weng-evaluerer-jeg-har-tatt-veldig-mange-steg-tilbake

Kommentar: Her snur hun på ny og innser at å gå alt inkl. TdS kan gå ut over VM forberedelsene og toppformen til mesterskapet. Men gå vil hun allikevel!

I kjent stil endrer hun oppfatning flere ganger i løpet av intervjuet og dette er egentlig Heidi Weng i et nøtteskall.
Nå har hun opplevd stagnasjon prestasjonsmessig de to siste sesongene og faktisk tilbakegang tross i to seire i TdS og WC (det har også en forklaring). 

Det virker som om alt fremdeles er kaos når det gjelder sesongopplegg, periodisering treningsperioder og formoppbygging til sesongens store mål. Håper hun ikke strander der hun er og blir en slags ny Martin Johnsrud Sundby. 

DrDrax
DrDraxInnlegg: 695
04.10.18 11:49

Det virker ikke som at hun tror at mange konkurranser var problemet:

https://www.dagbladet.no/sport/weng-vet-omsider-hvorfor-alt-raknet-i-ol--private-ting-odela-for-meg/70261307

”Overfor Dagbladet forteller nå Heidi Weng at hun vet hvorfor resultatene uteble. Hun vet hvorfor kroppen ikke fungerte og hvorfor hun ikke var til å kjenne igjen.

- Jeg vet hva som gikk galt. For meg er det veldig klart. Det handler verken om for mange konkurranser eller trening, forteller Heidi Weng til Dagbladet.

- Hva var kjernen til problemet da?

- Det var private ting som ødela. Ting som ikke har med sporten å gjøre.

Framsynt
04.10.18 13:08
DrDrax: - Jeg vet hva som gikk galt. For meg er det veldig klart. Det handler verken om for mange konkurranser eller trening, forteller Heidi Weng til Dagbladet.
- Hva var kjernen til problemet da?
- Det var private ting som ødela. Ting som ikke har med sporten å gjøre.”

Og i morgen sier hun noe annet..

Beklager å si det, men jeg fester lite lit til den forklaringen, når man ser hvor ustrukturert og surrete hun er.

Corvus
CorvusInnlegg: 22348
04.10.18 13:12
Framsynt: Og i morgen sier hun noe annet..Beklager å si det, men jeg fester lite lit til den forklaringen, når man ser hvor ustrukturert og surrete hun er.

Enig i dette. Weng virker å være meget ustabil mentalt. Sier mye rart.

Framsynt
04.10.18 13:15
Corvus: Enig i dette. Weng virker å være meget ustabil mentalt. Sier mye rart.

Bare det å si at hun savner Bjørgen som "mamma" når hun var borte en sesong sier jo sitt. Hun er ei voksen kvinne på 27 år nå.

HLund
HLundInnlegg: 8593
04.10.18 13:18
Framsynt: Håper hun ikke strander der hun er og blir en slags ny Martin Johnsrud Sundby.

Enig i at Weng fremstår som et surrehue, men Sundby synes jeg egentlig har fått ganske mye ut av talentet sitt. 2016-sesongen var hans desidert beste, men da må man også huske at løypene var langt tøffere (og mye mer til hans fordel) enn i andre sesonger. Dessverre går sporten i en utvikling der løpere av Sundbys kaliber ikke settes særlig pris på. Litt uflaks har han også hatt. 2013: Syk. Femmila hadde passet ham som hånd i hanske er jeg ganske sikker på.

2015: Syk. Femmila hadde også der passet ham som hånd i hanske, men hadde han vært frisk hadde uansett været ødelagt en god medalje/gullmulighet.

2017: I veldig god form, men idiotisk preparering av arrangørene gjorde det omtrent umulig å gå fra. Tipper han hadde tatt minst sølv om løypene hadde blitt preparert på ordentlig måte. 

Framsynt
04.10.18 13:44

Sykdommene i 2013 og 2015 kan nok i stor grad klandres Sundby selv, som insisterer på å være hjemme med bakterieinfiserte barnehagebarn i oppkjøringen før mesterskap. Han må ofre noe, han også.

Ellers enig i at han har hatt uflaks også. F.eks. 50 km i Lahti grunnet skandaløse forhold. Bra vi iallefall er to som reagerte på dette. Resten synes å være helt enig i at Harvey er femmilskonge.

Og med stor sannsynlighet ble han slått av tre dopede russere på 50 km i Sotsji-OL. For jævlig å tenke på.

HLund
HLundInnlegg: 8593
04.10.18 13:49
Framsynt: Sykdommene i 2013 og 2015 kan nok i stor grad klandres Sundby selv

Nja, men i 2013 ble han jo syk etter første distanse der han tok sølv. Da kan det vel ikke tilskrives hjemmefra? (uten at jeg er noen sykdomsekspert)

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 35503
04.10.18 13:50
Framsynt: Sykdommene i 2013 og 2015 kan nok i stor grad klandres Sundby selv, som insisterer på å være hjemme med bakterieinfiserte barnehagebarn i oppkjøringen før mesterskap. Han må ofre noe, han også. Ellers enig i at han har hatt uflaks også. F.eks. 50 km i Lahti grunnet skandaløse forhold. Bra vi iallefall er to som reagerte på dette. Resten synes å være helt enig i at Harvey er femmilskonge.

I 13 ble han jo syk under VM, ikke før. I 15 kan han nok skylde på seg selv ja. Da trente han jo også absurd hardt i januar under oppkjøringen til VM og gjorde seg mer utsatt for sykdommer. Paradoksalt nok var nok også dette hans kanskje beste mulighet til å vinne. Ingen Niskanen, Cologna eller Ustiugov i kalasform i dette mesterskapet. Muligheten for en Sundby-gull burde absolutt vært tilstede.

(Innlegget ble redigert 04.10.18 13:50)

Framsynt
04.10.18 13:55
KongOlav2: I 13 ble han jo syk under VM, ikke før.

Det var da det slo ut ja.
Med stor sannsynlighet hadde han det med seg i kroppen til VM, siden de er så nøye under mesterskapene.

Der kunne han forresten vunnet gull på 30 km om han ikke hadde begynt å se se tilbake slik han ofte gjør når han ligger i front alene. Jeg noterer en forspilt gullmulighet. Han er ikke tøff nok i hodet, dette har vært en like stor årsak som sykdommer.

Derfor tok Krüger det gullet han burde tatt. Sundby tør ikke å gjøre det han gjorde.

(Innlegget ble redigert 04.10.18 13:57)

KongOlav2
04.10.18 13:59
Framsynt: Det var da det slo ut ja.
Med stor sannsynlighet hadde han det med seg i kroppen til VM, siden de er så nøye under mesterskapene. Der kunne han forresten vunnet gull på 30 km om han ikke hadde begynt å se se tilbake slik han ofte gjør når han ligger i front alene. Jeg noterer en forspilt gullmulighet. Han er ikke tøff nok i hodet, dette har vært en like stor årsak som sykdommer.

Det var vel hans første mesterskap hvor han virkelig var regnet som en av verdens aller beste, så vanskelig å si at han burde vunnet allerede da. Mener de største mulighetene var i 15, på 5-mila i 14, 3-mila i 18 og kanskje 3-mila i 17 i omtrent den rekkefølgen. Han burde virkelig prøvd noe annet mot Ustiugov enn å rykke i bakken en knapp km før mål.

Framsynt
04.10.18 14:47
KongOlav2: Han burde virkelig prøvd noe annet mot Ustiugov enn å rykke i bakken en knapp km før mål.

Ja, det var virkelig håpløst.
Trodde Sundby at han skulle spurte fra Ustiugov når kun den korte bakken gjenstod før nedkjøringen og oppløpet? Han skulle selvsagt kjørt skiten ut av Ustiugov lenge før, iallefall forsøkt. Hva hadde han å tape?

jompsss
jompsssInnlegg: 82
04.10.18 15:09

Hon måste haft många "privata ting" senaste åren i så fall.

Weng har vunnit tour de ski och världscupen två år i rad och tjänat pengar. Man kan tycka att det därför borde ligga fullt fokus på Seefeld i år eftersom det är mästerskapsfritt 2020. Hon kommer aldrig slå en formtoppad Johaug och Kalla om hon bara kör som vanligt.

(Innlegget ble redigert 04.10.18 15:10)

tooommm
tooommmInnlegg: 23552
04.10.18 15:50

Skjønner godt at Weng prioriterte tdS disse 2 sesongene som Johaug var borte. Får aldri en like stor mulighet til å vinne tour'en igjen som hun hadde da. Tipper hun står over tour'en denne sesongen.

KongOlav2
04.10.18 15:50
Framsynt: Ja, det var virkelig håpløst.
Trodde Sundby at han skulle spurte fra Ustiugov når kun den korte bakken gjenstod før nedkjøringen og oppløpet? Han skulle selvsagt kjørt skiten ut av Ustiugov lenge før, iallefall forsøkt. Hva hadde han å tape?

Tipper at suksessen med denne taktikken i v-cupen hvor han mange ganger har vunnet renn gjorde at han også prøvde denne imesterskap. Problemet er at han ikke møter løpere som Ustiugov og Cologna i toppform i normale v-cuprenn. Det gjør han imidlertid i mesterskap og han klarer ikke å ta disse i en langspurt på i underkant av en kilometer.

Framsynt
04.10.18 16:53
tooommm: Skjønner godt at Weng prioriterte tdS disse 2 sesongene som Johaug var borte. Får aldri en like stor mulighet til å vinne tour'en igjen som hun hadde da. Tipper hun står over tour'en denne sesongen.

Jeg ville ikke si det direkte, men det er nærliggende å tro Heidi Weng valgte å sikre seg økonomisk ved seire i TdS og WC på bekostning av to mesterskap. 

Samme saken gjelder også Ingvild Flugstad Østberg, som har to direkte mislykkede mesterskap bak seg, individuelt. Og hun er iallefall ikke surrete etter hva jeg har inntrykk av.

Betenkelig er det jo at Weng og Østberg gikk TdS før siste VM og OL. Bjørgen, Kalla, Haga og Nilsson gjorde det ikke.

Cabello
CabelloInnlegg: 5287
05.10.18 00:19

Weng kunne sikkert med et annet sesongopplegg hatt større suksess i mesterskap. Jeg synes det er bra at mange satser på verdenscupen, vinner man den er en best gjennom en hel sesong. For min del er ikke et VM gull større. Tror det ordner seg for Weng og at hun får en god sesong.

Datainspektionen
DatainspektionenInnlegg: 337
05.10.18 04:00
Corvus: Enig i dette. Weng virker å være meget ustabil mentalt. Sier mye rart.

Detta diskuterades ju efter OS vill jag minnas och jag tror Weng av naturen har väldigt svårt att se sig själv som favorit och lider stora kval i alla situationer där hon placeras i "pole position" av media och andra.

Egentligen har Weng inget att skämmas för med tanke på vad hon presterat genom åren. Men det här fallet får jag en klar känsla av att hon vill "gömma sig" bakom TdS och använda deltagandet i TdS som en ursäkt för ett eventuellt nytt fiasko i Seefeld. Det är återigen den rädda och osäkra Heidi Weng som fått överhanden, som det ofta har varit.

(Innlegget ble redigert 05.10.18 04:04)

JudasT
JudasTInnlegg: 5543
05.10.18 15:36

Det er fornuftig av Weng å satse på Tour de ski. Ein seier der heng mykje, mykje høgare enn eit gull i ein av dei utallige VM-øvelsane. For ikkje å nemne at ho nå har sjanse på sin TREDJE seier i Touren på rad!

DrDrax
DrDraxInnlegg: 695
05.10.18 16:55
JudasT: Det er fornuftig av Weng å satse på Tour de ski.

Ja, kanskje det. Det spiller jo egentlig ingen rolle. Johaug tar alle distansegull i Seefeld uansett hva Weng finner på.

Framsynt
05.10.18 18:49
JudasT: Det er fornuftig av Weng å satse på Tour de ski. Ein seier der heng mykje, mykje høgare enn eit gull i ein av dei utallige VM-øvelsane.

Tviler på at du har noe seriøst forhold til langrenn, så mye merkelig som du har kommet med.

Hva er det som er så gjevt med en seier i denne touren med stadig mer skrantende deltagelse fremfor mesterskapsgull og f.eks. seier i Holmenkollen?

Framsynt
05.10.18 18:57
DrDrax: Johaug tar alle distansegull i Seefeld uansett hva Weng finner på.

Nei, FIS gjør alt for å unngå dette (dominans). Slik de la en plan for at konkurrentene skulle slippe Johaug i OL - også etter påtrykk fra de samme konkurrerende nasjonene.

Stadig kortere distanserenn i WC, masse sprint-tull istedet og i kommende Seefeld-VM er det lette løyper for å jevne ut nivåforskjellene. Noe som selvsagt er i Johaugs disfavør. Men ett individuelt gull greier hun nok.

Dessuten tror jeg Johaug er mye preget av de ufattelige tragediene i hennes nære vennekrets. Dette har gått mye ut over treningen og garantert hennes mentale glød. Folk skjønner ikke dette faktisk, utrolig nok - og forventer altfor mye.

JudasT
JudasTInnlegg: 5543
05.10.18 20:14
Framsynt: seier i Holmenkollen

Ja, forstår. Holmenkollrennene, Svenska skidspelen og Finska Skidspelen er de tre store i din verden, resten er bare noe nymotens uinteressante påfunn.
Resten av verden har fått med seg at disse rennene er historie, restene av dem er gått inn i verdenscupen på linje med en rekke andre renn. Du burde satse på å lære mer om vår tid og skrive mindre.

Framsynt
05.10.18 22:20
JudasT: Ja, forstår. Holmenkollrennene, Svenska skidspelen og Finska Skidspelen er de tre store i din verden, resten er bare noe nymotens uinteressante påfunn.
Resten av verden har fått med seg at disse rennene er historie, restene av dem er gått inn i verdenscupen på linje med en rekke andre renn. Du burde satse på å lære mer om vår tid og skrive mindre.

Jeg har aldri sagt det er noe galt med andre WC-sted enn Holmenkollen, men selv du som anti-norsk burde vite at det er forbundet med ekstra stor prestisje å vinne hhv 30 -og 50 km her. Enda større prestisje var det tidligere når de gikk 3 -og 5 mil, dvs med intervallstart.

I forhold til "vår tid" ... det er ikke alle forandringer som er til det bedre.

(Innlegget ble redigert 05.10.18 22:30)

Framsynt
05.10.18 22:36
Cabello: Weng kunne sikkert med et annet sesongopplegg hatt større suksess i mesterskap. Jeg synes det er bra at mange satser på verdenscupen, vinner man den er en best gjennom en hel sesong. For min del er ikke et VM gull større. Tror det ordner seg for Weng og at hun får en god sesong.

Jeg er veldig enig med deg i at det er viktig at det er noen som holder WC i gang, helg etter helg - som Weng, Sundby, Johaug og de fleste andre norske løpere. 
Vi må til andre land for å finne dedikerte mesterskapsløpere, ikke minst landet øst for Norge. 

Men vi vil jo gjerne se Heidi vinne et individuelt gull også, ikke sant?

Cabello
CabelloInnlegg: 5287
06.10.18 23:27
Framsynt: Men vi vil jo gjerne se Heidi vinne et individuelt gull også, ikke sant?

Joda, enig det. Skulle ønske hun kunne trene ordentlig på det hun ikke er god på. Utforkjøring inkludert sving. Hadde hun tatt den delen av sin skiløping mer alvorlig ville hun kjempet om gullet på oppløpet med Bjørgen på 3 mila i VM Lahti. 

oddvar_kjempebra
oddvar_kjempebraInnlegg: 16966
08.10.18 13:44
KongOlav2: I 15 kan han nok skylde på seg selv ja

Nja. Etter det jeg vet så var det Sundby som først dro på seg sykdommen i familen og at de andre så ble smittet av ham.

KongOlav2
08.10.18 13:49
oddvar_kjempebra: Nja. Etter det jeg vet så var det Sundby som først dro på seg sykdommen i familen og at de andre så ble smittet av ham.

Han var uansett nesten trent i senk rett før VM. Husker jo han slet voldsomt under NM og var redd for at han hadde overtrent seg.

oddvar_kjempebra
oddvar_kjempebraInnlegg: 16966
10.10.18 08:23
Cabello: Joda, enig det. Skulle ønske hun kunne trene ordentlig på det hun ikke er god på. Utforkjøring inkludert sving. Hadde hun tatt den delen av sin skiløping mer alvorlig ville hun kjempet om gullet på oppløpet med Bjørgen på 3 mila i VM Lahti.

Hun hadde ikke hatt en sjans uansett. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester