Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Henrik er en liten, ung gutt som må komme seg vide

NYTT TEMA
kytec
kytecInnlegg: 46543
18.02.19 18:53

Det er i alle fall Burres mening som selv ble olympisk mester som 22 åring da alle de kule alpinistene fortsatt kjørte. 

Eg meiner at landslaget bør gi han en hjelm og kreve resten for seg selv. 

Litt må de kunne gi stjerna vår, men den sosialdemokratiske modellen står sterkt i norsk idrett. 

VM-gullet gir selvsagt Henrik nye og sterke forhandlingskort på hånda. 

Men så er jo selvsagt spørsmålet om Henrik har enorme primadonnanykker og krav som det er umulig å oppfylle for landslaget uten at det blir alt for urettferdig for de andre A4-løperne.

https://www.tv2.no/sport/10421828/ 

Hansaguden
HansagudenInnlegg: 5986
19.02.19 15:43

Det spørs vel om han ikke er vel høy på seg selv.

InsVerderben
InsVerderbenInnlegg: 3829
19.02.19 16:09
kytec: Men så er jo selvsagt spørsmålet om Henrik har enorme primadonnanykker og krav som det er umulig å oppfylle for landslaget uten at det blir alt for urettferdig for de andre A4-løperne.

Det har han definitivt!

Når han i tillegg er hovedgrunnen til at teknikktrener Stefan Kornberger gir seg etter konflikt med HK:

https://www.nrk.no/sport/tv-2_-trener-ga-seg-etter-konflikt-1.14435241

og at dette i sterk grad påvirker det norske landslaget siden de andre utøverne mistet sin trener kort tid før VM bør HK ut av landslaget!

Fyren tar ingen hensyn, oppfører seg som en psykopat og brydde seg lite om at resten av utøverne på landslaget mistet sin trener i kort tid før mesterskapet!

HK skal ha ALT på sin måte, deler INGENTING med lagkameratene og kjører sitt eget løp i ett&alt!

Få den jævla narsisisten ut!

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 36477
19.02.19 16:12

Se på Hircher. Trener alene og får et eget støtteapparat. 

Så har vi Norge der Henrik må tilpasse seg en gjeng middelmådigheter.

Det er ikke svart/hvitt dette. 

InsVerderben
InsVerderbenInnlegg: 3829
19.02.19 16:19

Når HK kjører sitt eget løp, med alt hva det innebærer (noe de andre utøverne ikke har mulighet til) og i sterk grad bidrar til at de andre på landslaget mister sin teknikktrener så er det jaggu svart/hvitt!!!

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 4506
19.02.19 16:33

Henrik Kristoffersen har jeg mistet all sympati med. Jeg er sterk tilhenger av LAG, og egoister hører ikke hjemme der. Den takketalen han klarte å lire av seg, uten å nevne LAGET sitt, er noe av det flaueste jeg har sett. Snakker om omdømmefall.

goggen48
goggen48Innlegg: 1137
19.02.19 16:37
InsVerderben: Når HK kjører sitt eget løp, med alt hva det innebærer (noe de andre utøverne ikke har mulighet til) og i sterk grad bidrar til at de andre på landslaget mister sin teknikktrener så er det jaggu svart/hvitt!!!

Han er den eneste som er god, de andre kjører ut, elelr kjører for sakte. 

Drit i dem og sats alt på han som kan ta medaljer. 

De andre kan begynne å kjøre for Kenya eller Tanzania eller noe slikt. 

Det er kun medaljer som teller, middelmådigheter trenger vi ikke. 

Dette er ikke breddeidrett, men toppidrett. 

PapaSmurf
19.02.19 16:43

Jeg liker vinnerskaller jeg. Gjerne de usympatiske som driter i hva folk mener om dem. De som har ett mål i sikte og det er å vinne. 

Frytelig unorsk. Javisst. Det ser vi her i denne tråden. Vi nordmenn er hjernevasket i den sosialdemokratiske stilen der alle skal med. Ingen skal stikke seg ut eller tro de er noe. 

Jeg reagerer ofte slik selv også, men av og til så greier jeg å se at det som er unormalt ikke nødvendigvis er feil.

Stiller man like høye krav til seg selv som til omgivelsene så ser jeg lite galt i det. 

Jeg tror Kristoffersen lever godt med å være en drittsekk så lenge prestasjonene er gode og pengene renner inn. 

kansas00
kansas00Innlegg: 22262
19.02.19 17:02
PapaSmurf: Frytelig unorsk. Javisst. Det ser vi her i denne tråden. Vi nordmenn er hjernevasket i den sosialdemokratiske stilen der alle skal med. Ingen skal stikke seg ut eller tro de er noe.

Er jo fult lovlig å stikke seg frem så lenge man vinner. Kristoffersen ender jo stort sett som nr.2. Northug var vel norges meste populære utøvere i en del år samtidig som han stakk trynet godt frem... mens så ble han jo nr.1 mange ganger. Så hvor har du det fra at man ikke kan stikke seg frem ?

Diego71
Diego71Innlegg: 1435
19.02.19 17:04

Da er vi i gang med ‘alle skal med’ i denne tråden også. Et slagord fra en AP-valgkamp som av en merkelig grunn blir brukt om Kristoffersen-saken.

Kulturen som dyrkes fram på de ulke landslagene er så langt fra en slik ideologi som det er mulig å komme. Fra begynnelsen av 90-tallet har vi tvert i mot hatt en toppidrettskultur i alpint som har fått fram en rekke enere. Stjernene fra denne perioden peker ofte på betydningen av det sterke laget som forklaring på hvorfor de ble så gode. Så virker det som om dette ikke passer så bra for Kristoffersen og da bør man finne ordninger som kan tilpasses hans behov. 

Som hovedregel må likevel de sterke lagene i regi av forbundet beholdes. Det at utøverne har konkurrert på trening, pushet hverandre, delt kunnskap osv. har bidratt til en eventyrlig suksess for norsk alpint de siste 30 årene. 

tarsen
tarsenInnlegg: 963
19.02.19 17:43
PapaSmurf: Stiller man like høye krav til seg selv som til omgivelsene så ser jeg lite galt i det.  Jeg tror Kristoffersen lever godt med å være en drittsekk så lenge prestasjonene er gode og pengene renner inn.

Retten til å kreve bør henge sammen med villigheten til å gi etter min mening. En toppidrettsutøver skal riktignok være egoistisk, men det er sjelden lurt å brenne broer.

Nå er det nok som du sier neppe svart/hvitt i denne saken og det har nok foregått mer i kulissene fra begge sider enn hva som er framkommet i media.

PapaSmurf
19.02.19 17:48

Jeg tror Kristoffersen blir frustrert av å se hvordan erkerivalen dulles med av østerrikerne. Og det er klart at det er vanskelig å ta igjen en person som får alt tilrettelagt mens en selv må forholde seg til et standardisert landslagsopplegg. 

Jeg blir ikke overrasket om Kristoffersen brått kjører for Dubai eller noe etterhvert. 

(Innlegget ble redigert 19.02.19 17:49)

fazz
fazzInnlegg: 25114
19.02.19 17:51
kytec: Det er i alle fall Burres mening som selv ble olympisk mester som 22 åring da alle de kule alpinistene fortsatt kjørte.  Eg meiner at landslaget bør gi han en hjelm og kreve resten for seg selv.  Litt må de kunne gi stjerna vår, men den sosialdemokratiske modellen står sterkt i norsk idrett.  VM-gullet gir selvsagt Henrik nye og sterke forhandlingskort på hånda.  Men så er jo selvsagt spørsmålet om Henrik har enorme primadonnanykker og krav som det er umulig å oppfylle for landslaget uten at det blir alt for urettferdig for de andre A4-løperne. https://www.tv2.no/sport/10421828/

>>> Nesten imponerende at han ikke har lært av Northug sagaen. Men landslaget bør bare si lykke til, og la han kjøre sitt eget løp. Ingen skal tvinges til å kjøre for landslaget dersom de ikke vil, men ingen skal tro de er større enn laget heller.

daniekr
daniekrInnlegg: 4638
19.02.19 17:58

Som Burre sier, han lærer nok betydningen av lag når han møter litt motgang.

TURBRA
TURBRAInnlegg: 39478
19.02.19 17:59

Hvis han vil ha spesialtrening, hvorfor ikke? Han er vel best av de norske nå? Aksel Lund Svindal fikk det, så hvorfor skulle ikke Henrik få det?

Johnsli
JohnsliInnlegg: 14043
19.02.19 18:04
goggen48: Han er den eneste som er god, de andre kjører ut, elelr kjører for sakte.  Drit i dem og sats alt på han som kan ta medaljer.

Blir fort tynt den dagen Krisfoffersen gir seg, eller får en resultatsvikt, da. All satsing har gått på én person, ikke noe videreutvikling av alpinister som jobber for å bli like gode (eller bedre) som han.

glitteringprizes
glitteringprizesInnlegg: 3075
19.02.19 18:29
PapaSmurf: Frytelig unorsk. Javisst. Det ser vi her i denne tråden. Vi nordmenn er hjernevasket i den sosialdemokratiske stilen der alle skal med. Ingen skal stikke seg ut eller tro de er noe.

Hvis Kristoffersen er så unorsk, hvem er de typisk norske utøverne egentlig? De som ikke vinner? 

Art-Vandelay
Art-VandelayInnlegg: 57301
19.02.19 18:32

Sikker på at faren har mye av skylda her. Ser det mye, særlig i dametennis, fedre som er med og skal bestemme for mye. 

Bode
BodeInnlegg: 61
19.02.19 19:01

Kristoffersen og familien har gjort det meste selv, og de føler ikke at Skiforbundet har bidratt så veldig til det, i hvert fall ikke de tidligste årene. Det er jo det motsatte av budskapet forbundet er interessert i å få frem: uten alle eliteløperne under deres sponsorer, så forsvinner økonomisk støtte til breddeklubbene og dermed også talentsatsingen.

Kristoffersen fremmer hele tiden at han har blitt god takket være han selv og familien, og at det ikke er skiforbundet som har bidratt til hans suksess som ble lagt i ungdomsårene. De pengene forbundet får fra sponsorer går til elitesatsingen og til forbundet selv, mens Kristoffersen mener at han kan få bedre utvikling ved å få samarbeide med blant annet Red Bull, noe dagens avtale ikke tillater. 

Jeg sitter igjen med et inntrykk av at forbundet har blitt veldig griske de siste årene og er mest opptatt av å få inn penger til seg selv. En spesiell utvikling ser man jo på langrennslandslaget, som har mer kontroll på sponsorreglene enn dopingreglementet. Det er nok på tide å bli mindre rigide nå som det har kommet flere saker de siste årene (Kristoffersen, Svindal, Northug).

kytec
19.02.19 23:00
PapaSmurf: Se på Hircher. Trener alene og får et eget støtteapparat.
Så har vi Norge der Henrik må tilpasse seg en gjeng middelmådigheter.

Enig med smurfen. Henrik må få samme rammer og arbeidsvilkår som Hircher så tar han kanskje det siste skrittet og blir den ledende alpinisten i tekniske øvelser. 

De andre slalomløperne er bare med på kjøtt og flest. 

Greit nok om Henrik står utenfor landslaget, men han skal selvsagt representere Norge. 

LOB
LOBInnlegg: 381
20.02.19 06:56

"så forsvinner økonomisk støtte til breddeklubbene og dermed også talentsatsingen."

I Oslo/Bærum regionen er alpint utelukkende en sport for de rikeste familiene. Alpint er uansett ikke en breddeidrett og foreldrene har god råd å betale selv. Mulig det ser litt annerledes ut ute i landet der det kanskje ikke forventes/ stilles krav til x antall uker på isbreer i Alpene utenom sesongen.

Columbus_3
Columbus_3Innlegg: 11979
20.02.19 08:43
goggen48: Han er den eneste som er god, de andre kjører ut, elelr kjører for sakte.
Drit i dem og sats alt på han som kan ta medaljer.
De andre kan begynne å kjøre for Kenya eller Tanzania eller noe slikt.
Det er kun medaljer som teller, middelmådigheter trenger vi ikke.
Dette er ikke breddeidrett, men toppidrett.

Du lever i nuet tydeligvis. Uten tanke for fremtiden i alpin skiidrett.
Ingen når toppen uten å ha et apparat/lag runt seg.
Når toppen er nådd kan man klare seg alene med eget lag.

Pogba6
Pogba6Innlegg: 8041
20.02.19 08:52

Andre land dyrker enerne. I Norge blir enerne hetset og foraktet. Skulle likt å se Østerrike behandle Hirscher på denne måten.

Henrik er konge og skal selvsagt få lov til det opplegget han selv ønsker.

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 40232
20.02.19 08:53
Pogba6: Andre land dyrker enerne. I Norge blir enerne hetset og foraktet. Skulle likt å se Østerrike behandle Hirscher på denne måten.

Ja, det er sant. Det norske folk har utelukkende hetset Dæhlie, Bjørndalsen, Skari, Bjørgen, Johaug, Svindal, Thingnes Bø og mange andre de siste 20 årene. Aldri noe godord å få for denne gjengen...

kytec
20.02.19 10:21

Pogba overdriver som vanlig, men du skjønner sikkert poenget. 

Noen trenger av ulike grunner særbehandling som Svindal og ikkje minst Bjørndalen fikk og  Northug som du valgte å ikkje ta med på lista. 

Østerike får det jo til. 

KongOlav2
20.02.19 10:35
kytec: Pogba overdriver som vanlig, men du skjønner sikkert poenget. Noen trenger av ulike grunner særbehandling som Svindal og ikkje minst Bjørndalen fikk og Northug som du valgte å ikkje ta med på lista. Østerike får det jo til.

Det er sikkert mulig å legge opp til særbehandling også av Kristoffersen. Spørsmålet er om hvor mye han ønsker/krever, og om han i det hele tatt kan bli fornøyd med det Skiforbundet vil gi ham.

Slik enkelte argumenterer får jeg inntrykk av at de nærmest vil gi slike utøvere carte blanche både økonomisk og sportslig, og mer eller mindre driter i om det ville gått utover resten av landslaget.

goggen48
goggen48Innlegg: 1137
20.02.19 12:27
Columbus_3: Du lever i nuet tydeligvis. Uten tanke for fremtiden i alpin skiidrett.
Ingen når toppen uten å ha et apparat/lag runt seg.
Når toppen er nådd kan man klare seg alene med eget lag.

Alle de beste står utenfor landslaget. 

Bedre landslaget satset på 2-3 løpere som kan ta medaljer, enn alt listefyllet vi har nå. 

Jeg byr meg ikke en døyt om de som er veldig gode før alle løp, men som alltid kommer ned som ca plass 26, eller hekter, elelr kjører ut. 

Sånn søppel kan kjøre mosjonsløp- 

KongOlav2
20.02.19 13:46
goggen48: Jeg byr meg ikke en døyt om de som er veldig gode før alle løp, men som alltid kommer ned som ca plass 26, eller hekter, elelr kjører ut. Sånn søppel kan kjøre mosjonsløp-

Kjetil Jansrud hadde da kun 1 v-cupseier da han fylte 28. Etter det har han VM-gull, OL-gull og 21 v-cupseire til. Med din forskrudde logikk ville Jansrud aldri i verden fått tid og muligheter til å utvikle seg til den løperen han er i dag. Er det slik du ønsker?

kytec
20.02.19 14:15
goggen48: Sånn søppel kan kjøre mosjonsløp-

No need to be ufin. 

Bode
BodeInnlegg: 61
20.02.19 16:41
LOB: I Oslo/Bærum regionen er alpint utelukkende en sport for de rikeste familiene. Alpint er uansett ikke en breddeidrett og foreldrene har god råd å betale selv. Mulig det ser litt annerledes ut ute i landet der det kanskje ikke forventes/ stilles krav til x antall uker på isbreer i Alpene utenom sesongen.

Det du siterte er det budskapet forbundet fremmer. Jeg tror ikke det blir færre talenter som kommer opp ved at pengefordelingen blir endret i favær enkeltutøveren sammenliknet med forbundet.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg