Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

WC skøyterTomaszów Mazowiecki, diskusjonstråd

NYTT TEMA
Sjefssløggern
SjefssløggernInnlegg: 2468
05.12.18 00:43

Til helgen flytter verdenscupen på skøyter seg over til europeisk is, der den polske byen Tomaszów Mazowiecki er vertskap. Tomaszów Mazowiecki har omlag 65 000 innbyggere og ligger geografisk omtrent midt i Polen. Løpene går i Arena Lodowa, som er en ny hall som sto ferdig i desember 2017. Det er gledelig at også Polen nå har fått på plass et ordentlig innendørsanlegg! Dette er forøvrig første gang siden 1999 at det arrangeres WC på skøyter på polsk jord! 

Løpene går fredag, lørdag og søndag. Programmet er som følger:
Fredag fra kl. 13.45: 500m, 1000m og lagtempo for kvinner og menn
Lørdag fra kl. 14.00: 500m og 1500m for kvinner og menn
Søndag fra kl. 13.00: 5000m kvinner, 10000m menn (+team-sprint for begge kjønn)

NRK har til hensikt å vise løpene noenlunde live på NRK1 på fredag og på NRK2 på lørdag og søndag. 

Aktuelle banerekorder:
kvinner
500m: Michelle de Jong 38,78
1000m: Natalie Czerwonka 1,17,44
1500m: Natalie Czerwonka 1,59,77
5000m: Magdalena Czyszczoń 7,22,03

Menn:
500m: Artur Was 35,13
1000m: Konrad Niedzwiedzki 1,10,08
1500m: Konrad Niedzwiedzki 1,48,11
10000m: Jan Szymanski 13.51,55

Som vi ser, så bærer de nåværende banerekordene preg av at verdenseliten ikke har prøvd isen i hallen enda. De blir spennende å se hvor god is polakkene greier å få i stand!

Resultater osv. kommer HER

Forventninger:
Dessverre for hjemmenasjonen, så skal det mye til for at polakkene skal kunne hevde seg i toppen. Artur Was er kanskje den som har størst mulighet for å få et godt resultat på hjemmebane?

Ellers er det verdt å nevne at mange av de beste nederlenderne står over (de på Team Jumbo). Dette er først og fremst snakk om løpere som Roest, Kramer og Nuis. 

Norge stiller med full tropp. Ola Bjørnsmoen Næss får prøve seg i tillegg til de som deltok i Japan! De blir spennende å se hva han kan få til på favorittdistansen sin (10 000m). Det er også gledelig at New-Zealenderen Peter Michael er tilbake!

(Innlegget ble redigert 05.12.18 00:48)

Krylatskoye
KrylatskoyeInnlegg: 10957
05.12.18 10:51

Bergsma is back! Både han og kiwien blir å gå kvartettstart i B-gruppa dessverre (?) men det er prisen for å ikke møte opp i Japan...

Sjefssløggern
06.12.18 12:08
Krylatskoye: Både han og kiwien blir å gå kvartettstart i B-gruppa dessverre (?)

Kiwien? Hvem er det?

tucan
tucanInnlegg: 20152
06.12.18 12:22

Tipper det er Peter Michael 

malvolio
malvolioInnlegg: 26098
07.12.18 12:31

Allan Dahl Johansson har vunnet 1000 m i B-puljen etter følgende løpsutvikling: etter 200 m hadde han 28. beste passeringstid (av 29 deltakere, Floris Root fra Østerrike var et hundredel bak), etter 600 m hadde han 17. beste passeringstid, før en sisterunde på 27,1 ga ham sluttiden 1.10,52.
Bjørn Magnussen hadde for øvrig omvendt løpsutvikling, nr. 1 etter 200 og 600 m, men nr. 19 i mål.

tucan
07.12.18 12:49

ADj var forøvrig raskest på begge rundene.

CrazyHorse
CrazyHorseInnlegg: 10510
07.12.18 12:53
malvolio: 600 m hadde han 17. beste passeringstid

Etter det jeg kan se har han raskeste rundetid  mellom 2 -og 600 m . Fascinerende at en som er  forholdsvis startsvak presterer å få en såpass bra  mellomrunde på 1000 m. Ser frem til 1500 meteren hans i morgen

Tullin_Thams
Tullin_ThamsInnlegg: 9721
07.12.18 16:07

Even Wetten mener at Nederland stilte med et B-preget lag på herrenes lagtempo i dag -- det var vel mer et C-lag.

psf
psfInnlegg: 61
07.12.18 16:12

Såvidt jeg kan se er tre nordmenn kvalifisert for a-gruppa på neste 500-meter. 21 plass i WC-sammendraget er nok for Rukke når Smeekens ikke går, og topp tre i B allerede er inne bland de 20 beste. Derimot er det umulig for Rukke å beholde den plassen. Magnussen er bare plassen forran men er langt bedre stillt siden han har hele 43 poeng mer.

malvolio
malvolioInnlegg: 26098
07.12.18 16:33
Tullin_Thams: Even Wetten mener at Nederland stilte med et B-preget lag på herrenes lagtempo i dag -- det var vel mer et C-lag.

Hadde vært et godt lag på 50 runder lagtempo, nå ble det bare altfor tregt.

CrazyHorse
CrazyHorseInnlegg: 10510
07.12.18 17:22

Kulizjnikov på nivå med der han var for et par sesonger siden  Både på 5 - og 1000 m  Skummelt  Har likevel en følelse av at HHL har mer å gå på tidsmessig enn russeren 

Sjefssløggern
07.12.18 18:50
CrazyHorse: Kulizjnikov på nivå med der han var for et par sesonger siden  Både på 5 - og 1000 m  Skummelt  Har likevel en følelse av at HHL har mer å gå på tidsmessig enn russeren

HHL har nok enda mer å gå på når det gjelder form. I tillegg er ikke den bløte isen til fordel for en "kraftløper" som han. 

Kulizhnikov viser allikevel et skremmende høyt nivå. Må si at det er en liten bismak med hans prestasjoner, med tanke på dopinghistorikken hans. 

jonsalars
jonsalarsInnlegg: 490
07.12.18 19:25

Lovar godt for Allan før 1500. 5 norske er med, nokon må få det til. 1 for Nederland. Dei kunne stått over lagtempo...

Skremmande å sjå Kuliz i siste sving, det gjekk unna. Synest også det kan vera ein bismak, men lite å gjera med det. Kanskje Håvard kan ta endå litt i starten, det vert jobba seriøst. 

Kjekt at Polen har fått eit slikt anlegg. Har ein del vaksne løparar som kan dra fram dei andre. Vert det suksess så kjem puplikum (som i skihopp). 

psf
07.12.18 19:56

Wetten full av lovord om den nye hallen i Polen, men noen arena for de store anledninger er den virkelig ikke. Det må nok et OL til for å gi det polske skøytepublikumet sitt Vikingskip, Thialf eller Kolomna, og selv da er det ikke sikkert at skøytesporten hadde fått høre hjemme i ei slik storstue når lekene var avviklet.

Det er klart is er en forutsetning for skøytesport, men jeg undrer meg av og til over hvordan f. eks. ISU og NSF tenker rundt hurtigløp på skøyter som underholdningsprodukt. 

rocambole
rocamboleInnlegg: 476
07.12.18 20:54

Fusk med tusendeler: I par 8 på 500 fikk bade Shinhama og Verbij tiden 35.24. Den offisielle tidtagingen har føyet til tusendelen 0 for Verbij vs. 3 for Shinhama, med det resultat at Verbij ble rangert foran i mål. Men på tv ble det vist, kort etter at løperne gikk i mål, en fotofinish filmet fra siden, som viser at det er Shinhama som bryter målstreken først, med skøytespissen 4-5 cm foran makkeren. Hva i huleste har foregått her? Menneskelig og/eller teknisk svikt? Og kan vi forvente at denne fadesen, som snyter Shinhama for parseieren og impliserer +/- 2 vcup-poeng for de to løperne, blir OPPRETTET av oppmannen/ISU? Svar utbedes!

rocambole
07.12.18 20:55

Etter 1000-h: Den sensasjonelle avslutningskanonen Ning (CHN) fra forrige teamsprint fulgte pent opp med 2. plass i B-gruppen etter en sterk avslutning og er nå klar for A-opprykk. Vi følger spent med på hans videre karriere.

Vår egen ADJ presterte som ventet nok en god sisterunde (27.17), kun underskredet av Yuskov (26.95) fra A-gruppen. Mer uventet – og ytterst gledelig – var at ADJ presterte dagens tredje beste mellomrunde (25.71), kun underskredet av Kuliz (25.32) og HHL (25.65) fra A-gruppen. Denne toppfarten lover svært godt for åpningsdistansen i Europamesterskapet HVIS ADJ klarer å kvalifisere seg til det norske laget og innvilges kyndig instruksjon fra Wother første uke i januar for å få opp farten på første langside slik at han kan oppnå tilnærmet toppfart etter drøye 100m istedenfor etter drøye 200m.

Det nye stjerneskuddet Yamada, med historisk trippelseier i vcupens 500B, 1000B og 1500B under vesten, skuffet sin voksende fanskare kapitalt i første (alene-)par i 1000A, hans sterkeste distanse. Man kan nesten mistenke den japanske legen for å ha ordinert en overdose av sedativer rett før start.

rocambole
07.12.18 20:56

Etter lagtempo-h: Straff som fortjent til NEDs treige C-lag som ikke en gang maktet å lang»spurte» seg inn til topp 6. Før løpet anså jeg medaljene til NOR, JPN og RUS som relativt opplagte, og holdt en knapp på at RUS i siste og litt mer oppgåtte par ville bli nr. 3 slik at førsteplassen stod i duellen mellom NOR og JPN. Jeg lot tippeloddet fallet i NORs favør, men dette var før jeg fikk høre at SLP hadde holdt sengen et par dager tidligere i uken. Som forventet viste JPN seg som lagtempo-laget med den sterkeste avslutningen, for tredje gang av tre mulige denne sesongen, med oppadstigende Ichinohe i førersetet (selv den sterke langdistanseløper Ry Tsuchiya måtte nå slippe Ichi på sisterunden!).

Uansett: Gratulerer til NORs lagtempo-lag som maktet å dra vcup-seieren i havn! Og dette trass i at SH er et stykke unna toppformen og SLP umulig kunne være på sitt aller ypperste grunnet sykdom tidligere i uken. HURRA FOR NORGE!

(Det lille skåret i gleden er selvfølgelig at straks NED stiller med sitt toppede lag med Roest+Kramer+Bosker må vi opp på det all-time-high superbe nivået fra OL for å kunne matche dem.)

Sjefssløggern
07.12.18 21:06
psf: Wetten full av lovord om den nye hallen i Polen, men noen arena for de store anledninger er den virkelig ikke. Det må nok et OL til for å gi det polske skøytepublikumet sitt Vikingskip, Thialf eller Kolomna, og selv da er det ikke sikkert at skøytesporten hadde fått høre hjemme i ei slik storstue når lekene var avviklet. Det er klart is er en forutsetning for skøytesport, men jeg undrer meg av og til over hvordan f. eks. ISU og NSF tenker rundt hurtigløp på skøyter som underholdningsprodukt.

Det ble vel samtidig sagt at kjøleanlegget ikke var helt ferdig, og at mann skulle oppgradere dette før neste sesong. Temperaturen var lav nok nede i isen, men overflate temperaturen var for høy slik at isen ble myk. 

rocambole
07.12.18 21:16

Foran 500hA(2): Resultatene fra dagens 500 gir selvfølgelig en god pekepinn mht. hva vi kan forvente. Det mest oppsiktsvekkende er at vi nå har hele tre mann i A-gruppen, hvilket neppe kan ha skjedd tidligere! Jeg gleder meg mest til det helnorske åpningsparet, BM vs. HFR (forutsatt at det ikke kommer et ubeleilig forfall i siste liten slik at HFR må gå alene). Denne «trekningen» bør gi ansporende trygghet til dem begge, slik at de kan bli i stand til å prestere henimot optimalt. Den norske Bjørnen tok i dag et nytt steg i og med at han skalperte ingen mindre enn den olympiske sølvmedaljør Cha i samløp, og dette trass i at BM manglet litt av den ekstra spruten siden han hadde en syrete 1000B i bena. BM fremstod også konfident i intervjuet med nrk, der han med god grunn sa seg fornøyd med dagens løp under de rådende omstendigheter. Han er klar over at han har 2-3 tideler mer inne. Drister vi oss til en forbedring på 0,30 sek, er han nede på 35.23 som ville ha gitt 5. plass (!) i dag. Jeg tør ikke seriøst tippe BM inne på topp 6 for første gang, men med FULL KLAFF annonserer jeg at han nå har kapasitet til så! Tomorrow never knows…

rocambole
07.12.18 22:49

Foran 1500Ah: Kuliz vant nå 500m på en tid 0,22 sek bak hans vinnertid på 500(2) i Obihiro. Kuliz vant nå 1000m på en tid 0,69 tidspoeng bak hans vinnertid på 1000m i Obihiro. NOR gikk nå lagtempoen 5 sek langsommere enn i Obihiro, hvilket tilsvarer ca. 0,83 tidspoeng. Isen er tregere og bløtere nå enn i Obihiro, hvilket i tidspoeng gjør relativt større utslag på lengre distanser. Hvis vi forventer at Yuskov, som fremste favoritt og i om lag samme form, nå vinner 1500m på en tid 0,75 tidspoeng svakere enn hans vinnertid på 1.44.50 i Obihiro, kan vi forvente en vinnertid på 1.46.75 som vi runder opp til 1.46.8. Siden Jumbo-Lotto-løperne Nuis/Roest/Krol nå glimrer med sitt skammelige fravær, er det rimelig å forvente 3. plass rundt 1.48.0 og 6. plass rundt 1.48.5.

Dette er greit å ha i mente når vi skal vurdere prestasjonen til Bosker i par 1, der vi ikke kan forvente at vår SSN har særlig å stille opp med på sin problemdistanse. I utgangspunktet fremstår ikke Bosker som en het medaljekandidat, men aspirant til topp 6 bør han tas seriøst som.

En outsider til topp 6 kan også være Williamson fra JPN i par 4, oppildnet av dagens lagtempo-triumf. I par 5 har vår SH siste indre mot Mantia. Dette kan bli et interessant par. Mantia lot seg ikke demoralisere i paret mot Yuskov på 1000m i dag og leverte en solid sisterunde. Han er lett nok til å ha litt fordel på bløtt føre (i motsetning til SH), men samtidig kan 1500 bli litt langt for ham. Vår mann har ikke overbevist så langt denne sesongen, men tar han paret og lukter på topp 6 skal vi være strålende fornøyde.

I par 6 får vi to ytterligere aspiranter til topp 6-plassering, Trofimov vs. Oda. Oda presterte litt under pari på dagens 1000m, mens Trofimov virket rimelig solid på lagtempoen til RUS. Trofimov har lagt på seg både muskler og stayer-kapasitet siden forrige sesong og virker mentalt sterkere. Trass i ulempen av siste ytre holder jeg en knapp på at han vinner paret med en sluttid rundt vinneren av par 5.

I par 7, Bøkko vs. Yuskov, er Yuskov storfavoritt, så vel som til å vinne distansen. Men HB virker å ha noe på gang, sakte og sikkert. Jeg tror ikke han lar seg demoralisere etter at Yuskov sier farvel etter rundt 500m, og kan være med å kjempe om bestetid bak Yuskov så langt på distansen, med et lønnlig håp om å slå seg inn på topp 6 totalt med et godt løp.

Par 8, SLP vs. MS Kim, er beheftet med usikkerhet. Den koreanske bronsemedaljør på distansen fra OL (som sisteårs junior) skuffet litt i vcup 2, men kan nå tenkes å slå kraftig tilbake med en hard åpning og siste indre. Vi legger merke til at KOR valgte å spare ham fra lagtempo-laget i dag, hvilket indikerer at han har skumle hensikter på sin spesialdistanse. Tatt i betraktning basselusker tidligere i uken presterte SLP til mer enn godkjent i dagens lagtempo. Han fremstod også konfident  i nrk-intervjuet etterpå, med forventning om forbedring dag for dag, og – ikke  minst – uten fnugg av forbehold på at han er klar for manndomsdistansen 10k på søndag. Jeg forventer en skarp duell, men med håp om at vår mann drar paret i land med en dedikert siste ytre, hvoretter begge to inntar 2. og 3. plass etter Yuskov så langt.

Jeg imøteser par 9, ADJ vs. Ichinohe, med ekstrem spenning. Tidligere langdistansebetonte Ichi har forbedret seg sensasjonelt på 1500 denne sesongen. I hans første sterke 1500-løp denne sesongen anla han et løpsopplegg som var en tilnærmet blåkopi av ADJ, altså en meget forsiktig åpning paret med en ekstrem stayerevne. I vcup 2 overrasket han imidlertid med et klassisk løpsopplegg der han spratt opp ett sek pr. runde, også dette vellykket utført. Grunnet JumboLotto-boikotten og at Yuskov stod over vcup 2, LEDER Ichi vcupen på 1500 blant de som nå stiller til start. Begge løperne demonstrerte styrke i dag, ADJ primært med sin raske andrerunde på 1000m, Ichi med sin ustoppelige avslutning av lagtempoen. Ingen av de fremadstigende løperne vil gi tapt uten sverdslag. Her vil vellykket taktikk kunne bli avgjørende. Ichi har fordelen av siste indre, men gambler likevel neppe på at han slår ADJ på sisterunden trass i hans erfaringer med ADJ-kopierende løpsopplegg. Det virker mer sannsynlig at Ichi, liksom i vcup 2, vil åpne mer normalt hurtig fra første ytre, hvoretter han får en fin rygg på ADJ etter 400m. Men ADJ er antagelig klar over denne faren og vil åpne NOE raskere enn normalt. Like fullt er han neppe i stand til å nekte Ichi fordelen av denne ryggen. Jeg forventer at Ichi leder med ca. halvesekundet ved passering 300m og 700m, hvoretter ADJ fra indre bane utligner mye av forspranget når klokken ringer, la oss si at han ligger 0,2 bak. Deretter vil det bli en dyrisk fight på sisterunden. Jeg tror begge løperne drar fordel av å møte hverandre i durabelig mannjevning og underskrider sølv/bronse-noteringene så langt fra par 8.

Jeg frykter at par 10, Yamada vs. Swings, blir et antiklimaks. Yamada gikk i det minste på mentale sedativer på spesialdistansen 1000m i dag, og det er minimal grunn til å tro at denne allround-sprinteren har forbedret seg radikalt i løpet av nattens mulm. Swings må være oppildnet etter sin overraskende første vcup-seier noensinne, på 5000 i vcup 2, og kan tenkes å inspireres over at han, som relativt startsvak og fra første ytre ikke ligger all verdens bak makker Yamada ved passering 300m. Han vil da inspireres til en sterk andrerunde, men det er tvilsomt om han fullfører tredje og siste runde som på sitt beste, siden makkeren ikke er troende til lenger å by ham kamp. Håper jeg tar feil, men jeg tror Yamada flopper også i morgen, og at dette også bevirker at Swings havner utenfor pallen og meget mulig også utenfor topp 6.

Ingen kjenner morgendagen!

Tullin_Thams
Tullin_ThamsInnlegg: 9721
07.12.18 23:48
rocambole: Før løpet anså jeg medaljene til NOR, JPN og RUS som relativt opplagte

Ja, det gjorde jeg også, og derfor synes jeg det var så rart at kommentatorene (og særlig Wetten) fryktet Nederland. Det skulle da bare mangle at ikke Norge slo den trioen.

tucan
08.12.18 14:12

Er de nederlandske løperne virkelig de nest beste Nederland har?

4,6,11 og 14 i b-gruppen på 1500 m.

real-_-
real-_-Innlegg: 10149
08.12.18 14:58

Allan viser vel hvorfor han liker å starte som han gjør. Ikke lik seg selv de siste 1000.

Krylatskoye
KrylatskoyeInnlegg: 10957
08.12.18 19:14
rocambole: Hvis vi forventer at Yuskov, som fremste favoritt og i om lag samme form, nå vinner 1500m på en tid 0,75 tidspoeng svakere enn hans vinnertid på 1.44.50 i Obihiro, kan vi forvente en vinnertid på 1.46.75 som vi runder opp til 1.46.8.

Du har LITT peiling ;-)

elsennerb
elsennerbInnlegg: 107
08.12.18 20:19
rocambole: Ingen kjenner morgendagen!

Du traff jo på alt, fantastisk! Svært imponert og håper på mer av det samme.

psf
08.12.18 21:18
tucan: Er de nederlandske løperne virkelig de nest beste Nederland har?

Tja, 7,9,10 og 11 i uttaksløpet så de hører vel med til ei gruppe sterke og jevne løpere rett bak den ypperste eliten. Så skal vi ikke glemme at også disse løperne jobber for formtopp til romjula.

rocambole
08.12.18 21:23

Krylatskoye+elsennerb: Takk for godord! Jada, godt inn på både skive og inn mot blinker i dag, men noe av det fascinerende med skøytesporten er at iblant kan forut-ekspertisen være rykende uenig samtidig som de alle stundom begår skivebom. Uansett: Forventningens gjennomfabulerte formodninger er halve gleden, i det minste for meg selv!
Prøver meg på noen 10k-formodninger senere i kveld, men her er jo fallhøyden usedvanlig stor!

(Innlegget ble redigert 08.12.18 21:24)

rocambole
08.12.18 21:25

Etter lørdagens løp: Flott laginnsats av NOR både på 500Ah og 1500Ah, om enn bredden imponerte mer enn toppen!

BM og HFR sørget for en rysare av et åpningspar på 500 etter en forrykende åpning, og leverte mer enn vi hadde skjellig grunn til å forvente. Strålende turnert for de av oss som kanskje har enda høyere puls i sofakroken enn løperne selv når de står på startstreken!

SH viste (omsider) friske takter på 1500 der han nedkjempet Mantia og slo seg inn på topp 6. Og dette var IKKE Sindreføre…

Som forventet ble ADJ vs. Ichinohe det store paret på 1500 og en durabelig duell som fortonte seg uviss inntil litt før inngangen til siste sving. Rent taktisk forløp imidlertid samløpet ganske uventet. ADJ åpnet vesentlig hardere enn normalt, samtidig som Ichi lot ham ta ledelsen med ett tidel ved passering 300m istedenfor å åpne hardere for å ta ryggen til ADJ på første vekslingsside. Meget mulig ønsket ikke Ichi å åpne FOR sterkt, for ikke å krysse foran ved første veksling, og ble overrrumplet av at Allan kom så hurtig fra første indre. Deretter ledet ADJ fortsatt med den samme drøye meteren ved de to neste passeringene, etter at paret leverte en god andrerunde (26.9) og en kruttsterk tredjerunde (27.6; bare 2 tideler svakere enn Yuskovs). Men nå ble ADJ merkbart stivere på sisterunden enn normalt, samtidig som Ichi holdt seg ganske så myk og lett og kom innbitt svevende gjennom siste indre med dagens desidert beste sisterunde (28.2!). Kunne ADJ hatt en sjanse med en normalt langsommelig åpning på 25.0? Kanskje ADJ kunne gått fortere totalt sett og kommet mer overrumplende på Ichi opp til siste passering med høyere fart fra indre, men for Ichi ville en saktere åpning av ADJ vært en fordel med ryggen på første vekslingsside og en billigere andrerunde. Uansett et bikkjeslagsmål vi vil huske!

Trass i den gode laginnsatsen legger vi fortsatt merke til at våre 1500-løpere ikke står distansen på samme vis som på samme tid i fjor…

Blant damene gleder vi oss over at Ragne fortsatt viser seg rimelig stabil på gruppeA-nivået, og vi har godt håp om at våre raskeste kvinder kommer desto mer til sin rett på glattere og hardere is i Hrv neste helg.

Puttemans
PuttemansInnlegg: 13007
08.12.18 21:57

B-gruppa på 10 000 med Bergsma, Bloemen, Peter Michael, Ghiotto, Hougeveen, Schouten, Jansman.

rocambole
08.12.18 22:22

Foran 10000B: Hvis vi anslår at Toma-banen i morgen er ett tidspoeng langsommere enn Hrv på 10k, samt en kvartett-fordel på 10 sek, får vi en indikasjon på NED-løpernes kapasitet ved å legge 10 sek til hva de presterte i Hrv-uttaket for deltagelse i vcup. Vi kan da forvente:
13.06 Bergsma; 13.11 Jansman; 13.13 S. Schouten; 13.15 Hoogeveen (det evigunge og perpetuum mobile stankelben).  Etter Hrv-uttaket gikk Schouten en skuffende 5000 i vcup1, mens den unge milsluker Jansman gikk en sterk 5000B (nr. 2) i vcup2. Jeg nedgraderer Schouten med 8 sek til 13.21 og oppgraderer Jansman med 3 sek til 13.08. Samtidig tror jeg Bergsma nå er litt for fetert til å gå i kjelleren, så jeg nedgraderer ham til 13.11. Publikumsyndlingen Hoogeveen (12.56 i fjorårets Stvgr-kvartett) kan vi ta for gitt at går i kjellerdypet, men mht. turbulerende kvartettluft har han en ulempe ved bare å møte to andre løpere på motsatt side av banen i sin første, amputerte kvartett.

Michael sesongdebuterte nylig med sterke 6.18 i Hrv uten kvalifisert motstand (og neppe optimalt oppvarmet hall), mens Bergsma til sammenlikning hadde 6.15 i Hrv-uttaket. De to kumpaner, som har en forhistorie med et par durabelige samløp noen sesonger tilbake, er satt opp i samme kvartett, men i ulikt par, og vil nok skule litt over mot hverandre på hver eneste langside. Michael virket fresh på lagtempoen, mens Bergsma, uaktet sin endorfinavhengighet, nok er en liten smule for nedadgående etter at Bloomen med sitt fantomløp snøt Bergsma for å bli historisk som den første i skøytehistorien til å innkassere to OL-gull på kongedistansen. Ytterst vågalt drister jeg meg til å tippe at Michael vinner denne duellen i kvartetten og spurter inn til imponerende 13.10, kun 3 sek bak hans lavlandspers. Michael føler seg nok da rimelig sikker på at han vinner B-gruppen, men min spådom er da at Jansman snyter ham for så med et kanonløp i kvartett 5, og med en sluttid som ingen i den senere A-gruppen makter å tukte.

I siste kvartett 6 har vi parene Bloemen vs. Ry Tsuchiya og Malfatti vs. Ghiotto. Tsuchiya er på papiret den enkleste å predikere. Han vant nå JPN-uttaket på 13.18 og har LP på 13.10 fra OL18. Selv om han virker stødig og i litt fremgang siden i fjor, viste han svakhet på sisterunden til JPN da de nå vant lagtempoen. Jeg banker ham inn på 13.20, sekundet foran Schouten, hvilket dog kan være litt optimistisk siden jeg tipper at det blir vanning etter kvartett 3 og at isen vil være litt oppgått i kvartett 6. Kongedistansens vrek-holder og OL18-vinner Bloemen innvilget seg en lang ferie etter bravadene forrige sesong, og har nå lidd den forsmedelse å degraderes til B-gruppen på sin spesialdistanse. Med det tynne treningsgrunnlaget kan vi ikke anse Bloemen som en seriøs kandidat til B-pallen. Samtidig kan det gjøre ham godt å gjenvinne tapte kondis-endorfiner, samt å gå seg i form og finne tilbake til «The Flow» med en fin kvartett-makker som Tsuchiya. Like fullt vil jeg bli positivt overrasket over alt under 13.30 fra «Flower». I det andre kvartettparet er Malfatti gledelig tilbake på sporet etter en mysteriøst miserabel fjorårs-sesong, og Malfatti er bedre jo lengre distansen er. Hans LP er 13.14 (med disk), men liksom for Bloemen blir jeg overrasket om han underskrider 13.30. Makker Ghiotto har LP på 12.53 (kvartett) fra Stvgr i fjor, men isen blir nok for bløt og oppgått til å tåle hans tyngde og lange skyv. Min prediksjon er at han vinner den italienske prestisje-duellen mot langdistansede Malfatti, men mot slutten må melde pass mot den lettere japaner Tsuchiya mht. å gå av med seieren i siste kvartett.

Jeg ender da opp med følgende formodning, der det dog kan være at sluttidene er litt for optimistiske:
13.08 Jansman            NED
13.10 Michael             NZL
13.11 Bergsma           NED
13.15 Hoogeveen       NED
13.20 R. Tsuchiya      JPN
13.21 S. Schouten      NED
13.22 Ghiotto             ITA

For øvrig virker trekningen fin for NORs løpere OBN og SSN, som møter henholdsvis Bugari (ITA) og tenårede JW Chung (KOR) i par i sine kvartetter. Her kan vi forvente tider rundt 13.40, men med et visst favorittstempel til våre makkere.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester