Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hoppsesongen 2018/2019

NYTT TEMA
Hoppidioten
HoppidiotenInnlegg: 2828
15.03.19 16:26

Gledelig å ha Fannemel tilbake i Vikersund. Klinker til med 231,5 m i hans andre prøvehopp!

Eksberten
EksbertenInnlegg: 25719
15.03.19 16:42
Hoppidioten: Gledelig å ha Fannemel tilbake i Vikersund. Klinker til med 231,5 m i hans andre prøvehopp!

Da kan det ha kommet noe godt av at Stjernen ga seg i går. Ser ut til å gripe denne "siste sjansen" som kan gi han gode opplevelser og sterke resultater i Vikersund og Planica og dermed fortsatt være en udiskutabel landslagsmann også neste år, hvor det blant annet står VM i skiflyging i Planica på programmet.

Fannemel tredje best i omgangen, bak Kraft og Domen Prevc. Johansson som var aller best i første skuffer litt i andre.

(Innlegget ble redigert 15.03.19 16:52)

sodajr
sodajrInnlegg: 13463
15.03.19 18:04

Vil seg ikke for Fannemel

kenrojo
kenrojoInnlegg: 10780
15.03.19 18:22

Opp med farta nå da!

Er jo mye mindre oppdrift enn i treningsomgangene.

kenrojo
15.03.19 18:24

NEI!

Dette holder ikke. Men krise at de kjører videre med denne farta!

Johansson utklasses desverre... 

(Innlegget ble redigert 15.03.19 18:28)

Hoppidioten
15.03.19 18:27

Der tok han en del poeng. Meget bra hopp under ikke så altfor gode forhold.

Hoppidioten
15.03.19 18:29

Rå høyde på Kobayashi!

kenrojo
15.03.19 18:35

Særdeles skuffende kvalik! Lite mer å si...

Det norske laget blir nok helt sikkert bestående av trioen Johansson, Lindvik, og Forfang. Så får vi si om de safer med Pedersen eller gambler med Fannemel...

vidar
vidarInnlegg: 30999
15.03.19 18:36

Gleder meg til å se hva Lundby kan gjøre i Vikersund neste år. 

Hoppidioten
15.03.19 18:44

Må bare få skryte av Jakobsen som ekspertkommentator. Diskusjonene han og Evensen imellom tilføyer sendingene en ekstra dimensjon. Meget bra.

Eksberten
15.03.19 19:27
kenrojo: Det norske laget blir nok helt sikkert bestående av trioen Johansson, Lindvik, og Forfang. Så får vi si om de safer med Pedersen eller gambler med Fannemel...

Stöckl sa det ble Fannemel som sistemann, fordi Pedersen er magesyk og dro rett hjem til hotellet etter kvaliken, så de tok ikke sjansen på å bruke Pedersen i morgen. Er nok uansett ingen fare for å miste andreomgangen i morgen, så lenge vi unngår disk..

Hoppidioten
15.03.19 21:15

Clas Brede Bråthen, sportsjef for det norske hopplandslaget, vil i motsetning til Bredesen ha mindre fokus på verdensrekorder i Vikersund.

-Jeg har aldri hatt sansen for det verdensrekordjaget, sier Bråthen til Nettavisen.Han mener at hoppsporten ikke lever av verdensrekorder, men av gode hopprenn. Derfor tror at han endringene i Vikersund-bakken vil være en svært god investering dersom det betyr flere gode hopprenn. Verdensrekorden har de allerede, sier sportssjefen.

- Det med verdensrekord er stort her i Vikersund og kanksje i Planica, men utover det så er ikke verdensrekorden noe som får veldig mye oppmerksomhet. Man bygger ikke hoppbakker for bakkerekorder, man bygger hoppbakker for å kunne arrangere gode konkurranser og for å skape spenning, sier Bråthen.

Ærlig talt Bråthen, du kan ikke oppriktig mene at det ikke er stas med verdensrekorder? Det er jo nettopp jaget etter å hele tiden flytte grenser som har gjort hoppsporten populær.

Eksberten
15.03.19 22:05
Hoppidioten: Vanskelig å si seg uenig med Bredesen her.

Jeg er mer enig med Bråten enn mede Bredesen. Kjedelig med konkurranser der 37 av 40 mann faller ned på kulen og da blir det en fattig trøst at et par mann lander nede i søkka. Men de som ikke bryr seg så mye om å følge konkurransen, så er det jo mer stas å få se vinnerhoppet i dagsrevyen om det er 250 meter, enn vinnerhoppet er 240 meter. Rekordforhold er det uansett ikke hver helg.
Føler dette rekordjaget er en norsk greie. Nordmennene har hatt tradisjon for å smelle til på trening i jag etter rekorder, mens utlendingene forholder seg til skiflyging som i storbakke og sparer kruttet til selve konkurransen.
Vet jo også at belastningen er enorm når man lander på sletta og et voldsomt rekordjag kan være helsemessig uforsvarlig, så skjønner Bråtens argument der, selv om det selvsagt er moro med verdensrekorder, men det er tross alt bare en bitteliten del av skihoppingen.
Bredesen er det vanskelig å ta veldig seriøst. Husker han argumenterte for at de skulle gi så høy fart til de svakeste hopperne, slik at alle kunne hoppe omtrent like langt ved å gradvis øke farten. Det vil være omtrent som å de dårlige sprintere starter 10 meter foran de beste, slik at de kan komme i mål samtidig alle mann, for så å deretter gi tilleggstid for de som startet fremst.

Vikersund har nesten hele tiden vært kjedeligere enn Planica, der det har vært både tettere og råere enn i Vikersund der hopperne subber kulen i 100 meter.

(Innlegget ble redigert 15.03.19 22:08)

Hoppidioten
15.03.19 23:27
Eksberten: eg er mer enig med Bråten enn mede Bredesen

Joda, jeg er jo forsåvidt også enig i at det er bedre med mange jevnt lange hopp enn at de fleste lander på 200m mens kun et par hoppere kommer ned mot 250. Men slik nivået er i verdenscupen per dags dato er det ikke allverden som skiller de 10-15 beste. Jeg synes heller ikke det vi har sett i Vikersund de siste sesongene viser at vi har for mange korte hopp. Har jo tross alt vært flere hopp over 240 hvert år, og jevnt bra med hopp rundt 210-220m. Denne ombyggingen som nå har funnet sted, frykter jeg ikke gjør noe annet enn at vi får flere kortere hopp (vanskeligere å komme over 240). Er ikke veldig gøy at nærmest alle havner mellom 200 og 220 når det tross alt er verdens største hoppbakke det er snakk om. Frykter at folkene nede i Planica har hatt en finger med i spillet her, og jeg blir ikke overrasket om det er nettopp de som sitter med verdensrekorden etter endt sesong.

Bråthen påpeker at interessen for å se hopprenn live er like stor  i mindre bakker som i skiflygingsbakkene. Dette er nok riktig nede i Europa, men her hjemme stemmer ikke dette i det hele tatt. Her ser vi at muligheten for å se verdensrekorder drar også folk som ikke er så veldig interesserte til bakken.

Hoppidioten
15.03.19 23:27
Eksberten: eg er mer enig med Bråten enn mede Bredesen

Joda, jeg er jo forsåvidt også enig i at det er bedre med mange jevnt lange hopp enn at de fleste lander på 200m mens kun et par hoppere kommer ned mot 250. Men slik nivået er i verdenscupen per dags dato er det ikke allverden som skiller de 10-15 beste. Jeg synes heller ikke det vi har sett i Vikersund de siste sesongene viser at vi har for mange korte hopp. Har jo tross alt vært flere hopp over 240 hvert år, og jevnt bra med hopp rundt 210-220m. Denne ombyggingen som nå har funnet sted, frykter jeg ikke gjør noe annet enn at vi får flere kortere hopp (vanskeligere å komme over 240). Er ikke veldig gøy at nærmest alle havner mellom 200 og 220 når det tross alt er verdens største hoppbakke det er snakk om. Frykter at folkene nede i Planica har hatt en finger med i spillet her, og jeg blir ikke overrasket om det er nettopp de som sitter med verdensrekorden etter endt sesong.

Bråthen påpeker at interessen for å se hopprenn live er like stor  i mindre bakker som i skiflygingsbakkene. Dette er nok riktig nede i Europa, men her hjemme stemmer ikke dette i det hele tatt. Her ser vi at muligheten for å se verdensrekorder drar også folk som ikke er så veldig interesserte til bakken.

Eksberten
16.03.19 00:40

Nå er det jo verken Bråten eller Bredesen som har bestemt denne endringen. Det er FIS og hadde ikke Vikersund gjort som de sa, så hadde det nok ikke blitt verken RAW AIR der denne helgen og heller ikke VM i 2022. Er kritisk til FIS sin standardiseringspolitikk der alle bakker skal være så og si helt like. Det var jo noe med hoppsportens sjarm at bakkene var veldig ulike, noe som satte krav til hopperne om å omstille seg fra bakke til bakke. Noen bakkeendringer er til det bedre, andre ikke.

Hoppidioten
16.03.19 00:49
Eksberten: Nå er det jo verken Bråten eller Bredesen som har bestemt denne endringen.

Hehe, nei det tror jeg vi skal være glad for.

sexxes
sexxesInnlegg: 12291
16.03.19 13:53

Strøm tilbake i toppkampen :)

sexxes
sexxesInnlegg: 12291
16.03.19 14:37

Helt greit at det er Seyfarth som slår de norske.

Hoppidioten
16.03.19 14:50

Da er det bare å gratulere Maren Lundby som blir historisk som den eneste norske utøveren til å vinne verdenscupen i hopp to ganger. Bra også av Strøm som sikret seg 3.plassen i dagens renn.

Hoppidioten
16.03.19 15:46

Meldes om oppdrift i bakken nå. Normalt sett blir det vel roligere mot kvelden men ifølge værmeldingen ser det ut som vi får litt vind til kvelden også. 

Når det gjelder konkurransen skal det etter mitt syn være relativt åpent med flere lag som kan kjempe om seieren. De største favorittene er nok Slovenia, med Tyskland og Norge hakk i hæl.

Hoppidioten
16.03.19 16:22

Se opp for Domen Prevc i dag. Hoppa nettopp 245,5 m fra en avsats lavere enn det ble kjørt fra igår i kvalikken. Har vært flere lange hopp sålangt men de fleste kom under en periode meg meget bra forhold. Hvis Domen er litt heldig med forholdene-spår jeg WR.

sveibjar
sveibjarInnlegg: 1667
16.03.19 16:25

hvordan er forholdene i vikersund .mht vind?

sveibjar
16.03.19 16:26

prøver å lese bunnkart her..

Hoppidioten
16.03.19 17:16

Bra hopp det av Fannemel. Skulle gjerne hatt litt mer oppdrift nå. Var bedre forhold i prøveomgangen.

(Innlegget ble redigert 16.03.19 17:16)

Hoppidioten
16.03.19 17:28

Det Domen gjør der er meget imponerende. Fryktelige forhold. Lindvik får samme forhold og lander langt oppe i bakken.

sveibjar
16.03.19 17:28

der sprakk dem.p

Dr_Who
Dr_WhoInnlegg: 243
16.03.19 17:57

Man bør ikke legge et slikt ansvar på en junior.

Hoppidioten
16.03.19 17:58
Dr_Who: Man bør ikke legge et slikt ansvar på en junior.

Hadde vel tyngst forhold av alle vel.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg