Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Intervallstart i Kollen fra 2021

NYTT TEMA
Kjetil_e
Kjetil_eInnlegg: 22616
30.05.19 20:34

https://www.dagbladet.no/sport/gjor-nye-forandringer-med-holmenkollen-helga/71133573 Dagbladet melder at det på FIS kongressen vil bli vedtatt at 30 for damer og 50 for herrer i Holmenkollen fra 2021 skal være intervallstart.

ms_8
ms_8Innlegg: 7589
30.05.19 20:49

Fantastiske nyheter :) 

oddvar_kjempebra
oddvar_kjempebraInnlegg: 22022
30.05.19 22:38

Og det blir 10 km-runder. Akkurat som jeg har foreslått.

george_hincapie
george_hincapieInnlegg: 12397
30.05.19 22:44

Langrenn kommer hjem.

Korgutt
KorguttInnlegg: 14300
30.05.19 23:37

Hvordan stiller arrangøren seg til dette?

Kjetil_e
Kjetil_eInnlegg: 22616
30.05.19 23:55
Korgutt: Hvordan stiller arrangøren seg til dette?

Det vet jeg ikke, men burde ikke være noe problem. Ser de skal gå 10km runde så da bruker de vel den som ble brukt for 10 damer og 15 menn under VM i Oslo i 2011. En runde som faktisk blir ansett som litt lettere enn 8,3km sløyfa. Siden de bryter av den laaaaaange stigningen i Styggdalen (omtrent der det var tv-kamera under nevnte løp i VM). Og man flater ut og går faktisk litt nedover. Slik at løperne får litt hvile.

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 40305
31.05.19 07:58
Kjetil_e: Det vet jeg ikke, men burde ikke være noe problem. Ser de skal gå 10km runde så da bruker de vel den som ble brukt for 10 damer og 15 menn under VM i Oslo i 2011. En runde som faktisk blir ansett som litt lettere enn 8,3km sløyfa. Siden de bryter av den laaaaaange stigningen i Styggdalen (omtrent der det var tv-kamera under nevnte løp i VM). Og man flater ut og går faktisk litt nedover. Slik at løperne får litt hvile.

https://www.vg.no/sport/langrenn/i/opwjr7/naa-blir-det-god-gammeldags-50-km-i-kollen

Her står det at dagens 8,3 km trase skal utvides. Ser ut på kart som den er vanskelig å utvide rundt 3,3 km-sløyfa? Da blir det i så fall kanskje 6,7 + 3,3 km?

Satt og kikket litt på kartene på Skiporet for området oppi der. Det beste hadde vært om man fikk inn denne strekingen i traseen:

https://skisporet.no/?fitTs2Id=42951&highlightTs2Id=42951&map=norges_grunnkart

Den ville forøvrig vært bra å se også om det var fellesstart.

(Innlegget ble redigert 31.05.19 07:58)

DrDrax
DrDraxInnlegg: 1085
31.05.19 08:08

Endelig!

Framsynt
FramsyntInnlegg: 11880
31.05.19 13:25
oddvar_kjempebra: Og det blir 10 km-runder. Akkurat som jeg har foreslått.

Hmm..
Eneste jeg kan erindre er at du har skrevet det er en umulighet å arrangere intervallstart i Holmenkollen.

Framsynt
31.05.19 13:28
Korgutt: Hvordan stiller arrangøren seg til dette?

Og ikke minst skipresident Erik Røste, som har markert seg som en sterk motstander av intervallstart i Kollen.

JODDEMM
JODDEMMInnlegg: 10760
01.06.19 15:07

Vil ikke juble for tidlig- men om dette virkelig skjer så sier jeg også: ENDELIG!

Hadde helst sett at 16,6.kilometeren med passeringspunkt Ullevålseter hadde blitt tatt i bruk igjen- men om bare Kollen-Femmila gjenoppstår som intervallstart: så skal jeg se så inderlig mellom fingrene på akkurat trasévalget :D

Nei så fantastisk det er om 50 km i Kollen i fellesstart nå blir historie! Måtte den aldri komme tilbake! (Med mulige unntak av OL/VM + prøve-OL/VM)

Thecokeman
ThecokemanInnlegg: 23735
01.06.19 15:13

Ja takk!

KingKenny
KingKennyInnlegg: 3492
03.06.19 21:49

Fantastiske nyheter!

Zanick
ZanickInnlegg: 11311
04.06.19 09:08

Tenk dere deilige Bolsjunov på Holmenkollen-intervallstart dere. Aaaah. Kommer til å knuse feltet.

Gleder meg!

staaalisen
staaalisenInnlegg: 8433
05.06.19 01:31

Norske løperes usportslige opptreden i fellesstarter verden over, og norsk skipublikums fylleslag i Holmenkollen ble slutten for fellesstartene. Begynnelsen til slutten i det minste.

Så spørs det da? Hvilke knep kommer norskene med nå? For å holde på overhøyhet og dominans - 10 norske blant de 12 beste - på det verste? 

(Innlegget ble redigert 05.06.19 01:31)

Zanick
ZanickInnlegg: 11311
05.06.19 08:00

Staaaalisen

Bolsjunov kommer til å lage hakkemat av norskene i intervallstart. Blir stor idrett!

Toetoe244
Toetoe244Innlegg: 3043
05.06.19 20:58

Men i allverden, åssen kom dette til? Herlig!

neondian
neondianInnlegg: 11925
05.06.19 21:06

Staaalisen: "For å holde på overhøyhet og dominans"

Ja, nordmenna gjorde det visst veldig godt på 50 km fellesstart i Holmenkollen no i mars.

Særskilt i høve til russerane som berre fekk dei 4 første plassene. 

oddvar_kjempebra
06.06.19 08:29
Framsynt: Hmm..
Eneste jeg kan erindre er at du har skrevet det er en umulighet å arrangere intervallstart i Holmenkollen.

Da er hukommelsen din dårlig. Det jeg har skrevet (mange ganger) er at man ikke kan gå tilbake til 2x25 km-sløyfa eller 3x17-sløyfa. Dette pga av en rekke forhold (økonomiske, tekniske, preparering osv). Samtidig har jeg skrevet at hvis det skal bli intervallstart så må det bli i det eksisterende løypenettet (med små endringer hvis nødvendig) og en 10 km-sløyfe. Skrev det senest for et par mnd siden.

Og her er et innlegg jeg skrev for tre år siden:

1) Det er fult mulig i arrangere 50 km i Kollen i intervallstart. Men det må bli en 10x5 eller 8.3x6-sløyfe. Både produksjonsteknisk og arrangement-teknisk vil dette la seg gjennomføre. 2) Løperne vil ha intervallstart på 50 km i Kollen. 3) Skiforbundet i Norge og Sverige har jobbet de siste årene med å overbevise FIS om at det burde være intervallstart. Men i fjor gav svenskene opp og lot være å foreslå en endring. 4) Det er først og fremst EBU (og deres tilknyttede sponsorer) som er motstandere av intervallstart i Kollen. Argumentasjonen har vært at det er enklere for seerene å følge med på (vet ikke om jeg kjøper den helt), kortere sendinger og flere seere ved en fellesstart (som jo kan være en konsekvens av de to foregående argumentene). I og med at det er mange intervallstarter i WC i løpet av sesongen så har jo EBU et godt grunnlag for å vurdere populariteten til intervallstart kontra fellesstart. Men det er en stund siden det var fellesstart i Kollen så der har man ikke så mye data å slå i bordet med.  5) WC-arrangører har store utgifter. De må derfor ha store inntekter. TV-rettigheter er en stor post på inntektsiden. Hvis EBU sier til arrangørene at "hvis dere arrangerer intervallstart så betaler vi bare halvparten av det vi vanligvis betaler" så skjønner man at arrangørene vil tendere mot fellesstart. (Nå foregår det selvfølgelig ikke så direkte i virkeligheten, men konsekvensen er jo det samme når TV-selskapene setter seg på bakbeina) 6) Så skal man få intervallstart tilbake i Kollen så må man overbevise EBU om at dette vil trekke like mange seere. Det hjelper lite å kjefte på arrangører eller Norges Skiforbund.  

(Innlegget ble redigert 06.06.19 08:31)

ChristianEminger
ChristianEmingerInnlegg: 638
06.06.19 12:05

Herlige nyheter! Men lurer på hvordan Dagbladet for egen regning kan komme følgende kommentar til Skinstads vurdering av bedre tilskueropplevelser inne på stadion: 

"Derimot kommer opplevelsen for alle ute i skogen til å bli mindre spennende. Nå kommer de til å være helt avhengige av hjelpemidler for å følge med på stillingen i rennet."

(Innlegget ble redigert 06.06.19 12:05)

Framsynt
06.06.19 21:21
oddvar_kjempebra: Da er hukommelsen din dårlig. Det jeg har skrevet (mange ganger) er at man ikke kan gå tilbake til 2x25 km-sløyfa eller 3x17-sløyfa. Dette pga av en rekke forhold (økonomiske, tekniske, preparering osv). Samtidig har jeg skrevet at hvis det skal bli intervallstart så må det bli i det eksisterende løypenettet (med små endringer hvis nødvendig) og en 10 km-sløyfe. Skrev det senest for et par mnd siden.

Mener du å si at du ikke har noen egne tanker om langrennssporten, i forhold til intervallstart eller fellsstart?
Hva er som er så problematisk ved 3x17 km at dette fortoner seg som mer komplekst i 2020 enn månelandingen?

For noen år siden genierklærte du EBU - for fellesstart. Det var ikke måte på hvor ufeilbarlig deres vurderingsevne var, helt uanfektet av utøvernes meninger og motstemmer.
Vender du kappen etter vinden denne gangen også - og bekrefter at du er en værhane?

oddvar_kjempebra
07.06.19 10:06
Framsynt: Mener du å si at du ikke har noen egne tanker om langrennssporten, i forhold til intervallstart eller fellsstart?

Nei, det mener jeg ikke og har aldri sagt. Så hvordan du kom frem til et slikt spørsmål kan man jo lure på. Dårlige lese-egenskaper?

oddvar_kjempebra
07.06.19 10:20
Framsynt: Hva er som er så problematisk ved 3x17 km at dette fortoner seg som mer komplekst i 2020 enn månelandingen?

Ingen har sagt at det er så veldig komplekst. Men argumentasjonen er (og jeg har stort sett bare gjenfortalt det eksperten på området sier) at det ikke er økonomisk bærbart.

For det første må lange trasér opprettholdes og prepareres. Det er dyrt. Deler av 17 km-sløyfen går også over myrlandskap som gir ekstra problemer. Det eksisterende løypenettet er lettpreparert (fordi det er rulleskibane under mesteparten hvilket gjør at man kan automatisere rydde- og preparingsprosessen)

For det andre så er det teknisk mye dyrere å lage gode TV-sendinger med så store sløyfer. I dag klarer man seg med en produksjonsbuss (den dekker hele løypeområdet). Med lange sløyfer må man minst ha en til. I tillegg til mye mer trekking av kabler og andre tekniske utbedringer. I motsetning til i det eksisterende løypenettet hvor infrastrukturen er på på plass allerede.

For det tredje så ønsker man mer aktivitet inne på stadion og flere tv-bilder derfra. Det er sponsorene villig til å betale mer for. Salgsinntektene går også opp når flere mennesker er samlet på et mindre område. Flere mennesker ute i skauen vil føre til mindre salg.

Å arrangere langrenn er ingen lukrativ bedrift. Selv Holmenkollen sliter med å tjene penger på dette. Da er man nødt til å gjøre produktet så effektivt og salgsvennlig som mulig.

Selv skulle jeg gjerne sett 3x17, eller helst den gamle 2x25, men jeg er realist nok til å forstå at det ikke er mulig å få til slik ting er i dag.

(Innlegget ble redigert 07.06.19 10:26)

oddvar_kjempebra
07.06.19 10:24
Framsynt: For noen år siden genierklærte du EBU - for fellesstart. Det var ikke måte på hvor ufeilbarlig deres vurderingsevne var, helt uanfektet av utøvernes meninger og motstemmer.

Løgn. Jeg har aldri genierklært EBU. Hverken for fellestart eller andre ting. Jeg har bare pekt på realitetene.

Og du ser ut til å slite med leseforståelsen din. Jeg har nettopp sitert et innlegg fra meg i 2016 hvor jeg forteller at intervallstart på 50 km i Kollen er mulig å få til.

Og det jeg skisserte da er det som vi nå ser ut til å få.

Forøvrig har jeg alltid påpekt at jeg selv foretrekker intervallstart. Ikke bare i Kollen.

(Innlegget ble redigert 07.06.19 10:24)

Framsynt
07.06.19 12:13
oddvar_kjempebra: Løgn. Jeg har aldri genierklært EBU. Hverken for fellestart eller andre ting. Jeg har bare pekt på realitetene. Og du ser ut til å slite med leseforståelsen din. Jeg har nettopp sitert et innlegg fra meg i 2016 hvor jeg forteller at intervallstart på 50 km i Kollen er mulig å få til. Og det jeg skisserte da er det som vi nå ser ut til å få.

Jeg tror ikke helt du forstod.

I 2016 eller deromkring argumenterte du mot intervallstart med den begrunnelse at EBU "visste best". Du hadde ingen motforestillinger mot deres beslutning den gang. Ikke nok med det men du pekte på "kjempetall" (ingen så) for TV i Europa på fellesstarter. 
Så hva har endret seg, ettersom du plutselig mener at intervallstart er riktig?

oddvar_kjempebra
07.06.19 12:23
Framsynt: Jeg tror ikke helt du forstod. I 2016 eller deromkring argumenterte du mot intervallstart med den begrunnelse at EBU "visste best". Du hadde ingen motforestillinger mot deres beslutning den gang. Ikke nok med det men du pekte på "kjempetall" (ingen så) for TV i Europa på fellesstarter. 
Så hva har endret seg, ettersom du plutselig mener at intervallstart er riktig?

Som sagt: Du må slite med usedvanlig dårlig leseforståelse. Jeg har aldri sagt at EBU "vet best". Jeg har kun lagt frem EBU sin argumentasjon. Selv skrev jeg (i 2016):

-Det jeg sier er at EBU vil ha fellesstart fremfor intervallstart. Det er et faktum. Videre sier jeg at tv-selskaper er ute etter flest seere. Det er et faktum. Så dokumenterer jeg at NRK (ved Rune Haug) bekrefter at EBU mener de får flere seere ved fellesstart. Og så har jeg lagt til at selv om EBU mener dette så er det ikke sikkert de har rett. Men siden det er de som legger pengene på bordet så får de jo ta den avgjørelsen selv.

Jeg har med andre ord aldri endret mening om dette. Jeg har alltid ment at intervallstart burde være med i internasjonal langrenn og at Kollen burde få arrangere det hvis det er innenfor rimelige økonomiske rammer.

(Innlegget ble redigert 07.06.19 12:26)

Framsynt
07.06.19 12:28
oddvar_kjempebra: Som sagt: Du må slite med usedvanlig dårlig leseforståelse. Jeg har aldri sagt et EBU "vet best". Jeg har kun lagt frem EBU sin argumentasjon. Selv skrev jeg (i 2016):

Så du mener jeg lyger altså.
Javel, vi får se.

daskedusken
daskeduskenInnlegg: 5378
07.06.19 12:46
ChristianEminger: "Derimot kommer opplevelsen for alle ute i skogen til å bli mindre spennende. Nå kommer de til å være helt avhengige av hjelpemidler for å følge med på stillingen i rennet."

Hehehe, det der er skrevet av en som aldri har vært på skirenn. Eller dvs, man er jo avhengig av en startliste og en klokke. Så sånn sett er det kanskje riktig.

staaalisen
staaalisenInnlegg: 8433
07.06.19 18:12
daskedusken: startliste

Startluste og en klokke, ja, men man må også være EDRU!! 

(Innlegget ble redigert 07.06.19 18:12)

Korgutt
KorguttInnlegg: 14300
07.06.19 18:41
staaalisen: EDRU

Ingen problem å håndtere vodkaen i høyre hånd, stoppeklokke i venstre hånd og startliste i hodet.

Klikk for å gå tilbake til toppen